התחביב היקר של אמזון שעלה לה הון ועתידו עדיין לוט בערפל

אמזון השתלטה כמעט על כל תחום בו נגעה, אך בנושא קניות הסופר (Grosery) היא נתקלה בתחום תחרותי עם חברות חזקות וסבלה מניהול מבולבל  - האם בסוף היא תצליח להשתלט גם על התחום, שעלה לה כבר עשרות מיליארד דולרים שירדו לטימיון לבינתיים?
 | 
telegram
(6)

אמזון AMAZON -4.19% AMAZON 202.61 -4.19% AMAZON סגירה:0 פתיחה:206.77 גבוה:207.3 נמוך:199.62 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: שינתה את הדרך בה אנשים קונים כמעט כל דבר, ובדרך הפכה לאחת החברות הגדולות והחזקות בעולם. החברה מסיאטל, וושינגטון, החלה את דרכה במכירת ספרים דרך האינטרנט ומשם עברה למוזיקה, סרטים, מוצרי אלקטרוניקה, ואז לכמעט כל תחום בחיים. לחברה גם סגמנט של ענן שהפך לאחד הגדולים והחשובים בתחומו ומייצר רווח עצום לחברה, והוא לבדו מעניק שווי של מאות מיליארדי דולרים ללחברה. 

כמעט בכל תחום אליו החברה נכנסה היא הפכה להיות מובילה או לפחות מתחרה במובילות. אמזון מתחרה בגוגל GOOGLE -1.95% GOOGLE 173.89 -1.95% GOOGLE סגירה:0 פתיחה:175.86 גבוה:175.86 נמוך:172.75 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ומיקרוסופט MICROSOFT -2.79% MICROSOFT 415 -2.79% MICROSOFT סגירה:0 פתיחה:420.34 גבוה:422.8 נמוך:413.64 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: בתחום הענן, בנטפליקס NETFLIX -1.59% NETFLIX 823.96 -1.59% NETFLIX סגירה:0 פתיחה:832.04 גבוה:832.04 נמוך:816.49 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: בתחום הסטרימינג, היא חזקה גם בתחום החומרה עם רמקולים חכמים וטבלטים כמו גם ספרים אלקטרונים (קינדל), ולאחרונה נכנסה גם לתחום הגיימינג ועוד. בתחום האי קומרס (מסחר אלקטרוני, או במילים פשוטות קניות דרך האינטרנט) היא ללא ספק המלכה הבלתי מעורערת. אמזון הצליחה להגיע למצב שהיא מסוגלת לספק כמעט כל מוצר בזמן שיא לפתח הבית, ובמחיר הזול ביותר. לגבי רוב המוצרים ניתן לומר שלאנשים כבר אין באמת סיבה אמתית לצאת לקניות בחנויות פיזיות.

למרות ההצלחה  הפנומנלית של החברה, יש תחום אחד בו החברה פחות הצליחה, דווקא בדבר שהוא לכאורה הפשוט ביותר, זה המכונה Grocery - או קניות פשוטות של סופר. זה לא שהיא לא ניסתה. אחת העסקאות הגדולות בתולדות אמזון הייתה קניית חברת Whole Foods תמורת 13.7 מיליארד דולר. בנוסף הציעה החברה שרותים כמו Prime Now, Fresh, ו Go, כולם בכדי לפשט את יכולת קניית המוצרים הפשוטים כמו מצרכי מזון לביתם של האנשים, בכדי להתשלט על שוק של 750 מילארד דולר בשנה בארצות הברית.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אך למרות כל המאמצים והמיליארדים שהשוקעו, אמזון רחוקה מלהשתלט על התחום, והיא נחשבת שחקנית נישה קטנה. אמזון יחד עם חברת וול פוד שהיא קנתה מחזיקות ביחד 2.4% מהשוק, לעומת וול מארט WALMART -0.24% WALMART 84.27 -0.24% WALMART סגירה:0 פתיחה:84.43 גבוה:84.78 נמוך:83.94 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: שמחזיקה 18% ממנו, קרוגר KROGER CO THE -1.23% KROGER CO THE 58.04 -1.23% KROGER CO THE סגירה:0 פתיחה:58.96 גבוה:59.2 נמוך:57.95 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: שאוחזת ב-8.8% וקוסטקו COSTCO WHOLESALE -1.82% COSTCO... 907.07 -1.82% COSTCO WHOLESALE סגירה:0 פתיחה:917.74 גבוה:920.55 נמוך:905.56 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: עם 6.4%. למעשה אמזון היא החברה ה-12 בגודלה בלבד, וול פוד שתחת שליטתה ה-13.  הצמיחה גם לא נראית באופק, ונרשמת אפילו ירידה. חנויות וול פוד מכרו ב-2021 פחות ממה שמכרו ב-2018, למרות עלייה בהוצאות. 

התחרות מקיפה את אמזון מכל הכיוונים ולא נראה שהיא מצליחה להתבלט. בסגמנט החנויות הפיזיות, רשתות וול מארט, טארגט TARGET CORP -0.85% TARGET CORP 152.16 -0.85% TARGET CORP סגירה:0 פתיחה:153.83 גבוה:154.2 נמוך:151.92 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , קרוגר ועוד אחרות נמצאות בכל פינה בארצות הברית ואמזון תתקשה להתחרות בתשתיות האלו. גם בתחום משלוחי המזון השוק די רווי עם חברות שזה עיקר עיסוקן ובו הן ממקדות את כל המאמצים עם תשתיות של שליחים ומחסנים ומזון טרי. בין השאר משתתפות בתחום אובר UBER TECHNOLOGIES +2.55% UBER... 73.26 +2.55% UBER TECHNOLOGIES סגירה:0 פתיחה:72.12 גבוה:73.63 נמוך:71.84 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ודורדש DOORDASH INC -2.51% DOORDASH INC 169.43 -2.51% DOORDASH INC סגירה:0 פתיחה:173.51 גבוה:173.51 נמוך:169.1 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , אך הן לא היחידות. 

אחת הסיבות לחוסר ההצלחה היה ככל הנראה כשל ניהולי וחוסר מיקוד. לאמזון היו שני שירותים דומים שעבדו במקביל, ובנוסף, היא קנתה חברה שלישית שמתחרה באותו תחום, ואז פתחה גם עוד שתי רשתות פיזיות מקבילות, שבעצם מתחרות ברשת אותה קנתה. הסינרגיה לא נראית באופק. אמזון פריים נאו התמקד בהבאת מוצרים בצורה מהירה לפתח ביתיהם של האנשים, בדרך כלל תוך פחות מיום. אמזון פרש התמקד בלהביא מוצרי מכולת לפתח הבית - שרות דומה מאד, ובמקביל נקנתה רשת וול פוד שעוסקת בדיוק באותו תחום. ואז נפתחו רשת החנויות הפיזיות פרש, וזו שנקראו גו. השרותים התחרו זה בזה ולא השלימו זה את זה. 

אתר CNBC מגלה שבשנת 2017 התקיימה בסיאטל פגישה בין ג'ף בזוס ומנהלי השרותים בה הם התבקשו למצוא אסטרטגיה כוללת למכירות המכולת של אמזון. פרש היה שרות ותיק של כ-6 שנים, בעוד אמזון פריים נאו פעל רק 3 שנים אך הצליח לתפוס נתח שוק יותר משמעותי. שני השרותים היו הפסדיים עבור אמזון, ובאותה שנה הוספה גם הרכישה של וול פוד לקלחת, ויריבות פנימית התלקחה בין השרותים השונים בתוך אמזון. האסטרטגיה האחידה שביקש בזוס עדיין לא ניכרת בפעולות של אמזון.

האופי של וול פוד היה שונה מאד מהאופי היי טקי של אמזון, כשהרשת נתנה הרבה עצמאות למנהלים מקומיים ולא הייתה קשורה לטכנולוגיה כמעט בכלל. אמזון ניסתה להכניס את שרות פריים נאו לתוך הרשת אבל הסניפים התקשו לספק את הסחורה בצורה הזו של משלוחים מהירים. 

אמזון ניסתה לעשות שינוי נוסף, כשהחליטה על הקמת רשת ספורמרקטים נפרדת שתספק חווית קנייה אחרת ותמנף את הידע והניסיון שנרכש מוול פוד. הרשת נקראה פרש ובהתחלה הצליחה למכור ולהתרחב יפה, אך גם שם בסופו של דבר התחילו זעזועים פנימיים והרשת נתקעה ואינה ממריאה נכון לעכשיו. 

הניסיון האחרון הוא עם רשת החנויות הפיזיות גו. הייחוד ברשת הזו היא העובדה שאין בה מוכרים והכל מתבצע באופן אוטמטי בעזרת מצלמות וחיישנים. הרשת נפתחה בסיאטל ב-2018 וכיום ישנן 24 חנויות, רחוק מאד מהיעד של 3000 אותו הציבה החברה לתחילת שנת 2021. החנויות היו מרוכזות באזורים עירוניים עם הרבה משרדים, בהם אנשים עסוקים רוצים לבצע את הקניות כמה שיותר מהר, אך מגיפה הקורונה השאירה את החנויות ריקות. כעת מתכננת החברה לפתוח חנויות כאלה גם בפרברים, אך נראה שהיא לא מתכננת עוד להפוך את הרשת לעיקר מאמציה בתחום הגורסרי. רשת גו הפכה למין מעבדת ניסוי של טכנולוגיית קניה מהירה, וכמה מהדברים שפותחו שם משמשים כעת ברשת פרש וול פוד. 

לסיכום, אמזון השקיעה מאמצים רבים בתחום מכירת המכולת - הגורסרי. שרותי משלוחים וחנויות פיזיות, רכישה ופיתוחים עצמאיים, דרכים חדשניות בכאלה מסורתיות יותר. נראה שהיא פשוט יורה לכל הכיוונים ולא פוגעת בכלום, שכן עד כה העלתה חרס בידה.

מה ניתן ללמוד מכך? הלקח החשוב מכל הוא אולי חשיבות הקוהרנטיות בניהול. בחברות ענק כמו אמזון ייתכן שיווצרו קונפליקטים פנימיים שיהפכו להיות משרפות כסף. אי אפשר להפעיל ארבעה מותגים שונים כשאף אחד מהם לא מצליח לצבור פופלריות והם פוגעים אחד בשני ומתחרים אחד בשני.

מצד שני ניתן גם לראות את הנחישות של אמזון שלא מוותרת ופעם אחר פעם מנסה להיכנס לתחום שחשוב לה, וגם לא מתייאשת מכשלונות ולא מפחדת לחתוך במקרה שהיא רואה שלא הולך. נראה שהחברה עוד לא הרימה ידיים, והיא ממשיכה לבחון ולבדוק את הדרכים להשתלט על השוק הענק. עם הנחישות, הגב הכספי, וההסתכלות ארוכת הטווח המאפיינת את אמזון, יתכן והיא גם תצליח בהמשך הדרך.

תגובות לכתבה(6):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    סגמנט הענן הוא לא אחד הגדולים בשוק
    המתקן 20/02/2022 08:47
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אלא הגדול ביותר בשוק ופער גדול מהבא אחריו, של מיקרוסופט. ושוויו לחברה לא מאות מיליונים, אלא מאות רבות של מיליארדים...
    סגור
  • 32% (ל"ת)
    מיקי 20/02/2022 10:53
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    אין צדק אין משפט עדר מחוסן מצטמצם שטח מחייה מאוד (ל"ת)
    הברבור שחור שלמה ! 20/02/2022 05:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    גל שישי כי ארצו קדושה לא יכולה לשאת אותך עוד (ל"ת)
    הברבור שחור שלמה ! 20/02/2022 05:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    הכל קורס אין אחיזה במציאות מבול יין ודגן ופקקים אין קץ (ל"ת)
    הברבור שחור שלמה ! 20/02/2022 05:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 1.
    גורסרי, grosery, grocery
    א.ב.יהודא 20/02/2022 01:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כתבה תומכת בזוס?
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות