ונניח שיהיה מיתון - זה לא ממש חשוב למשקיעים

כותרות העיתונים הכריזו על המיתון אך כלל לא ברור שזו אכן המציאות, וגם אם כן מה זה אומר? וגם - למה מניית ראדא קורסת?  לא רק  בגלל חוסר היכולת לעמוד בתחזיות

 | 

האם באמת מתקרב מיתון בארה"ב: החשש ממיתון הפך לגורם החשוב ביותר להתנהגות השוק. קונצנזוס המומחים מעריך שנתון התוצר האמריקאי לרבעון השני של 2022 יראה התכווצות כלכלית, שנייה ברציפות לאחר התכווצות של 1.6% ברבעון הראשון ובכך יקבע שטכנית ארה"ב אכן במיתון, כי אליבא ההגדרה הטכנית צריך 2 רבעונים עוקבים של התכווצות. אבל מסתבר שהעובדות, בימים אלו, של בלבול מוחלט, סנסציות בתקשורת שלא להזכיר פייק-ניוז, לא בדיוק מסכימות. איך אומרים האמריקאים? "it ain't over till it's over, עד ה-28.7, מועד פרסום נתוני התוצר האמריקאי לרבעון השני של 2022.

אבל 2 רבעוני התכווצות חשובים בעיקר לתקשורת, פחות למשקיעים שלהם חשובה המגמה, האם הולכים להאטה ארוכה? האם לסטגפלציה (האטה כלכלית בלווי אינפלציה גבוהה)? או אולי לחידוש הצמיחה עם אינפלציה בירידה? מסתבר, למי שמצליח לחדור אל מעבר לכותרות האימה של המיתון, שההסכמה לגבי מיתון אינה אחידה בכלל ובעיקר בשל העובדה שהמיתון הנוכחי, אם באמת יגיע, הוא תוצאה של התפתחויות שברובן אינן תוצאה של מחזוריות כלכלית רגילה אלא של אירועים שיכולים להשתנות ומהר יחסית ונביא לפיכך דוגמאות שגם הן מגובות במומחי-על בתחום הכלכלה והבורסה שחושבים אחרת.
 

ה-Conference Board זה ארגון העסקים והמחקרים המוביל בעולם, שבין השאר אחראי על פרסום מספר אינדיקטורים כלכליים חשובים (כמו ה-U.S. Consumer Confidenc Index או ה-Leading Economic Indexes) עבור כלכלת ארצות הברית וכלכלות בינלאומיות אחרות שאחריהן עוקבים משקיעים וקובעי מדיניות באופן נרחב. בתחילת השבוע הופתענו לראות שהארגון קובע בפסקנות שאינו מאמין שכלכלת ארה"ב במיתון, "מועצת הועידה", נכתב בהודעה, "אינה מאמינה שכלכלת ארה"ב נמצאת כעת במיתון. אנו צופים כי צמיחת התמ"ג הריאלי בארה"ב תעלה ל-1.9 אחוז ברבעון השני של 2022 (רבעון על פני רבעון, קצב שנתי), לעומת התכווצות של 1.5 אחוז ברבעון הראשון של 2022. נכון לעכשיו, הפעילות הכלכלית בארה"ב ממשיכה להתרחב, ושוק העבודה נשאר איתן, למרות רוחות נגד מהאינפלציה והריבית", כדאי לקרוא הכתבה כולה כי הם גם מתייחסים לדעה ההפוכה.

מומחי ה-Conference Board לא לוקחים סיכון ומוסיפים, "מועצת הועידה צופה כי הצמיחה הכלכלית בארה"ב תאט במהלך השנה הזו וכי מיתון רדוד יתרחש בסוף 2022 ותחילת 2023. הורדה זו של התחזית שלנו קשורה להתפתחות האינפלציה ולניציות העולה של הפד'.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

עורכי הוול סטריט ג'ורנל, בכתבה תחת הכותרת, "אם ארה"ב באמת נמצאת במיתון זה (מיתון) מאוד מוזר", והעורך של יאהו פייננס בכתבה שנושאת השם, "פחדי מיתון נעדרים עדיין", מנסים להבין את הפחד ממיתון שאומנם מאיים אבל לא פועל. 

גם הפרופסור פול קרוגמן אינו מאמין במיתון. אין צורך להרבות מילים על הפרופסור בעל פרס הנובל, תוקף הערכות חלל וותיק. מי שמחובר אליו בטוויטר יכול לראות בעצמו את דבריו על האינפלציה ועל הדעה הפופולרית שהמיתון מתקרב כי "השוק יודע" ולכן הוא יורד כפי שהוא יורד, קרוגמן לא מסכים, "לא משנה כמה פעמים נסביר את זה - אבל הנקודה היא לא שהשוק יודע. ברור שלעתים קרובות לא. במקום זאת, אנחנו מדברים על האם האינפלציה המתמשכת מתבצרת בציפיות. כמו שזה היה בשנות ה-70, ברור שזה לא. ועם צניחה של מחירי הסחורות - בנזין בסיטונאות ירד כמעט דולר מהשיא - נראה שקשה לראות איך זה קורה. המשמעות של זה היא שאין צורך בדיס-אינפלציה כואבת בסגנון וולקר. אם הביקוש יתאים עצמו להיצע - למה שהפד מוביל בזמן שאתה קורא את זה אז הפרק הזה (בכלכלה) מתחיל להיראות..חולף".

על דיס אינפלציה ועל המסר המפתיע של מייקל בארי קראו כאן (החלק הראשון של הטור של גרינברג שפורסם אתמול) 

מדוע {ראדא (US)} ​(סימול:RADA) יורדת?
המניה יורדת כי לבעלי המניות אין שום דרך ריאלית לחשב את ערך מניית DRS שיקבלו לאחר המיזוג תמורת המניות שברשותם והם מוצאים עצמם במצב שבו הם צריכים להחליט על שווי העסקה עבורם על סמך תמונת המצב הנוכחית שבהחלט אינה מעודדת תרחיש טוב עבורם. יועצי המיזוג ולבטח הנהלת ראדא, לדעתנו, לא הביאו בחשבון את השינויים בשוק ההון שמייצרים מצב של "דיל מצוין לחברה אבל רע, בגלל הנסיבות הנוכחיות, לבעלי מניות RADA".

הדיל עצמו, שלפי כול הסקירות שנעשו עד כה בנושא המיזוג עם Leonardo DRS, חיובי מאוד עבור שתי החברות ובמיוחד עבור ראדא שתיהנה מהגיבוי השיווקי והמימוני של חברה גלובלית רצינית. צרפנו, לעיונכם את הפרזנטציה של העסקה שמדברת בעד עצמה.

מאז נודע על הדיל ירדה המניה בכ-30%. הירידות אינן מבטאות אכזבה מהעסקה אלא חשש מוצדק שהעסקה, שתוצאותיה לבעלי מניות RADA, תלויות במחיר שייתן השוק למניית DRS (מניית החברה הממוזגת) לאחר הנפקתה מתישהו בעתיד. בסביבה הכלכלית הנוכחית אין לבעלי מניות RADA שום דרך להגיע להערכת השווי של המניות שיקבלו והמצב הנוכחי בשוק אינו מנבא טובות להנפקה בכלל.

אנחנו מכירים את ראדא היטב עוד משנות ה-80. החברה עברה תהפוכות ניהול רבות אבל הצליחה לשרוד ובשנים האחרונות הצליחה להציג פלטפורמות מעניינות של מערכות רדאר ואווירייה, שפיתחה. הצלחת הפיתוחים הנ"ל הביאה, בשנים האחרונות, לעליות מרשימות בהכנסות החברה שגם עברה לרווחיות והמניה, שאת 2016 פתחה במחיר של 0.5 דולר הגיעה, במרץ השנה, לרמה של 16.7 דולר.

אבל עדיין, ראדא חברה קטנה בשוק של תחרות עזה מול ענקיות. יתרונה ביכולות הפתוח ובעובדת הניסיון הישראלי שהיא צוברת. משקיעים שנכנסו למניה לאחרונה עשו זאת בעיקר מהסיבה שהאמינו בהמשך הצמיחה ומן הסתם באפשרות רכישתה או מיזוגה עם חברה גלובלית בתחום שתשלים לראדא כוח שיווקי ומימוני ו-Leonardo DRS בהחלט מתאימה לכך.

Leonardo DRS היא חברה אמריקאית שנמצאת בשליטת הקונגלומרט האיטלקי Leonardo S.p.A. (סימול: LDO.MI במילנו או FINMY בניו יורק) שפועל גלובלית בתעשיות התעופה, החלל והביטחון. לפי ההסכם יחזיקו בעלי מניות RADA ב-19.5% ממניות Leonardo DRS שתונפק בניו יורק ובת"א. לאחר ההנפקה תמשיך Leonardo S.p.A לשלוט בחברה הממוזגת.

Leonardo DRS נמצאת בחטיבת ה-Defense Electronics & Security של Leonardo S.p.A. ומבחינת ההכנסות של הקונגלומרט היא החטיבה הגדולה ביותר. הכנסות החטיבה ב-2021 הגיעו ל-6.94 מיליארד אירו, כ-49% מסך ההכנסות כאשר הסקטור הזה מוביל גם מבחינת התרומה לרווחיות. Leonardo DRS תרמה לחטיבה 2.4 מיליארד אירו וראדא תשולב לתוך החטיבה כחלק מ-DRS.

מבחינת העסקה אנחנו חותמים על כול מילה שאמר מנכ"ל ראדא דוב סלע, "לא יכולתי להיות גאה יותר בפלטפורמה שבנינו לאורך כמעט 20 שנותיי עם RADA, ששיאה בעסקה האסטרטגית החשובה הזו עם לאונרדו DRS. השילוב של שתי חברות ביטחוניות מובילות ממוקדות טכנולוגיה עם חשיפה מגוונת לתוכניות מפתח של משרד ההגנה האמריקאי ונוכחות בינלאומית יוצר win-win אמיתי לבעלי המניות של RADA ולאונרדו DRS". הוא אפילו צודק בפוטנציאל ה" win-win אמיתי לבעלי המניות".

אבל בוול סטריט אוהבים את היכולת להעריך מה יהיה השווי של מניית DRS בהשוואה למניית RADA היום. הדבר הכי גרוע שאפשר להציע למשקיעים במטרה להמריצם להחליף מניותיהם הוא חוסר ביטחון לגבי הערך העתידי של המניות שלהם והמקרה הזה בולט בכך. במצב השוק הנוכחי, עם הציפיות למיתון, חוששים בעלי מניות RADA שערך מניות DRS שיקבלו בעתיד הלא נודע (אם בכלל יצליחו להנפיק) יהיה נמוך משמעותית ממה שציפו ומתפלא אני על יועצי הדיל שלא הביא זאת בחשבון.

בהמשך נודע גם שהחברה לא תעמוד בתחזיות מה שאפילו יקשה יותר על בעלי המניות להחליט ועל העסקה לצאת לפועל.

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותבים עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(41):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 24.
    ולא קיים בד"כ?
    לא מובן 18/10/2022 06:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כותרת שאינה נכתבת ע"י כותב הכתבה,מוזר ושוב לא מובן
    סגור
  • 23.
    תפסיק לכתוב
    ונניח ש ... 12/07/2022 19:51
    הגב לתגובה זו
    1 1
    גם זה לא חשוב למשקיעים . אתה תפסיק ?
    סגור
  • ונניח שתקרא הכתבה ולא הכותרת שלא אני כתבתי (ל"ת)
    שלמה גרינברג 13/07/2022 16:17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • בעיה חמורה
    נהג 15/10/2022 06:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכותרת תפקידה לגרות את הקורא וזה בסדר, אבל כשהתוכן בכלל רחוק או אין לו קשר לכותרת הכתבה נתפסת רע, וממש לא מכבדת את עצמה בעיני חלק מהקוראים. אולי כדאי שישב מישהו חכם וכתוב כותרת גם מסקרנת וגם קצת יותר מתאימה לתוכן
    סגור
  • 22.
    עליה במניות בזמן עליית ריבית חדה ? חחח
    קשקוש מופרך לחלוטין 12/07/2022 18:48
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הפד נחוש לחתוך את האינפלציה על ידי עליות ריבית אגרסיביות. איך השוק יעלה במצב כזה ? כל טיפש יודע שרמת המכפילים בבורסה מותאמת הפוך לגובה הריבית. באירופה יש סכנה למיתון רצחני אם רוסיה
    סגור
  • טען עוד
  • 21.
    לשלמה ראדא
    משה 09/07/2022 13:01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    היי שלמה יש לך טעות וממחיר ראדא בכל נקודת זמן ניתן לגזור את מחיר החברה החדשה כפי שנכתב למטה. הבעיה שהמשקיעים של ראדא החזיקו מניית צמיחה ועכשיו מחליפים להם את המניות בחברה שאולי תיהיה יותר יציבה אך תצמח בשעורים נמוכים ואת זה המשקיעים לא אוהבים. בהנחה שהעיסקה תאושר מדובר בחברה עם מחזור מכירות של 2.8 מיליארד דולר כך שהפספוס של ראדא אינו משמעותי.
    סגור
  • "הפספוס של ראדא"?
    שלמה גרינברג 10/07/2022 10:23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה ראדא פספסה בדיוק?
    סגור
  • לא עומדת בתחזית השנתית (ל"ת)
    משה 10/07/2022 12:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 20.
    הכל בגלל הרחבה כמותית. הדפיסו טריליונים של כספים בעולם
    דויד מקומה 7 09/07/2022 11:49
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ולכן אין אבטלה עדיין. כשילך הכסף ידפיסו עוד והבורסה תשתולל.
    סגור
  • 19.
    הערכת מיתון
    לרון 09/07/2022 08:32
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כיום חמקמקה הרבה יותר מבעבר,יש עודף פרמטרים במשוואה
    סגור
  • ממש לא.. אפשר להפריד את המוץ מהתבן בקלי קלות (ל"ת)
    אי ללרון 12/07/2022 10:25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 18.
    בשלב הזה
    לרון 09/07/2022 08:24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    של הסייקל מומלץ ,כן כן,מומלץ לקרוא את שלמה בדקדקנות ולחזור לקנות ר ק מניות כלכלה ישנה
    סגור
  • סלח לי חבר בוגר...כולן באותה קלחת קדחת. (ל"ת)
    ללרון 12/07/2022 10:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    אין מיתון ואין בטיח
    באבגון 09/07/2022 08:18
    הגב לתגובה זו
    3 1
    יש גורמים אינטרסנטים שהיה טוב להם להוריד את המחירים,מעכשיו יהיה ראלי בשווקים
    סגור
  • 16.
    תן לשוק לרדת עוד 20-30%
    שלמה אתה צודק ,אבל 09/07/2022 07:42
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אל תמהר, אין צורך לרוץ. שנה הבאה יהיו הזדמנויות טובות יותר.
    סגור
  • 15.
    שלמה לגבי תחום המים והודו
    רועה צאן 08/07/2022 22:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה, אם היה עליך לבחור כיום בתעודת סל אחת בלבד בתחום המים באיזה תעודת סל היית בוחר? אם היה עליך לבחור כיום בתעודת סל אחת בלבד להשקעה בהודו, באיזה תעודת סל היית בוחר? תודה רבה
    סגור
  • לגבי מים הבחירה קרן פיקטאט מים
    יובל 09/07/2022 22:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשוויץ.
    סגור
  • 14.
    רק שהשוק במצב "ונהפוך הוא" כבר זמן מה.
    אני הילד 08/07/2022 18:44
    הגב לתגובה זו
    2 0
    דווקא סימנים למיתון מעלים את השוק מתוך תקווה שזה ימנע מהפד מלבצע את העלאת הריבית. בכל מקרה מיתון זו הגדרה שרירותית, בזה שלמה צודק. וזו הגדרה מהתחום הכלכלי. אבל הקשר בין הבורסה לכלכלה קיים אבל בשנים האחרונות הוא מאד רופף. לדעתי אנחנו כרגע במצב של 50/50 הכול יכול לקרות.
    סגור
  • 13.
    תrada נמכרה לחברה הנכונה במחיר סוף עונה (ל"ת)
    נח 08/07/2022 17:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    תודה (ל"ת)
    אנונימי 08/07/2022 14:43
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 11.
    שלמה חיסלו את שינזו אבה
    ירדני 08/07/2022 13:04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    זןכר שכתבת עליו לטובה בזמנו.אללה ירחמו. נהיו ישראלים היפנים האלו
    סגור
  • אצל היפנים
    אנג'לה 09/07/2022 00:32
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נתניהו המושחת היה כבר מזמן נמק בכלא.
    סגור
  • אם היפנים היו תופרים לשינזו תיקים
    כגן 08/07/2022 20:04
    הגב לתגובה זו
    5 9
    במטרה לחסלו פוליטית - זה כבר היה דומה לישראלים.
    סגור
  • 10.
    השלמת פנסיה על חשבון הפנסיה שלנו (ל"ת)
    זה לא מוסרי 08/07/2022 12:31
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • 9.
    תודה
    איתן 08/07/2022 12:28
    הגב לתגובה זו
    6 2
    שלמה גריברג רהוט ומנוסה, מעמיק ומעניין, איפה ישנם עוד
    סגור
  • 8.
    מיתון היא חיה חמקמקה, וחכמי הכלכלה יודעים לזהות אותה
    אלי 08/07/2022 11:58
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בדיעבד, עובדה חשובה בעניין שוק ההון ומיתון - תמיד כאשר היה מיתון היה גם שוק דובי
    סגור
  • 7.
    תכלס אתה אומר כמה דברים חשובים
    ג 08/07/2022 11:08
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ומזה משתמעת מסקנה ברורה שגם היא ידועה! לכל אחד יש דעה בין אם מבוססת או לא. הכל מאינטרס. התקשורת אוהבת כותרות וסנסציות. השוק אינו משוכלל כלל ועיקר אלא מוכתב עי פעולות הפד, כותרות העיתונים פרשנים ואנליסטים אינטרסנטים ( לא פעם יוצרים בלבול מכוון. כותרות ו חקרים סותרים מאותו בית השקעות ) השורה התחתונה - שועלי וולסטריט בשיתוף ( גם אם לא מוצהר ) עם הפד מווסתים מריצים ומורידים את השוק כשהם רוצים.
    סגור
  • 6.
    תודה שלמה. רק בריאות לך ולמשפחתך (ל"ת)
    משה 08/07/2022 11:00
    הגב לתגובה זו
    7 2
    סגור
  • 5.
    לשלמה
    ICPA 08/07/2022 10:54
    הגב לתגובה זו
    2 1
    שלמה יש לך טעות "בסביבה הכלכלית הנוכחית אין לבעלי מניות RADA שום דרך להגיע להערכת השווי של המניות שיקבלו" שער הסגירה של ראדא ביום המיסחר האחרון יהיה שער הפתיחה של מניית DRS ביום הראשון ומכאן ניגזר כרגע שווי החברה החדשה שווי השוק של ראדא חלקי 0.195
    סגור
  • באמת?
    שלמה גרינברג 08/07/2022 15:13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    "שער הסגירה של ראדא ביום המיסחר האחרון יהיה שער הפתיחה של מניית DRS ביום הראשון"?
    סגור
  • בשיחת טלפון אחת עם אבי ישראל תקבל תשובה. (ל"ת)
    ICPA 08/07/2022 16:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    ביזפורטל הכתבות של שלמה הן חובה !!
    ירדן 08/07/2022 10:36
    הגב לתגובה זו
    21 4
    אלו הכתבות הכי טובות בפער אצלכם באצר..
    סגור
  • חשבתי שהן זכות ולא חובה!! (ל"ת)
    ואני 12/07/2022 10:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    תודה רבה שלמה מעניין מאוד. (ל"ת)
    עמית 08/07/2022 10:35
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 2.
    די מספיק להכניס מסכנים לבורסה (ל"ת)
    בני 08/07/2022 09:15
    הגב לתגובה זו
    15 15
    סגור
  • מי שנכנס ונשאר בה הוא ההיפך הגמור מאדם מסכן.
    כגן 08/07/2022 13:40
    הגב לתגובה זו
    11 4
    .
    סגור
  • לא נכון ברוב המקרים. (ל"ת)
    לכגן 08/07/2022 17:25
    הגב לתגובה זו
    2 5
    סגור
  • מי שאשם ברוב המקרים הוא מי שיוצא
    כגן 08/07/2022 20:06
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מהשוק, חבר. ותתסוך ממני את המקרה של הבורסה ביפן ב1990 בבקשה.
    סגור
  • 1.
    כתבה מעולה! נהניתי מכל רגע! (ל"ת)
    יורי 08/07/2022 09:12
    הגב לתגובה זו
    9 3
    סגור
  • פה זה לא קורס לכתיבה יוצרת (ל"ת)
    טעיתה בכתובת 08/07/2022 12:31
    הגב לתגובה זו
    5 6
    סגור
  • האם טעיתה בפיתה? (ל"ת)
    לפה זה 12/07/2022 10:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות