האם מניית קרניבל מעניינת אחרי ירידה של 90%? ומה מצבו של שוק השבבים?

מי שטוען שתעשיית השבבים במשבר פשוט אינו מבין לאן צועד העולם; לפי כל מחקרי השוק - הביקוש לטיולים מכל הסוגים פשוט מתפוצץ
 | 
telegram
(8)

למה רכש ווארן באפט 60,060,880 מניות TSM TAIWAN SEMICOND MNFCG CO -1.32% TAIWAN... 186.01 -1.32% TAIWAN SEMICOND MNFCG CO סגירה:0 פתיחה:188.18 גבוה:188.8 נמוך:184.81 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא:  (במחיר של 68.56 דולר למניה ובסכום של 4.17 מיליארד דולרים) דווקא כעת? רק לצורך הדיוק הוא רכש את המניות בסוף ספטמבר, לפני תום הרבעון השלישי. הטענה היא שעשה זאת כיוון שליצרנית המוליכים למחצה יש חפיר חזק, מודל עסקי שקשה לשכפל ותפקיד מכריע בתעשייה שמוכנה לצמיחה ארוכת טווח, שלא להזכיר שהחברה מוערכת בצורה אטרקטיבית. אין ספק שאלו הסיבות לפיהן נוהג האיש לרכוש פוזיציות גדולות מאז ומעולם. רכישה זו (שאגב הוכרזה כהתחלתית), לצד הפוזיציה הענקית באפל APPLE -1.41% APPLE 225 -1.41% APPLE סגירה:0 פתיחה:226.27 גבוה:226.92 נמוך:224.27 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , מרמזת על הכיוון שקבוצת ברקשייר BERKSHIRE HATHAWAY A +0.77% BERKSHIRE... 705,999 +0.77% BERKSHIRE HATHAWAY A סגירה:0 פתיחה:698,399.4 גבוה:707,990.5 נמוך:697,078.5 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: מתמקדת בתחום הטכנולוגי, תחום ה-IT וכן על האמונה שהחששות מהשתלטות סינית על טאיוואן מוגזמות. TSM היא הסיבה העיקרית מדוע סין לא תעשה זאת וכבר הסברנו מדוע. בקיצור, מי שטוען שתעשיית השבבים במשבר פשוט אינו מבין לאן צועד העולם.

אחרי ירידה של 91% במניה, מאז תחילת 2018, חוגגת קרניבל 50 שנה להיווסדה. האם נראה קאמבק ומה צופים לתעשיית הפנאי?
בתחילת החודש ובתום שנת היובל לקיומה הציגה קרניבל CARNIVAL CORP -0.08% CARNIVAL CORP 24.29 -0.08% CARNIVAL CORP סגירה:0 פתיחה:24.01 גבוה:24.41 נמוך:23.92 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: את אוניית הדגל החדשה שלה Carnival Celebration. זו ספינה שמשקלה 183,521 טון ושנבנתה ע"י חברת Meyer Turku הפינית, החברה המובילה בתחום תכנון ובניית יאכטות וספינות טיול שיסד, ב-1989, טד אריסון המנוח והיזם הפיני Martin Saarikangas. מדובר במילה האחרונה של ספינות קרוז. הספינה מחולקת לשישה אזורים המשלבים אלמנטים וחללים בנושאים שיארחו פעילויות ואירועים ויאכלסו גם חנויות אוכל וקניות שונות. על הסיפונים העליונים שלה נבנה אזור "Ultimate Playground", שבו ממוקמת רכבת הרים, פארק מים גדול ומרכז ספורט נרחב. האונייה נבנתה בתוך 6 חודשים (אוגוסט 2020-ינואר 2021) וכוללת כל טכנולוגיה חדשנית שאפשר להעלות על הדעת ובמחיר "מציאה" (בגלל הקורונה) של מיליארד דולרים. "טקס הענקת השם לקרניבל החדשה שלנו הוא השיא המושלם של יום הולדתנו ה-50, שכן הספינה המרהיבה הזו מכבדת את העבר שלנו ומסמלת את הכיף והצמיחה שלפנינו", אמרה כריסטין דאפי, נשיאת קרניבל קרוז ליין, בטקס ההשקה. "Carnival Celebration מציעה תכונות ייחודיות משלה שנותנות לאורחים חווית שייט חדשה ומדהימה, כיף וזיכרונות לכל החיים". אחד העיתונאים בהשקה כתב, "זה כמעט כמו  לשוט בדיסני-וורלד".

ההחלטה על בניית האונייה התקבלה בימים טובים לתעשיית הפנאי והבלוי (ה-leisure  and recreation Industry) שקרניבל היא חלק ממנה, בסוף 2019 ולפני הקורונה וההחלטה לדבוק בפרויקט נעשתה בזמן הגרוע ביותר לתעשייה, בקיץ 2020. קרניבל, שסיימה את 2019 עם הכנסות שיא של 20.8 מיליארד, רווח תפעולי ונקי של 3.3 ו-3 מיליארד בהתאמה ורווח למניה של 4.3 דולרים, ירדה בהכנסות של 2020, ל-5.6 מיליארד, עברה להפסד תפעולי ונקי של 6.8 ו-10.2 מיליארד בהתאמה (הפסד של 13.2 דולר למניה). המצב לא השתפר ב-2021. ההכנסה ירדה ל-1.9 מיליארד וההפסד התפעולי והנקי היו 6.9 ו-9.5 מיליארד בהתאמה (הפסד של 8.5 דולר למניה). "השיפור" בהפסד הנקי ובהפסד למניה נבע בעיקר מקיצוץ בהוצאות. מילא כל זה אבל חובות החברה, שבסוף 2019 הסתכמו ב-11.5 מיליארד עלו, ב-2020-21 ל-28.4 ול-34.6 בהתאמה, פי 3 מערך החברה כיום (כ-31 דולר חוב למניה). אין זה פלא לפיכך שהמניה, שבתחילת 2018 הגיעה לשיא כל הזמנים, 72 דולרים, נחתה, באוקטובר השנה, על שפל של 30 שנים, 6.11 דולר. התמונה שכרגע רואה המשקיע, מהבחינה החשבונאית, מפחידה ובמיוחד לאור הציפיות להאטה כלכלית שתפגע בביקושים לשיט תענוגות, העלויות שמאמירות, במיוחד מחירי הדלקים, הציפיות להמשך העלאות הריבית ועוד. בעולם "נורמלי" היינו מצפים לקונצנזוס אנליסטים מאוחד של "מכירה" למניה אפילו ברמה הנוכחית.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

למעשה, בעולם "נורמלי" היינו מסיימים את הסיפור כאן ועוברים לנושא אחר. אלא שהעולם אינו בדיוק "נורמלי", לא כלכלית, לא פוליטית ובטח לא חברתית ולבטח לא מבחינת ההערכות הכלכליות ומה שקורה למניה בחודש וחצי האחרונים. גם הקונצנזוס ש"מסרב" בעקשנות מלהתאחד על SELL ושלושת האנליסטים האחרונים שהוציאו מחקרים החודש, כולם בהמלצת "קניה", מצביע על כך שהגברת הזקנה של שיט התענוגות ושעוברת סדרת ניתוחי הצערה (רה-ארגון חזק), עשויה להפתיע.

מה קרה בחודש וחצי האחרון ומדוע בכל זאת המניה מעניינת?
ראשית היו תוצאות הרבעון השלישי של השנה שהראו עלייה חדה מאוד בהכנסות, מעבר (אחרי כמעט 3 שנים של הפסדים) לרווח גולמי, ירידה חדה בהפסד התפעולי, בהפסד ובהפסד למניה. יותר מכך, בעוד האנליסטים תוהים על פשר המהפך הפתאומי הזה הם "מגלים" שהמהפך המוזר הזה נמשך כבר 4 רבעונים שבהם עלו המכירות מ-1.28 מיליארד ברבעון האחרון של 2021 ל-1.62, 2.40 ו-4.51 בשלושת הרבעונים העוקבים של 2022. הסתבר לאנליסטים גם שההפסד התפעולי, שברבעון האחרון של 2021 הגיע ל-1.67 מיליארד, ירד ברבעון השלישי של 2022 ל-0.22 מיליארד וההפסד למניה ירד, במהלך אותם רבעונים, מ-2.3 דולר ל-0.65 דולרים וזה קצת מיפה את התמונה. כעת ממתינים לרבעון האחרון של 2022 שיתפרסם עם יציאת הכתבה כדי לראות אם המגמה נמשכת.

האנליסט Robin Farley מבנק UBS UBS GROUP AG -0.16% UBS GROUP AG 31.63 -0.16% UBS GROUP AG סגירה:0 פתיחה:31.51 גבוה:31.65 נמוך:31.47 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , הוציא, בסוף השבוע שעבר, עדכון על קרניבל שבו הוא ממליץ ב"קניה" ומעלה מחיר היעד ל-16 דולר. מחיר היעד' הקודם שלו היה 8 וזאת בעקבות הורדת המלצה חדה של אותו אנליסט, ביולי השנה "בגלל הציפיות לעליית מחיר הנפט ובעיות שרשרת אספקה...". להזכירכם שמחיר הנפט עדיין גבוה מאוד ובעיות השרשרת עדיין בתוקף. לצד השיפור בדוחות ובהרגשת האנליסטים ישנם נתוני ההזמנות (Booking) בתחום התיירות והמלונאות, שלמרות איומי המיתון, העלאות הריבית ושאר מרעין בישין, הולכות וגדלות בעקביות, במיוחד הזמנות ברשת שהגיעו ל-68% מסך ההזמנות גלובלית. מסתבר שלפי כל מחקרי השוק שהביקוש לטיולים מכל הסוגים פשוט מתפוצץ. גודלו של שוק הנסיעות המקוון העולמי, שבשנת 2021 היה שווה בסביבות 354.25 מיליארד דולר, צפוי לגדול לסביבות 1835.7 מיליארד דולר עד 2028 עם קצב צמיחה שנתי מורכב (CAGR) של כ-14.9% בין 2022 ל-2028, העובדות הן שלמרות איומי המיתון התפוסה וההכנסות בתחום השיט במגמת עלייה אפילו חדה.

מנכ"ל חברת הבוקינג המובילה אקספדיה EXPEDIA INC -0.5% EXPEDIA INC 181.35 -0.5% EXPEDIA INC סגירה:0 פתיחה:180.05 גבוה:181.98 נמוך:177.59 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , פיטר קרן, נתן ריאיון לאחרונה ל-Yahoo Finance Live. הריאיון מעניין כי הוא דן בנסיעות לחופשות כאשר צרכנים מתמודדים עם עליות בעלויות, רווחי חברות, יעדים פופולריים, הוצאות צרכנים ותחזית לצמיחה (מיתון או לא!), "המצב לא יכול להיות טוב יותר", פותח קרן את הריאיון. אם נראה המשכיות בנתוני הרבעון האחרון ונשמע גם הנחיות חיוביות אז יכול מאוד להיות שתתחיל "ידידות מופלאה" בין המשקיעים לחברה, כרגע זה עדיין בכלל לא בטוח.

קרניבל היא חברת נסיעות פנאי שמפעילה צי של ספינות שייט, בתי מלון ואתרי נופש עם יעדים בינלאומיים ובעלת מותגים יוקרתיים כמו Carnival Cruise, קונראד, Princess Cruises ועוד שרכשה לעצמה שם באספקה של חופשות יוצאות דופן במחיר יוצא דופן. נכון לשנת 2022, החברה מחזיקה כמעט מחצית מנתח שוק השיוט העולמי והכנסת Carnival Celebration תחזק מעמדה משמעותית. מייסד החברה והאיש שהפך אותה ללידרית של התחום היה טד אריסון שמאוד מומלץ לקרוא אודותיו.

תחום הפעילות של החברה, שהיסטורית צומח דו-ספרתית, תחרותי ביותר כי החברה מתחרה בחלופות נופש מבוססות יבשה ברחבי העולם, כגון מלונות, אתרי נופש (כולל אתרי נופש הכל כלול), פארקי שעשועים, סיורים מאורגנים, בתי קזינו, נכסי בעלות על נופש ואתרי לינה חלופיים אחרים מבוססי אינטרנט. המתחרים הגדולים הם רויאל קריביאן ROYAL CARIBBEAN CRUISES -0.67% ROYAL... 231.44 -0.67% ROYAL CARIBBEAN CRUISES סגירה:0 פתיחה:232.48 גבוה:234.25 נמוך:230.48 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , נורווג'יאן NORWEGIAN CRUISE -0.97% NORWEGIAN... 26.42 -0.97% NORWEGIAN CRUISE סגירה:0 פתיחה:26.42 גבוה:26.67 נמוך:26.21 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ואחרות. אבל הנתונים מראים שהביקוש לשירותי התחום עולים היסטורית על יכולת כל מרכיביו לספקם. התחום כולו נכנס למשבר עמוק כתוצאה מהקורונה. אבל הקורונה הובילה לשתי התפתחויות חשובות שקיזזו למעשה את אפקט הקורונה, לעליית השימוש ברשת לבוקינג (עוקף משרדי נסיעות) ולתיאבון אדיר לבילויי פנאי.

לפני הסיכום נזכיר שלחברה יש 2 סוגי מניות CCL ו-CUK שלמעשה מדובר באותה מניה עם 2 סימולים והסיבה לכך היא שהיו 2 הנפקות, בניו יורק (CCL) ובלונדון (CUK). אלא שמסיבות שונות קיים פער מחירים בין המניות, דבר שמוסבר בכתבה שצרפנו. אבל מי שמעוניין להשקיע צריך להעדיף את CCL שהיא הסחירה יותר.

אז מה המסקנה?
קרניבל זה מותג-על של תעשיית הפנאי והשאלה החשובה יותר שמשקיע צריך להחליט עליה היא, "האם התעשייה הזו חוזרת למסלול הצמיחה ההיסטורי שלה או לא?" מי שמאמין שהעולם הולך למיתון, אינפלציה גואה, מלחמות וכדומה אין לו מה לחפש במניה הזו. אבל למי שמאמין שהאינפלציה תלך ותתמתן, שההאטה תסתיים במהלך השנה הקרובה ושהבעיות הפוליטיות שכ"כ השפיעו על הכלכלה הגלובלית (סין ורוסיה) יסתיימו (אפילו יירגעו), אז CCL בהחלט אופציית השקעה מעניינת. Paula Twidale, מנהלת איחוד הרכב האמריקאי (ה-AAA) שאוסף נתוני נסיעות מכל הסוגים, אמרה, "משבר הנסיעות מסתיים והם חוזרים בגדול, אוטובוסים, רכבות, טיסות וקרוזים ומי שמעוניין לצאת לטייל אני ממליצה להקדים ולקנות כרטיסים כי הלחץ ילך ויגדל" וזה אגב נכון גם אצלינו, קרניבל הודיעה שההזמנות למחצית הראשונה של 2023 הן הגבוהות ביותר היסטורית. לנושא ההערכה הכלכלית אין, בשלב הנוכחי, השפעה על ההחלטה. CCL "יקרה מאוד" עדיין, מהבחינה החשבונאית, גם במחיר התחתית של 6.1 דולר אבל אם האמונה בצד האופטימי שתיארנו תלך ותגדל אז המחיר הנוכחי, 9 דולר, אטרקטיבי ביותר וכעת הכדור ביד שלכם.

תגובות לכתבה(8):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    המערכת מוחקת תגובות שמציגות את הצד השני
    אבי 28/11/2022 14:56
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הפרשן מקשקש כבר שנתיים על השבבים. מה לעשות? הם ירדו ב 35-70% והוא ממשיך למכור לנו את הפוטנציאל
    סגור
  • 5.
    תודה (ל"ת)
    t.elimeleh 27/11/2022 00:35
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 4.
    פשוט נהדר עכשיו אנחנו בקטע דתי של אמונה, לאן עוד נגיע? (ל"ת)
    אשרי המאמין 26/11/2022 13:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    נטל החובות
    מביניהו 24/11/2022 12:50
    הגב לתגובה זו
    6 1
    רק הערת ביניים, האנליסטים השמרניים הכלילו ב"נטל החוב" את המקדמות מלקוחות.מבחינה השפה החשבונאית יתכן וזה נכון ברם גידול דרמטי במקדמות מלקוחות, שהינן חלק טבעי במהלך ביצוע הזמנה על ידי לקוח, וחלק אינהרנטי בתזרים של חברות אלו, מבחינה כלכלית הוא הדבר הטוב ביותר שיכל לקרות לחברו אלו, המפליגות כעת בתפוסה כמעט מלאה ועם צבר הזמנות אדיר קדימה
    סגור
  • 2.
    עזבו מניות. רק תעודות סל (ל"ת)
    יובל המבולבל 24/11/2022 12:24
    הגב לתגובה זו
    13 1
    סגור
  • טען עוד
  • זאת הדרך לצאת מהמצב בהפסד קטן יותר (ל"ת)
    מאיר 27/11/2022 12:34
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    האם ספינות המלכודת האלו רלוונטיות ? בארה"ב רוצים להחזיר
    אלי 24/11/2022 12:04
    הגב לתגובה זו
    5 1
    את המסכות באופן מנדטורי
    סגור
  • וקניון הוא לא "מלכודת"? (ל"ת)
    רז 25/11/2022 12:29
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות