האם הוסר איום גדול נוסף על האינפלציה?
נתוני האינפלציה לחודש אוגוסט בארה"ב פורסמו ביום שלישי והובילו את השווקים ליום הכי גרוע שלהם מאז החודשים הראשונים של משבר הקורונה, כאשר הנאסד"ק ירד ביותר מ-5% וה-S&P 500 ירד 4%. השוק צפה לכך שהמדד יעמוד על 8.1% אך בפועל האינפלציה עמדה בחודש אוגוסט על קצב שנתי של 8.3%, למרות העלאות הריבית החדות של הפד'. נראה כי האינפלציה בארה"ב לא משתפת לגמרי פעולה ושביתת רכבות היא בין הדברים האחרונים שהמשק האמריקאי צריך.
לאחר שנתיים של משא ומתן עם איגודי מהנדסי ועובדי רכבות משא בארה"ב, המשא ומתן הגיע למבוי סתום ושביתה הייתה צפויה להפתח בשבוע הבא. היום הודיע ג'ו ביידן על כך שהצדדים הגיעו להסכמות בתיווכו ונמנע משבר, משבר אשר היה יכול להשפיע בצורה גדולה על בחירות האמצע הקרבות. העניין עם השביתות הללו הוא שלרוב עד שלא הגיעו החתימות מלאות וסופיות - העניין עוד לא גמור. האם עדיין נראה את השביתה יוצאת לפועל? יכול מאוד להיות.
חלק מהרכבות הנושאות עליהן רכיבי דלק לצפון-מזרח המדינה כבר הפסיקו את הפעילות שלהן לנוכח הציפיות לשביתה. המדינות באזור הזה של ארה"ב מסתמכות מאוד על הרכבות הללו בנוסף לצינורות נפט שמגיעים לאזור. צפון-מזרח המדינה הוא בין האזורים שצורכים את הכמות הגדולה ביותר של דלק בארה"ב (בעיקר בגלל מזג האוויר) ועל פי נתוני הלמ"ס של המדינה מלאי הנפט לחימום והדיזל באזור הגיע לרמתו הנמוכה ביותר מזה שלושה עשורים.
בכדי למנוע את השביתה, אשר תזיק עוד יותר למחירי האנרגיה והאינפלציה בארה"ב, על שתיים מחברות הרכבות הגדולות במדינה - UNION PACIFIC CORP -0.02% UNION PACIF 235.54 -0.02% סגירה:0 פתיחה:235.3 גבוה:237.83 נמוך:234 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ו- BNSF של ברקשייר האת'ווי, להגיע להסכם עם שלושה איגודי עובדים. שלושת האיגודים מייצגים כ-60 אלף עובדים וההסכם היה צריך להחתם עד הצהריים ביום שישי כשענן השביתה מרחף מלמעלה.
השביתה מגיעה כתוצאה מכך שחברות הרכבות דוחקות את עובדיהן לקצה עם זמני ותנאי עבודה קשים מאוד. בכדי לחסוך בעלויות ולהפיק כמה שיותר רווחים, חברות הרכבות החלו להשתמש בתוכנית שתגביר את יעילות העבודה אך תגביר את מאמצם של העובדים, ללא תגמול הולם. השביתה, במקרה ואכן תקרה, צפויה לעלות למשק האמריקאי כ-2 מיליארד דולר בכל יום.
היות וארה"ב גדולה מאוד ורובה תחומה ביבשה, הדרך המהירה והיעילה ביותר להעביר סחורות היא באמצעות אותן רכבות ואזורי ספר רבים תלויים ברכבות הללו בשביל אותן הסחורות: נפט, שמן, גז, דשן. ללא פתרון מהותי סביר ש-2 מיליארד הדולר שהשביתה תעלה למשק לא יעניינו בכלל את האזרח הקטן, אשר צפוי להרגיש אותה על בשרו בצורה מאוד חדה בנוסף לכל עליות המחירים שנרשמו במדינה בשנה האחרונה.
הבית הלבן מנסה לאגד פתרון למקרה שאכן תהיה שביתה אך נראה שלרכבות אין חלופה. המשאיות בארה"ב עובדות בקצב וקיבולת גבוהות מאוד וככל הנראה לא יוכלו לתרום יותר מדי בלקיחת המשא של הרכבות והעברה שלו ברחבי המדינה. כבר עכשיו אנליסטים מהבנק WELLS FARGO & CO +2.13% WELLS FARGO 74.35 +2.13% סגירה:0 פתיחה:73 גבוה:74.41 נמוך:72.9 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: צופים עליה חדה במחירי ההובלה במשאיות כתוצאה מהביקוש המאסיבי שעתיד לבוא.
נראה ששוב מקבלי ההחלטות נמצאים בין הפטיש לסדן, שכן במקרה וכן יגיעו הצדדים להסכם, ברור כי חלק מהותי בו יכלול העלאת שכר לעשרות אלפי עובדים. ברגע שאותם עובדים יקבלו את העלאה תהיה זו השפעה ישירה על המשך עליית המחירים בארה"ב ונראה שאמנם ההשפעה תהיה יותר פחותה מאשר שביתה, אך אין דרך טובה להחלץ מהמצב הזה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.מפולתדני 15/09/2022 17:52הגב לתגובה זו0 1מחר ניו יורק נופלת 6 אחוזואצלנו יום א 3וחצי אחוזים ל1881 תרשמו מסגור
-
1.השוק לא ירד מנתוני האינפלציה זה היה רק הטריגרZZ 15/09/2022 16:29הגב לתגובה זו0 0כבר הרבה זמן באים נתוני אינפלציה לא מעודדים, והנתון עצמו לא היה ככ גרוע להוריד 5 אחוז רת השווקים - השוק היה אחרי שורט סקוויז ענק והיה חייב לחזור אחורה לפני חשיבה מחודשת לאן הוא הולך אז הנתון רק החריף את המגמה הזו למטה...סגור