"היעד - שהתוצאות ב-2022 יהיו טובות לפחות כמו 2021, ההתחלה בינתיים לא פחות טובה"
אחרי הדוחות המצוינים נשיא ומנכ"ל צים אלי גליקמן מגדיר אותה כ"חברת ספנות-דיגיטל"; המשבר בנמלים? "מתעצם, הפקק בנמלים עולה", מדוע החברה לא נסחרת בארץ, איך היא מתכוננת לירידות מחירים – ועל אלה שתקפו אותו בנושא המיסוי: "עשו עלינו סיבוב, הם לא מבינים בעסקים"
אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים. צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית
חברת צים בדוחות חלומיים. החברה חוגגת היום ובצדק, כאשר היא החברה הישראלית שהרוויחה הכי הרבה ובפער מחברות אחרות. שנת 2021 הייתה חלומית אבל האם זה יימשך? נשיא צים ומנכ"ל החברה אלי גליקמן, ויאיר סרוסי יו"ר הדירקטוריון מייצרים בראיון לביזפורטל ציפיות משמעותיות גם להמשך: "לא עצרנו לרגע גם אחרי הדוחות הנוכחיים, מבחינתנו, ובלי שחצנות, התוצאות של 2022 צריכות להיות לא פחות טובות מאשר ב-2021, וזו התחזית שגם הצהרנו עליה". אומר גליקמן.
גליקמן מודע לכך שמדובר במשימה לא פשוטה בכלל: "זה היעד שלנו והצהרנו עליו. לקחנו על עצמנו אתגר מאוד גדול, ואני מאמין שאנחנו יכולים לעשות את זה. אנחנו עושים את זה בזכות השקעה אחת באוניות, שתיים במכולות, שלוש פתחנו 17 קוים שחלקם עוד יתנו תוצאות בהמשך, מאז 2021 ועד היום הם עדיין בתהליכי פתיחה. השקענו המון בדיגיטל, ביג דאטה, BI וזה אחד הדברים שמבדלים אותנו מחברות הספנות האחרות בהכנה ליום שאחרי. אנחנו לא חברת ספנות רגילה אלא ספנות-דיגיטל.
צים הרוויחה השנה 4.75 מיליארד דולר, 1.71 ברבעון האחרון. החברה מחלקת דיבידנד ששקול ל-24% מהחברה.
מה התחזית הרבעונית שלכם?
גליקמן: "אנחנו לא נותנים לא נותנים תחזית לרבעון אלא לשנה".
מה הכוונה חברת ספנות-דיגיטל?
גליקמן: "רק לאחרונה השקענו בחברה חלוצה בתחום בארץ. אנחנו מובילים בשימוש בשטר מטען אלקטרוני שאמור ליעל ולהוריד את המחירים של הלוגיסטיקה. היום 'מדפיסים' את המטען וזה למעשה כמו כסף. אנחנו משתמשים בטכנולוגיה של בלוקצ'יין ורצים מהר לפני החברות האחרות, זאת לצד השקעה בחברות סטארט-אפ שאנחנו בונים עליהם שיניבו לנו תוצאות בשינם קרובות. יש לנו הרבה מנועי צמיחה מעבר לספנות המסורתית ובטוחים שנציג תוצאות טובות יותר בשנים הקרובות.
מחירי התובלה בשיאים קיצוניים וראינו את זה גם בדוחות שלכם, עם זינוק של 139% במחירים. מתי המחירים ירדו?
גליקמן: "זו שאלה טובה כי היא קשורה במגידי עתידות, וזה לא התחום שלנו".
אז מה בינתיים קורה בעולם?
גליקמן: "אני כיול לשתף אותך רק במה שאנחנו רואים מול העיניים: קודם כל, כמות האוניות שמחכה בכניסה לנמלים לטרמינלים בארה"ב לא ירדה, להיפך - המשבר עוד מתעצם. דבר שני, רמת המלאים בארה"ב נמוכה יותר מאשר בתחילת המשבר, שזה גם מה שגרם למשבר לצד העליה המשמעותית בביקוש, ונכון לעכשיו עוד לא רואים את העליה במלאים. לכן לפחות כרגע אנחנו מניחים שאין ירידה בביקוש. דבר שלישי, מעבר למלאים - אנחנו בתקופה שבה אנחנו חותמים על הסכמים ארוכי טווח בארצות הברית לשנה שלמה, בין ה-1 במאי עד 1 במאי, ויותר מכך - אנחנו מזהים השנה שהלקוחות הגדולים חותמים על ההסכמים מוקדם יותר מאשר בשנה שעברה במחירים גבוהים יותר משמעותית מהמחירים של השנה שעברה.
יו"ר הדירקטוריון יאיר סרוסי מוסיף: "תחילת השנה הזו לכל השוק היא התחלה חזקה. גם מבחינת ביקושים וגם מבחינת מחירים. בינתיים השוק דורש עוד הרבה מאוד קאפסיטי והבעיות הלוגיסיטיות עדיין קימות בארה"ב, כך שייקח הרבה זמן עד שהפקק ישתחרר. כמה זמן? אנחנו לא יודעים".
כמה החלק של ארה"ב מכל המטען של צים?
גליקמן: "בערך 30% מכל המטען של צים. וגם זה נותן לנו תמיכה להאמין שההתחלה לפחות של 2022 היא לא פחות טובה מאשר של 2021".
בצים אומרים כי הקווים של הים השחור (רוסיה) זה רק אחוזים בודדים (כ-3.5%) מ-הvolume של החברה. החברה הפסיקה את הפעילות לרוסיה ואוקראינה ומנתבת את האוניות לקווים בהם חסרות אוניות.
ירידת מחירי התובלה מן הסתם תגיע, איך אתם מתכוננים לזה?
גליקמן: "אנחנו כל הזמן מתוכננים לזה. לפתח מנועי צמיחה, להביא את צים כך שהיא תהיה חזקה יותר. המדדים הפיננסים שלנו היום הם שיש לנו חוב שלילי, כלומר יש לנו יותר מזומנים מחוב. היחס EBITDA לחוב הוא מאופס. אין חברות כאלה בעולם. אנחנו מנסים לבנות את החברה גם עם מזומנים וגם עם מנועי צמיחה כדי לבנות אותה נכון ליום סגריר אם יגיע".
מחירי הדלק והגז זינקו, כמה זה פוגע בכם?
גליקמן: "נכון המחירים עלו בצורה משמעותית. לראשונה בהיסטוריה הם מעל 1,000 דולר לטון ובמחירים של 4 ספרות (החברות מדברות על מחיר לטון, לא לחבית. נ"א). כדי להתמודד אנחנו מגבים את זה באמצעות ההסכמים שאנחנו עושים מול הלקוחות: אנחנו מעבירים ללקוחות שלנו חלק מהעלויות ובהסכמים מופיע שהעלויות מוצמדות למחירי הדלק".
אז אתם בעצם מגלגלים את זה ללקוחות ולצרכנים?
גליקמן: "לא מגלגלים לצרכנים. מעבירים ללקוחות עם הצמדה למדד הדלק. יש נוסחה וזה חלק מההסכמים שלנו שהכל מוצמד".
למה אתם לא נרשמים לבורסה בארץ?
גליקמן: "אנחנו מאוד אוהבים את הבורסה בארץ. אני לא רוצה להשוות אבל היקף המסחר במניות של צים בימים מסוימים הוא 300 מיליון דולר (כ-מיליארד שקל. נ"א). קשה מאוד בבורסה הישראלית להגיע להיקפי מסחר כאלה. הנה תראה עכשיו, מפתיחת המסחר הוחלפו 3 וחצי מיליון מניות ב-75 דולר. עם כל הכבוד, לבורסה בישראל אין את היכולת הזו".
סרוסי: "כמו שאמר אלי, השוק האמריקאי הרבה יותר גדול מהישראלי. מבחינתנו קשה להתמודד עם כמה זירות מסחר ונראה לנו נכון להיות בשוק אחד, הגדול והמכובד ביותר".
אתם מרוצים מההתנהגות המניה?
סרוסי: "אנחנו מאוד מרוצים מהתנהגות המניה ובוודאי מהערך שקיבלו המשקיעים הישראלים והבינלאומיים שלנו. המטרה הייתה להשיג לאנשים תשואה טובה - והם קיבלו משהו הרבה יותר גדול ממה שכולם ציפו, ואנחנו שמחים על זה".
גליקמן: "אני רוצה לחזק את מה שיאיר אמר. גייסנו בהנפקה כ-208 מיליון דולר נטו, 230-240 מיליון דולר ברוטו. החזרנו למשקיעים עד עכשיו 2.6 מיליארד דולר, שזה יותר מפי 10 מסכום הגיוס. שווי החברה הוערך ביום ההנפקה ב-1.5 מיליארד דולר החזרנו 50% יותר ממה שהחברה הייתה שווה עד היום - בשנה אחת, ומחיר המניה קפץ פי 6".
יאיר סרוסי, צילום: יח"צ
מה אתם אומרים ביום כזה לעידן עופר ולבנקים שהאמינו בכם כשהגעתם להסדר חוב?
גליקמן: "אנחנו שמחים בשביל האנשים שהאמינו בנו גם כשצברו חובות בגלל החברה. אנשים שלא ישנו בלילה. בנק שלא ישן בלילה אומר לי 'קיבלנו נייר בתספורת שלא היה שווה כלום ולא האמנו שהוא יהיה שווה - ואתם סידרתם לנו את 2021 מהנייר שלא חשבנו ושיהיה שווה משהו. כך אומר לנו בנק ישראלי, לא מהגדולים בארץ.
"היו לעידן עופר ימים קשים שאנשים אמרו לו לזרוק את החברה הזו. היו בעלי מניות שוויתרו עלינו, כולל בנק גרמני שהגיע להסדר חוב. קח את דויטשה בנק, בחו"ל אמרו שהרוויחו מעל מיליארד דולר על ההשקעה בצים. אלה דברים שלא יאמנו.
"בנוסף, גם הציבור הישראלי מרוויח, גם בפנסיות והוא גם שותף בחברה ב-23%. שילמנו השנה 23% מס חברות והשנה נשלם יותר. שילמנו 1 מיליארד דולר למדינת ישראל. המס הכי גבוה מפעילות שוטפת של חברה".
מה אתם אומרים לאלה שכתבו נגד הבקשה שלכם לשינוי שיטת המס? רציתם הקלות במס, למרות שתכלס - המטרה של חברה היא להרוויח ולכן אתם בהחלט צודקים. איפה זה עומד?
לראשונה בשיחה גליקמן נשמע כועס: "עשו עלינו סיבוב בהקשר הזה ואנחנו מכלכלים את צעדינו. אלה שכתבו עלינו דברים שליליים - ההבנה שלהם בתחום העסקי לא גבוהה. כל חברה, כל חנווני, מנסה לשפר את מצבה במו"מ כזה או אחר מול רשויות המס, גם בארץ וגם בעולם. מה הסיבה שטבע תשלם פחות מ—10% מסים? מה הסיבה שאינטל תשלם פחות 10% מיסים ועוד תקבל מענקים במיליארדים? ומה הסיבה שצים משלמת 23% כאשר מצבנו מול המתחרים הוא שאנחנו נסחרים בחו"ל והם משלמים רק 4% מס?
סרוסי מוסיף: "בשנה שהסתיימה תשלום המס של צים, 1 מיליארד דולר, הוא גדול בכל קנה מידה. הדיון על המיסוי זה בגלל הספנות ויש כללים בשוק העולמי. כל החברות בעולם משלמות אחוזים בודדים, בגלל הצורך בהשקעות הון מאוד גדולות. אני משער שהדברים האלה לא כרגע אבל הם עוד יחזרו לשולחן".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
6.רווחי צים תורמים לרווחי חברת קנון בעלת השליטה הנסחרתמייק1 10/03/2022 08:26הגב לתגובה זו2 0גם בבורסת ת"א. חברת קנון בעלת מכפיל רווח נמוך מאד והיא מתאימה מאד למשקיעי ערך. המלצה להשקעה חזקה.סגור
-
5.מסקנה ? העליות במחיר ההובלה בעולם בעקבות הקורונה זה שקרדניאל 09/03/2022 22:27הגב לתגובה זו1 2זה תעלול של חברות ההובלה-שילוח הימי לגרוף רווחים על הגב של הלקוחות וכמובן זה מתגלגל לצרכנים אין משבר לא היה משבר הכל שקרים לעלות מחירים ! הדוח אומר הכלסגור
-
4.שאפו (ל"ת)ישראלי פשוט 09/03/2022 19:02הגב לתגובה זו3 0סגור
-
3.אחלה מנכ"ל. עם הקודם אכלנו מרורים.. (ל"ת)כלכלן 09/03/2022 18:42הגב לתגובה זו0 1סגור
-
2.קמצן יכולת לפרגן לגילאים במשהו כמו שתגמלת את עובדי צים לפחות באיזה צופר כי זה היה הבסיס של צים תחשוב טוב ותכבד את העבר של עובדי צים הגמלאים יהיה יפה מצדך ואל תשתחצן על זה פתח את ידיך לאלה שהיו בסיס חברת צים (ל"ת)אנונימי 09/03/2022 18:34הגב לתגובה זו0 1סגור
- טען עוד
-
1.צימאסאבו קאיק 09/03/2022 18:31הגב לתגובה זו0 0צים חברה קטנטנה במושגי הובלה , דבר לא תלוי בהנהלה אלא בהנהלה העולמית . מחירי ההובלה חייבים לרדת אחרת הסחר העולמי יקרוס..וזה הסינים לא מייחלים ורוצים.סגור