
בשלושת החודשים האחרונים נפלו מחירי השילוח ב-20%, מה תעשה צים?
מחירי השילוח בנפילה, או פשוט - בדרך חזרה לנורמה. המדד המשוקלל מצביע על ירידה של 20% ב-3 חודשים האחרונים וכעת יורד מתחת ל-6,000 דולר לראשונה מאז חודש מאי 2021. עד לפני כחצי שנה, עמד המחיר הממוצע לשילוח מכולה על 10,000 דולר. הירידה מגיעה על רקע החזרה לשגרה והשתחררות הלחצים בשרשראות האספקה בצירוף לביקושים שנחלשים ומלאים של חברות שגדלים.
מחיר השילוח למכולה במסלול שנחאי - ניו יורק עומד על 9.5 אלף דולר, ירידה של 11% ב-3 חודשים וירידה של 32% ממחיר לפני כשנה. מחיר השילוח למכולה במסלול שנחאי - גנואה עומד על 8,391, ירידה של 28% במחיר השילוח ב-3 חודשים, ונפילה של 37% מהחודש המקביל ב-2021. קו השילוח של שנחאי - לוס אנג'לס גם נמצא בירידה חדה בשבועות האחרונים, וכעת מחיר מכולה בקו זה עומד על 6,127 דולר. לפני כשלושה חודשים עמד על 8,720 דולר, ירידה של 30% ב-3 חודשים בלבד, וכמעט ירידה של 50% מאוגוסט 2021.
בדומה למחירי השילוח הימי, מדד הבלטיק דריי, מדד מחירי התובלה הימית לחומרי גלם צנח לשפל של יותר משנתיים, וחזר למחיר טרום הקורונה. ירידה רצופה של 6 שבועות, כשרק בשבועיים האחרונים הוא יורד ב-20%. גם נתון זה משקף את העובדה שמחירי השילוח נמצאים בירידות בחודשים האחרונים.
החברות מתחילות להיערך לביקוש חלש אצל הצרכן האמריקאי על רקע תנאים מאקרו כלכליים מאתגרים כמו העלאות ריבית שפוגעות בהוצאות הצרכן, האטה כלכלית אפשרית ואינפלציה גבוהה ששוחקת את השכר הריאלי, לכן, הן מייצרות פחות בהתאמה לביקושים שהם רואים מצד הצרכן. כשמייצרים פחות, הביקוש לשילוח הימי של סחורה (בעיקר בסין כי הרוב מיוצר שם) פוחת, ובכך המחירים של השילוח מתחילים לתפוס כיוון מטה.
- שרשראות האספקה חזרו לפעול - האם זה הזמן לקנות מכוניות יד-שנייה?
- אזורים בסין מקלים את הגבלות הקורונה, האם נראה פרסה מלאה של הממשל?
בנוסף, ישנן חברות רבות שנתקעו עם מלאי גדול, שלאט לאט הופך למלאי מת במקרים מסויימים. כאשר חברה מגדילה את המלאי שלה, זה בעיקר בשל העובדה שהיא נערכת לביקוש גדול, ולא רוצה להיתפס לא מוכנה, אך כשהעלאות ריבית ודיכוי הוצאות הצרכן נכנסות לתמונה, הן יכוחות להיתקע עם מלאי ללא ביקוש מתאים. לראיה, טארגט TARGET CORP שהודיעה בעקבות מלאי גדול על תחזית רווח נמוכה מהצפי להמשך השנה, בעיקר בגלל העובדה שהיא תוריד מחירים בשביל ״להעיף״ את המלאי ולהשתלט עליו. במקרה זה, שחברות רבות חוות אותו, כנראה שהן ימנעו מלהזמין עוד סחורה ולייצר אותה ומכאן באה גם ההאטה בביקושים לשילוח הימי.
איך צים צים , שהקו הגדול ביותר שהיא תופסת, הוא שנחאי/אסיה - ניו יורק תסתדר כשמחיר למכולה בקו זה נופל ב-11%? זאת בדיוק הסיבה למה אנחנו רואים את צים נופלת ב-41% בחצי שנה האחרונה. משקיעים מאוד חוששים מירידת מחירי השילוח, שצים, כחברת שילוח ימי לא יכולה להחביא. מצד שני, היא צריכה להודות להמון גורמים שהשתלבו ביחד וגרמו לה לרווחי עתק. אז, מחירי השילוח נתנו, וכנראה שהם גם ייקחו.
צים עדיין מאוד אופטימית לגבי שנת 2022. בחברה בטוחים כי התוצאות בשנה זו עדיין יהיו מרשימות, וירשמו צמיחה משנת 2021. הסיבה היא בעיקר החוזים שחתמה צים בזמנו. כידוע, החברה חותמת על הסכמי שילוח במחירים קבועים לטווח זמן משתנה, ככה שגם אם מחירי השילוח יורדים, החברה תקבל תשלום בעבור מה שחתמה בהסכם.
- נינטנדו דוחה הזמנות ל-Switch 2 בארה"ב: הסיבה – המכסים החדשים של טראמפ
- שוק העבודה האמריקאי צומח למרות החששות מהמכסים של טראמפ
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
30% מהחוזים שצים חתמה נחתמו במחירים הגבוהים שידענו לפני כחצי שנה בתחום השילוח הימי, ככה שהחברה (לפחות עד לסיום החוזים) צפויה עדיין לרשום רווחים והכנסות מרשימים. אך גם צים עצמה לא מתנערת מכך שמחירי השילוח בסופו של דבר, פוגעים בה באופן מהותי. אם זה לא יפגע ברבעון הקרוב, זה יפגע בזה שלאחריו, בסופו של דבר זה יקרה. אפרופו יקרה, אנחנו רואים כבר בדוח האחרון שצים אמנם רשמה צמיחה מרשימה בהכנסות וברווחים, אך בפעם הראשונה מאז זינוק מחירי השילוח, מתחת לצפי האנליסטים.
לאור הנתונים הללו, ולאור הירידות במחירי השילוח שבסופו של דבר יגיעו גם למספרים של צים, היא אולי תנסה למתג את עצמה בשוק כחברת ערך בעזרת דיבידנדים גבוהים כפי שהתרגלה לעשות בשנה האחרונה. משקיעים רבים אוהבים את הדיבידנדים של צים, שבשנה האחרונה חילקה 29.1 דולר למניה כדיבידנד, ומשקיעים בסופו של דבר מרוצים, חלקם, אלא שנכנסו מוקדם אף הצליחו להחזיר את ההשקעה שלהם רק באמצעות הדיבידנדים. אך גם כאן נשאלת שאלה, האם צים תצליח באופן עקבי לחלק דיבידנדים שמנים גם כאשר הרווחיות תתחיל לדעוך בעקבות מחירי השילוח?
- 24.שי מחיפה 30/08/2022 18:26הגב לתגובה זוזאת השאלה העיקרית שצריכים לשאול המנכל של צים. למה אין BUY buck המניה מתרסקת כל יום בחמישה אחוז. יש אין סוף מזומנים, למה להשקיע רק בסטארט אפים ולא לקנות קצת מניות חזרה. גילוי נאות, מושקע בצים ומופסד הרבה כסף עליה
- איתי 31/08/2022 07:34הגב לתגובה זואם לא יהיה שם אירוע קיצון כמו טביעת אניה, לדעתי היא תחזור ל 90 וגם ל 200. וגם אם לא, תקבל הכל בדיבידנדים.
- יהודה מור 31/08/2022 01:00הגב לתגובה זושאלתי את החברה במייל והם ענו שזה מונח על השולחן וכרגע הם מתמקדים יותר בדיבינדים
- 23.כיף לקרוא, מעניין מה יהיה עם צים (ל"ת)30/08/2022 17:39הגב לתגובה זו
- 22.איתי 30/08/2022 16:14הגב לתגובה זוכיום צים היא החברה הישראלית המוצלחת ביותר שקיימת. חברה שנסחרת במכפיל X0.6 חחח עם תשואת דיבידנד פנומנאלית ומנכ"ל אדיר. מושקעת בסטארט-אפים שיכולים להיות יותר גדולים ממנה בעתיד הנראה לעין. אם הייתי יכול הייתי קונה 20% מהחברה מחר בבוקר ומוחק אותה מהמסחר. (חבל שאני לא עידן עופר..) כל כתבה שיש משהו לא בריא בחברה הזו חוטאת לאמת, כי גם במכפיל 7 על הרווח היא שווה את המחיר. זו לא מניה לסוחרי יום אלא למשקיעים עם כסף וארך אפיים. וכל מי שכותב SHORT מבין מצוין שהוא כנראה הולך למחוק את ההשקעה שלו :) לא מהמרים בבורסה.
- 21.אין חוב......... (ל"ת)S 30/08/2022 15:52הגב לתגובה זו
- 20.זאב 30/08/2022 15:31הגב לתגובה זוהאם היבואנים יחזירות את מחירי הסחורות וירככו את האינפלציה
- 19.נראה שהיא באמת בבעיה. (ל"ת)30/08/2022 15:10הגב לתגובה זו
- 18.כתבה שמציגה את הדברים כמו שהם (ל"ת)30/08/2022 15:09הגב לתגובה זו
- 17.נ.ש. 30/08/2022 14:15הגב לתגובה זוכי היה הרבה סגרים בחצי שנה האחרונה וייקח זמן שיחזור ההספקה. מכיוון שחלק מההספקה קודם הוא לצריכה פנימית אז ייקח 3 חודשים מסיום הסגר. ועברו כבר חודשיים. מה שאומר שיתחיל לעלות שוב. אלא אם ספקים התחילו לחפש אלטרנטיבות לייצור בסין מה שלא כל כך סביר עדיין
- 16.ברק 30/08/2022 13:58הגב לתגובה זוצים עשקו את היבואנים שגילגלו את זה על האזרחים
- 15.פשוט מאוד שורט על צים ללונג השאר (ל"ת)מנחם פ. 30/08/2022 13:53הגב לתגובה זו
- 14.אין ברור מיזה שורט על צים תיפולל 25 (ל"ת)אפרים ג 30/08/2022 13:52הגב לתגובה זו
- 13.אין אחרת שורט צים צים שורט .שורט על צים (ל"ת)שמעון אטיאס 30/08/2022 13:51הגב לתגובה זו
- 12.כל כך פשוט שורט על צים לונג נסדק וחול (ל"ת)יצחק 30/08/2022 13:51הגב לתגובה זו
- 11.יעקב 30/08/2022 13:50הגב לתגובה זווגם לונג נסדק . נקודה
- 10.ארז 30/08/2022 13:42הגב לתגובה זומה כבר עשתה.... -42% ב 3 חודשים
- שורט צים יעד22 (ל"ת)רונן 30/08/2022 13:50הגב לתגובה זו
- 9.יחזקאל הנביא 30/08/2022 13:41הגב לתגובה זוכבר הורידו את התחזית לשנים הבאות ומי שלא מתאים לו לקבל 10-20 אחוז תשואת דיווידנד לא מבין בהשקעות.
- 8.לרון 30/08/2022 13:20הגב לתגובה זוידווח על כמות העריקים הרוסים? הרי ככה זה ייגמר!וזו הודעה כלכלית פר אקסלנס
- 7.רפי 30/08/2022 13:10הגב לתגובה זומאיזה תאריך החזקה?
- יחזקאל הנביא 30/08/2022 13:39הגב לתגובה זואחר כך עוד שלושה חודשים.
- עוד לא פורסם, כנראה לקראת הדוחות הבאים (ל"ת)הקורא 30/08/2022 13:13הגב לתגובה זו
- 6.אבישלום 30/08/2022 13:05הגב לתגובה זואם תרוויח עוד רבעון לפי התחזית היא כבר תשווה את שוויה לשווי המזומן. לא כולל שווי הרכוש והקווים.
- 5.אנונימי 30/08/2022 13:02הגב לתגובה זותודה על כתבה מעניינת
- 4.(ל"ת)30/08/2022 12:49הגב לתגובה זו
- 3.(ל"ת)30/08/2022 12:49הגב לתגובה זו
- 2.(ל"ת)30/08/2022 12:49הגב לתגובה זו
- 1.מי שמאמין בגליקמן יודע שהחברה תמשיך לחלק עוד הרבה 30/08/2022 12:49הגב לתגובה זומי שמאמין בגליקמן יודע שהחברה תמשיך לחלק עוד הרבה שנים, סבלנות חברים
- גליקמן המנכ"ל הטוב ביותר בתולדות צים (ל"ת)כלכלן 30/08/2022 17:34הגב לתגובה זו