ג'נקו - היקף המשלוחים מטפס. החברה תחלק דיבידנד של 14%
תחום הספנות וההובלה הימית הוא ללא ספק תנודתי. התנודות הבלתי צפויות בתחום, מרחיקות משקיעים רבים, שפעם אחר פעם הפסידו סכומי עתק בעקבות יותר מדי ירידות פתאומיות והעדר דפוס ברור של התנהלות. אבל לחברת ג'נקו ספנות ומסחר (GNK) יש סיבה טובה מאד להיות מרוצה: לחברה יש מאזן נקי מחובות ומדיניות דיבידנד חדשה. מדיניות הדיבידנד קושרת בחוכמה בין תשלומי דיבידנד לתזרים המזומנים הרבעוני. במהלך המהומה בשוקי ההון השנה, מניית ג'נקו שימשה למשקיעים חוף מבטחים והן עלו ב-42% ב-2022. עם זאת, המשקיעים עדיין עלולים להעריך בחסר יכולת ההישרדות של החברה.
ג'נקו מפעילה 44 ספינות תובלה יבשה בתפזורת. למעשה, מדובר בקופסאות מתכת ענקיות עם מנוע, המשמשות להובלת כמויות גדולות של סחורות. החברה מפעילה ספינות בגדלים שונים: 17 מתוכן הן מסוג קיפסיז מסיבי, והן מיועדות בעיקר להובלת עפרות ברזל ופחם. 27 ספינות הן מסוג Ultramax ו- Supramax, ספינות קטנות יותר המשמשות להובלת דגנים, מלט, דשנים ומגוון סחורות אחרות בתפפזורת. שווי השוק של ג'נקו עומד על 935 מיליון דולר והמרכז שלה נמצא בניו יורק.
מאז המשבר הפיננסי העולמי של 2008-2009, תעשיית הספנות התמודדה עם תנאי שוק קשים. עשור שלם עבר עד שתחום התובלה הימית עבר מהיצע יתר של ספונה שגרם לירידות מחירים, למצב שבו התחום פורח ושווי החברות עולה. בתקופה הזאת כמה חברות ספנות פשטו את הרגל, אבל השינויים בתחום הפכו את החברות שנותרו על כנן לרווחיות במיוחד. בהקשר הזה ראוי לציין את צים, שגם היא עברה מהפך של ממש. מחברה שכפשע היה בינה לבין פשיטת רגל, עברה חברת הספנות הישראלית לרווחיות, כאשר הדו"חות של 2021 היו חיוביים במיוחד. המגמה המשיכה גם ברבע הראשון השנה, כאשר הרווח הנקי של צים הגיע ל-1.7 מיליארד דולר. בנוסף, חלה עלייה של 5% בנפח ההובלה ביחס לרבעון המקביל אשתקד, שגם התוצאות שלו היו טובות.
בשנת 2020 הכתה מגפת הקורונה בעולם כולו. הביקוש של צרכנים בכל העולם, שהיו נתונים בסגרים ארוכים, למגוון רחב של מוצרים נסק. התוצאה - שרשראות האספקה פעלו במלוא המרץ והרווחים נסקו..
חברת ג'נקו משלוחים ומסחר מתמחה במשלוח מטענים יבשים בתפזורת (מדובר במטענים שאינם מגיעים במכולות, אלא מועמסים ישירות לבטן הספינה. עם המטענים הללו ניתן למנות חיטה, פחם, מלט וכיוצא באלה מטענים). מטה החברה נמצא בניו יורק. שווי השוק של החברה עומד היום על כ-935 מיליון דולר.
מדד התובלה היבשה הבלטי, העוקב אחר תעריפי משלוחים בתפזורת יבשה, נע בין 400 נקודות במאי 2020 ליותר מ-5,500 בסתיו 2021. ההתאוששות במדד הזה מסמלת יותר מכל את ההתאוששות בתחום התובלה הימית. סגרים ממושכים בסין בעקבות התפרצות מחודשת של מגפת הקורונה, יחד עם עונת חורף גשומה במיוחד בברזיל, גרמו לירידה במשלוחי עפרות הברזל ולתנודתיות רבה במדד. בעקבות כך, נע המדד לאחרונה סביב 3300 נקודות.
החוזים העתידיים על חלק מרכיבי המדד, מצביעים בדרך כלל על שערי מדד גבוהים יותר הצפויים בהמשך השנה, כאשר סין צפויה להיפתח שוב. הפתיחה המחודשת של השוק הסיני, תגביר את הביקוש ליבוא פחם ועפרות ברזל. בהתאם, יצוא עפרות הברזל של ברזיל צפוי לזנק ולהדביק את הפער. ג'נקו, כמו כל חברות הספנות האחרות, עשויה להפיק תועלת מרובה מהפריחה הזאת. רמת המחירים הנוכחית צפויה להישמר, בין השאר בעקבות אספקה מוגבלת של כלי שיט ייעודיים חדשים להובלה בתפזורת יבשה. לפיכך, גם אם הביקוש ייחלש, מחירי התובלה היבשה ככל הנראה יישארו גבוהים. לדברי האנליסט של BTIG, גרגורי לואיס. גידול משמעותי ביכולת ההובלה היבשה אינו נמצא על השולחן ולא יימצא שם בשנים הקרובות.
בעוד חברות מתחרות מיהרו להגדיל את הדיבידנדים שלהן בתקופות שוטפות בשנה האחרונה, ג'נקו העלתה את הדיבידנד בצורה זעומה. מנגד, היא דאגה להחזיר יותר מ -250 מיליון דולר של חוב. "כדי שהמשקיעים באמת יתייחסו למניה, צריך דיבידנד שהוא לא רק אטרקטיבי אלא גם בר קיימא", אומר המנכ"ל ג'ון וובנסמית'. "מדובר לא רק על 12 החודשים או 24 החודשים הבאים, אלא על 5 או 10 השנים הבאות."
הפחתת החוב של ג'נקו, וכתוצאה מכך תשלומי ריבית נמוכים, מגדילים את התחרותיות של החברה. הפחתת החוב הפחיתה באופן דרסטי את העלות היומית הכוללת של הפעלת ספינותיה לכ-8,100 דולר בממוצע לספינה. זאת בעוד חברות מתחרות בתחום נאלצות עדיין להתמודד עם עלויות יומיות של יותר מ -10,000 דולר לספינה, בשל ריבית גבוהה יותר ועלויות החזרי החוב. מומחים מעריכים כי הספינות של ג'נקו עשויות להניב מחיר ממוצע של כ 28,000 דולר ליום השנה.
ג'נקו הכריזה כאמור על תשלום הדיבידנד המלא הראשון שלה. הדיבידנד עבור הרבעון הראשון, יעמוד על 79 סנט למניה לעומת 5 סנט בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בתשואת דיבידנד של 14% וקרוב לוודאי שזאת תשואת שיא. עם זאת, האסטרטגיה החדשה מצביעה על כך שג'נקו תשלם ככל הנראה סוג כלשהו של דיבידנד גם במצב של האטה בהיקפי ההובלה. לעת עתה, חובת ההוכחה חלה על החברה. היא תצטרך להוכיח שגישת הדיבידנד החדשה שלה פועלת וכי המניה ראויה להיות מוערכת ביחס לתשלום ולרווחיות שלה – ולא ביחס לשווי הנקי של צי הספינות והנכסים האחרים שלה, כמקובל בענף.
אנליסטים מובילים אומרים שמחיר היעד שלהם למניית ג'נקו עומד על 28 עד 30 דולר ויותר, שזה אומר 25% עד 35% מרמות המחיר הנוכחיות.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.ציםדני אלון 26/05/2022 08:58הגב לתגובה זו0 0חברה מעולה, רק שימו לב לחברה "קטנה" נוספת העונה לשם צים שגם אצלה המאזן נקי מחובות, היא מחלקת דיבידנד של 30-50% מהרווח השנתי שלה ונסחרת במכפיל מצחיק של 1.5 (בנטרול המזומן בקופה אהמכפיל נמוך מ 1) במקום 4.8 של ג'נקוסגור