האם צים הופכת למניה דפנסיבית? מה צפוי בהמשך
חברת צים -1.82% צים 23.79 -1.82% סגירה:0 פתיחה:24.63 גבוה:25 נמוך:23.75 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: היא כיום החברה הישראלית הרווחית ביותר אי פעם - ונסחרת במכפיל רווח של קצת יותר מ-2, ומכפיל הכנסות של 0.7. אין דברים כאלה בשוק. ברבעון השלישי של 2021 דיווחה החברה על הכנסות של 3.14 מיליארד דולר, הרבה מעל ה-2.77 מיליארד שצפו האנליסטים. הרווח למניה עמד על 12.16 דולר למניה לעומת צפי האנליסטים ל-9.25 בלבד.
שורת הרווח למניה פה מעניינת במיוחד. 12.16 דולר למניה ברבעון הם רווח שנתי למניה של כ-49 דולר, אם הרווחים ימשיכו בקצב דומה. מחיר המניה הוא כיום 59 דולר למניה. המשמעות: בתוך חמישה רבעונים בלבד החברה עשויה לרשום רווח נקי של יותר מכל השווי שלה! החברה אף הכריזה על מדיניות חלוקת דיבידנדים של 30% עד 50% מהרווח השנתי. כלומר המשקיעים עשויים לקבל בשנתיים הקרובות את כל ערך החברה כמזומן בדיבידנד, אם המצב יימשך כפי שהוא כעת.
כנראה שרווח של 4 מיליארד דולר בשנה לא יחזור על עצמו, אבל רווח של 2-3 מיליארד דולר בהחלט סביר. כך גם צופים האנליסטים שחוזים לחברה בשנת 2022 רווח למניה של 24 דולר (הרחבה בהמשך).
האם צים תמשיך להרוויח כך גם בעתיד?
השאלה הגדולה כמובן, שייתכן שמסבירה את התמחור הנמוך במיוחד, היא האם צים תמשיך להרוויח כך גם בעתיד. הסיבה לתוצאות המעולות היא 99% מזל - ההתייקרות החדה במחירי התובלה הימית. דמי השילוח הימי עלו ב-174% לעומת השנה הקודמת ועמדו על 3226 דולר. הסיבות לעליית המחירים הן משבר האספקה ועליית הביקוש לסחורות ולשילוח בעקבות הסיבוכים בשוק שיצרה הקורונה. הערכות השוק היו שאלו שיבושים זמניים ושהמחירים יחזרו לרדת בקרוב. בנוסף נוצר בחודשים האחרונים לחץ על מחירי האנרגיה כשהנפט חוזר להיסחר ברמות שיא שלא נראו מאז שנת 2014 ועומדים על 87 דולר לחבית גולמית WTI ו-90 דולר לחבית ברנט, מה שאמור ללחוץ את צד ההוצאות בחברה.
אך נראה שלא מדובר עדיין בנתונים שישפיעו מהותית לרעה על צים. מחיר הנפט אמנם עולה, אך לא לרמה שתסכן באופן מהותי את רווחיה של צים, שהרוויחה יפה גם במחירים של מעל 70 דולר. בינתיים נפח הפעילות של החברה עולה. היא הודיעה על השקת קו חדש, ואף חוכרת ספינות נוספות. מחירי התובלה הימית לעומת זאת לא מפסיקים לעלות. מדד מחירי ההובלה הימית הגיע לשיא בספטמבר, מאז החל לרדת עד תחילת דצמבר, אך אז השתנתה המגמה שוב, וכעת המחירים שוב עומדים על אזורי רמות המחירים של ספטמבר. אם התוצאות המעולות של הרבעון השלישי משקפות את המחירים של יולי עד ספטמבר, הרי שהמחירים הממוצעים ברבעון שעליו תדווח החברה בקרוב, זה של אוקטובר עד דצמבר, לא יהיו נמוכים יותר וצפויות תוצאות דומות. התוצאות של הרבעון הנוכחי שפותח את שנת 2022 עשויים להיות אפילו טובים יותר בשורת ההכנסות.
מה צופים האנליסטים?
האנליסטים צופים שבדיווח הקרוב (דוחות דצמבר 2021) ההכנסות של צים יעמדו על 3.24 מיליארד דולר, ובזה שאחריו - זה שמתייחס לביצועי הרבעון הראשון של שנת 2022, כלומר החודשים הנוכחיים, הן ירדו מעט ל-3.2 מיליארד דולר. אם כי ייתכן שלפחות חלק מהם טרם עדכנו את התחזיות, שכן מחירי התובלה הימית הנוכחיים לא משקפים ירידה בהכנסות. ביחס לשנת 2022 כולה הם מצפים להכנסות של 9.55 מיליארד דולר.
צפי האנליסטים לרווחי 2022 עומד על 24 דולר למניה, כלומר כ-3 מיליארד דולר לחברה. לפי מדיניות החברה המוצהרת רווחים אלו יניבו דיבידנד של 0.9-1.5 מיליארד דולר, וזאת כאשר שווי השוק של החברה כולה הוא 7 מיליארד דולר - ורק נזכיר שלפני שנה היא הונפקה לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.
האם צים הופכת להיות מניה דפנסיבית?
בנתונים הנוכחים צים מתקרבת להגדרה של "מניה דפנסיבית". היא מספקת שירות נצרך, בשוק חזק עם תזרים מזומנים חזק ונסחרת במחיר נמוך במיוחד. בימים כאלה של שווקים תנודתיים במיוחד - החשיבות של מניות דפנסיביות עולה, שכן גם אם תהיינה ירידות חדות, צים עדיין תמשיך ליהנות ממחירי התובלה הגבוהים. כלומר, לכאורה נכון לעכשיו אין סיבה למניית צים לרדת יותר מדי, אבל כן ניתן לצפות לאפסייד מסוים על רקע הדיבידנד והמכפיל הנמוך באופן קיצוני.
לקריאה נוספת:
>>> צים בעין הסערה - הסיפור האמיתי; אלי גליקמן צודק! ברור שהוא רוצה להקטין מס
>>> איך אפשר להרוויח מהמשבר בשרשרת האספקה העולמית?
>>> מניית השנה - צים; כל הדרך לשווי של 6.4 מיליארד דולר
>>> אלי גליקמן, נשיא מנכ"ל צים, בראיון לביזפורטל: "יש מחסור עולמי בספינות, אבל הצלחנו להכפיל את הצי שלנו"
אלא שהחגיגה לא תימשך לנצח - מחירי התובלה ירדו ואיתם הרווחים של צים
עד מתי תימשך החגיגה בצים עם רווחים פנומנליים ודיבידנדים מרקיעי שחקים? שינוי מצב השוק צפוי להשפיע על הכנסות החברה, כאשר צריך לזכור שלפני הקורונה צים רשמה הפסדים שנה אחרי שנה, כך שבכלל לא מדובר על תרחיש מופרך. ישנם כמה אופנים כיצד דבר כזה יכול להתרחש:
ייתכן שבתקופה הקרובה יחזרו מחירי התובלה הימית לרדת לרמות קונבנציונליות יותר עקב חזרה לפעילות נורמלית ברחבי העולם. במסיבת העיתונאים שקיים ג'רום פאואל, יו"ר הבנק הפדרלי, אמש לאחר הכרזת הריבית הוא אמר כי הוא צופה שחלק מבעיות שרשרת האספקה יפתרו בשנה הקרובה. לשאלת אחד הכתבים הוא השיב שהוא לא חושב שכל הבעיות יפתרו אבל כן מאמין שהמצב ישתפר בקרוב. התפתחות כזו כמובן תחזיר את מחירי ההובלה למחירים נמוכים יותר, ואת צים לרמות רווחים מקובלות יותר גם בשנת 2022.
אולם יתכן תרחיש פסימי יותר לשווקים באופן כללי שעלול להשפיע גם על הכנסות צים. מצב בו הירידות בשוק המניות, עליית האינפלציה והריבית בעקבותיה או התפשטות האומיקרון ישפיעו על הביקושים הראליים כי הפעילות הכלכלית הריאלית תואט. במקרה של מיתון עולמי כזה - יפחת הביקוש להובלה ימית והמחירים יירדו, לא בגלל "חזרה לנורמליות" אלא דווקא בגלל מצב לא נורמלי של האטה עולמית.
מניה דפנסיבית לא מתנהגת אחרת לחלוטין מהשוק - היא יורדת כשכל השוק נופל, אבל היא יורדת פחות. האם צים תתגלה כמניה דפנסיבית בשנים הקרובות?
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
10.לאחר מחשבה מעמיקהאני אישית הגעתי למסקנה שבתווך של השנתיים שלוש הקרו 30/01/2022 08:37הגב לתגובה זו0 1אני אישית הגעתי למסקנה שבתווך של השנתיים שלוש הקרובים צים תמשיך להרויח ולהרויח בגדול, כי אנחנו רואים שהקורונה נשארת וישנם הרבה אבל הרבה הזמנות לחוצות להכול במחירי בלי הכרה רק רוצים סחורה בכול העולם, אני מאמין כשהסוחרים ״הגדולים״ יבינו שישנה כאן בוננזה שמדפיסה כסף אבל המון כסף המניה תגיע לשערים להארכתי של 650 בהליכה, אין ספק תסתכלו על מנית טסלה שווה בערך טריליון ומייצרים אותם רווחים ומנית צים שווה שמונה (8) מיליארד זה נראה לכם נורמאלי, זמנים יגידו רק סבלנות, למען ההגינות והיושר אני בפנים ובגדולללללללל, ב ה צ ל ח הסגור
-
9.מחירי התובלה בספנות הם כמו רכבת הרים - כך המניה ציםלילי 29/01/2022 10:03הגב לתגובה זו1 0מניית צים עלתה במשבר האחרון . אך אין ודאות מה יהיו מחירי התובלה במשבר הבא . סביר להניח שאחרי עלייה חדה נראה תיקון או ירידה חדה . אף אחד לא יודע בוודאות .סגור
-
לבנתיים היא רק בעלייהרפי 29/01/2022 14:54הגב לתגובה זו0 0איפב בדיוק רכבת הרים?סגור
-
8.צים היא החזקה לשנהסוחר נוסטרו 29/01/2022 10:00הגב לתגובה זו2 0גג שנה... כמי שמחזיק במניה אני עם אצבע על הדופק יום יום זו לא השקעה פשוטה.החברה כרגע מחזקת את הפעילות שלה במזרח על ידי קווים ואוניות וגם משקיעה באוטומציה של תהליכים משרדיים יקרים שקשורים בהובלה (פלנינג)מדד עולמי של שילוח קונטיינר 40 פוט עומד כרגע על 9600 דולר, ב4000 דולר החברה תהיה שווה מיליארד בקושי...למי שיש עצבים חזקים וזמן לעקוב יכול בשנה הקרובה להשקיע בה אבל שוב, חובה לשים לב למצב הספנות העולמית ואילו כוללים בעיקר:מחירי שילוחרגולציה בתחומי זיהום אוויר וים (רגולציה מחמירה מועילה למחירי השילוח שכן חברות קטנות נעלמות קליל בגללה)מצב כוח העבודה בנמליםהשתלטות של חברות מתחרות עם קווים ואוניותסדכ אוניות עולמי, כניסה ויציאת משירות (זמן חיים של אוניה)ייצור אוניות חדשות ומצב המספנות - כרגע בעצירה יחסיתמחירי הברזל והנפט.בהצלחהסגור
-
7.נראה עתיד ורודנראה שטעיתי לגבי צים מניה טובה לתווך ארוך בתשואות 28/01/2022 18:39הגב לתגובה זו0 0נראה שטעיתי לגבי צים מניה טובה לתווך ארוך בתשואות טובותסגור
- טען עוד
-
6.נראה עתיד ורודנראה שטעיתי לגבי צים מניה טובה לתווך ארוך בתשואות 28/01/2022 18:39הגב לתגובה זו3 0נראה שטעיתי לגבי צים מניה טובה לתווך ארוך בתשואות טובותסגור
-
5.חבל שאתם לא מעלים ומוחקים תגובות (ל"ת)רפי 28/01/2022 15:22הגב לתגובה זו0 0סגור
-
4.החברה עלתה בזכות הקורונה, ותרד כשהקורונה תדעך (ל"ת)יוסי 28/01/2022 13:02הגב לתגובה זו0 0סגור
-
3.מה יקרה למניה שמחירי התובלה ירדו??? (ל"ת)אנונימי 28/01/2022 11:52הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.צים לא מתנהגת כמו השוקיצחק 28/01/2022 09:33הגב לתגובה זו1 2ביצועי החברה מצוינים והיא ברך כלל עולה גם שהשוק יורד. מדד הנאסדק ירד 16% משיאו ואילו מניית צים נמצאת בשיא של כל הזמניםסגור
-
1.למכורלמכור לא שווה כלום 27/01/2022 20:58הגב לתגובה זו0 17למכור לא שווה כלוםסגור
-
מי שכותב כזו תגובה או שרוצה לקנות או שלא מבין כלום.כלכלן 28/01/2022 14:16הגב לתגובה זו0 0בלי להעליב...סגור
-
תגובה מוזרהלמה? 28/01/2022 07:24הגב לתגובה זו1 0נראה שפשוט לא הצלחת לתפוס במחיר נמוך יותר... גם עכשיו זה זיל הזולסגור
-
קנייה חזקה!!!עידן 27/01/2022 21:18הגב לתגובה זו13 0החברה תגיע לשווי הרבה יותר גדול.סגור