האירופאים ישברו ראשונים

האירופאים המפונקים נכנסים לחורף קשה, משבר כלכלי ופחד מפני מלחמה ומפני "פוטין המשוגע"; אם הוא "משוגע" למה ללכת איתו עד הסוף? באירופה כבר נשמעים קולות אחרים - קוראים לאוקראינה להגיע להסכם; אירופה מבינה שעדיף להיות חכם ולא צודק

 | 

פוחדים מהפצצה הגרעינית האיראנית שטרם נולדה? מה לדעתכם קורה אצל הגרמנים, הצ'כים, הפולנים ויתר המדינות הקרובות לרוסיה בנוגע לאלפי פצצות הגרעין שכבר קיימות בידי הרוסים וחלקן מכוונות אליהם?

נשאל עוד משהו: חלק מאיתנו חושבים שפוטין משוגע. האם זה רעיון טוב ללחוץ אותו לקיר עם פצצות האטום שלו? והוא כבר שוב מאיים בפצצות האלו, אז אנחנו בטוחים שכלב נובח לא נושך?

יש האומרים שאין ברירה כי צריך שרוסיה תישבר. טוב, זה כנראה לא יקרה. מדוע? נתחיל בכך שמעצמות לא מרימות דגל לבן. נוסיף לכך את האזרח הרוסי שמוכן לסבול למען אמא רוסיה ואבא פוטין. גם הכלכלה שלהם לא ממש נפגעה מהסנקציות (כנראה ירידה בתוצר של 4% בלבד) בעקבות יכולתם להסיט מכירות גז ונפט שמחיריהם עלו חדות, לסין, הודו ועוד. ואולי החשוב ביותר, החיילים הרוסים ההרוגים, אותם המערב סופר באדיקות, הם כמעט כולם מהרפובליקות האתניות המרוחקות ולכן את הרוסי הממוצע זה בכלל לא מטריד.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

מצד שני מלחמת רוסיה אוקראינה הביאה את האירופאים המפונקים לסיטואציה של קשיים כלכליים, חוסר ביטחון אנרגטי, פגיעה מתחדשת באיכות הסביבה, פחד מפני מלחמה שתתגלגל לפתחם ואפילו איום במלחמה גרעינית. לחצים חברתיים ופסיכולוגיים שמעולם לא נתקלו בהם. גנרל חורף מתקרב והם בחרדה גדולה, כל המכלול טראומתי מבחינתם. האוקראינים מוכנים "ללכת עד הסוף" אך איזה מחיר מוכנים לשלם האירופאים באופן אישי? לכן קיימת הסתברות גבוהה יותר שהם אלו שישברו ראשונים ויתחילו ללחוץ על האוקראינים לרדת מהעץ ולהגיע לשביתת נשק.

ניתוחים מקרו-כלכליים כיום לא יכולים להיות מנותקים מהגיאופוליטיקה. במודיעין הצבאי מנסים להסתכל על העולם בעיניים של האויב, כדי להבין טוב יותר את שיקול דעתו ומהלכיו העתידיים. בואו נסתכל על הדברים בעיניים רוסיות, לא מערביות. תשוחחו עם חברים רוסים שלכם, שעלו לארץ אך נשארו רוסים בנשמתם ושקוראים ורואים מה קורה בתוך רוסיה. האם זו אותה תמונה כמו שמשתקפת לנו, צרכני העיתונות המערבית? אתם תופתעו.

הרוסים חושבים שהם במצב קשה?
היה נראה שהסנקציות העולמיות מחטיפות לרוסים סנוקרת איומה. אך אין ואקום בטבע וכנראה שגם לא בכלכלה העולמית. מרגע שהסנקציות לא היו מוחלטות והאירופאים המשיכו לקנות גז מהרוסים, לא היה ניתן לכפות על מדינות אחרות מבחינה אתית ופרקטית שלא לקנות מהרוסים.

הסינים למשל קונים נפט וגז מהרוסים בהנחה של כ-10% ממחיר השוק הרשמי. כך כנראה גם כל היתר. זה גם נכון בנוגע לדשנים הרוסיים, לחיטה ועוד. עקב הקפיצה הדרמטית במחירי הגז והנפט, הרוסים בכלל מורווחים בסקטורים האלו.

אמנם הסנקציות הביאו צעד דרמטי ומדהים בו כ-800 חברות בינלאומיות נטשו את רוסיה ועוד כ-170 צמצמו פעילותן וזה בהחלט פוגע באזרח הקטן. אך יש לזכור שזו אוכלוסייה מחוספסת ועמידה שחוותה את קריסת ברה"מ ואת שנות ה-90 המאוד קשות.

יתירה מזו - זו לא מדינה שמרגישה שהיא על סף תבוסה צבאית. ממש לא. כמות הנפגעים בזמן מלחמה הם סוד מדינה ברוסיה וחשיפתם עונשה עד שבע שנות מאסר. משרד ההגנה האמריקני מעריך את מספר הנפגעים בכ-80 אלף, מתוכם 20 אלף חיילים הרוגים. זו התוצאה הנוראית ביותר לצבא הרוסי מאז מלחמת העולם השנייה. כל דמוקרטיה כבר היתה מחפשת הפסקת אש. אבל רוסיה? נורא לומר זאת אך רבים מהרוסים רואים בהרוגים "בשר תותחים", חיילים אתניים שגויסו מהרפובליקות המרוחקות של הפדרציה הרוסית. מניתוח שערך ה-BBC עולה שמיעוטים אתניים מהווים חלק לא פרופורציונלי מההרוגים והפער מדהים: על כל חייל הרוג ממוסקבה, האזור המאוכלס ביותר ברוסיה, היו למשל 87.5 מאזור הקווקז של דאגסטן, ו-350 הרוגים מרפובליקת טובה, אזור במרכז אסיה על גבול מונגוליה. הרוסי הממוצע אינו שולח את בניו לצבא ופוטין גם לא מעז להכריז על גיוס כללי בדיוק מאותה סיבה. נכון, הוא הכריז כעת על גיוס 300 אלף חיילי מילואים אבל גם רוב רובם של חיילי המילואים האלו שייכים לאותן רפובליקות רחוקות. אז אם הרוסי הממוצע, "ליבה הפועם של רוסיה" אינו שולח את בניו לאוקראינה, אז אורך נשימה רוסי בהחלט יש והרבה.

מצד שני האבדות האוקראיניות הן גבוהות מאד ושם משלמים גם אזרחים בחייהם וגם המדינה נהרסת, חלקה באופן קשה ביותר. אבל האוקראינים גם הם עם קשה עורף והצדק והמערב לצידם ונראה שהם קיבלו החלטה "ללכת עד הסוף" יהא אשר יהא.

גנרל חורף הבריח בעבר את הצרפתים ואת הגרמנים
האירופאים כיום מפונקים. זה לא מפתיע. עמים שלא חוו מלחמות וגם לא פעולות טרור משמעותיות בשטחם מאז מלה"ע השנייה. ברוב אירופה האוכלוסייה חיה חיים טובים ושלווים ודאי מאז 1991 עם נפילת ברה"מ. והנה מגיע מבחן ממש לא פשוט הנוגע לכוח העמידה והאחדות החברתית שלהם בעקבות עליות המחירים והפגיעה הקשה בחורף שעלולות לחוות אוכלוסיות עניות וזקנות. ההיסטוריה מלמדת ש"גנרל חורף" הבריח את נפוליאון מרוסיה ב-1812 ואת הנאצים ב-1943. חלפו מאז עוד כמעט 80 שנה ושוב חורף בפתח Winter is coming.

תמיד חשוב לזכור שרוב העמים האירופאים, ודאי המרכזיים שבהם, אלו עמים שהנושא הסוציאלי מאד מרכזי בהווייתם כמו גם נושא איכות הסביבה. כבר כעת נשמעים קולות רבים הזועקים את זעקת העשירונים הנמוכים, בעקבות הקפיצה האינפלציונית האדירה. גם הירוקים מתקשים מאד לעכל את הפעלתם מחדש של כורים גרעיניים, תחנות כוח מבוססות פחם וחיפושי גז.

מלחמת רוסיה אוקראינה הביאה את האירופאים המפונקים לסיטואציה של קשיים כלכליים, חוסר ביטחון אנרגטי חריף, פגיעה מתחדשת באיכות הסביבה, פחד מפני מלחמה שתתגלגל לפתחם ואפילו איום במלחמה גרעינית. מדובר בלחצים חברתיים ופסיכולוגיים שמעולם לא נתקלו בהם וזה טראומתי מבחינתם.

חשוב גם לזכור שבדמוקרטיות הפוליטיקאים משתדלים לשמוע ולענות לרחשי העם והרחש בקרב האירופאים גובר כל הזמן, ככל שמתחוור עד כמה קשה ברמה היומיומית, עד כמה זה מביא לקריסה של תעשיות אירופאיות, מגדיל את ההוצאות הממשלתיות, את חובות הפנים והחוץ, את הגירעונות התקציביים והוצאות הביטחון. והם ממש לא אוהבים את מה שהם רואים. וכל הסבל הזה בשביל מי? בשביל האוקראינים שאינם חלק מהאיחוד האירופי? ועל מה? על חבל דונבאס?

אסור לשכוח שהם שכנים של הרוסים ומלחמה רחבה אם תפרוץ תהיה על אדמתם. ארה"ב תעזור אבל האמריקנים רחוקים פיסית ואדמתם אינה מאוימת. אז בהחלט סביר שהם ישברו ראשונים ויתחילו ללחוץ על האוקראינים להיכנס למו"מ על הפסקת אש. למה שהאוקראינים יסכימו? כי לא תהיה להם ברירה. הם תלויים לחלוטין בקווי האספקה הפיסיים של האירופאים, של ציוד אזרחי וצבאי וגם ירצו את כספם ביום שאחרי המלחמה, לבניית אוקראינה מחדש.

אנחנו רוצים להיות חכמים או צודקים? כדאי לשמור על הכבוד הרוסי
יש המקווים שהמלחמה תימשך עד שפוטין ייפול. נניח שיקרה הנס הזה. מי שם לידינו שיעלה במקומו מנהיג שיהיה יותר ידידותי למערב? צריך לזכור שפוטין היה יותר נוח למערב מכל השליטים הקודמים של רוסיה במאה השנים האחרונות (מלבד גורבצ'וב, שעשה זאת בלית ברירה).

יש פרשנים שחושבים שכדאי לשבור ולהשפיל את הרוסים. אבל "ללמד לקח" ולהשפיל מדינה גרעינית אוטוריטרית, מדינה שכמעט כל תושביה תומכים בפוטין מסיבות פטריוטיות וגאווה לאומית, לא נשמע כמו אסטרטגיה חכמה במיוחד. בעצם זו נשמעת כמו אסטרטגיה מטופשת אפילו, כאשר נזכרים בהיסטוריה.

המודיעין הישראלי מאמין שהסיבה אולי העיקרית שסאדאת היה מוכן לחתום על הסכם שלום היה שהמצרים הרגישו שהם החזירו את כבודם בניצחון ההרואי שהיה להם לדעתם במלחמת יום כיפור, לאחר תבוסתם במלחמת ששת הימים. לולא "הניצחון" שלהם, כנראה שלא היו חותמים. "חוזה ורסאי" עם תום מלחמת העולם הראשונה שדרש מהגרמנים תשלומי פיצויים כבדים שגרמו להתמוטטות כלכלתם, תרם משמעותית להתחזקותם של גורמים קיצוניים ובהם המפלגה הנאצית. ההסכם הגביר את ההשפלה שגרמניה חשה אחרי התבוסה ונחשב בעיני היסטוריונים רבים לגורם מרכזי שזירז את פרוץ מלחמת העולם השנייה.

אז מה אנחנו רוצים להיות חכמים או צודקים? להיות צודקים זה אומר לחנוק את העם הרוסי שתומך בפוטין, לפגוע פגיעה נחרצת בכלכלתם, לפגוע ולהשפיל אותם ולגרור את המלחמה עד מצב שעלול להוביל להתלקחות גרעינית. להיות חכמים זה ללחוץ על האוקראינים לעצור כעת ולנסות להגיע להפסקת אש. נכון, זו פשרה מול תוקפן נבזה, אבל עם נשק גרעיני. זה מעצבן ולא צודק אבל האופציות האחרות גרועות בהרבה. חלק ממקבלי ההחלטות האירופאים כבר מבינים זאת.

אסור גם לשכוח: ההנהגה הסינית מסתכלת בהנאה על כל מה שקורה, מכיוון שמטרת העל שלהם היא שהמערב ייחלש ושהם יעלו מהר יותר לבמה כמעצמה מספר אחת.

ד"ר אדם רויטר יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה"

תגובות לכתבה(72):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 61.
    רויטר נשמה תעשה טובה תלך לשירותים ליפני השינה שלא טרתיב (ל"ת)
    גד בלס אמריקה 27/10/2022 01:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 60.
    הפוך גוטה, הפוך .המערב כולל ישראל צריכים לסייע יותר
    רענן 30/09/2022 01:41
    הגב לתגובה זו
    0 3
    בעוד מספר שנים לא רב, יהיו מדינות רבות עם נשק גרעיני. המערב צריך לשים קו אדום לפוטין ולהראות שהוא לא מורתע מנשק גרעיני. כך דיקטטורים לא יוכלו יותר לאיים על המערב בנשק גרעיני.
    סגור
  • 59.
    כמובן שמה שרשמת לא נכון
    מ 29/09/2022 07:42
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ואתמול פוצץ גם צינור הגז, אז גם לא רלוונטי. תעשייה אפשר להפעיל במזוט, בתים ניתן לחמם בתנורי נפט.
    סגור
  • 58.
    אוקראינה נלחמת את מלחמתה של אירופה ושל כל העולם החופשי
    דניאל כהן מירושלים 28/09/2022 17:33
    הגב לתגובה זו
    8 4
    במידה ואוקראינה תיפול, פוטין ימצא את עצמו בשערי פולין בואכה גרמניה ומרכז אירופה, וזה בלי שדיברנו על הבלטיות ועל מדינות סמוכות שאפילו לא חברות בנאט"ו [כמו מולדובה]. גם האירופאים וגם האמריקאים מבינים שאם הם לא יעצרו את פוטין זה יגיע לשטחם, ולכן הם יסבלו כמה שצריך בשביל לעבור את החורף ולנצח את המלחמה. בניגוד לרושם, התחזקות הימין באירופה לא בהכרח קשורה למלחמה עם רוסיה, כי לרוב אלו מפלגות שתומכות במאמץ המלחמתי כנגד רוסיה (כך, למשל, בבריטניה ובאיטליה). המערב ינצח מסיבה אחת: הוא מאוחד, הוא הרבה יותר חזק, כלכלית וצבאית, והוא מבין היטב מה מונח על הכף. זלנסקי הרים על נס את האידיאלים של העולם המערבי של חופש וקידמה.
    סגור
  • 57.
    איזה בליל של שטויות
    שופר רוסי 28/09/2022 15:06
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אם העם הרוסי כזה בטוח שלא יגייסו אותו למה יש תורים של 25 קילומטר בגבול עם גיאורגיה? הצבא הרוסי מוכה שוק על ירך באוקראינה ולמרות "האיפול" האזרחים הרוסים מבינים טוב מאוד מה הגורל שצפוי להם
    סגור
  • טען עוד
  • הוא לא אמר שהעם הרוסי בטוח שלא יגייסו אותו
    משה 17/10/2022 18:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא אמר שבפועל, על כל הרוג רוסי יש 90 הרוגים ממדינות הלוויין. השאלה כעת היא מי מפונק יותר - הרוסים או האירופים. למרבה הצער, למרות הנטיינ האנטי מלחמתית ברוסיה עצמה, מי שייכנעו ראשונים יהיו האירופים. זה כבר קרה בעבר, למה שלא יקרה שוב?
    סגור
  • 56.
    פוטין נגוע בשיגעון גדלות,,
    ARTICK19 28/09/2022 10:24
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סבור שרוסיה כוללת את רוסיה הלבנה(ביאלרוס)ורוסיה הקטנה(אוקראינה).
    סגור
  • 55.
    פוטין טוען להחזרת גבולות ההשפעה הרוסית
    לילי 28/09/2022 10:04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אוקראינה היא רק שלב אחד להחזרת גבולות ההשפעה הרוסית למצב שהיה לפני נפילת ברית המועצות . כלומר כל מזרח אירופה .
    סגור
  • 54.
    כמה אי דיוקים - האדון מושפע מפרופגנדה רוסית
    חסילון 28/09/2022 02:58
    הגב לתגובה זו
    5 1
    מצבה הכלכלי של רוסיה גרוע ביותר - תקרא את הדוח שהודלף מהקרמלין לבלומברג. המטבע הרוסי מחזיק מעמד כי הוא לא סחיר וכי הוא בהצמדה חלקית לזהב.
    סגור
  • 53.
    תקרא את הספר של טום קלנסי... פוטין מוביל את רוסיה לאסון
    דורון 27/09/2022 23:52
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הוא לעולם לא ישתמש בנשק גרעיני, לא כי הוא לא יכול, אלא מפני שיש גורמים שפויים שלא יאפשרו לו לעשות זאת. יכול להיות שרוב ההרוגים הם כל מיני מגזרים שונים ולא הרוסי הלבן... אבל היי.. הם גם יכולים להתקומם נגד, זה קורה בכל מיני נקודות עבר של האימפריה הסובייטית. בוא נראה מה יקרה.. אבל קשה לי להאמין שפוטין יעז ללחוץ על הכפתור. לא יצא לו מזה כלום. אם הוא לא איבד את זה לגמרי... הוא גם מבין את זה.
    סגור
  • 52.
    פוטין תקף בתקופת ביידן ולא בתקופת טראמפ...וזאת השגיאה
    ולדימיר לנין 27/09/2022 20:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פוטין חשב שביידן רכרוכי וטעה. עם טראמפ היה "מסתדר" הרבה יותר טוב. בזכות פוטין המערב התעורר וברית נאט"ו רק מתחמשת ומתחזקת, ותתארגן להתמודד גם בנושא הגז (=ולא להסתמך על הגז הרוסי בלבד). אולי אוקראינה תעצור, אבל ברור שלא תוותר על השטחים שהיא רואה חלק ממנה.
    סגור
  • 51.
    פוטין תקוע בין הפטיש למגל...מה שלא יהיה הפסיד
    ולדימיר לנין 27/09/2022 20:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    השאלה החשובה כמובן: איך אירופה תעבור את החורף הקרוב, ואיך הכוחות הצבאיים של רוסיה ושל אוקראינה. בינתיים לא אוקראינה ולא רוסיה, מסרבות לוותר
    סגור
  • 50.
    כולם צודקים ואף אחד לא צודק
    רוסלן 27/09/2022 18:20
    הגב לתגובה זו
    1 2
    הרוסים הם חברה מיוחדת. לא משנה מי שולט. בין אם זה קומוניסטים (לנין, סטלין...) או פרוגמטיים - הדיקטטור פוטין. מערב "תרבותי" ארה"ב ואירופה, בראשות האנגלו-סכסים, תמיד היו אויבים של הרוסי. אגב, האוקראינים של היום הם אותו "חייזר". לכן הנשמה שלהם לא כואבת כשרוסים ואוקראינים הורגים זה את זה. למעשה, המלחמה היא בין המערב לרוסיה. בשלב זה, רוסיה נאבקת רק למען האינטרסים הגיאופוליטיים שלה. זה נעשה הרבה יותר חזק מלפני 20 שנה לאחר קריסת ברית המועצות. והיא ראתה את עצמה מסוגלת להתנגד להגמוניה העולמית של ארה"ב ונאט"ו. זה נורא לדמיין אם רוסיה תצטרך פתאום להילחם על הישרדות. הָהֵן. רק שתי אפשרויות: או שרוסיה משיגה את האינטרסים הגיאופוליטיים שלה - נאט"ו מסרב לתכתיב שלה לרוסיה - סירוב נאט"ו להתקדם לגבולות רוסיה כולל סיפוח קרים ודרום מזרח אוקראינה כתשלום עבור המלחמה. כהכרה של אמריקה בסדר עולמי חדש רב קוטבי. תוצאה שניה - עימות גרעיני - חורף גרעיני. ולא חורף רוסי כמו שדוקטור אדם רויטר אומר שזו דעתי על רופא משפחה פשוט שחי 25 שנה בישראל עם 4 ילדים ששניים מהם נולדו בישראל ואולי חושב אחרת. על מה יש להם זכות מלאה.
    סגור
  • 49.
    נורבגיה חנכה
    היום בדיוק,היום 27/09/2022 17:31
    הגב לתגובה זו
    1 2
    היום נורבגיה חנכה צינור גז שיוביל גז לפולין בטח אתה מאלה,שאומרים שישראלתחזיר,שטחים ויהיה שלום אבל לא עוצראת האוטו לתרום למחוסר בית הזוי ,דר ? למה בדיוק הרוסים גמורים מחוקים הםחיים על אדים גם להם יש חורף מתקרב,רק שפוטין מודיע להם שהם שבעים
    סגור
  • 48.
    אין מלבד הלונג
    צדוק 27/09/2022 16:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק לונג טסלה אפל פייס בנק אוף אמריקה סיטי אינטל .גוגל. טוויטר עלי הרבה .
    סגור
  • 47.
    העיקר שיש עליות.זה הכי טוב (ל"ת)
    צדוק 27/09/2022 16:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 46.
    במאמר אחד
    כמה,בולשיט 27/09/2022 15:46
    הגב לתגובה זו
    9 3
    ארהב,היא הקובעת היחידה כי היא הבטחון היחידי של אירופה ורק אתמול החליטו על 12 מ נוספים ומערכות נמ חדישות הם רןצים לכתוש הרוסים כמה דיותר על מנת שיוכלו לטפל בסין בזמנם החופשי האמירקאים יכולים להיות נחמדים עד,דמפריעים להם ואז יגלה הרוסי הגמד העחוב וצמא הדם שיש להם טלפים יותר עוצמתיות משלו
    סגור
  • 45.
    ממש כמו לפני מלחמת העולם השניה בהסכם עם היטלר על חשבון צ'כוסלובקיה - לאירופה כבר יש נסיון מהעבר. כולם יודעים איך זה הסתיים (ל"ת)
    007 27/09/2022 14:43
    הגב לתגובה זו
    9 2
    סגור
  • 44.
    שטויות כאלה
    עלק ד׳ר 27/09/2022 14:35
    הגב לתגובה זו
    7 0
    רק להסתכל על כתבות העבר של מר ׳ד׳ר׳ ובראשן הירידה הצפויה במחירי הנדלן - עליה הוא כתב ב…2020. מאסטר נביא - בכל הנושאים. מסתבר..
    סגור
  • 43.
    השמאל דוגל ב"שטחים תמורת שלום" בארץ אבל לא באוקראינה
    שמוליק 27/09/2022 14:33
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אותם אנשים בארץ טוענים שאין פתרון צבאי בעזה ודוגלים בשטחים תמורת שלום - אבל כשמדובר במדינה זרה ורחוקה הם נחושים להביס מעצמה גרעינית ונגד כל הסדר במזרח אוקראינה. לך תבין את האנשים האלה.
    סגור
  • 42.
    עכשיו להחליף את המילה רוסיה באיראן ולקרוא שוב
    צחי 27/09/2022 13:48
    הגב לתגובה זו
    12 1
    ד"ר , אתה טועה
    סגור
  • 41.
    אירופאים תמשיכו להטיל סנקציות עליו ולסבול חח (ל"ת)
    מפכד פלוכה 27/09/2022 13:43
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 40.
    אירופה במצב קטסטרופלי אבל לא מספרים אמת (ל"ת)
    ועקנין 27/09/2022 13:35
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • ועקנין, אירפה דמוקרטית וקפיטליסטית. אתה יכול לקרוא
    שלמה 27/09/2022 15:00
    הגב לתגובה זו
    3 4
    דוחות רבעוניים אם אתה יודע איך
    סגור
  • 39.
    תנו לנו גרעין אחד ותיראו מה יהיה פה (ל"ת)
    ערפאת 27/09/2022 13:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 38.
    שימו לב למניות רוסיות
    משקיע 27/09/2022 13:34
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם המלחמה תגמר מניות רוסיות יטוסו למעלה... יש גם תעודות סל על רוסיה. הכל לא סחיר היום אבל אם המלחמה תגמר?
    סגור
  • 37.
    אם היו חששות אירופה לא הייתה עולה וירוקה (ל"ת)
    סלבדור 27/09/2022 13:33
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 36.
    לא יקרה כלום כי לא היה כלום אירופה עולה (ל"ת)
    מני 27/09/2022 13:32
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 35.
    מי אומר שהחורף
    לרון 27/09/2022 12:50
    הגב לתגובה זו
    0 1
    "יהיה קשה"?מתאים יותר לאמר שפוטין ניצח נצחון פירוס,קיבל את מזרח אוקראינה והפסיד את העולם,המנהיגים אחריו ימשיכו אחריו כי "כף להיות דיקטטור" שאלו את ה"חדשה" מלוני באיטליה,נהדר,מלוני ברלוסקוני הכל פנטסטי
    סגור
  • 34.
    זו מלחמת עולם
    לרון 27/09/2022 12:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ובלי אשליות,אירן כבר גרעינית בלי סיפורים ,זה אומר שמחר ישתמשו בגרעין?לא,אלה שרירים,הקוריאני??? פקיסטן???הבעיה עם אירן שהיא מחבלת ותומכת מחבלים והעולם שששששששקט
    סגור
  • 33.
    צדק.להשפיל את הנאצים הרוסים. מוות להם ! (ל"ת)
    דב 27/09/2022 12:43
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • 32.
    דבר קטן יקרה
    לרון 27/09/2022 12:41
    הגב לתגובה זו
    2 1
    והמשוואה תתהפך,למשל חורף חם יותר באירופה,לא צריך 36 מעלות כפי שהיה פעם
    סגור
  • 31.
    כלכלנים
    ההיסטוריון החדש 27/09/2022 12:28
    הגב לתגובה זו
    4 1
    כנראה שעדיף ניתוח כלכלי של מי שעוסק בגיאופוליטיקה על ניתוח גיאופוליטי של כלכלן...לבחון תהליך היסטורי שכזה שמפרק את רוסיה מנכסיה האסטרטגיים דרך שיעור האינפלציה ברבעון הקרוב... היסטוריון לא היה עושה את הטעות הזאת.
    סגור
  • 30.
    רויטר הוא מסוג האנשים שהיו תומכים בצ'מברליין
    ירושלמי 27/09/2022 12:21
    הגב לתגובה זו
    14 3
    כי צריך היה לומר לצ'כוסלובקיה להיות חכמה ולא צודקת. מה, אירופה תלחם בשבילה נגד גרמניה? בשביל הסודטים? מה פתאום, היה רויטר אומר, הרי צריך לשמור על כבודו של אדולף... מסוכן לדחוף אותו לקצה... בקיצור, מר רויטר: האוקראינים לא תובעים מרוסיה דבר, רק שיניחו אותם לנפשם. ופוטין לא רוצה רק חתיכת טריטוריה, הוא רוצה לספח את אוקראינה כולה ולהפוך את האוקראינים לרוסים. עזוב צדק, איפה בדיוק החכמה בלקבל את הדבר הזה?
    סגור
  • ואח"כ מולדבה,פולין
    לרון 27/09/2022 15:58
    הגב לתגובה זו
    4 1
    וכל מה שיידרש להחזיר את רוסיה הצארית,לפחות את הקגב של תחילת דרכו של פוטין,הברור הוא שהתהליך יימשך גם אחרי פוטין,כף להיות דיקטטור במעצמה לשעבר
    סגור
  • 29.
    לגבי הירוקים, אתה חושב שלירוקים אכפת מאיכות הסביבה
    8 27/09/2022 12:20
    הגב לתגובה זו
    4 2
    אני חושש שרוב הירוקים הפוליטיים (ולא הפעילים החברתיים האמיתיים) הם למעשה שליחים של טייקונים שעושים מזה כסף. טייקונים בעלי חברות נפט, חברות הולכה, חברות תיווך וכד', שנוח להם המצב של נפט וגז רוסיים במקום גז שמופק באירופה.
    סגור
  • 28.
    כלכלתם לא ממש נפגעה
    תומר 27/09/2022 12:17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כנראה אתה לא חי ברוסיה... נפגעה באבו אביה. כל הייטקיסט מתחיל ברח משם. ועכשיו עם הגיוסים בכלל מצב הרוח שם על הקרשים.
    סגור
  • 27.
    מלחמה ושלום
    יוליסיס 27/09/2022 12:07
    הגב לתגובה זו
    2 2
    1. לאוקראינים אין ברירה או להישאר מדינה עצמאית או להיות חלק מרוסיה כאשר כל המתנגדים נשלחים לסיביריה2. המלחמה תגמר כאשר ראשי הצבא יחליטו להדיח את פוטין.
    סגור
  • גם אם פוטין יודח
    לרון 27/09/2022 16:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המצב הבעייתי ימשך שנים רבות,מניות רוסיות?,,ממש לא תהיה אפשרות לסחור בבורסה הרוסית לפחות עוד עשר שנים
    סגור
  • 26.
    ד"ר אדם רויטר אתה טועה ומטעה
    אבי 27/09/2022 12:01
    הגב לתגובה זו
    22 5
    במקרה שלנו להיות חכם פרושו להמשיך ללחוץ על פוטין ולהלן מספר סיבות: 1. פוטין בודק עד כמה ניתן למתוח את החבל. מי ערב לנו שפוטין יסתפק בחבל דומבאס ולא יבוא בדרישות חדשות ? 2. סין עומדת מהצד ובודקת בשבע עיניים את תגובת אירופה וארה"ב תגובה רופסת תהייה איתות לסין כי היא יכולה לספח את טיוואן בלי שום התנגדות. 3. איזה מסר זה נותן מול ייתר המדינות הגרעיניות 4. מדיניות רופסת תהייה איתות חזק לאיראן שהיא יכולה להמשיך בתוכניותיה הגרעיניות בלי חשש ממשי ובמיקרה שלנו איראן זו כבר בעייה שמטרידה אותנו !!
    סגור
  • סדר עולמי חדש
    רוסלן 27/09/2022 19:11
    הגב לתגובה זו
    1 2
    תחילתו של סדר עולמי חדש. תקופת השלטון האמריקאית מגיעה לקיצו. לכפות סטנדרטים מחשבתיים משלך על העולם כולו אין שום קשר לדמוקרטיה אמיתית. שם הוא אומר שארצות הברית צריכה להתערב במחלוקת בין העם הסיני, סין היבשתית, טייוואן הסינית. שבחר בארצות הברית כשופטת להתערב בסכסוכים הקוריאניים-וייטנאמיים-אפגניים ובכל סכסוך פנימי אחר. ארצות הברית ממנה את עצמה כז'נדרם של העולם רק בזכות החזקים. ואין טיעונים אחרים להצדיק עובדה זו. גם אירופאים (אנשים רגילים) הם בני ערובה בסכסוך זה של ארה"ב ונאט"ו עם רוסיה. הבחירות באיטליה ואולי בשוודיה מדברות על זה. שאליטות השלטון האירופיות הזוחלות עוזבות את הזירה הפוליטית. זהו חלק נוסף מהשינוי בסדר העולמי העולמי. זהו הביטוי של דמוקרטיה אמיתית
    סגור
  • צ'מברלין
    אב 27/09/2022 13:44
    הגב לתגובה זו
    6 4
    זיכרו מה קרה באירופה 1933 ואחר כך. למרות כל הוויתורים להיטלר. פתח במלחמה כי ראה שכולפ מפחדים ממנו פוטין לא יותר טוב
    סגור
  • מי זה "לנו", מה איכפת לך אם יקח את כל אוקראינה?
    שמוליק 27/09/2022 13:40
    הגב לתגובה זו
    8 1
    מזה עניינו? שיקח כל אוקראינה. מזה מעניין אותנו? גם סין שתיקח טייוואן - מה איכפת ליהודים? אנחנו צריכים לשרוד. ואסור לנו להיות צד במלחמות בין מעצמות. אם צריך גם אפשר לעבור לקבל חסות של סין שהיא מעצמה של המאה ה21.
    סגור
  • מסכים
    רוסלן 27/09/2022 19:17
    הגב לתגובה זו
    0 2
    כל אחד צודק לפי אינטרסים שלו. אצל כל אחד יש זכות להגן אלהם
    סגור
  • 25.
    מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)
    הקורא 27/09/2022 11:59
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 24.
    אירופה לא יכולה להרשות לעצמה להישבר
    יגאל 27/09/2022 11:53
    הגב לתגובה זו
    16 9
    אוקראינה נלחמת עבור כל אירופה. אם יתנו לדוב את מה שהוא רוצה - הוא יקום משנת החורף רעב בהרבה.
    סגור
  • אוקראינה נלחמת עבור אמביציות של ארהב - רק נזק לאירופה
    שמוליק 27/09/2022 13:25
    הגב לתגובה זו
    5 4
    אירופה לא הייתה צריכה להיחדף לרפובליקות סובייטיות לשעבר. בטח לא לאוקראינה ולבלרוס.
    סגור
  • 23.
    צד אחד. יש עוד צדדים
    ג 27/09/2022 11:47
    הגב לתגובה זו
    4 6
    האירופאים ( כמונו אנחנו ) מפונקים יותר. נכון! כל העולם המערבי השבע מפונק יותר. נקודה. אבל זו הזדמנות נהדרת להאיץ את העצמאות האנרגטית של אירופה ולהתנתק מאמא רוסיה. עכשיו או מאוחר יותר מבינים שפוטין יכול ללחוץ על השיבר ולנתק מתי שירצה…מעבר לזה, נאטו וכל העולם אפסים כיוון שנותנים לאוקראינה להטחן במקום להכנס ברוסיה. איום גרעיני ? בל נשכח שגם למעצמות אחרות יש ואף אחד לא ימהר להשתמש בזה כי יחטוף גם. בפוטין צריך להתנקש. אין בעייה לעשות זאת.
    סגור
  • 22.
    התלקחות גרעינית
    לרון 27/09/2022 11:46
    הגב לתגובה זו
    1 3
    זה לא הסוף,ראה את יפן,ועם כל הפחד שכבודו כתקשורת מכניס כאן המציאות שונה ותהיה אחרת ואיש אינו יודע כיצד תתעצב
    סגור
  • 21.
    זה מלחמת שלוחים של ארהב נגד רוסיה וגם נגד אירופה
    שמיליק 27/09/2022 11:45
    הגב לתגובה זו
    5 7
    אין לאירופה מה להרוויח בלקבל את אוקראינה אבל להתנתק מאנרגיה רוסית זולה. ההתערבות שלהם באוקראינה הייתה טעות מלחתחילה - אירופה מפסידה ותמשיך להפסיד כלכלית.
    סגור
  • 20.
    מאיפה
    לרון 27/09/2022 11:41
    הגב לתגובה זו
    8 3
    "העם הרוסי תומך בפוטין" זה כמו להגיד האסיר מרגיש "נהדר" במקום כלאו
    סגור
  • 19.
    לא בטוח
    לרון 27/09/2022 11:38
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ארה"ב תלחץ להסכם,כי הם כן מאוימים ע"י טילי רוסיה הגרעיניים,וכ"כ ככל שנמשכת המלחמה רוסיה עוברת מהיותה "נמר של נייר" למצב של צלופן שקוף שמחזק את ארה"ב יותר ויותר
    סגור
  • 18.
    לא הכל נפט וגז
    לרון 27/09/2022 11:34
    הגב לתגובה זו
    5 3
    רוסיה חוזרת לימי הק.ג.ב,ונשאלת השאלה למה גורבצו'ב הצליח במהפכה שלו? כבודו חושב שהאזרח הרוסי יסכין עם הטרור הפוטיני המחודש?והעולם?מי יכרות ברית כלשהי עם רוסיה גם בעוד 20 שנה
    סגור
  • 17.
    תודה רבה על המאמר המצויין (ל"ת)
    אורי 27/09/2022 11:34
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 16.
    מה הפחד
    לרון 27/09/2022 11:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צפון קוריאה גרעינית מול ארה"ב,פקיסטן גרעינית מול הודו,SO???האירנים שונים כי הם מלאכי חבלה תרתי משמע
    סגור
  • 15.
    אירופה חושבת שעדיף להיות חכם מאשר צודק
    גם לבעיה הפלשתינית 27/09/2022 11:27
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אז מה?
    סגור
  • 14.
    גם סאדם
    לרון 27/09/2022 11:27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    "לא נלחץ" ובסוף נמצא מתחת לאדמה עטור זקן בן שבועיים
    סגור
  • 13.
    אולי כן ואולי לא
    אהרון 27/09/2022 11:24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הרבה מלים והרבה ציפיות כל אחד יכול לכתוב כל שנכתב כבר פורסם בכל מיני כתבות ועיתונים ומדורים . ואיש לא יכול לצפות התנהלות של פוטין ומשטר דיקטטורי
    סגור
  • פוטין
    השם של 28/09/2022 19:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא פוטים,מנסה להרוויח מירידות
    סגור
  • 12.
    כתבה על רוסיה ואירופה
    שלי 27/09/2022 11:15
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כתבה טובה ומתומצתת
    סגור
  • 11.
    ניתוח מעניין ונכון, פוטין ינצח במלחמה הזו (ל"ת)
    בני 27/09/2022 11:03
    הגב לתגובה זו
    2 11
    סגור
  • מי שאוכל
    לרון 27/09/2022 12:38
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זיתים ופיתות תמיד מנצח בעיני עצמו,כך גם הפוטיניזם
    סגור
  • 10.
    המצב לא טוב
    שושי 27/09/2022 11:03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יותר מדי בעיות מצטברות והולכות
    סגור
  • 9.
    כל ויתור להיטלר גרם להמשך המלחמה לארף נוספת פולין צרפת
    משה ג. 27/09/2022 10:56
    הגב לתגובה זו
    10 5
    צריך להחזיר לאוקראינה הפצצות הגרעיניות שהיו לה לפני ההסכם, ולהמשיך במלחמה עד שפוטין יחטוף מכה רצינית. אחרת ימשיך כמו היטלר.
    סגור
  • 8.
    מה יותר חשוב ?
    דונבאס או קבר יוסף? 27/09/2022 10:53
    הגב לתגובה זו
    3 1
    שטחים של אחרים לא חשובים. אבל שטחים שלנו קדושים חחח
    סגור
  • 7.
    אתה כנראה גם חולף
    ערכים 27/09/2022 10:50
    הגב לתגובה זו
    6 5
    תפיסתם החיים שלך ד"ר צריכה לחלוף כמו שזו של רוסיה תחלוף. אם לתפיסתך במאות השנים הקרובות הנשק הגרעיני וההפחדות ממנו הוא זה שיקבע את מסלול החיים וההתפתחות של האנושות אז כנראה ברור שאתה איש ישן מאוד!!! העולם מתקדם ולא חוזר אחורה והערכים פרימיטיביים לא קמים לחיים כמו שאתה חושב.
    סגור
  • 6.
    ניתוח חד צדדי
    ממש מעוות 27/09/2022 10:50
    הגב לתגובה זו
    6 2
    המון אי דיוקים
    סגור
  • 5.
    בנתיים הנפט צונח והגז קורס ונבואות ניתנו למישהו אחר
    כלכלן 27/09/2022 10:33
    הגב לתגובה זו
    4 2
    פוטין יפסיד
    סגור
  • 4.
    כבר ויתרו להיטלר בעבר, וההמשך ידוע
    גדעון 27/09/2022 10:28
    הגב לתגובה זו
    8 1
    טוב, אנחנו לא רוצים מלחמת עולם שלישית, אבל צריך לעצור את פוטין. בניגוד להיטלר, רוב העם הרוסי אינו מאחוריו, והוא גם יותר פגיע. נקווה שמנהיגי המערב למדו היסטוריה...
    סגור
  • 3.
    כמה בורות
    אין לך מושג על מה אתה מדבר, מאיזה עץאוקריאנה צריכה 27/09/2022 10:28
    הגב לתגובה זו
    7 3
    אין לך מושג על מה אתה מדבר, מאיזה עץאוקריאנה צריכה לרדת? הרוסים פלשו לתחומה , רצחו שדדו ואנסו ילדות בנות 5 וחופו מאות אלפי ילדים.גם לאירופאים אין הרבה יכולת ללחוץ , ארהב היא ספקית הנשק העיקרית ולכן אין משמעות ללחץ שיבוא או לא יבוא. פעם הבאה שאתה כותב מאמר שלא בתחום שלך תלמד קצת לפני כן
    סגור
  • 2.
    חשיבה של ד״ר טיפוסי
    יש פה הזדמנות היסטורית לנצח את אחד האוייבים הגדולי 27/09/2022 10:27
    הגב לתגובה זו
    7 5
    יש פה הזדמנות היסטורית לנצח את אחד האוייבים הגדולים של האנושות במאה האחרונה - הזבל הרוסי, ואתם מדברים במונחים של החורף הקרוב… חשיבה טיפוסית של ״משכילים חכמים ונאורים״. אחד לאחד החשיבה של השמאל הישראלי שנכשלה פעם אחר פעם.
    סגור
  • 1.
    רויטר אתה תומך פוטין . לא יקרה בחלומות
    יעקב קדמי 27/09/2022 10:25
    הגב לתגובה זו
    10 4
    האירופים התקדמו מזמן הם לא יישברו ואתה הרבה יותר מפונק מהם חתיכת אפס
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות