אוניית קרניבל קרוז שייט הפלגה נופש
צילום: Istock

מניות הקרוזים מתרסקות בשיעור דו ספרתי: "ייתכן שקרניבל שווה 0"

קרניבל קרוז נמצאת במצב רגיש עם ירידה בהכנסות, הפסד של מאות מיליוני דולרים בשנה ועליה בהוצאות יחד עם חוב כבד ועלולה לפשוט את הרגל עם התפתחות שלילית נוספת כשלהי, גם שאר המניות בסקטור עוברות תקופה קשה ונופלות היום במסחר
גיא טל | (14)

מניות חברות הקרוזים מתרסקות היום במסחר בוול סטריט. החברות שחוו תקופה קשה מאד בזמן הקורונה התאששו בתחילת 2021, אך חזרו למגמת ירידה מאמצע השנה שעברה, וכעת נסחרות בשפל של עשרות שנים. מניית חברת CARNIVAL CORPנסחרת כעת במחיר נמוך יותר מאשר בתקופת הקרונה, וברמות מחיר שלא נראו מאז שנת 1993. אל הירידות מצטרפות גם המתחרות NORWEGIAN CRUISEו ROYAL CARIBBEAN CRUISES.

החששות ממיתון פוגעות במיוחד במניות של חברות המספקות מוצרים שנחשבים למותרות. אין מדובר במוצר שמתאים דווקא לעשירים במיוחד, אלו שלא ממש נפגעים ממיתון ויכולים להרשות לעצמם מוצרי יוקרה בכל מצב, אלא במעמד הבינוני גבוה שיכול היה להרשות לעצמו נופש מפנק בכמה אלפי דולרים לבן אדם, ובזמן מיתון הרבה פחות. 

היום נופלת המניה ב-15% נוספים עקב סקירה שחורה במיוחד של האנליסט ג'יימי רוייו מבנק מורגן סטנלי על מניית קרניבאל קרוז בעקבותה הדוחות החלשים שפורסמו בשבוע שעבר. רוייו חתך את מחיר היעד ל-7 דולר למניה מ-13 דולר למניה. בעקבות הנפילה היום המניה די התקרבה למחיר היעד החדש והיא נסחרת כעת תמורת 8.8 דולר למניה. הוא סבור שבמהלך השנה ה-EBITDA תהיה הפסד של 900 מיליון דולר עקב מחירים נמוכים ותפוסה נמוכה מהצפוי בד בבד עם מחירי דלק גבוהים יותר. 

עוד גורם שמעיק על המניה ואף עלול להביא את החברה לפשיטת רגל זה החוב הכבד הרובץ עליה. 4 מיליארד דולר צריכים להיפרע ב-18 החודשים הקרובים, בנוסף 5 מיליארד דולר מהמזומנים שבידי החברה הם רזרבות של לקוחות. כיון שאנו הולכים לקראת המשך העלאות ריבית, במידה והביקוש יפגע שוב מגורם כלשהו או שהלקוחות ירצו למשוך את כספם הרי שהחברה תהיה שווה 0, לדבריו. 

קארניבל במצב פגיע מיוחד אך גם שאר התעשייה לא מלקקת דבש, ולכן גם המתחרות נופלות במסחר היום. שלוש השנים הקשות עם גלי קורונה חוזרים ונשנים שזרעו אי וודאות והוציאו את החשק של האנשים להיות כלואים באותו חלל עם אלפי אנשים במשך שבוע הפך את המסעות המפנקים לאחרונים בשרשרת המזון של צרכני הנופש. החשש ממיתון, עליית הריבית והאינפלציה שפגעה בכיסי הצרכנים כמו גם העלייה בהוצאות על דלק, משכורות ושאר הוצאות לא עושות חיים קלים לחברות הנופש המושט. 

יחד עם זאת ישנן דעות יותר אופטימיות. בראנדט מונטור, אנליסט בנק ברקליס המסקר את התעשייה מציג גם היום עמדה שורית ביחס לקרניבל כמו גם ביחס למתחרה לרויאל קאריבן עם המלצת משקל יתר. ההמלצה מבוססת על בסיס לקוחות נאמן של החברות הללו, והתקווה שהביקוש יחזור להתחזק עם חזרת המצב לנורמליות ויחפה על מחירי הדלק הגבוהים. כשטיסות בינלאומיות עדיין מוגבלות במקרים מסוימים, אומר מונטור, הנופש המושט מהווה אופציה קלה יותר לעיתים לחופשה מפנקת. 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    לילי 03/08/2022 08:27
    הגב לתגובה זו
    הקונספט של לנסוע עם הבית טוב בימים שהדלק זול נגמר .עליות המחירים יכריעו את המאזן . במחירי דלק 120$ - 100לחבית , מחירי מזון , וכוח אדם יקר לא נשאר הרבה רווח .
  • 11.
    גדולה מדי כדי ליפול, לא נלקחו בחשבון הנכסים (ל"ת)
    ג. יפה 02/07/2022 09:57
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מבין עניין 30/06/2022 19:32
    הגב לתגובה זו
    היו עוד 4 אנליסטים יומיים קודם שנתבו לקרניבל שער בין 10 ל 29 ואף אחד לא היזכיר זאת רק שבא אנליסט נוסף שנתן שער 7 ביזפורטל מזכיר אותו בכותרת...... מעהר לזה שאתם מטעים את הציבור את מי אתם משרתים בהעברת אינפורמציה סלקטיבית.....
  • 9.
    אורי 30/06/2022 18:41
    הגב לתגובה זו
    תזכרו שבעל סוכנות קרוזיט אורי שנבל סוכן של הקרוזים פשט רגל ולא החזיר לנוסעים כסף.פתח חברה חדשה סונורומה שבנו המנהל.אורי שנבל פשט מספר פעמים רגל.ראו הוזהרתם.נוכל נשאר נוכל.
  • 8.
    אור 30/06/2022 16:20
    הגב לתגובה זו
    מה כיף בזה?
  • 7.
    גם עם תפוסה מלאה היא תקרוס מהחוב העצום והריבית (ל"ת)
    לא להתקרב 30/06/2022 13:59
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דודו 30/06/2022 09:49
    הגב לתגובה זו
    לפי המחזור העצום שהיה אתמול ניתן לראות שהקונים חיכו בנחת וקלטו את כל הסחורה הזולה בלי מאמץ..... כרגיל ובפעם המי יודע כמה פראיירים לא מתים רק מתחלפים
  • 5.
    אופיר 30/06/2022 08:35
    הגב לתגובה זו
    אוכל בכל מקום וזמן , שעמום וצפיפות בנמלים
  • רחלי 30/06/2022 14:57
    הגב לתגובה זו
    אחד הנופשים הכי טובים שיש. תלוי באיזו חברה. רויאל קריביאן היא אחת הטובות שיש. ספינות על רמה. נקי ואיכותי. זה לא מנו ספנות. עם כל הכבוד....
  • עוז 30/06/2022 11:56
    הגב לתגובה זו
    דעתי האישית דומה לשלך, אבל זה לא רלוונטי לאחוז ניכר מהאוכלוסיה. בכלל, איך יתכן שדווקא כשהביקושים לקרוזים בשמיים המניות מתרסקות - נשגב מבינתי. שוקל לקנות אבל בטח שלא נותן המלצה
  • 4.
    העתיד שייך לקרוזים. זול ומפנק. המניות עוד תגענה לשמיים (ל"ת)
    מייקל 30/06/2022 06:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לרון 30/06/2022 06:03
    הגב לתגובה זו
    לא מהיום והתגברה בעבר,כנ"ל NCLH,אני קניתי היום בגרמניה FRAPORT ,לא המלצה
  • 2.
    מממ 29/06/2022 23:47
    הגב לתגובה זו
    הזמן שהגדולים קונים. בקיץ של שיא התיירות אומנם הדלק יקר אבל המזומן זורם. כל עוד זה המצב...לא לרוץ לקנות. אבל לא לרוץ למכור בהפסד.
  • 1.
    לא להיות בשורות .15 שנה הפסדים (ל"ת)
    איתי 29/06/2022 22:32
    הגב לתגובה זו