מרחב ישן מול מרחב חדש; נאס"א צריכה לתעל את ה-SpaceX הפנימי שלה

נאס"א אימצה כמה עקרונות חלל חדשים, אבל ייתכן שהיא תרצה ללכת קצת יותר רחוק כדי ליישם לא מעט מהחידושים ש-SpaceX הכניסה לתחום
 | 
telegram

סוכנות החלל האמריקנית נאס"א ביטלה בשבת שוב את משימת הארטמיס 1 שלה, מסיבה הנראית דומה לדחיית השיגור שהיה אמור להתרחש מוקדם יותר השבוע: עיכובים בהתקדמות דלק המימן.

הביטול לא צריך להפתיע, חקר החלל היא עבודה קשה. ובכל זאת, הבעיות ממחישות הבדל מרכזי בין תעשיית החלל הישנה ותעשיית החלל החדשה. נאס"א אימצה כמה עקרונות חלל חדשים, אבל ייתכן שהיא תרצה ללכת קצת יותר רחוק ולתעל את ה-SpaceX הפנימי שלה כדי לעזור להאיץ את הפיתוח, למנוע הפתעות ובסופו של דבר להוזיל עלויות.

SpaceX, כמובן, נוסדה על ידי אילון מאסק בשנת 2002 - כמעט עשור לפני הטיסה האחרונה של מעבורת החלל ובזמן שנאס"א התחילה את תוכנית השיגור לחלל SLS. תכנית ה-SLS היא בעצם הרקטה החזקה ביותר שנאס"א בנתה אי פעם ושתשמש גם כמשגר ​​למשימות ארטמיס.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

תעשיות החלל הישנות והחדשות פיתחו במקביל מערכות חלל תוך שימוש בעקרונות עיצוב שונים מאוד. בעוד נאס"א עיצבה בקפידה מערכות עבור ה-SLS, באופן שהביא בהצלחה את האדם לירח, SpaceX אימצה את הטכנולוגיה הקיימת מהמדף, מחזרה את העיצובים, תיעשה את הייצור, ולמען האמת, פוצצה הרבה דברים לאורך הדרך.

על פני השטח, שיטת העיצוב והפיתוח של SpaceX נראית מסוכנת יותר מאלה של נאס"א, אבל זה הניב אמינות גבוהה ועלויות תפעול שהן חלק קטן מההוצאות של נאס"א. "להיכשל, להיכשל, להיכשל וללמוד" - פרדיגמה עיצובית שבסופו של דבר היא מהירה וזולה יותר משיטות עיצוב חלל מסורתיות, לדברי מייסדת The Exploration Company, הלן האבי. "הסכום הכולל של הכסף בדרך הזו הוא הרבה פחות מאשר אם אתה עובד חמש שנים על הדגם". הנקודה שלה: אם כבר עובדים חמש או שש שנים על בדיקה של תוכנית, עדיף לעבוד בצורה מושלמת.

חברת Exploration של האבי מתכננת חלליות רב פעמיות שיכולות לתדלק ולפעול בחלל לפרקי זמן ארוכים. האבי מנסה בעצם לשבש מעט את החללית אוריון בדיוק כמו שאילון מאסק שיבש מערכות שיגור חלל. היא צופה שבעתיד העלויות תהיינה נמוכות הרבה יותר בכל הקשור להובלת דלק, ציוד ואנשים בין כדור הארץ והירח למשל.

נאס"א מבינה שהזמנים משתנים. חללית הדרגון הניתנת לשימוש חוזר שנבנתה על ידי SpaceX פותחה בשותפות מסחרית-ממשלתית, ונאס"א מאמצת פרדיגמה דומה עבור תחנת חלל מסחרית חדשה. אם החוויה עם רקטות SpaceX וקפסולת הדרקון חוזרת על עצמה, התחנה המסחרית אמורה להיות זולה יותר לבנייה ולתפעול. זה טוב לכולם: נאס"א, SpaceX ושלל סטארטאפים כמו זה של האבי, שרוצים לבנות ולהצמיח כלכלת חלל חדשה.
 

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות