עלייתה ונפילתה של צים; ולאן היא שטה מכאן?
מניית חברת הספנות צים צים +2.96% צים 26.1 +2.96% סגירה:0 פתיחה:25.45 גבוה:26.24 נמוך:25.11 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: הפכה להיות סוג של "מניית העם" בשנה האחרונה במקביל לזינוק בערכה. למעשה, מאז ההנפקה, המניה עלתה פי 7 בזכות העלייה במחירי ההובלה הימים, אלא שבחודשים האחרונים ובמיוחד בחודש האחרון צים בדיכאון.
המנייה נחתכה ב35% בחודש האחרון. מהשיא, שנכבש רק במרץ האחרון, נפלה צים ב43%. עם זאת, מאז הנפקתה מדובר עדיין על תשואה פנומנלית של כ-430%.
התמחור של צים מעלה מספר שאלות - איך זה שחברה שנסחרת בשווי הרווחים שלה ל-2022 (נסחרת ב-5 מיליארד דולר וצפויה להרוויח כ-5.2-5.3 מיליארד דולר), שנסחרת בחצי מההכנסות שלה בשנה האחרונה, חברה שמעניקה 20% על חצי מהרווח הנקי שלה כדיבידנד, יורדת 43% בשלושה חודשים? זאת לא שאלה חדשה - צים נסחרת לכאורה בתמחור נוח כשנה:
תמחור עתידי
התמחור הנוח לכאורה נובע מהערכת המשקיעים בשוק כי מדובר ברווחים לא מייצגים. רווחים מעל הנורמה. שוק ההון מחפש-חשב את הרווחים המייצגים ולפיהם קובע את שוויה של החברה.
מעבר לכך, שוק ההון תמיד מתמחר את העתיד בשווי החברה, מה שעלול וצפוי לקרות בעוד כמה חודשים, מתומחר כבר עכשיו למחיר, ומשפיע על תנועת המחיר. כשהיה צפי לעליית רווחים, צים זינקה, כשיש צפי לירידת רווחים, צים נופלת.
מניית צים זינקה על רקע הזינוק ברווחים והעלייה בתחזיות. צים הפכה להיות בשנה האחרונה החברה הישראלית שרשמה את הרווח הרבעוני הכי גדול בהיסטוריה (כ-1.7 מיליארד דולר בשנה). אבל, הרווח הזה לא יחזור.
העלייה ברווח נבעה מבעיות גדולות בשרשרת האספקה, פקקי ענק בנמלים וסגרים בסין מה שהקפיץ את עלויות השילוח לרמות שלא נראו מעולם. בתוך שנה וחצי בלבד, זינק מחיר המכולה בשילוח ימי ממחיר של 1,885 דולר למכולה, ל-10,361 דולר - קפיצה של 450%.
וצים כחברת שילוח ימי מושפעת ישירות מאותו מחיר, אשר ניפח את הכנסותיה בצורה יוצאת דופן וקיצונית וכך גם מחיר המניה. אלא שזה לא יכול להימשך לעד. פקקים בנמלים של סין וברחבי העולם מתחילים להשתחרר. מחיר למכולה יורד כמעט 8 חודשים ברציפות ומגיע ל-7,635 דולר (שעדיין נחשב גבוהה מאוד).
חברות מדווחות על מלאי גדול וניסיון להיפטר מסחורה, הפחד מהיחלשות מצב הצרכנים בארה"ב עולה. במצב כזה, בוודאי שחברות לא יתנפלו על ייבוא סחורה חדשה, פחות ייבוא, פחות ייצוא, חשש מירידה בסחר העולמי. זה פוגע בצים - גם פחות תנועה וגם ירידה במחיר, זו תנועת מספריים שתפגע ברווח, השאלה עד כמה וזה תלוי כמובן בעומק ההאטה-מיתון ובעוצמת ירידת מחירי התובלה.
האנליסטים צופים שברבעון הנוכחי (רבעון שני) צים תמשיך להציג תוצאות טובות וההכנסות יגדלו ב64% משנה לשנה, אך כבר מהרבעון הבא, הצמיחה יורדת משמעותית וצופים צמיחה של 8% מרבעון לרבעון, כאשר ברבעון הרביעי צפויה ירידה בהכנסות בשיעור של 24% ביחס לרבעון מקביל אשתקד. ובשנה הבאה הרווחים גם צפויים לרדת דרמטית. השוק מצפה (ממוצע התחזיות) ל-1.6-1.8 מיליארד דולר, זה עדיין רווח פנומנלי והרבה מעבר לממוצע ההיסטורי, זה עדיין מכפיל רווח של 3 בלבד, אבל זה ירידה של 65% ברווחים לעומת 2022. מעבר לכך, הסיכון בתחזית גדול. בהינתן שורה של נעלמים ובהינתן הטווח הגדול בין האנליסטים הפסימיים לאופטימיים, נראה שאי הוודאות בקשר למחירי התובלה ובהתאמה לצפי ההכנסות והרווחים של צים, מאוד גדול ולכן התחזית לרווחים מאוד לא מוצקה, כל שינוי בהערכה לגבי מיתון-האטה, שרשרת האספקה וגורמים נספים עלול להשפיע על התחזית בצורה דרמטית.
אז אשאיר אתכם עם כמה נקודות למחשבה ושאלה חשובה ללא מענה - האם כל הרע תומחר במניית צים והיא ״קנייה״ במחירים הנוכחיים או שרק חלק מהצרות במחיר ויהיו עוד חדשות שליליות בהמשך שיעיבו על מחיר המניה?
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
15.ברור שוק ההובלה הימית הולך לרדת חזק.מיכה 07/07/2022 11:03הגב לתגובה זו5 0בשלוש השנים הקרובות הולכות להכנס 1000 אוניות חדשות. הולך להיות מעניין.סגור
-
שום דבר לא ברור אם היה ברור יכולת להיות מליארדר :-)מוסא 17/07/2022 02:30הגב לתגובה זו1 0בבורסה הכל יכול להיות הצפוי הוא בלתי צפויסגור
-
14.שוק הספנות העולמי עלה עם המחסורים בקורונה ויחד עמה ציםיוסי 07/07/2022 10:36הגב לתגובה זו3 0שוק הספנות העולמי עלה עם המחסורים בקורונה ויחד עמה צים והיא תרד יחד עם השוק. גם אם תשים קוף בראשות החברה ,היא תגיע לאותן תוצאות...סגור
-
13.שכחתם שהיו על סף פשיטת רגל?? (ל"ת)יניב ירקת 07/07/2022 09:17הגב לתגובה זו2 0סגור
-
12.לא יודע מה יהיה אבל אם הבעלים מכרו זה לצערי לא ממש מבשרקובי 07/07/2022 07:32הגב לתגובה זו3 0קניתי בזמנו בשער 63 היום 41 צריך דחיפה מאד חזקה בכדי להחזיר את ההפסד אם בכלל. מתלבט אם לממש בהפסד או להוריש חובות לילדים :-)סגור
- טען עוד
-
11.מענייןנתן 07/07/2022 05:05הגב לתגובה זו0 0ביזפורטל חוזר ל"סורו" ומפתה להשקיע בעקבות עליות שלא היו היסטורית,ותמיד בגבוהסגור
-
10.הכל יכול להיות עם כל מניהצים בכל הכח 07/07/2022 01:26הגב לתגובה זו7 0אבל צים נראית כאילו היא כבר מגרדת בכבדות את הרוק בוטום - יש לה יותר מדי מזומן והכנסות מכדי להיות שווה פחות. העובדה שהיו מחירי הובלה הפסדיים לא אומר שהם יחזרו - יכול להיות שהרווחיות תרד, אבל עדיין מדובר במכפילים פסיכיים. לא שם את הבית על זה, אבל מושקע יפהסגור
-
9.עיוורים שכמותנומנש 07/07/2022 01:17הגב לתגובה זו7 0העלאת המחירים החלה בתירוץ העקום שמחירי התובלה הימית עלו לרמה של 15,000 ו18,000 אלף דולר למכולה . אז איך כשמחירי התובלה הימית צונחים ב50% לערך , אנחנו הפראיירים ממשיכים לשלם ביוקר ???????סגור
-
8.למה לא ביקשתם תגובה מהחברה או מהמנכ"ל ?משה 07/07/2022 00:08הגב לתגובה זו5 0היה מעניין לשמוע מה הנהלת החברה חושבת על הנושא ומה היא צופה להמשך, חבל שלא ביקשתם את תגובתם.סגור
-
מה יש לחברה לומר חוץ מלאסוף את הדמעות (ל"ת)דן 08/07/2022 19:50הגב לתגובה זו0 0סגור
-
החברה תתיחס למצב עם פרסום הדוח הרבעוני (ל"ת)יצחק 07/07/2022 13:16הגב לתגובה זו1 0סגור
-
7.לצערי לא מצאתי איזכור על כך שבעלי הבית עצמם מכרו לפני הרוני 06/07/2022 23:56הגב לתגובה זו3 0לצערי לא מצאתי איזכור על כך שבעלי הבית עצמם מכרו לפני הנפילות את המנייה שלהם ! אם הם לא מאמינים , אז למה שאני אאמין ?סגור
-
6.כמה מטומטמים יכולים להיות המשקיעיםישראל 06/07/2022 23:34הגב לתגובה זו4 1חברה שמציגה תוצאות מדהימות. מחלקת דוידנטים וצבר הזמנות לעוד שנה וחצי....ובכל זאת המניה יורדת...אני כבר הפסקתי להבין...סגור
-
דיבידנד זה לא בהכרח דבר נכון לחברה וגם לא לבעלי מנייה.רוני 07/07/2022 08:40הגב לתגובה זו1 3כיוון שהחברה לא משקיעה את הכסף בפיתוח ושיפור וסה"כ המנייה יורדת לפחות בגובה הדיבידנד כך שגם המשקיע נשאר קרחסגור
-
5.ביז תעלו כבר רמה (ל"ת)מורן 06/07/2022 22:40הגב לתגובה זו4 0סגור
-
4.תשואת דיבידנד פנומנליתסתם אחד 06/07/2022 21:47הגב לתגובה זו14 3צים הצהירה על חלוקת דיבידנד של 50% מהרווח הנקיהיות והמכפיל השנה הוא 1 ובשנה הבאה 3 השנה תשואת הדיבידנד השנה 50% ושנה הבאה 16% לפי הרווח החזוי66% תשואה ובנוסף קופת המזומנים של החברה צפויה לגדול בשנתיים האלה ב-66% משווי החברהאין דברים כאלה-מי שקונה את המניה בעצם קונה אותה בחינם!!!!!!סגור
-
3.בן הדברים הכי כואבים ןמושחתיםיורי 06/07/2022 21:30הגב לתגובה זו10 7שקראו למדינה זו צים ספנות שהיתה שייכת למדינת ישראל ונכס המדינה ואז בחשו בה המושחתים ומכרו אותה בפרוטות למישפחת עופר שקונה בזיל הזול את אוצר המדינה ולאחר כמה שנים פיתאום שווויה פיתאום פי 5000 מהמכירה בידיוק כמו ברוסיה שאוליגרכים משלמים שוחד בכדי ליקנות את אוצר המדינהסגור
-
שנים צים הפסידהנורית 07/07/2022 05:10הגב לתגובה זו4 1ואף אחד לא צייץ,מרויחה בגלל מזל שלא קרה לפני כן ומתחילים מייד עם ה"שחיתויות"סגור
-
איזו בורות מזעזעת.אבישלום 06/07/2022 23:28הגב לתגובה זו2 1צים פשטה את הרגל והרגיעה פעמיים להסדר חוב וזה אחרי ההפרטה. עידן עופר אכל את הלקרדה והפסיד הון ואז הצליחו לשקם את החברה והיא התחילה להרוויח ואתה תקוע בפופוליזם הממאיר הזה של שקשוקה ושנאת עשירים.סגור
-
2.מדובר בתמחור שגוינ.ש. 06/07/2022 21:19הגב לתגובה זו7 01 מחיר של 1800 שיקף את ההכי נמוך היסטורית וזה לא הולך לחזור. אם המחירים יתאזנו (וסביר להניח שלא) זה יגיע לאזור 5 דולר משנחאי לניו יורק. 2 צים עומדת להיות עם הון עצמי של 5 מיליארד דולר בסוף שנה מול חוב של מיליארד דולר. 3 סיבת ירידות המחירים הם בכלל לא בגלל עודפים אלא בגלל ששנחאי הייתה למעלה מחודשיים בסגר ומעבר לזה שהם לא יצרו גם כל הנמלים התרוקונו כי לא העבירו סחורה. ומכיוון שתחום היבוא עובד חצי שנה\ שנה קדימה. אז את החוסרים נרגיש עוד חצי שנה ואז שוב יהיה היצף של אוניות וסחורות. ושוב בגלל שהם לא עבדו זה ייצור צוואר בקבוקסגור
-
1.מזומן בקופהניר 06/07/2022 21:11הגב לתגובה זו8 0בקופת צים יש כ 2 מיליארד דולר. זה לבד יותר משליש מהשוויסגור
-
יש גם 2.7 השקעות לזמן קצריחזקאל הנביא 06/07/2022 23:27הגב לתגובה זו6 0יחד עם המזומן זה כמעט כל השווי.סגור