פריגו חוזרת לצמיחה ורווחיות ונסחרת במכפיל רווח יחסית נמוך - מה הסיבות ומה צופים האנליסטים?

מניית פריגו נחתכה בחצי בשנים האחרונות, האם דווקא עכשיו היא הפכה למעניינת?
 | 
telegram
(6)

חברת פריגו -0.48% פריגו 26.8 -0.48% פריגו סגירה:0 פתיחה:26.97 גבוה:27.37 נמוך:26.57 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: קיימת כבר כמעט 150 שנה. היא נוסדה בשנת 1887 בארצות הברית אך קיבלה את הטאצ' הישראלי עם רכישת אגיס מידי מורי ארקין בשנת 2005. אז גם החלה להיסחר בבורסה בתל אביב. בשנת 2013 רכשה החברה את חברת Elan האירית תמורת 8.6 מיליארד דולר והתאגדה בחברת אחזקות שמרכזה בדבלין, אירלנד, כך שכיום המטה המרכזי של החברה נמצא שם. בשנים האחרונות נפתרה החברה בהדרגה ממיתוגה כחברת תרופת והתרכזה יותר במיתוג כחברה צרכנית ומוצרי self-care. בסוף שנת 2021 השלימה החברה את מכירת הפעילות הגנרית שלה שמרכזה היה בישראל וכך לא נותר לה עוד קשר מעשי לארץ, אז גם החליטה החברה להימחק מהמסחר בארץ. כיום לחברה כ-90 מתקנים ברחבי העולם, 43 מתוכם בארצות הברית, אך אף אחד מהם לא בישראל. 

החברה מייצרת בעיקר תרופות מעבר לדלפק (OTC) (כלומר תרופות שלא נדרשת עזרה מקצועית כגון מרופא או רוקח כדי לרכוש אותן) ותכשירים רפואיים לשימוש עצמי למניעה או טיפול. מוצריה נועדו לטיפול במגוון בעיות רפאויות כגון בעיות נשימה, משככי כאבים, עיכול, תזונה ותוספי מזון. לחברה שתי חטיבות, אחת המרוכזת בפעילות ביבשת אמריקה (ארצות הברית, מקסיקו, קנדה ודרום אמריקה) ואחת בשאר העולם, בעיקר באירופה. החטיבה באמריקה אחראית על 65% מהמכירות ואילו בשאר העולם על 35%. 

אין סגמנט אחד בו תלויה עיקר פעילות החברה. ביבשת אמריקה מוצרי העיכול והנשימה תפסו 18% מהמכירות כל אחד, 15% מוצרי התזונה ומשככי הכאבים וכדורי השנה כל אחד. בחטיבה הבנלאומית תכשירי עור והגיינה אחראים על 27% מהמכירות ואילו תכשירי נשימה על 16%. לחברה לקוח משמעותי אחד שאחראי על 14% ממכירות החברה. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בינתיים שינוי המיתוג של החברה לא כל כך מועיל לערך המניה. בחמש השנים האחרונות איבדה המניה מערכה 46% והיא נסחרת כעת בשווי שוק של 4.8 מיליארד דולר בלבד. החברה מציגה ביצועי חסר הן ביחס  ל-S&P 500 והן ביחס לסקטור הבריאות בS&P כפי ניתן לראות בנתונים שפרסמה החברה בדוחותיה האחרונים:

מה אומרים הדוחות?
בשלוש השנים האחרונות החברה מציגה צמיחה איטית ברווח תוך כדי שחיקה ברווחיות הגולמית ועליה ברווחיות התפעולית, אך לא מגורמים ברי קיימא. המכירות בשלוש השנים האחרונות היו: 3.87 מיליארד דולר, 4.088 מיליארד דולר ו-4.1387 מיליארד דולר. יחד עם זאת מרבית הצמיחה בין שנת 2020 ושנת 2021 נבעה מהפרשי מטבע ולא מצמיחה אמיתית במכירות. 

בשורת הרווח הגולמי הנתונים הראו על 1.434, 1.495 ו-1.462 מיליארדי דולר, שיעור רווח גולמי של 37%, 36.6% ו34.2%. הירידה ברווח הגולמי נבעה ממכירות חלשות יותר עקב עונת התקררות בריאה מהרגיל וכן עליה במחירי חומרי הגלם ותמהיל מכירות רווחי פחות. 

למרות הירידה ברווחיות הגולמית הרווחיות התפעליות דווקא השתפרה. בשלוש השנים האחרונות הנתונים מראים על רווח תפעולי של 174 מיליון דולר, 265 מיליון דולר ו-410 מיליון דולר, זינוק שלש 55% משנה לשנה, כששיעור הרווחיות זינק מ-4.5% ב-2019 ל-9.9% בשנת 2021. הזינוק ברווחיות התפעולית נבע ברובו מזכיה בתביעה שהכניסה לחברה 417 מיליון דולר, שצומצמו על ידי הפרשות לתביעה אחרת בסך 173 מיליון דולר. 

יש לציין שבשנת 2020 ובמחצית הראשונה של שנת 2021 לקורונה הייתה השפעה שלילית על פעילות החברה. הריחוק החברתי והשימוש במסיכות הביאו לירידה משמעותית במחלות נשימתיות כמו גם לעליה בעלויות חומרי הגלם עקב בעיות שרשרת האספקה. עם החזרה לשגרה, למרבה הצער חזרו גם המחלות הנשמתיות, והחברה מדווחת על ריבאונד משמעותי במכירות בסגמנט הזה. 

על כל פנים, בשורה התחתונה הציגה החברה הפסד של כ-69 מיליון דולר בשנת 2021, זאת בעיקר עקב חבות מס גבוהה של 390 מיליון דולר (עקב יישוב תביעה ארוכת טווח עם שלטונות המס באירלנד), לעומת הפסד של 162 מיליון דולר שנה קודם לכן ורווח של 146 מיליון דולר בשנת 2019. ההפסד מפעולות מתמשכות היה 131 מיליון דולר לעומת רווח מפעולות מתמשכות של 44 מיליון דולר. ההפסד המתואם היה 2.06 דולר למניה, ירידה של 11.65 משנה קודם לכן. 

לחברה מזומנים ושווי מזומנים בגובה 3.859 מיליארד דולר לעומת חוב לטווח ארוך וקצר של 5.274 מיליארד דולר. כך ששווי הפעילות של החברה (EV) הוא 6.67 מיליארד דולר.

העולה מכל הנתונים הללו שהחברה התקשתה בשנים האחרונות להציג צמיחה יציבה והתמודדה עם עליות בעלות חומרי הגלם. יחד עם זאת בשני הרבעונים האחרונים נכרת התאוששות במכירות החברה. גם נושא המחלוקת בענייני המס עם רשויות אירלנד נפתרה בצורה חיובית יחסית לחברה כך שהחברה יכולה לפתוח דף חדש. 

לקראת ההמשך החברה צפויה לראות צמיחה של עד 5% עד 10% בהכנסות לפי הערכות האנליסטים. עקב החזרה לשגרה לאחר הקורונה, ולאחר פתרון בעיית המס היא תחזור ככל הנראה להציג רווח שנתי כפי שעשתה בשני הרבעונים האחרונים. על פי קונסנזוס האנליסטים החברה החברה צפויה למכור השנה בסכום של 4.5 מיליארד דולר, לעומת 4.13 מיליארד דולר בשנה הקודמת  ולהרוויח 2.67 דולר למניה, שיפור של כ-30% לעומת  השנה הקודמת.

בהינתן הרווח הצפוי ומחיר המניה הרי שפריגו נסחרת לפי מכפיל רווח של 13.3 בלבד. זה מכפיל היסטורית נמוך לפריגו, זה מכפיל יחסית נמוך לתחום התרופות וההגיינה. הוא נובע מחשש שהחברה תאכזב כפי שאכזבה בשנים האחרונות, הוא נובע מהשינויים התכופים בהנהלתה, יש כמובן סיכון, אבל העסק הבסיסי של פריגו חזק וצומח וזה עשוי להתבטא גם ברווחים וגם במחיר המניה.

הנה גרף המנייה:

תגובות לכתבה(6):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    למי אכפת מכל החברות שילשול הישראליות האלה?
    יונתן 24/04/2022 20:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הבורסה הישראלית זה פח אשפה לטמבלים שלא יודעים אנגלית.....
    סגור
  • 5.
    מה זה ??? שיווק ??
    BUSINESS 24/04/2022 10:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא רואה כאן שום דבר . זרקתי אותה לאחרונה . נראה רק כמו שיווק
    סגור
  • 4.
    נשמע מעניין (ל"ת)
    אור 21/04/2022 00:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    מכךיל 13.3 לחברה עם צמיחה מוגבלת בתחום ממש לא נמוך
    יריב 20/04/2022 21:52
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נשמע כאילו היא מתומחרת במחיר מלא. בעולם של ריביות עולות הענף שלה נחשב לאטרקטיבי יחסית ולא ספקולטיבי, אבל יש עוד חברות צומחות יותר במכפיל כזה.
    סגור
  • 2.
    ממנה אל תצפו לכלום, היא לא תעלה לשום מקום (ל"ת)
    מבין עניין 20/04/2022 20:46
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • טען עוד
  • 1.
    יהשע
    הולכת להמריא! 20/04/2022 15:14
    הגב לתגובה זו
    2 3
    אני בפנים, מניה שנשכחה וללא ספק תספק תיקון חד בזמן הנראה לעין
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות