עולם התעופה מתקשה להמריא וכולנו משלמים את המחיר

שדות התעופה ברחבי העולם גדושים עד אין סוף, תורים ארוכים, מזוודות אבודות, איחורים הפכו לנורמה ואין מושיע. עד מתי כל זה יימשך ואיפה נמצא נתב"ג? רמז - לא במקום טוב

 | 
telegram
(1)


התמונות בנתב"ג של המוני ישראל נסים על נפשם לחו"ל לאחר הקורונה מורידות את החשק להצטרף לחגיגה. אוסף התקלות שעלולות להתרחש בטיסה הלוך ובטיסה חזור גורמות להרהר פעם נוספת על כל ההרפתקה. כוח האדם בנתב"ג לא עומד בעומס הנוסעים ובתחלופת המטוסים הגדולה כל כך שלאחר הקורונה ופשוט "מעגל פינות" בכל מה שקשור לשירות הטסים.

בחודשים האחרונים אנחנו רואים נסיקה מהירה בהזמנות הטיסות והביקושים עולים על קיבולת המטוסים והסלוטים (חלון הזמנים של ההמראה/הנחיתה). אבל יש בכל זאת נחמה קטנה – יכול להיות גרוע יותר. המצב באירופה חמור לאין שיעור מהמצב בישראל, שדות התעופה שם קורסים אחד אחרי השני בקצב מסחרר. אלפי טיסות בוטלו ואלפים עוד צפויות להתבטל. חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה ביטלה מעל 3,000 טיסות וייתכן שתבטל עוד. איזיג'ט ביטלה מעל 4,000 טיסות, וויזאייר ביטלה מעל 2,000 טיסות וזה רק מדגם חלקי. על פי ההערכות מעל 30,000 טיסות בוטלו והמספר הזה רק יילך ויגדל.

בשבוע שעבר הופצו תמונות אימה של הררי מזוודות בנמל התעופה הית'רו בלונדון – אולי העמוס ביותר באירופה. בנמל התעופה סכיפהול שבאמסטרדם הודיעו בעצמם לחברות התעופה שהם מבטלים להן את הטיסות ומגבילים את כמות הנוסעים ביום ל-70 אלף איש. המשבר אינו רק נחלתם של שדות התעופה אלא גם של חברות התעופה עצמן. בעיצומה של מגפת הקורונה שותק ענף התעופה העולמי והביא לפיטוריהם של עשרות אלפי עובדים מהענף ברחבי העולם. היציאה מהמגפה הייתה מהירה מדי בשביל החברות על מנת שתוכלנה להיערך מחדש ולגייס את כוח האדם הדרוש להן כדי לחזור לפעילות תקנית.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

ההאצה בביקושים גורמת כמובן לעליית מחירים קיצונית בכרטיסי הטיסה בכל העולם ואם לא די בכך, כאן בארץ ישנו גם משבר ארוך ומייסר בחברת אל על בין הטייסים להנהלה - טיסות מתבטלות על ימין ועל שמאל, לעתים בהתראה של 5 שעות לפני ההמראה.

אז מה בכל זאת ניתן לעשות בתוך כל הכאוס התעופתי הזה? ראשית, הדבר הכי בטוח הוא להימנע משליחת מזוודות לבטן המטוס כל עוד אתם יכולים. השתדלו לעלות עם כבודת יד בלבד ואם אין ברירה, העבירו מהמזוודה הגדולה לכבודת היד פריטים בעלי ערך מחשש לאובד המזוודה. הימנעות מקונקשנים – טיסות רבות מתבטלות ומתעכבות וקשה מאוד להסתמך על לוחות הזמנים. קונקשן גם מכפיל את הסיכון שלכם לאובדן המזוודה וחבל. מה שנקרא, תנסו להסיר עד כמה שניתן אחריות מחברות התעופה והאצילו את הסמכויות אל הידיים שלכם.

מנכ"לי חברות התעופה הגדולות סבורים שרק בעוד כשנה המצב יירגע ויחזור לשליטה כפי שהיה לפני הקורונה. רק היום נודע כי בחברת אמירייטס, המפעילה הגדולה ביותר בעולם של המטוס הגדול ביותר בעולם (איירבאס A-380), קוראים ליצרנית המטוסים לבחון בנייה של מטוס גדול עוד יותר לנוכח ביקושים אדירים ואי יכולתן של החברות לספק את השירותים. בינתיים, חברות התעופה מרוויחות סכומי עתק בגלל הביקושים אבל השירות כאמור לוקה בחסר עד כמעט לא קיים. אל על הודיע לאחרונה על ביטול מספר קווים אותם היא מגדירה כפחות כלכליים על מנת לפנות מטוסים לקווים בעלי ביקושים גבוהים יותר. כך או כך נראה כי המצב יימשך בחודשים הקרובים כפי שהוא. חברות התעופה אכן עובדות מסביב לשעון על מנת לתקן את השיבושים אבל בינתיים, מוטב שכל אחד מאיתנו יתכנן היטב את טיסותיו העתידיות ויקטין ככל יכולתו את מידת החשיפה לתקלות אפשריות.

בכדי לנסות להתמודד עם המחסור בכוח האדם הוחלט ברשות שדות התעופה להציע מענקים לעובדים חדשים שיצטרפו כאשר המענק הגבוה ביותר עומד על 9,000. ברשות שדות התעופה טוענים כי המצב בנתב"ג עוד סביר אך גם שם מודים כי הם מונעים מחברות התעופה לאייש סלוטים נוספים של טיסות כל עוד המצב לא ישתפר. בנתב"ג גם נעשים צעדים נקודתיים להקל את העומס כמו החזרת הצ'ק האין האינטרנטי ומתן אפשרות לביצוע צ'ק אין על ידי בן משפחה אחד לטסים בחברות ישראליות.

אבל אין באמת בשורות טובות גם לטווח הבינוני והארוך - התחזית היא שהמצב יחמיר בשנים הקרובות. על פי ניתוח שנעשה ברשות שדות התעופה נתב"ג  שיכול לעמוד (בקושי) ב-40 מיליון נוסעים ו־250 אלף תנועות מטוסים בשנה, מגיע לרף הזה בעוד 7 שנים בלבד.  אז מה יהיה? צריך לעבוד על נתב"ג 2022. אנחנו מזכירים את נתב"ג 2000 שיותר מהכפיל את היקף הקיבולת לעומת נתב"ג הישן. בסוף הוא הושק ב-2004, אבל הוא כאמור אוטוטו לא יספיק. צריך תוכנית חדשה, אחרת כל הפתרונות לזמן קצר וכל הקשיים שאנחנו חווים בתקופה האחרונה רק ילכו ויתגברו.

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בספטמבר
    א-ב 30/06/2022 15:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תחילת ספטמבר הכל נרגע. צניחה בהיקף הטסים בשל תחילת שנת הלימודים. חודש מאוחר יותר גם האוניברסיטאות ואז יהיה עוד פחות לחץ.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות