צים ירדה ב-23% מהשיא לפני כחודש - שינוי מגמה מוצדק או בהלה מוגזמת?

זה היה צפוי, מחירי התובלה ירדו ביותר מ-20% מאז נובמבר אשתקד, מגמה שהוחרפה עם הטלת הסגרים בסין, והדבר משפיע ישירות על המניה. אך האם הירידות בסקטור הספנות מוצדקות?
 | 

צים +2.96% צים 26.1 +2.96% צים סגירה:0 פתיחה:25.45 גבוה:26.24 נמוך:25.11 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא:  של עידן עופר ובהנהלת אלי גליקמן הייתה אחת המניות המוצלחות בשנתיים האחרונות עם רווחים שעולים בקצב מהיר, דיבידנדים שמנים ומחיר מניה שמזנק מ-1.5 מיליארד דולר בהנפקה ל-10 מיליארד דולר. הסיבה למומנטום החיובי היא הזינוק במחירי התובלה עקב מגיפת הקורונה והקשיים בשרשרת האספקה. נציין שבדוחות האחרונים דווחה צים על רווח של 1.7 מיליארד דולר ברבעון ורווח שנתי של 4.65 מיליארד דולר ועל חלוקת דיבידנד של 2 מיליארד דולר. אלו מספרים גבוהים בהרבה משל כל חברה ישראלית אחרת, כולל חברות רווחיות וגדולות במיוחד כמו חברות ההיי טק או הבנקים. 

מומנטום שלילי במניה - יחד עם הירידה במחירי התובלה
אמנם בחודש האחרון משתנה המומנטום של המניה. ב-16 למרץ השנה רשמה המניה את מחיר השיא - 88.62 דולר, ומאז איבדה 23% מערכה, כשמחיר הסגירה האחרון היה 55.27 דולר בלבד (לאחר חלוקת דיבידנד של 17 דולר), ושווי שוק של 6.6 מיליארד דולר. הסיבה לירידה היא ככל הנראה אותה סיבה שגרמה לעליה, ולמעשה אתם קראתם בזמן אמת שזה היה צפוי - מחירי התובלה. להלן מדד Global container freight rate index שעוקב אחר מחירי התובלה הימית:


המגמה בגרף ברורה. לאחר שנים שמחירי התובלה נעו סביב ה-1500 דולר לקונטיינר, הם זינקו במהלך 2020 והגיעו עד לשיא של מעל 10,000 דולרים בסוף שנת 2021, אך מאז השתנתה המגמה וכעת הם יורדים. בולטת גם הירידה החדה עוד יותר בחודש האחרון שמסכמת ירידה של יותר מ-20% מהשיא. הנתונים בגרף שלמעלה הם עד מרץ, אך גם בתחילת אפריל המגמה נמשכת עקב הסגרים האחרונים בסין שתורמים אף הם לירידה במחירי התובלה, כשפחות משלוחים נעים בקוים שבין סין לשאר העולם. לצים פעילות משמעותית בקווים שבין ארצות הברית לסין. גורם נוסף שעלול להשפיע לרעה על ביצועי החברה הוא העליה במחירי הדלק בחודשים האחרונים. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

ירידות כלליות בסקטור אבל צים זולה יותר
כל מניות התובלה סובלות מירידות בחודשים אלו. חברת דאנאוס DANAOS CORP -0.17% DANAOS CORP 85.76 -0.17% DANAOS CORP סגירה:0 פתיחה:86.17 גבוה:86.5 נמוך:84.64 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ירדה ב-18% באותה תקופה שצים ירדה 23%, וחברת מארסק A.P. MOELLER-MAERSK A/S +0.85% A.P... 8.3 +0.85% A.P. MOELLER-MAERSK A/S סגירה:0 פתיחה:8.31 גבוה:8.33 נמוך:8.25 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ירדה ב-25%. שתי החברות המתחרות נסחרות במכפילי רווח גבוהים מאלו של צים (אם כי אובייקטיבית נמוכים מאד - בסביבות ה-2), ושתי החברות הציגו תשואת דיבידנד נמוכה יותר מהחברה הישראלית. נראה שהשוק "חושד" בצים קצת יותר מאשר במתחרות. 

ניתן להצביע על ארבע סיבות אפשריות לדיסקאונט שמקבלת צים מהשוק. ייתכן שתמהיל הקווים של צים, שכולל קווים לים השחור שנפגעו עקב המלחמה באקוראינה וקוים לסין שנפגעו עקב הסגרים האגרסיבים במדינה מייצגים פרופיל סיכון גבוה מעט יותר שמשתקף בירידות חדות יותר. סיבה אפשרית נוספת היא העובדה שצים תלויה יותר בחוזי חכירה שבהינתן ירידה בהיקפי הפעילות עלולים לפגוע בה תפעולית. הסיבה הזו מצטרפת לסיבה השלישית - ייתכן שהמשקיעים עוד זוכרים את שתי פשיטות הרגל של החברה בעבר, וחוששים מבעיות ניהוליות שעלולות להיווצר בתנאי שוק קשים יתר, בין היתר בגלל שיטת ההחכרה. לבסוף נזכיר את העובדה שבעלת המניות הגדולה בחברה - חברת קנון 0% קנון 10,920 0% קנון בסיס:10,920 פתיחה:0 גבוה:0 נמוך:0 תמורה:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: - מימשה חלק מאחזקתה בחברה ברבעון האחרון, מה שעלול להצביע על חוסר אמון מסוים ביכולת של המניה להמשיך לשייט בגבהים הנוכחיים. 

הפאניקה מוגזמת?
מצד שני, חשוב להדגיש כי מחירי התובלה כרגע עדיין גבוהים בהרבה מאשר אלו שלפני תקופה הקורונה. על פי מחירי התובלה במהלך הרבעון הראשון, ולמרות העליה במחירי הדלק, נראה שצים צפויה להציג שוב רווחי עתק בדוחות הקרובים. בטווח הקצר בינוני הסגר בסין אמור להסתיים מתישהו, מה שעלול (או עשוי מבחינת צים) להזניק מחדש את מחירי התובלה הימית, לפחות באופן זמני. בטווח הארוך יותר נראה שתהיה מגמת התמתנות במחירי התובלה, אך לפי הערכות הן לא יחזרו בזמן הקרוב לרמות מחירי הטרום קורונה, ובמקביל גם מחירי הדלק צפויים להתמתן.

כל אלו מצביעים על כך שייתכן שתגובת השוק לירידה המתונה יחסית במחירי התובלה מעט מוגזמת. נזכיר שצים הציגה תשואת דיבידנד של 33% בשנה האחרונה ושהיא נסחרת במכפיל 1.4. כמו כן, בעלת השליטה אמנם מכרה כ-5% ממניות החברה מהאחזקה, אך עדיין מחזיקה ב-20.7% וצים היא עדיין אחזקה מאד משמעותית בפורטופליו שלה. מכירה של בעל שליטה יכולה להיות לצורך מימוש רווחים, אך גם לצורך פיזור השקעה או ניצול הזדמנויות או רצון להיפגש עם מזומן, ולא בהכרח מעיד על בעיות בחברה.

בראיון שערכנו עם מנכ"ל החברה אלי גליקמן הוא הציב יעד שאפתני: "שהתוצאות ב-2022 יהיו טובות לפחות כמו 2021" וציין שלפחות בתחילת השנה ביצועי החברה טובים. נראה שזהו יעד מאד קשה להשגה, ולא הכל תלוי במר גילקמן, שכן אין לו דרך להשפיע על מחירי התובלה. יחד עם זאת נראה שיש משהו בדבריו ששנת 2022 תספק תוצאות חזקות, בוודאי בהשוואה לשנים טרום הקורונה בהן מחירי התובלה היו נמוכים הרבה יותר.

תגובות לכתבה(14):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    צים ירדה ב 18%
    יצחק 13/04/2022 11:01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    המניה היתה בשיא במחיר 88 דולר, המחיר היום 55 דולר + 17 דולר דיבידנד שהתקבל = 72 דולר ז"א ירידה של 18 אחוז
    סגור
  • 10.
    מחירי ההובלה
    יניב 12/04/2022 21:19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    חוסר דיוק בכתבה . המחירים הגיעו ל 20000 דולר בשיא .וכעת התייצבו על כ 160000 דולר
    סגור
  • 9.
    ZIM
    kobes 12/04/2022 19:39
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זמן המתנה בנמלים מיתקצר הנהלה טןבה קניה לטוח בנוני
    סגור
  • 8.
    רק מחזק עוד . הזדמנות קנייה לא ממליץ (ל"ת)
    איציק 12/04/2022 18:30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    אגב. זה 38% לא 23% ! (ל"ת)
    כנען 12/04/2022 17:48
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • טען עוד
  • לא נכון.....חלק מהערידה במחיר קשורה לדיבידנד (ל"ת)
    יניב 12/04/2022 21:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    המחיר התאושש נכון ל7 לאפריל 2022 - 9116 דולר.
    שגיא 12/04/2022 17:32
    הגב לתגובה זו
    1 0
    Our detailed assessment for Thursday, 7 April 2022 The average composite index of the WCI, assessed by Drewry for year-to-date, is $9,116 per 40ft container, which is $5,908 higher than the five-year average of $3,208 per 40ft container.
    סגור
  • 5.
    ירידות במניה לאחר חלוקת דיבידנד הן דבר מוכר (ל"ת)
    משקיענית 12/04/2022 16:21
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • כן. בסביבות קיזוז הדיבידנד. לא 23%... (ל"ת)
    כנען 12/04/2022 16:39
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 4.
    על עוד הם ממשיכים לחלק דיבידנד של 50% אני נשאר במניה (ל"ת)
    מומו 12/04/2022 16:04
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 3.
    גם במחירים היותר ״נמוכים״ עדיין הם עושים מלא כסף
    רועי לוי 12/04/2022 15:14
    הגב לתגובה זו
    8 0
    ולכן כל מכפילים נמוכים והדיבידנד עדיין צפוי להיות גבוה, לדעתי עדיין מניה שווה לעומת חברות אחרות בשוק.
    סגור
  • 2.
    אני מושקע בצים. וזו לדעתי הסיבה
    כנען 12/04/2022 14:43
    הגב לתגובה זו
    10 0
    חלק מזה מוסבר על ידי כתבה אחרת של גיא טל, ואני מתפלא שלא כותב את הסיבה הזאת https://www.bizportal.co.il/capitalmarket/news/article/803416 הבעלים שזה האחים עופר דרך קנון, החליטו לממש מסיבית. כמו אלון מאסק בטסלה כשהגיעה ל 120. אחרי שנים של רעב תזרימי הם החליטו קצת לרוות נחת מצים. רק שעשו את זה בצורה פראית משהו. וכשזה הצטרף לסנטימנט של השוק, זה יצר פאניקה.
    סגור
  • זה מצויין בכתבה, שבעלת השליטה מכרה (ל"ת)
    גיא 12/04/2022 15:13
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 1.
    הזדמנות קניה
    יהודה מור 12/04/2022 13:41
    הגב לתגובה זו
    9 0
    היתה ירידה זמנית עקב הסגרים בסין אך עכשיו שהכל יפתח המחירים יעלו שוב(בלי לדבר על החוזים שסגורים שנה מראש לפי מחיר גבוה יותר)
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות