הפצצה הדמוגרפית של אירופה: האוכלוסייה מצטמצמת - וגם הכלכלה נפגעת

האירופאים מנסים לעודד ילודה ונכשלים, וגם ההגירה לא מצליחה להוות פתרון; הצמיחה באירופה הייתה נמוכה ב-25% בעשור האחרון מזו שלפניה. הגיע הזמן להספיד את אירופה?
 | 

ביפן מוכרים יותר חיתולי מבוגרים מחיתולי תינוקות
במאמר "זו הדמוגרפיה טמבל" הפניתי את תשומת הלב שדמוגרפיה היא גורם חשוב ביותר שמשפיע על הצמיחה בעולם, לטוב ולרע. כשהאוכלוסייה מזדקנת יש פחות צעירים בכוח העבודה וכולם צריכים להחזיק את המבוגרים על כתפיהם והצמיחה נפגעת. התמקדתי בדמוגרפיה של סין. צמיחת האוכלוסיה הסינית במספרים הרשמיים שיצאו ב-2022 היתה 0%. מכאן הם רק יתחילו לרדת וזו האוכלוסיה שמתבגרת הכי מהר בעולם, עקב מדיניות הילד היחיד שיצרה גירעון דמוגרפי בלתי ניתן לגישור. כוח העבודה בסין כבר החל להצטמצם. זה יוביל את כלכלת סין לסיטואציות מאד קשות בעתיד.

אך לא רק סין. אוכלוסייתן של עשרות מדינות ברחבי העולם מתחילה להצטמצם. רובן באירופה המזדקנת אך לא רק. בארה"ב, מאז המשבר הפיננסי של 2008 הילודה צנחה הרבה אל מתחת למספר של 2.1 ילדים לאישה – אותו מספר שמתחתיו האוכלוסיה מתחיל להצטמצם. צניחת הפריון בדרום קוריאה היא הגדולה ביותר בעולם וירדה לקצב של 0.81 ילדים לאישה ומעריכים שאוכלוסיית דרום קוריאה תצטמצם בכ-30% תוך 50 שנה. על הבולטות במדינות שאוכלוסייתן יורדת כבר כעת ניתן לציין גם את יפן, רוסיה, גרמניה, איטליה, פולין, פורטוגל, הונגריה. ביפן בעלת הגיל החציוני של 49, כבר מוכרים יותר חיתולי מבוגרים מחיתולי תינוקות... אם זה לא היה כ"כ עצוב ומטריד זה היה יכול בהחלט להישמע מאד משעשע. למעשה ישראל היא כיום מדינת ה-OECD היחידה ששוחה נגד הזרם ואוכלוסיית הצעירים שלה גדלה (בכל המגזרים).

מה הביא בעבר לצמיחה כלכלית ומדוע העולם בבעיה?
הגורמים הקלאסיים שתרמו לצמיחה במדינות המפותחות (אך עדיין פועלים בחלק ממדינות העולם השלישי) היו: חלוקת עבודה והתמחות, תחרות כלכלית בין פירמות, אוריינות והשכלה, כניסת נשים למעגל העבודה, פתיחת שווקים חדשים, סחר חופשי וגידול אוכלוסיה, בדגש על מעמד הביניים. אך כל הגורמים הקלאסיים האלו שדחפו את הצמיחה בכ-150 השנים האחרונות כבר נוצלו מזמן. בעולם המפותח הגורמים העיקריים שעדיין ייצרו צמיחה, בעיקר מאז משבר 2008, היו ריביות נמוכות להגדלת הביקושים במשקים ושיפורים טכנולוגיים.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

לטור קודם של ד"ר אדם רויטר:
אירופה תישבר ראשונה - על המלחמה עם רוסיה ועל החורף המתקרב  >

למעשה מזה למעלה מעשור שגורם מפתח שתרם בעבר לצמיחה מתהפך עלינו: הדמוגרפיה. בעידן הנוכחי, בניתוח של טווחי זמן ארוכים, זהו כנראה הנתון החשוב ביותר שמצליח לחזות צמיחה עתידית של משקים. ספציפית - שיעור האנשים הצעירים הנכנסים לשוק העבודה ושמקימים משפחות מול שיעור המבוגרים היוצאים משוק העבודה. בעיקר חשוב המשקל של קבוצת הגילאים הצעירים החל מכניסה לשוק העבודה ועד סיום הקמת משפחות. לרוב הכוונה לגילאי 20 עד 35. גידול יחסי בקבוצת אוכלוסיית גילאי 20 עד 35 מתואמת לחלוטין עם שיעורי צמיחה חיוביים. זו הקבוצה שלוקחת סיכונים כלכליים גדולים, יוזמת יותר, עובדת לרוב הכי קשה ומייצרת את הביקוש הצרכני הגדול ביותר, לאור הקמת משפחות בגילאים הללו. צמצום יחסי בקבוצה זו עושה ההיפך. מחקר שפורסם בקרדיט סוויס חישב כי התכווצות האוכלוסיה בגיל העבודה גוררת מטה את צמיחת התמ"ג בגרמניה בכ-0.5% בשנה.

אירופה מזדקנת ושוקעת
העולם המערבי בדגש על אירופה מזדקן והולך וזה בא לידי ביטוי בירידה בצמיחה. הצמיחה המצטברת באירופה בעשור השני של המאה היתה נמוכה בכ-25% מזו של העשור הראשון. ביתר העולם הצמיחה ירדה באותו זמן רק בכ-5%. זה לא מפתיע. לפני עשרות שנים החליטו האירופאים ועמים מפותחים נוספים להוליד פחות ילדים. התוצאות: בין השנים 2010 ל-2030 קבוצת גילאי 20 עד 35, שהיא קבוצת הגיל החשובה ביותר לצמיחה כלכלית במשקים, מצטמצמת בשיעור ממוצע של 14% במדינות ה-OECD ובמיוחד באירופה (הצמצום היה גדול יותר לולא הגירה אליהן ממדינות עולם שלישי). לפני 70 שנה נולדו באירופה כ-7.5 מיליון ילדים בשנה, לפני 30 שנה כ-6.0 מיליון ילדים בשנה, לפני 10 שנים הנתון כבר ירד לכ-5.0 מיליון, לפני 5 שנים כ-4.5 מיליון, לפני שנה כ-4.0 מיליון ילדים בלבד...

ניתן לראות בגרף את הצניחה בשיעורי הפריון של נשים אירופאיות מ-2.6 ילדים לאישה ל- 1.6 ילדים בלבד כיום:

חשוב שוב לציין שקו פרשת המים לשימור האוכלוסיה כפי שהיא, עומד על 2.1 ילדים לאישה ואירופה רחוקה מזה מאד. אמנם העלייה הקלה בגרף ב-10 השנים האחרונות מראה שהפריון מעט עלה וזאת כתוצאה מחוקים חדשים שמקלים על נשים יולדות, חוקים שממשלות אירופאיות מבועתות השכילו לחוקק. אך המספר האבסולוטי של לידות הוא הנמוך ביותר בעידן אירופה המודרנית, זאת כי קבוצת הנשים בגיל הפריון כבר הצטמצמה בעקבות ירידת הילודה עוד שנים רבות לפני כן. אוכלוסיית האיחוד האירופי גדלה בשיעור מזערי של 0.1% בשנת 2020 וגם זאת רק כתוצאה מעלייה בתוחלת החיים והגירה פנימה. כך למשל לפי תחזיות דמוגרפיות בשנת 2060 יהיו בגרמניה 68 מיליון תושבים, כולל מהגרים, לעומת 80 מיליון כיום.

כל מי שמטייל באירופה וקצת פותח את העיניים רואה שברגע שיוצאים מהערים המרכזיות שם מרוכזים הצעירים, רואים בעיקר אוכלוסיה מבוגרת. אחת מתופעות הלוואי היא שבאירופה אין כמעט קונים לדירות ובתים שמצויים בעיירות ובישובים קטנים. עקב חוסר טיפול והזנחה בתים רבים הופכים עזובים. יותר אנשים עוזבים את עבודתם כי הם צריכים לטפל בהורים קשישים, מה שמוביל למחסור בעובדים. קיים גידול בנטל הפיסקלי של הוצאות על בריאות הציבור, פנסיה וטיפול בקשישים. קרנות הפנסיה וחברות הביטוח מאוימות בפשיטת רגל עקב ירידה במספר הצעירים משלמי המיסים, מחד, ועלייה בתוחלת החיים, מאידך גיסא. חלק מהפנסיונרים האירופאיים פוחדים, ובצדק, שלא יהיה מי שישלם בעתיד את הפנסיה שלהם.

תחשבו על נטל המשא המוראלי והאידאולוגי שסוחבות כעת מדינות אירופה שאוכלוסייתן המקורית מזדקנת ומצטמצמת: פסימיות, הססנות, תלות, טינה, אי אכפתיות (אחריי המבול), פילוג...

עידוד ילודה?
צרפת, הונגריה, שבדיה ונוספות. המדינות האלו ניסו ומנסות תוכניות לעידוד ילודה באמצעות תמריצים כספיים. תוצאות הניסויים האלו? הם יקרים מאד ועוזרים בטווח המיידי, אך עם הפסקת הסבסוד הילודה צונחת לרמות נמוכות מכפי שהיו אפילו טרום התוכניות. מדוע? הורים שהחליטו על הבאת ילדים לעולם ומקבלים זריקת עידוד כספית מהשלטונות, מקדימים הבאת ילד שככל הנראה היו מביאים לעולם בכל מקרה. מרגע שהתוכניות מסתיימות חלקם עוצרים, כנראה מתוך תקווה והמתנה לתוכנית חדשה. הדמוגרפים השבדים קוראים לתופעה "רכבת ההרים השבדית".

הגירה תציל את אירופה?
יש האומרים שאין לאירופאים ברירה אלא לפתוח את גבולותיהם לגלי מהגרים. לכאורה רעיון הגיוני מאד. בהיסטוריה המודרנית גלי הגירה גדולים תרמו מאד לכלכלת ארה"ב, לכלכלת אוסטרליה וגם לכלכלת ישראל. למעשה 24 מיליון אנשים שהם 5.3% מתוך 447 תושבי האיחוד האירופי הם אזרחים שלא נולדו בה.

השאלה היא מי הם המהגרים כיום לאירופה? כאשר מגיעים אקדמאיים ובעלי מקצועות חופשיים קיימת אכן תרומה לכלכלה. אך כאשר מגיעים מהגרים ממדינות עולם שלישי בעלי השכלה שאינה רלבנטית לעולם המודרני, הם משתלבים במקצועות הכי נמוכים בשרשרת הערך והתרומה שלהם לכלכלה מזערית. תמהיל הנכנסים לאירופה בעשור האחרון השתנה לעומת העבר ועל אף שהוא כולל עדיין הרבה שמגיעים ממרוקו ומטורקיה, מגיעים גם רבים מאפגניסטן, פקיסטן, סוריה ומדינות שונות באפריקה. כמעט כולם צעירים לא אקדמאיים.

אז הדור הראשון בעייתי מבחינת תרומתו הכלכלית, אבל תאמרו ודאי שההיגיון אומר שהדורות שאחריו כבר משתלבים, נעשים משכילים יותר, יצרניים יותר, נכון? אז זהו, שלא ממש. מחקרים שנעשו ב-OECD מצאו שהשתלבות בכוח העבודה אינה משתנה בין דור המהגרים הראשון לדור השני שהוא כבר יליד המקום. איך זה יתכן? מסתבר שהדור הבא וזה שאחריו חשים באירופה תחושת ניכור. הניכור למדינה המארחת גורם לחלקם שלא לרצות ללמוד, לא לרצות לעבוד, לא לרצות לשלם מיסים ולהעדיף כמה שניתן להישען על תמיכות סוציאליות. הם אולי מיעוט, אך זה מספיק כדי שהממוצע יראה שהתוצר של ילדי ונכדי המהגרים אינו עולה על אלו של הדור הראשון וכאמור הוא נמוך מאד יחסית.

אז אולי עידוד כניסה של אקדמאים בלבד? אלא מה, האירופאים לא אוהבים זרים. אפשר לומר זאת וכנראה בצדק על כל עם, אבל אצל האירופאיים זה יותר בולט. קיים מחקר של ה-OECD מ-2015 שבדק פרמטרים שונים שבחנו באיזו מהירות מהגרים משתלבים באוכלוסייה הכללית. ישראל, יצאה שם מקום ראשון. העובדה שכמעט כל הישראלים בעצמם צאצאים למהגרים לפני דור או שניים והחשיבות שהציונות והמדינה רואה בעלייה, יצרה בישראל מנגנוני קליטה ייחודיים, שכמעט ולא קיימים במדינות מפותחות אחרות. רוב מדינות אירופה יצאו במקומות נמוכים במחקר הזה. כל עוד האירופאים לא ישתנו קונספטואלית ותרבותית, היכולת של מהגרים מחוץ לאירופה להשתלב שם תהיה נמוכה.


ד"ר אדם רויטר – יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה"


לטורים נוספים של ד"ר רויטר:


תגובות לכתבה(58):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 38.
    עם ישראל חי
    ח 13/08/2023 01:50
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ארופה ניסתה להכחיד את העם היהודי ומאז החל תהליך ההכחדה שלה בעצמה ועם ישראל חי וקיים לנצח נצחים
    סגור
  • 37.
    אני משגר אליהם מיליון חרדים
    שרון 12/10/2022 19:38
    הגב לתגובה זו
    0 1
    והם תוך עשור מסדרים להם שם פיצוץ אוכלוסין למהדרין, שיתקעו הם איתם!
    סגור
  • 36.
    בישראל השמאלנים מחסלים עצמם
    דוד 12/10/2022 10:30
    הגב לתגובה זו
    2 2
    חילוניות מחפשות מחבל או מסתנן /מי שמוליד זה דתיים וערבים /בחלק גדול ממשפחות יהודיות נולדים ילדים ערבים
    סגור
  • 35.
    אתה שם את האצבע במקם הלא נכון!
    חיים 12/10/2022 00:53
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אירופה אינה הבעיה כאן! יבשות אפריקה ואסיה הן הבעייתיות מבחינת פיצוץ האוכלוסין. מחריד שדווקא אירופה מצטמצמת!
    סגור
  • 34.
    להסתכל על צמיחה לא אומר כלום
    כלכלן מוביל 11/10/2022 11:15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עם הצמיחה שלך מינימאלית בגלל התכווצות אוכלוסיה אז המצב שלך מעולה. פחות עבודות טיפשות, אין הריסה של שטחים ירוקים לטובת אוכלוסיה חדשה, סיכון מופחת לבועות נדל"ן ועוד הרבה... עדיף בהרבה על מדינות שמולידות הרבה ילדים לעוני ומחסור ורודפות אחרי צמיחה כדי אולי שלילדים תהייה אותה רווחה כמו להורים.
    סגור
  • טען עוד
  • מה???? מה פתאום!! (ל"ת)
    שי 11/10/2022 15:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 33.
    אירופה טוב לב תושביה החביבים
    הציוני 11/10/2022 08:37
    הגב לתגובה זו
    3 3
    מאחל לכם רק נחילי ישמעאלים,בכל היבשת שתממנו אותם עד להתרוששותכם האנטישמית הנאלחת!
    סגור
  • האירופאים חכמים - יודעים לזהות חיים טובים
    אלעד 12/10/2022 19:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואצלנו... מכונות סבל, הורים משתרכים אחרי 3-4 עוללים מתבכיינים, וגם ההורים בוכים על יוקר המחייה ואיש לא עוצר ושואל - האם אפשר אחרת?? עם טמבלול!
    סגור
  • 32.
    התעלמות מבעיית הצפיפות והגזענות בישראל
    נועה 11/10/2022 07:49
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כאילו שאנחנו המודל...
    סגור
  • 31.
    מדינת אין עתיד
    ישרא-hell 10/10/2022 21:35
    הגב לתגובה זו
    6 2
    בישראל מלא ערסים מגעילים , צפיפות פקקים, אלימות , לכלוך בכל מקום , טבע שהולך ונכחד , מחירים בשמיים , חינוך ורפואה שהולכים ומתדרדרים ודת שמשתלטת לנו על החיים , צעירים מוכשרים בורחים לאמריקה, אוסטרליה וכן ...גם לאירופה
    סגור
  • 30.
    אתהטועה
    יש לך טעויות 10/10/2022 18:32
    הגב לתגובה זו
    0 2
    ראשית האירופאים בכוונה מביאים כושים ומוסלמים כי אלה אנשים טיפשים שיעבדו בעבודות שאף אחד לא רוצה לעבוד בהם. הם לא מחפשים אקדמאים שיבואו לקחת להם מקומות עבודה שווים הם מחפשים עבדים בשכר מינימום בדיוק כמו שבישראח לא מונעים את גירוש המסתננים ונותנים להם להתרבות בצורה מטורםת רק כדי שלמסעדנים יהיה שוטפי כלים ומנקי חדרים. לגבי הילודה מי שאשם הם הפמניזם שגורם גם לגברים לרצות פחות להתרבות וגם כתוצאה מיוקר מחיה. אותה תופעה מתרחשת גם בישראל בשקט מתחת לרדאר המדינה היהודית החילונית קורסת וצומחים פה אוכלוסיות של אפריקאים וערבים וחרדים.
    סגור
  • 29.
    אל דאגה #2
    גולש 10/10/2022 18:25
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הילורה תשוב לעלוח עם ההכרזה על 'ח'ליפות אירופיסטאן
    סגור
  • 28.
    אל דאגה
    יחיאל 10/10/2022 16:59
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הפלסטינים והמוסלמים ישלימו את החסר
    סגור
  • 27.
    צמיחה כלכלית פוגעת באיכות החיים ובאיכות הסביבה
    ישראל 10/10/2022 15:41
    הגב לתגובה זו
    3 5
    בעבר, צמיחה כלכלית נדרשה כדי לספק לאזרחים מזון, ביגוד וקורת גג. כיום, רמת החיים במדינות המפותחות היא מוגזמת לחלוטין ומזיקה מאוד לסביבה - באוקיינוסים יש איים שלמים של פסולת פלסטיק, בעלי חיים רבים נכחדים בכל חודש, ופליטות גזי החממה מובילות למשבר אקלים חמור מאוד. רק צמצום מאסיבי של אוכלוסיית המדינות המפותחות, בשילוב עם ירידה דרסטית בכמות הצריכה של כל תושב ותושב, תוכל להשיב את החיים בעולם למסלול מאוזן ובריא.
    סגור
  • או שלא קראת או שלא הבנת. יש מצב שגם וגם כי אתה נעול (ל"ת)
    שראל 10/10/2022 18:21
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 26.
    יש עוד לפחות 30 שנים
    זה לא יקרה מחר 10/10/2022 12:43
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לא להספיד כל כך מהר, הם ימצאו פתרון כלכלי ויציעו הרבה כסף למשפחות אקדמאיות
    סגור
  • 25.
    הפיתרון לבעיה הפלסטינית
    פיני ג 10/10/2022 09:34
    הגב לתגובה זו
    8 2
    אירופה מוכנה ומבושלת לקליטת עליה חדשה יש עולים חדשים שמאוד רוצים לצאת לחופש זו הזדמנות פז מדינות אירופה העתיד שלכם נמצא אצל הפלסטיניים נשאר להכין סל קליטה
    סגור
  • 24.
    צודק 100% (ל"ת)
    תושבת חוזרת מגרמניה 10/10/2022 03:12
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 23.
    צפיפות כמו בישראל
    ביבי 09/10/2022 21:41
    הגב לתגובה זו
    6 1
    גם צפיפות כמו בישראל היא בעלת השלכות הרסניות, בייחוד השפעה לרעה על תשתיות, מחירי דיור, עומס על מערכת בריאות וחינוך ועוד.
    סגור
  • פתרונוץת לצפיפות
    פרובוקטור 11/10/2022 04:30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    1. חזרה ל"יהוד הגליל". 2. הכרזה על הנגב כחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל וישוב יהודים שם. 3. הוספת מיליון או שנים למתיישבים בשטחים המשוחררים. 4. איים מלאכותיים (צרו קשר עם פרופסור מיכאל בורט/טכניון(
    סגור
  • נכון מאד (ל"ת)
    שי 11/10/2022 15:50
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 22.
    צמצום האוכלוסיה היא הסיכוי...
    צחיק 09/10/2022 20:20
    הגב לתגובה זו
    5 3
    ...היחידי לשרידות החיים בכדור הארץ. אמנם לפעמים תהינה מצוקות זמניות אבל הטכנולוגיה כבר היום מיתרת המון כח עבודה אנושי והקטנת האוכלוסיה תקטין את צריכת המשאבים והתחממות העולם ויהי אור.
    סגור
  • ומי יממן את הפנסיה שלך ?
    פרובוקטור 11/10/2022 04:32
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סנטה קלאוס ? רודולף ריינדיר ? פרנסיסקוס הראשון ?
    סגור
  • 21.
    מצרים ילודה גבוהה עם עוני רב
    נחום 09/10/2022 19:36
    הגב לתגובה זו
    4 1
    יש עוד כמה מדינות כמו מצרים שמפריכות את מה שנטען בכתבה
    סגור
  • 20.
    יש פיתרון הערבים הישראלים כל כך מוצלחים שיקחו אותם (ל"ת)
    דויד - הצבר 09/10/2022 16:24
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 19.
    בפועל מדינות עם ילודה גבוהה עניות
    דמוסטנס 09/10/2022 13:22
    הגב לתגובה זו
    12 18
    וכל העשירות הם עם ילודה נמוכה .לא הגיע הזמן לחשוב שוב
    סגור
  • 18.
    מאמר מעניין אך לא מחדש
    אנונימי 09/10/2022 12:04
    הגב לתגובה זו
    11 1
    פרופ. דוד פסיג מדבר על זה כבר הרבה מאוד שנים ועל הרבה דברים חשובים לא פחות! תקשיבו לו
    סגור
  • 17.
    האיסלם במסווה של פליטיים ללא כדור אחד כבש את היבשת הנוצ (ל"ת)
    טדי 09/10/2022 12:01
    הגב לתגובה זו
    36 2
    סגור
  • 16.
    מאמר
    לובה 09/10/2022 11:58
    הגב לתגובה זו
    8 1
    פרופ. דוד פסיג מדבר על הביעה הדמוגרפית כבר הרבה שנים , ממליצה לשמוע ולקרוא אותו
    סגור
  • 15.
    מאמר שגוי ומד ממדי
    מרק 09/10/2022 11:08
    הגב לתגובה זו
    4 16
    שגוי כי אם אין מי שיעבוד אז איך האבטלה במדינות מערב אירופה היא מעל 10 אחוז? חד ממדי כי לא מביא בחשבון את התפתחות הטכנולוגיה , הרובוטיקה והמחשוב שכולם דוחקים אנשים ממקומות עבודה.
    סגור
  • האבטלה במדינות מערב אירופה היא מעל 10 אחוז בגלל המהגרים
    שטויות 09/10/2022 11:46
    הגב לתגובה זו
    17 3
    שאין להם מקצוע ואינם עובדים
    סגור
  • 14.
    מאמר מעניין (ל"ת)
    8 09/10/2022 11:03
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור
  • 13.
    פשוט לא להשקיע שם (ל"ת)
    מבין2 09/10/2022 10:44
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 12.
    אברם די (ל"ת)
    8 מיליארד על הכדור 09/10/2022 10:35
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • 11.
    כתבה לא מדוייקת וכוללנית. לפחות לפי מה שאני רואה בגרמני
    פריץ דיץ 09/10/2022 10:24
    הגב לתגובה זו
    6 11
    כאדם שחי בגרמניה שנים אחרונות מצב ילודה השתפר. לא מעט גרמנים בונים זוגות לקראת גיל 40 ומביאים 3 ילדים במכה כמו בישראל. דווקא הטרנד בגרמניה הוא הפוך ממה שכתוב כאן. הרבה פעמים ניתן לראות תמונה מוזרה ברחוב, זוג בני 50+ מתסבובים עם ילדים קטנים. וצריך להבין שאלהלא סבא וסבתא אלא אמא ואבא. לפחות לפי מצב שאני ראוה בבוואריה. יש מחסור בגני ילדים כי הכל מפוצץ. ממה תור שנה קדימה לגנים. גם עם ביתי ספר - תפוסה מלאה.
    סגור
  • מה שאתה רואה לא רואים סטטיסטית (ל"ת)
    סתם אחד 09/10/2022 11:53
    הגב לתגובה זו
    10 3
    סגור
  • 10.
    ומה הבעיה בזה? (ל"ת)
    רפאלה 09/10/2022 09:56
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • 9.
    אסון דמוגרפי
    רודי 09/10/2022 09:32
    הגב לתגובה זו
    12 1
    חבל שהאוכלוסיה המשכילה מצטמצמת בדרמטיות כשכל שאר העולם מכפיל את עצמו כל כמה שנים. האירופאים פותחים את שעריהם לכל הבא ליד ובעוד קצת דורות הם יהיו מיעוט במדינות שלהם
    סגור
  • הגידול באוכלוסיית העולם נעצר ובשנה הבאה צפוייה ירידה! (ל"ת)
    נועם 10/10/2022 00:07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 8.
    האוטומציה תפצה על החוסר
    "אופטימוס" 09/10/2022 09:26
    הגב לתגובה זו
    2 7
    כ"א זול זה מעולה ..כך ההון מחלחל מטה
    סגור
  • 7.
    שיקחו מכאן את החרדים
    כלכלן 09/10/2022 09:07
    הגב לתגובה זו
    19 26
    שיהיו להם גם
    סגור
  • נאור
    יוחאי 07/04/2024 19:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו בגרמניה. יפה נפש. רק להזכירך שהחרדים בארץ מכל התנך. מה לך ולארץ ישראל? אם לא התורה מה הקשר שלך לישראל? לך אתה לחברים שלך בגרמניה
    סגור
  • 6.
    מעניין. הערה אחת
    ניר 09/10/2022 09:06
    הגב לתגובה זו
    13 8
    כתבה מרתקת.יש לי הערה. ההנחה שכוח אדם לא משכיל לא תורמת לצמיחה היא שגויה. המחסור הגדול בעולם המערבי הוא דווקא שם. ידיים עובדות. פיזית. המקומיים בעולם המערבי פחות עובדים בעבודות "מלוכלכות". לכן חשוב שיש שכבה שמבצעצ את זה, אחרת הכל נתקע
    סגור
  • 5.
    לא הכל צריך להמדד בצמיחה
    עודד 09/10/2022 08:55
    הגב לתגובה זו
    12 12
    לפעמים אנחנו הכלכלנים כ"כ מרוכזים בגידול הפריון והצמיחה ושוכחחים שיש גם כדור ארץ שיש לשמר אותו. אחת הבעיות בצמיחה הכלכלית של ה150- שנה האחרונות שהם העמיסו על כדור הארף יותר מדי בני אדם. ובני האדם האלו, יעילים ככל שיהיו, יצרכו יותר מדי משאבים, ויגרמו לכל הבעיות שאנחנו רואים היום בפגעי מזג האויר. ירידת ילודה בטווח הארוף זה טוב מאוד, גם אם המשמעות היא צמיחה שלילית. זה ישמר את היכולת שלנו לשלוט בגורלנו ולא שמגפות והוריקנים ידללו את האוכלוסיה במקומנו
    סגור
  • הבעיה היא שהאוכלוסייה המשכילה מצטמצמת
    אתה טועה 09/10/2022 11:48
    הגב לתגובה זו
    6 5
    והאוכלוסייה השחורה מתרבה
    סגור
  • ממש מסכים איתך
    איתי 09/10/2022 10:50
    הגב לתגובה זו
    9 4
    יש יותר מידי אנשים על הכדור שלנו !!
    סגור
  • 4.
    שייתנו לישראלים להגר יותר בקלות ותראה איך כח אדם איכותי,יצרני,ומשכיל עובר לשם...ומהר. (ל"ת)
    יוסף 09/10/2022 08:47
    הגב לתגובה זו
    13 7
    סגור
  • אתה יכל להגר לגרמניה ועוד מדינות עם הוויזה הזו
    תבדוק BLUE CARD VISA 11/10/2022 18:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבלל, אתה צריך להיות משכיל ומוצלח ו....לחיות על אדמה ספוגה בנשמות מהעם שלך ומי יודע מה העתיד צופן שם...הם מאוד אוהבים את אילו שלא אוהבים אותך
    סגור
  • דחקו את היהודים עם האנטישמיות ומשכו מוסלמים עם הפרוגרס
    נועם 10/10/2022 00:08
    הגב לתגובה זו
    6 2
    התוצאות בהחלט מגיעות להם.
    סגור
  • הלוואי
    בר 09/10/2022 10:46
    הגב לתגובה זו
    6 3
    הלוואי
    סגור
  • 3.
    הישראלים לא שונים ביחסם להמהגרים
    כג 09/10/2022 08:43
    הגב לתגובה זו
    13 3
    הכוונה לזרים - לא ליהודים.
    סגור
  • זה ברור מאליו
    השפוי 10/10/2022 00:02
    הגב לתגובה זו
    6 0
    מי שתומך בטרור נגדי אני בודאי לא אוהב אותו
    סגור
  • 2.
    בבקשה לא להטעות
    גדעון 09/10/2022 08:29
    הגב לתגובה זו
    14 15
    א. הדמוגרפיה בארץ בעלייה, אבל רובה לא של כוח אדם יצרני. רוב הילודה באוכלוסיות נזקקות, לא יצרניות. ב. הגירה אינה פיתרון, בדיוק מהסיבה הזו. היא מעמיסה נטל נוסף על משק מזדקן. ג. הישועה יכולה לבוא רק מהטכנולוגיה. אם אדם טכנולוגי ייצר פי 3 מאדם לא טכנולוגי, הכלכלה תיצמח.
    סגור
  • קראת את הכתבה?
    אנונימי 09/10/2022 16:57
    הגב לתגובה זו
    3 1
    בישראל גם החילונים מביאים 3 ילדים בממוצע אז ככה שכל התגובה שלך מגמתית ואתה מתייחס רק למה שאתה רוצה. יתרה מכך הדתיים הלאומיים בהחלט משכילים ועובדים וגם מביאים הרבה ילדים
    סגור
  • מי שמטעה כאן הוא המגיב גדעון
    משה 09/10/2022 08:56
    הגב לתגובה זו
    20 8
    אכן, שיעור הילודה בקרב אוכלוסיות דתיות ומסורתיות הוא גבוה יותר. עם זאת, יש עליה משמעותית ומתמשכת במספר תלמידי הישיבות שיוצאים ומצטרפים לשוק העבודה. אולי הצביון של ישראל בעוד שלושה או ארבעה עשורים יהיה דתי יותר (בדגש על "אולי"), אבל מבנה כוח האדם יהיה יציב מאד.
    סגור
  • אחוזים גבוהים גם יוצאים בשאלה. (ל"ת)
    למעשה 10/10/2022 00:09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    תודה ד''ר, דייקת. מאמר חשוב! אירופה בנקודת אל חזור (ל"ת)
    שמוליק 09/10/2022 08:24
    הגב לתגובה זו
    14 3
    סגור
  • איזה גאון אתה
    שמוקליק 10/10/2022 12:47
    הגב לתגובה זו
    0 2
    לך תעשה דוקטורט בלהיות תוכי
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות