מטרו רכבת
צילום: מצגת משרד האוצר

ועד עובדי הרכבות מחזיק את ארה"ב קצר והצליח לקבל תוספת של 24% לשכר לצד בונוס של 11 אלף דולר

ככה זה כשיש לך פוטנציאל גדול להזיק למדינה שלך - איגודי העובדים של הרכבות איימו לשבות בשבוע הבא ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן נכנע לסחטנות וייתן להם בונוסים שמנים - בהסכם שהוא אפילו רק הסכם זמני, כלומר עוד לא סיכום קבע
נתנאל אריאל | (5)

כשיש ועד עובדים חזק מדי, ומנגד מדינה שתלויה מאוד בשירות - התוצאה היא סחטנות שוועדי העובדים מנצלים כדי לסדר לעצמם בונוסים ותוספות שכר שמנות. הבעיה היא שזה גם מתגלגל לעלייה באינפלציה, שגם כך כבר גבוהה מאוד, אבל את ועדי העובדים במשק זה לא מעניין. העיקר שהם יצליחו לקבל את התוספת שרצו. 

ה-OECD קבע שזה נכון בישראל, וזה נכון גם בארה"ב. פוטנציאל הנזק של השבתת הרכבות עשוי היה להתגלגל לעלייה נוספת במחירים, עם עלות המוערכת ב-2 מיליארד דולר ליום למשק האמריקאי, כתוצאה מכך ש-40% מהמסחר הבינעירוני של ארה"ב מועבר באמצעות רכבות. מדובר על השבתה של יותר מ-7,000 רכבות. בהחלט הרבה כסף ובלאגן. החשש מהנזק בשילוב עם האינפלציה הגבוהה במדינה ממילא, אילצו את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להיכנע לסחטנות ולתת לוועדי העובדים את הדרישות שרצו.

כך, על פי ההסכם - הזמני - עשרות אלפי עובדי הרכבת (כ-60 אלף) יקבלו תוספת של 24% לשכרם, כשהעלייה תתפרס על פני 5 שנים. לצד זאת כל עובד יקבל בונוס של 11 אלף דולר.

ביידן, שהשתתף במו"מ בן 20 שעות בין ועדי העובדים והרכבות יחד עם שר התחבורה ושר העבודה, ביקש הנשיא מהצדדים "להיות יצירתיים וגמישים ולהיפגש באמצע" ולשקול את הנזק שייגרם למשפחות, לחקלאים, ולקהילות שלמות במדינה, זאת במטרה לגרום להם להגיע להסכם ולהימנע מהשבתה, כך אמרה מזכירת העיתונות של הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר. "המסר של הנשיא - זה היה מאוד ברור - אנחנו חייבים להשיג עסקה" שהוסיפה כי הנשיא הזהיר עד כמה ההשפעות הכלכליות יכולות להיות משמעותיות-הרסניות. "צריך לזכור מה מנענו כאן. זה היה הרסני עבור הכלכלה שלנו, הרסני עבור שרשרות האספקה ​​שלנו" אמרה ז'אן פייר.

על מה מדובר? לאחר שנתיים של משא ומתן עם איגודי מהנדסי ועובדי רכבות משא בארה"ב, המשא ומתן הגיע למבוי סתום (כלומר, העובדים לא קיבלו מספיק מהדרישות שהציבו) ולכן העובדים איימו בשביתה בשבוע הבא.

הפוליטיקאים בארה"ב, כמו בישראל, לא יכולים להרשות לעצמם לראות שביתות ובלאגן רגע לפני בחירות. וזה נכון גם לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שלא רוצה לראות גם עוד סיכון של עלייה באינפלציה רגע לפני הבחירות בנובמבר, ולכן נכנס לעובי הקורה. בתיווכו, הצדדים הגיעו להסכמות ונמנע משבר. העניין עם השביתות הללו הוא שלרוב עד שלא הגיעו החתימות מלאות וסופיות - העניין עוד לא גמור. האם עדיין נראה את השביתה יוצאת לפועל? יכול מאוד להיות.

חלק מהרכבות הנושאות עליהן רכיבי דלק לצפון-מזרח המדינה כבר הפסיקו את הפעילות שלהן לנוכח הציפיות לשביתה. המדינות באזור הזה של ארה"ב מסתמכות מאוד על הרכבות הללו בנוסף לצינורות נפט שמגיעים לאזור. צפון-מזרח המדינה הוא בין האזורים שצורכים את הכמות הגדולה ביותר של דלק בארה"ב (בעיקר בגלל מזג האוויר) ועל פי נתוני הלמ"ס של המדינה מלאי הנפט לחימום והדיזל באזור הגיע לרמתו הנמוכה ביותר מזה שלושה עשורים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בכדי למנוע את השביתה, אשר תזיק עוד יותר למחירי האנרגיה והאינפלציה בארה"ב, על שתיים מחברות הרכבות הגדולות במדינה -  UNION PACIFIC CORP  ו- BNSF של ברקשייר האת'ווי, להגיע להסכם עם שלושה איגודי עובדים. שלושת האיגודים מייצגים כ-60 אלף עובדים וההסכם היה צריך להיחתם עד הצהריים ביום שישי כשענן השביתה מרחף מלמעלה.

מה טוענים העובדים? לדברי העובדים, חברות הרכבות דוחקות אותם לקצה עם זמני ותנאי עבודה קשים וזאת בכדי לחסוך בעלויות ולהפיק כמה שיותר רווח, חברות הרכבות החלו להשתמש בתוכנית שתגביר את יעילות העבודה אך תגביר את מאמצם של העובדים, מבחינתם - ללא תגמול הולם.

היות וארה"ב גדולה מאוד ורובה תחומה ביבשה, הדרך המהירה והיעילה ביותר להעביר סחורות היא באמצעות אותן רכבות ואזורי ספר רבים תלויים ברכבות הללו בשביל אותן הסחורות: נפט, שמן, גז, דשן. ללא פתרון מהותי, סביר ש-2 מיליארד הדולר שהשביתה תעלה למשק ביום יטרידו מאוד את האזרח הקטן, אשר צפוי להרגיש אותה על בשרו בצורה מאוד חדה, את עליות המחירים.

במקביל, הבית הלבן ניסה למצוא פתרון למקרה שאכן תהיה שביתה, אך לא ברור שיש חלופה לרכבות. המשאיות בארה"ב עובדות בקצב וקיבולת גבוהות וככל הנראה לא יוכלו לתרום יותר מדי בלקיחת המשא של הרכבות והעברה שלו ברחבי המדינה. כבר עכשיו אנליסטים מהבנק  WELLS FARGO & CO צופים עליה חדה במחירי ההובלה במשאיות כתוצאה מהביקוש המאסיבי שעתיד לבוא.  

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אים האנפלציה השנה 8 אחוז ושנה הבאה 5-6 אחוז זה סביר. (ל"ת)
    דני 16/09/2022 19:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גילה אדרעי -מאחורייך (ל"ת)
    עוז 16/09/2022 10:54
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לילי 16/09/2022 09:26
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא סוחט .
  • 2.
    תימני תחכמוני 16/09/2022 04:10
    הגב לתגובה זו
    אלו ימי החגיגות האחרונים של איגודי עובדים סחטנים.
  • 1.
    נ.ש. 15/09/2022 22:28
    הגב לתגובה זו
    זה חברת הרכבות שמנצלות את העובדים שהם מתחום הצווארון הכחול. בגלל שיש חוק שמאפשר לממשל להתערב בזה הם מחייבים את חברות הרכבות לתת תנאים לעובדים. מבחינת העובדות מנהלי החברות לא מודבר בתמימים אלא באנשים שעושים דברים שהם התעמרות. נכון שוועדי העובדים גם לא תמימים אבל זה הגיע למצב שעובדים מתפטרים בגלל תנאים דרקוניים ואילצו את הממשל להתערב