האם הפסימיות בשווקים היתה ידועה מראש ואיך להעריך את המאקרו על ידי המיקרו?

למה יש מניות שנופלות אחרי פרסום דוחות טובים, מהן שיחות וועידה בין מנכ"לים לאנליסטים ומה הן מלמדות אותנו על הכלכלה? וגם - מי באמת יכולות להרוויח בתחום הרכבים החשמליים? 

 | 

האינפלציה בורחת. הנתון שפורסם אתמול בצהריים הפיל את השוק האמריקאי. שתי עשיריות בלבד של פספוס - 8.3% ולא 8.1% והמדדים קרסו, כשהנאסד"ק נופל 5%. השווקים ציפו להפתעה חיובית והתאכזבו מההפתעה השלילית. הם אומנם ציפו להמשך עלייה בריבית, אבל האינפלציה תכריח את הנגיד האמריקאי, ג'רום פאוול להמשיך בקו העלאות הריבית ואפילו לחזק ולהאיץ אותו. אתמול, לראשונה זה עשרות שנים דיברו כבר על העלאת ריבית של 1% בפעימה אחת. 

הנתונים וההערכות האלו מבטאות פסימיות,  ואפשר היה להריח את זה מדיווחי החברות בחודשים האחרונים. אפשר לגזור מהמיקרו מידע על המאקרו - כלומר ניתן להסיק מדוחות החברות מידע על הכלכלה כולה. בפועל מה שחשוב זה לא רק הדוח עצמו, אלא בעיקר מה הולך להיות בהמשך.   

כותרת ראשית

- כל הכותרות

מאקרו - עוד מבט לא מעודד על העתיד
שאלת המפתח בהשקעות היא לא מה היה אלא מה יהיה. חברה יכולה להציג רווחי שיא אך מנייתה יכולה לרדת אחרי הדוחות, כיון שרווחי השיא הללו הם החדשות של אתמול. מה שמעניין את המשקיעים זה לאן החברה הולכת מכאן והלאה ולא מה היא עשתה אתמול, ולכן אם התשובה לכך היא פסימית יותר לאחר הדוחות, כנראה שהשווי הנוכחי של החברה הוא פשוט לא נכון. כך לדוגמה, ראינו לאחרונה את חברת צים +2.96% צים 26.1 +2.96% צים סגירה:0 פתיחה:25.45 גבוה:26.24 נמוך:25.11 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: הישראלית מציגה רווחי שיא אך נופלת במסחר, כיון שההנחה היא שהמבט לעתיד זרוע בעננים שחורים. 

השוק עולה ויורד לאחרונה בצורה תזיזיתית בהרבה מהממוצע, בעיקר עקב חוסר הוודאות לגבי השאלה מה יהיה. לתחושת חוסר הוודאות מוסיפה גם ההבנה שהמבוגר האחראי, כלומר הכלכלנים שאמורים לנווט את הכלכלה העולמית על פני המים הסוערים טעו בניווט, בראשם, כמובן, הפדרל רזרב שראה את האינפלציה כ"זמנית" יותר מדי זמן ואחר בתגובתו. אולי עקב הטעות הזו ואולי מסיבות אחרות הפד נמנע מהתווית מסלול ברור לגבי המשך מדיניותו ומגיב להתפתחויות מחודש לחודש, כשהשוק מנסה כל פעם מחדש לנחש איך הוא יגיב בחודש הבא, ומכאן תחושת ה"מניה דיפרסיה" בשווקים. מאז אמצע יוני ועד אמצע אוגוסט זינק ה-S&P 500 ב-13.5%, בשבועיים האחרונים של אוגוסט הוא מחק 7.5%, ומאז ועד אתמול, פחות משבועיים נוספים, עלה שוב בכ-4%. ואתמול נפילות על רקע המדד הגבוה. חוזרים לשלב ה"דיפרסיה" במניה דיפרסיה הזו, אך מי יודע מה מחכה בשבוע הבא.  

אינדיקציה נוספת שיכולה לתת כיוון מחשבה הוא הסתכלות על המאקרו דרך המיקרו. לא בדיקה של מה חושבים מנווטי המדיניות המאקרו כלכלית, אלא דווקא אלו שחשים את השוק ברמה היומיומית, במגע ישיר עם העסקים עצמם, כלומר מנכ"לי החברות הנסחרות בבורסה. אמנם לא כל מנכ"ל חברה נהנה מפרספקטיבה רחבה של כל השוק, אך אם הייתה דרך לשקלל את ההשקפות של המנכ"לים השונים לאיזה שהיא קריאת כיוון כללית, הרי שהדבר עשוי לשמש כאינדיקטור חשוב לגבי הערכת המשך המגמה בשווקים, לא פחות מהניחוש מה יגיד ג'רום פאוול במענה לשאלה של עיתונאי כלשהו במסיבת העיתונאים המסורתית שלאחר הכרזת הריבית. 

 לאחר פרסום הדוחות הכספיים נוהגות החברות לנהל שיח פתוח עם עיתונאים ומשקיעים באמצעות שיחות ועידה. המנהלים מציגים את הדוחות והדגשים החשובים להם, עונים לשאלות ומספקים הערכות להמשך ומספקים לא פעם גם הערכות המאקרו כלכליות, הנובעות מהמגע הישיר שלהם עם השטח וההיכרות עם השווקים הפיננסים. לעיתים קרובות מדי מנוצלות השיחות הללו לטפיחה עצמית על השכם על התוצאות "הנהדרות" שהחברה בהנהלתם הציגה ברבעון האחרון. אבל הזאבים של וול סטריט מתוחכמים יותר, יודעים לקרוא היטב את המספרים ולהקשיב למילים החשובות בין השורות, ושם לפעמים ניתן לקבל את קריאת הכיוון עליה דיברנו קודם לכן.   

בחברת המחקר Factset ערכו בדיקה שיכולה להוות קריאת כיוון מסוימת ועולה מתוך שיחות הוועידה הללו. זוהי לא שיטה חדשה, וכבר נעשה בה שימוש בעבר. הרעיון הוא לעקוב אחר תדירות ההופעה של מילים מסוימות בשיחות הוועידה הללו. הממצאים ביחס לרבעון האחרון לא מעודדים במיוחד. מסקירת שיחות הוועידה של כל חברות ה-S&P 500 שפרסמו את דוחותיהן בין ה-15 ביוני ל-8 בספטמבר עולה כי 240 מתוכן הזכירו את המילה מיתון במהלך המפגש הזה. לשם השוואה, הממוצע החמש שנתי הוא 52 פעמים בלבד. זוהי הכמות הגבוהה ביותר מאז 2010. ברבעון הראשון של שנת 2020, עם תחילת משבר הקורונה, המספר היה 212 פעמים בלבד.

המילה "אינפלציה" כיכבה אף היא עם 412 חברות שהתייחסו אליה בשיחות הוועידה של דוחות הרבעון השני, והמילים "שרשראות אספקה" הופיעו 325 פעמים. בעוד מספר החברות שהזכירו את שני המושגים הללו גבוה יותר מאשר אלו שהזכירו "מיתון", הרי שבשני אלו המגמה היא ירידה קלה מהרבעון הקודם, ואילו לגבי המילה מיתון מדובר ברבעון שני ברציפות שנרשם זינוק בשיעור תלת ספרתי. מ-15 ברבעון הרביעי של שנת 2021, ל-114 ברבעון הראשון של שנת 2022 וכאמור, עד 240 ברבעון האחרון.  

מבחינת הסקטורים, הסקטור הפיננסי מוביל עם 85% מהחברות המדווחות שהזכירו את המילה מיתון, מגזר הנדלן אחריו עם 73%. מגזר היוטליטיס (תשתיות מסוג אספקת חשמל מים או גז ביתיים וכדו') ומגזר הבריאות, שני מגזרים שפחות חשופים להשפעה של מיתון, נמצאים בתחתית הרשימה עם 22% ו-14% בהתאמה. 

אז אמנם זה רק אינדיקטור אחד, ובסופו של דבר נובע מראיה סובייקטיבית למדי של חברות שפעילות בסקטורים מסוימים, וכמו כן מעורבים פה גם אינטרסים של אותן חברות, להצדיק ירידה מסוימת בביצועים או להוריד את ציפיות השוק כדי "להפתיע" יותר מאוחר, אולם כדאי לכל הפחות לקחת אותו בחשבון כשמנסים להבין מה התשובה לשאלת המפתח "מה יהיה". 

מיקרו - מי תהיה ה"ליוויס" של הבהלה לזהב המכוניות החשמליות?
מהבהלה לזהב בקליפורניה של המאה ה-19 לא נותר הרבה במאה ה-21, אבל ישנו מוצר אחד שנולד אז בערבות המערב הפרוע ונשאר עמנו עד היום. הכורים היו זקוקים לבגדי עבודה מבד חזק ועמיד, ולווי שטראוס, המהגר היהודי, סיפק להם אותו. לחברה שהקים קראו  LEVI STRAUSS & CO. CL A -1.13% LEVI STRAUS 16.57 -1.13% LEVI STRAUSS & CO. CL A סגירה:0 פתיחה:16.76 גבוה:16.78 נמוך:16.46 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא:  ולמוצר החדש שהוא ייצר שענה על הצורך המסוים הזה אנו קוראים היום ג'ינס. מחקרים מראים שבתקופת הבהלה לזהב, המרוויחים הגדולים לא תמיד היו מחפשי הזהב עצמם אלא דווקא אלו שסיפקו להם את הציוד - אתי חפירה, מסננים, בגדים מתאימים וכדו'. 

לעיתים קרובות ישנו מוצר נוצץ שתופס הרבה תשומת לב מצד המשקיעים אך מי שמייצר לא פחות ערך, ולעיתים אף יותר, הן דווקא החברות שמספקות מוצרים משלימים או חומרי גלם לאותו מוצר נוצץ. כך לדוגמה, מבום ההיטק בישראל, שיצר לא מעט חברות מפסידות או מדשדשות, נהנו לא פחות מחברות ההיטק עצמן חברות הנדל"ן  המניב שמשכירות להן משרדים. 

אחד המוצרים הלוהטים בשנים האחרונות הוא רכב חשמלי. הסקטור הזה יצר חברות בעשרות ומאות מיליארדי דולרים, ובין השאר גם את האיש העשיר בעולם כיום אלון מאסק. גם חברות הרכב המסורתיות שנאבקו במשך שנים ארוכות, וחלקן אף עמדו על סף פשיטת רגל, מיהרו להצטרף לטרנד הלוהט והכריזו על תוכניות עסקיות במיליארדי דולרים. בינתיים, עם זאת, לא מעט מהכוכבות הללו נתקלות בקשיים לא מועטים. טסלה TESLA INC +3.07% TESLA INC 320.72 +3.07% TESLA INC סגירה:0 פתיחה:310.52 גבוה:324.68 נמוך:309.22 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: אמנם מוכרת היטב אך עדיין נסחרת במכפילים דימיוניים, וחברות כמו ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE -2.42% RIVIAN... 10.06 -2.42% RIVIAN AUTOMOTIVE סגירה:0 פתיחה:10.04 גבוה:10.07 נמוך:9.55 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: או ניקולה NIKOLA CORPORATION -2.9% NIKOLA... 2.34 -2.9% NIKOLA CORPORATION סגירה:0 פתיחה:2.53 גבוה:2.57 נמוך:2.32 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: הסבו לא מעט אכזבות למשקיעים. חברת פולסטר (סימול PSNY), החברה הבת של וולוו שמתמקדת ברכב החשמלי כבר איבדה מעל 20% מההנפקה למרות שהיא מוכרת במספרים יפים. נזכור גם את התחרות המתגברת מצד הסיניות (בהן גם ניתן להשקיע כמובן, למי שלא חושש מהשקעה בחברות שמקורן במדינות דיקטטוריות), ונבין שבינתיים התשואות בסקטור, למעט טסלה, אינן מרקיעות שחקים. קרוב לוודאי עם זאת, שתחום הרכב החשמלי יחליף לחלוטין את עולם הרכב המסורתי, ולכן ייתכן שגם התשואות עוד יגיעו בהמשך. 

יחד עם זאת, כדאי לבדוק גם את הסנשו פנשה של הרכב החשמלי, או הלווי שטראוס שלו. מי עוד יכול להרוויח מהתחום המתפתח? ברור למדי שיצרניות הסוללות החשמליות או אפילו חומרי הגלם כמו ליתיום צפויות ליהנות מהתגברות מגמת החשמול בשווקי הרכב. ישנן תחומים שעדיין נופלים תחת הגדרת החלום כמו כבישים מטעינים ( אלקטריאון +7.11% אלקטריאון 21,090 +7.11% אלקטריאון בסיס:19,690 פתיחה:19,700 גבוה:21,130 נמוך:19,200 תמורה:13,863,730 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: או יריעות סולאריות שנפרשות על הרכבים. אלו תחומים ספקולטיבים מאד שעוד לא הוכיחו כדאיות כלכלית. 

ייתכן שהסקוטי פיפן האמיתי של המיקל ג'ורדן הזה (כן, דימוי נוסף של אותו רעיון...) הוא תחום עמדות הטעינה שייהנה מפריחת הרכב החשמלי. התחום הזה גם מורכב מתתי תחומים. ישנן עמדות טעינה בכבישים שנועדו לנסיעות ארוכות יותר, והמודל העסקי בנוי על גביית דמי מנוי או תשלום על החשמל הנצרך. חברות אחרות מייצרות את עמדות הטעינה הציבוריות הללו ומוכרות לחברות המתקינות והמתפעלות. ישנן גם כאלה הבונות עמדות ביתיות ומרוויחות ממכירה והתקנה של עמדות כאלה. עוד תת סקטור הוא פיתוח תוכנה כדי לתמוך בתשלומים או באופטימזצייה של הטעינה ועוד. על כל פנים נראה שהצורך בשרותים ומוצרים מסוג זה כמו גם מגוון המוצרים והפיתוחים רק יגדל. 

יחד עם זאת, יש לציין שישנם גם סיכונים לא מועטים בתחום. עם עלית טווח הנסיעה הצורך בהטענה בדרכים ילך ויפחת, וחברות המסתמכות על תשלומים על הטענה או דמי מנוי תפגענה. בנוסף, חברות הרכב עצמן מפתחות לעיתים גם עמדות טעינה, ויתכן שיתרחש קנבילזם בתחום, כשהחברות הגדולות יעדיפו לסבסד התקנה של עמדות כאלה כדי למשוך לקוחות, ויפגעו בשחקניות הפועלות באופן עצמאי. באופן כללי ניתן לומר שכל שוק שנמצא בחיתוליו קשה להעריך באיזה אופן הוא יתקדם ולאו ייקחו אותו הפיתוחים העתידיים. מי יודע, אולי אלקטריאון בסוף כן תצליח לחשמל את כל הכבישים בעולם ולא יהיה צורך בטעינה כלל? יחד עם זאת, התרחיש הסביר הוא שנראה את החברות הללו כאן לעוד שנים רבות. תחזיות שונות מדברות על צמיחה שנתית של מעל 40% עד שנת 2026. נציין גם שהנשיא ביידן מעוניין לתמרץ את התחום עם בניה של תחנות חדשות בשווי 15 מיליארד דולר בשנים הקרובות. 

נזכיר כמה מהחברות המובילות בתחום. יחד עם זאת נציין שחברות הטעינה הגדולות ביותר הן מחלקות בתוך חברות אחרות, כאלה המתמקדות ברכבים (טסלה), באנרגיה (שנייידר אלקטריק) או במוצרים (סימנס), ובינתיים השחקניות ה"טהורות" בתחום לא מציגות ביצועים מלהיבים במיוחד. 

  BLINK CHARGING CO -5.59% BLINK CHARG 1.52 -5.59% BLINK CHARGING CO סגירה:0 פתיחה:1.61 גבוה:1.61 נמוך:1.5 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: החברה מחזיקה אלפי עמדות טעינה ברחבי ארצות הברית. היא מייצרת בעצמה את עמדות הטעינה ומתנהלת בסוגים שונים של שותפויות עם בעלי המיקומים בהם היא פועלת - בתי מלון, שדות תעופה, בתי חולים ועוד. המערכת עצמה מצטיינת בנוחות שימוש ובשקיפות ומאפשרת גישה בענן לנתוני המשתמש.

שווי השוק של החברה עומד על 1.15 מיליארד דולר. החברה עדיין לא מציגה רווחים בשורה התחתונה כשבמקביל לצמיחה עקבית בהכנסות נרשמת גם צמיחה בהפסדים. 

CHARGEPOINT HOLDINGS +0.45% CHARGEPOINT 1.13 +0.45% CHARGEPOINT HOLDINGS סגירה:0 פתיחה:1.12 גבוה:1.13 נמוך:1.1 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא:  חברה אמריקאית המחזיקה בפעילות בינלאומית בכ-14 מדינות ברחבי העולם, בין השאר מקסיקו, אוסטרליה, קנדה וכמובן ארצות הברית. היא מכרה כבר 114 אלף עמדות הטענה ועוסקת במכירת הציוד אך לא בתפעול השוטף.

החברה בעלת שווי שוק של 6.2 מיליארד דולר. בשנת 2021 הכנסותיה הגיעו ל-241 מיליון דולר, צמיחה של 65% משנת 2020, אך ההפסדים הסתכמו ב-132 מיליון דולר. 

EVGO INC +0.2% EVGO INC 5.06 +0.2% EVGO INC סגירה:0 פתיחה:5 גבוה:5.14 נמוך:4.81 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא:  טוענת לכתר חברת ההטענה המהירה  הציבורית הגדולה בארצות הברית עם יותר מ-850 עמדות טעינה מהירה. היא בעלת שווי שוק של 2.4 מיליארד דולר, ההכנסות בשנת 2021 הסתכמו ב-22 מיליון דולר בלבד וההפסד ב-6 מיליון דולר. 

אז כפי שניתן לראות, החברות הציבוריות של טעינת רכבים חשמליים עדיין מציגות תמחור של חברות חלום ולא מצליחות להציג שורה תחתונה חיובית, כך שלא נראה שיש השקעה "טהורה" בתחום שכרגע נראית מעניינת, והסקטור נבלע בתוך החברות הגדולות יותר. כדי להפחית סיכון ניתן גם להשקיע בתעודת סל העוקבת באופן ספציפי אחר חברות הטענה ברחבי העולם. התעודה מבית חברת HANetf נקראת The Electric Vehicle Charging Inrastructure Equity UCIT ETF ונסחרת תחת הסימול ELEC בבורסות שונות באירופה. דמי הניהול עומדים על 0.65% והיא מחזיקה ב-12 חברות מתחום ייצור עמדות ההטענה או מתחום התפעול. לדברי חברת HANetf כיום 3% משוק  הרכב העולמי מורכב ממכוניות חשמליות, בעוד בשנת 2040 הנתון צפוי לצמוח ל-40%. 

תגובות לכתבה(12):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    לגרום לפאוול לצפות העתיד זה כמו לומר לשמש לזרוח במערב
    סובב לו סביבון 15/09/2022 18:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ירצו יאכלו נשמע הגיוני מדי ידידי דן בן אמוץ עיוור הוא לכשל הלוגי במשפטו הוא זו כמו דמגוגיה חסרים חלקים שישלימו את התסריטים זה כמו לפתור מלחמות במילים
    סגור
  • 10.
    השיטה שלי
    לרון 14/09/2022 10:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בחירת מניות,העולות מתממשות על ידי בחלק היורדות מוספות בחלק,שאלו אותי פונדמנט?,לא יודע,מחירי מדדים לא ממש מעניין,טכני ממש לא ,גרינברג הגורו כתיבה רבה מידי על מעט מידי,מעקב אחר CNN FEAR AND GREED כשערכו 90 זמן למכור כשערכו 8 זמן לקנות,אין צורך בתודה על ההדרכה!
    סגור
  • 9.
    כולם מדברים על אינפלציה
    חיים 14/09/2022 10:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אך אף אחד לא מזכיר את המלחמה בין רוסיה ואוקראינה הגורמת לבעיית הספקת חומרים חיוניים לתעשייה הכבדה והמתכת ליתיום. זו אינפלציה הנובעת התייקרות חומרים בעקבות מלחמה, ולא בעקבות עלייה או ניפוח צריכה
    סגור
  • 8.
    אתמול ערכנו קניות אפל גוגל טסלה פייס.יעלו (ל"ת)
    יצחק 14/09/2022 09:49
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 7.
    גיא כתבה מצוינת. תודה רבע (ל"ת)
    אלי בי 14/09/2022 09:41
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    גם בארץ
    לרון 14/09/2022 09:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש מניות מסוכנות כמו קוויק אריקה בי ,רב בריח משום מה, ואחרות,לעומתן אקרשטיין,אורמת,ורידיס,שאמנם תנודתית,עדיפות
    סגור
  • 5.
    המניות אתם אוהבים להזכיר
    לרון 14/09/2022 09:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הן לרוב מסוכנות עם ביתא גבוהה,NIO,BLINK וכדו',מה בדבר למשל CAT. שאולי היגיעה ליום בו ביצועיה ישתפרו?לא המלצה כמובן
    סגור
  • 4.
    וכשהשוק עולה
    לרון 14/09/2022 09:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בתקופה דוגמת העכשוית ,השלילית,הפסימיות היתה אכן צפויה,אני מיממשתי "על הדרך" וביום כמו אתמול אני תמיד קונה,כי יש דם ברחובות,עוד מעט באפט יקנה,שמע ממני!
    סגור
  • 3.
    אמנם אתר כלכלי
    לרון 14/09/2022 09:26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אך ראו את הטכני המתייחס למחזורים ומחירים ולא פונדמנט,גם האלוגריתמים בנויי מחיר כך שלא כל מה שכלכלה ופונדמנט משפיע ולא כל תנודת טווח קצר ראויה להתייחסות
    סגור
  • 2.
    1929 כאן !!! (ל"ת)
    דן 14/09/2022 09:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    ככה עובד הקזינו
    את החברות הרווחיות והמניות הטובות לכאורה כולם קוני 14/09/2022 08:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    את החברות הרווחיות והמניות הטובות לכאורה כולם קונים , ולכן הן יורדות או לא מתרוממות כי רוב הציבור מושקע בהן . דווקא מניות עם חדשות רעות או צפי נמוך הם אלו שפתאום עולות כי אף אחד כמעט לא מחזיק בהן . וככה עובד הקזינו
    סגור
  • SME60,יתר של פעם
    לרון 14/09/2022 10:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הנודתיות גבוהה סיכון גבוה סחירות נמוכה לכן "קזינו" בסופו של דבר גם כלכלה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות