"יכול להיות שמחירי התובלה ימשיכו לרדת; התוצאות השנה יהיו טובות יותר משנה שעברה, שהייתה גם היא שנת שיא"
אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים. צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית
זה היה צפוי, אחרי רבעונים טובים מאוד ושנה פנומינלית לצים, מחירי התובלה בעולם יורדים בחדות – והתוצאה: האטה בתוצאות של צים. באופן די מפתיע, צים לא צפתה את הירידה הזו, גם בזמן שהמשקיעים הפילו את המניה ב-30%. בשני ראיונות קודמים שקיימנו עם החברה לאחר הדוחות הקודמים, ואלה שלפניהם (למשל, כאן וכאן) אמרו בצים שהם לא רואים ירידה במחירי התובלה באופק. אבל איך זה ייתכן? איך יכול להיות שהחברה לא צפתה את מה שכבר היה ברור לכולם?
צריך להדגיש - זה לא שהתוצאות לא טובות. בצורה אובייקטיבית צים עם הרווחים הכי גדולים לחברה ישראלית ובפער גדול (לפחות מאז טבע אי שם לפני יותר מעשור). היום היא דיווחה רווח של 1.34 מיליארד דולר ברבעון ו-4.5 מיליארד דולר בשנה הוא משהו שכל חברה ישראלית הייתה רוצה לראות, וגם בהשוואה לחברות אחרות בתחום התוצאות של צים טובות, אבל בוול סטריט לא בוחנים את התוצאות רק בהשוואה לעולם או למתחרים, אלא גם ביחס לציפיות האנליסטים. צים מפספסת בשורה העליונה והתחתונה וגם בתחזיות ונופלת היום ב-5%.
צים לא הייתה רווחית שנים רבות. זו חברה שהמדינה מכרה אותה ב-90 מיליון דולר למשפחת עופר כאשר הביקורת על המדינה הייתה שמדובר בנזיד עדשים. אלא שאחר כך צים הגיעה לפשיטת רגל פעמיים, ועידן עופר הוא זה שהכניס כסף והציל אותה. לא המדינה. הוא הפסיד המון כסף על החברה. ואז הגיעה הקורונה, שגרמה למשבר בשרשרת האספקה. צים הרוויחה בענק, ופתאום באו כולם וביקשו ממנה כסף. צים תשלם השנה מס למדינת ישראל של 1.5 מיליארד דולר. יש עוד חברה כזו? כנראה שלא. אבל כולם יבואו בתלונות לצים, וינסו לקחת ממנה עוד ועוד כסף. זה לא הגון כמובן (בטח כשהמתחרות שלה בעולם משלמות מס של אחוזים בודדים).
בראיון לביזפורטל מתייחס אלי גליקמן נשיא ומנכ"ל צים לכל השאלות הקשות. אלי, התוצאות בירידה ובוול סטריט מאוכזבים. האם יש חריקות ברבעון הנוכחי?
גליקמן: "בכלל לא. אני מאוד גאה בתוצאות של הרבעון. צים מרוויחה 1.34 מיליארד דולר ברבעון. למיטב בדיקותינו, החברה האחרונה שהרוויחה כך בישראל הייתה אולי טבע לפני 12 שנה וגם אז אף אחד לא התקרב למספרים שלה. ששת החודשים האחרונים הם הכי טובים אי פעם מבחינתנו. גם הרבעון הזה טוב 50% יותר מהרבעון המקביל בשנה שעברה.
"אנחנו מעלים את הדיבידנד מ-20% ל-30%. כזכור, צים גייסה לפני 18 חודשים 208 מיליון דולר נטו. מאז כולל הרבעון היום, החזרנו למשקיעים מעל 3 מיליארד דולר. פי 15 על ההשקעה בתוך שנה וחצי. אין עוד אף חברה בעולם שחילקה דיבידנד בשיעורים כאלה על הגיוס. הייתי לא מזמן בביקור בבורסה בארה"ב וכך הסכימה איתי גם נשיאת הבורסה.
אבל בכל זאת פספסתם את תחזיות האנליסטים?
גליקמן: "נכון. האנליסטים צפו שאנחנו נשבור את התוצאות של הרבעון הקודם והעריכו אותנו ביתר. אז פספסנו, או לא עמדנו, בתחזית של האנליסטים. נצטרך להתרגל ברבעונים הקרובים לתוצאות שהולכות עם השוק. רואים ב-3 חודשים האחרונים ירידה במחירם באופן כללי בעולם וירידה משמעותית במחירי התובלה בפרט. זה חלק ממגמת השוק כתוצאה מהעליה באינפלציה וירידה בביקוש, ופתיחה של העולם בעקבות הקורונה - אנשים עוברים מצריכה של מוצרים לצריכה של שירותים. אם אני יכול לאחל לעצמנו שנמשיך להרוויח מאות מיליוני דולרים או אפילו מיליארד דולר - אהיה מאוד מרוצה".
איך לא צפיתם את ירידת מחירי התובלה, הרי הכתובת הייתה על הקיר?
גליקמן: "לא ציפינו את ירידת מחירי התובלה בצורה חדה כזו, כאשר יחד עם העלייה בהוצאות שלנו על דלק יש ירידה במחירים – אבל למרות זאת אנחנו עדיין תוצאות טובות מאוד ואנחנו מרוצים מאוד. אני לא שולט במחירים. יכול להיות שהם ימשיכו לרדת גם ברבעונים הבאים.
"למרות זאת, אנחנו עומדים מאחורי התחזית השנתית שלנו. סגרנו חוזים ארוכי טווח בנתיב הסחר של הפסיפיק (מאסיה וסין לארה"ב). 50% מהחוזים שלנו שם סגורים קדימה. הסחר הזה מהווה 50-60% מכלל הפעילות שלנו ולכן המשמעות היא ש-25-30% מהחוזים של החברה סגורים קדימה.
"אני מזכיר שמחירי הדלק עלו לשיא של יותר מ-1000 דולר לטון. מחיר הצ'רטר (חכירת אוניות) עלו בצורה משמעותית בחודשים האלה עקב זה שאין אוניות בעולם והביקוש לאוניות מאוד גדול. כלומר יש עליה בהוצאות. תשלב את זה עם אי הסדר בסחר העולמי והנה התוצאות. צריך גם לזכור שאנחנו פחות יעילים כרגע. בגלל שיש אוניות שתקועות בפקקים להיכנס לנמלים בארה"ב, יש לנו גם ירידה בווליום של 6-7%. לכן – עם הירידה בביקוש לחוזים הלא סגורים והפקקים - אז גם התוצאות יורדות. בסוף, אנחנו לא יכולים להיות חסינים להכל אבל בהחלט גאים בתוצאות".
מה יהיו התוצאות השנה?
גליקמן: "התוצאות השנה יהיו חזקות יותר מאשר בשנת 2021, שגם היא הייתה שיא מדהים עם רווח נקי של 4.5 מיליארד דולר (בראיון לביזפורטל בתחילת השנה גליקמן הציב יעד שאפתני, שהתוצאות יהיו טובות לפחות כמו בשנה שעברה. וחשוב לומר – בשנה שעברה שילמנו מס הכנסה של 16-17% בגלל הפסדי העבר של צים. השנה נשלם 23%. נשלם למדינת ישראל מס הכנסה של מעל 1.5 מיליארד דולר מס הכנסה. תראה לי עוד חברה בישראל שמגרדת את הרווחים".
"צים הציגה בחצי השנה האחרונה את שולי הרווח EBITDA, וגם EBIT, הגבוהים ביותר מבין חברות הספנות המערביות, ובין המובילות בעולם כולו. אנחנו טובים מהמתחרות שגדולות פי 10 מאיתנו, יותר מחברות שיש להן יתרון לגודל, שיש להן ספינות משלהן. היום אנחנו מובילים עליהן בשולי הרווח. זה לא ברמה המקומית. זה לא השוואה למקומי. אנחנו עושים יותר טובים מהמתחרים ותזכור שהם משלמים עשירית מס מאיתנו".
צריך לומר – הצדק עם גליקמן. כולם כעסו על הבקשה של צים להשוות את תנאי המס שלה למתחרות שלה בעולם. אבל הבקשה שלה הייתה הגיונית. אלי גליקמן צדק. אבל בגלל כל העליהום והביקורת על צים, היא נאלצה לסגת. הצביעות בישראל לפעמים כואבת.
אם הכל כל כך טוב, מדוע בעצם עידן עופר מכר 5%, מכירה של הבעלים זה לא סימן טוב, והוא ידע למכור כשמהניה הייתה בשיא?
גליקמן: "המכירה של קנון בהיקף של 5% זו החלטה של חברת קנון וצריך לשאול אותם. אני לא יכול לייצג אותם. אבל אני כן יכול לומר שעידן עופר מרוצה מצים. הוא השקיע בצים כשהיא הייתה הפסדית והוא לא חשב שיש סיכוי להחזיר את ההפסדים בתקופה כה קצרה. הוא מאוד מרוצה. למה הוא מכר? יכול להיות שזו חלק מטקטיקה – קודם כל הוא עשה 'ברייק איוון' להפסדים (לחזור לאיזון) ומעשיו הוא נהנה מהרווח.
ייחסתם את ההצלחה של צים ליכולות ניהול. אבל אם התוצאות של צים בסוף תלויות בעיקר בעלייה או ירידה של מחירי השילוח, האם זה לא בעיקר מזל ופחות ניהול?
גליקמן: "כשעומדות מפרשיות או גלשנים, אז כשהם עומדים על קו הזינוק, אורמים יש רוח גבית. ועדיין - תמיד יש סירה שמגיעה במקום הראשון. וזו צים. העובדה שאנחנו במקומות הראשנים בעולם מראה שאי אפשר לומר שזה מזל. כבר לפני 2,000 שנה אמרו שמזל זה כשמוכנות פוגשת את הזמן. אנחנו פשוט היינו מוכנים".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
6.רמת הבורות של המגיבים לא תאמןחצופים , 18/08/2022 16:48הגב לתגובה זו0 1חצופים ,סגור
-
5.היצואנים הישראליםיגאל 18/08/2022 09:48הגב לתגובה זו1 0היצואנים הישראלים יבואו חשבון עם חברות הספנות אשר התעללו בשנה האחרונה ביצואנים. הגלגל מתהפך , לפתע חברות הספנות מודיעות על מקומות פנוים באוניות ליצוא , זה הזמן שבו היצואנים יכו חזרה בחברות הספנות אשר העלו מחירים ללא שום צידוק כלכלי רק כי אפשר.סגור
-
4.לא יכול להיות זה בטוח כי העלייה במחירי התובלה זה הרצה.. (ל"ת)קש 18/08/2022 08:09הגב לתגובה זו1 0סגור
-
3.הצעיד את החברה שנות אור קדימהמנכ'ל תותח 18/08/2022 05:04הגב לתגובה זו0 1לא הכל זה מחירי השילוח. ידע לקצץ במה שלא רוויחי והשקיע במה שהכניס כסף לחברה . כן ירבו מנכלים כמוהו בשוקסגור
-
2.מודה שהוא פוקסיונר?א 18/08/2022 02:02הגב לתגובה זו1 0לא מצליח לחזות כלום. לא מצליח לבלום ושום דבר לא תלוי בו, אז מה הוא עושה שם?סגור
- טען עוד
-
1.שמישהו יגיד לגליקמן להוציא את הראש מהמים ולקרוא נתוניםל"א 17/08/2022 22:00הגב לתגובה זו1 3המצב של המניה שלו הפך את חברת הספנות לצוללת. בקצב הזה, היא צוללת גרעינית שתשמיד את עצמה. פה זה לא השייטת גליקמן, פה צריכים תוצאות חזקות כדי שתחזרו להיות אטרקטיביים. השוק נוטש אתכם, וחבל.סגור