קטאר ביזבזה על המונדיאל 220 מיליארד דולר, מה יקרה עכשיו?
ביום ראשון הקרוב תישמע שריקת הסיום של המשחק בין ארגנטינה לצרפת - גמר המונדיאל המשחק שמיליארדי צופים בעולם מחכים לו. זהו אירוע השיא של השנים האחרונות בכדורגל העולמי. הכל יתנקז ל-90, אולי 120 דקות. ואולי קצת יותר.
אבל מה יקרה לאחר האירוע הזה, זמן שבו ממשלת קטאר תוציא צו הריסה לחלק משבעה איצטדיונים שבנו לכבוד המונדיאל? רק אתמול, הקטארים שמו 220 מיליארד דולר (מתוכם 6.5 מיליארד דולר על בניית איצטדיונים), שווי של חברת ענק בבורסה (אם תרצו, 10% מהתוצר השנתי של המדינה, שזה הרבה מאוד גם ביחס למונדיאלים קודמים) על הפקת האירוע הענק הזה. ומה עכשיו? האם נראה רחובות ריקים מאדם? האם המהגרים, שמהווים את רובה של אוכלוסית המדינה, יחזרו לשגרת העבודה הרגילה שלהם?
הקטארים הרי לא מודאגים מסעיף ההכנסות. יש להם הרבה מאוד כסף. מה שהם כן רוצים לפתח, הוא את סעיף ההכנסות מתיירות. לא כי הם צריכים כסף. הם רוצים כבוד. הם רוצים שכל העולם ידבר עליהם. הממשלה כבר הציבה יעד: 6 מיליון תיירים בשנה עד שנת 2030. על פי ההערכות, למונדיאל הזה הגיעו מעל 1.5 מיליון איש בחודש, מה שמציב אותה, למרות המספרים האלה, על יעד נמוך של עד 5 מיליון תיירים בשנה.
כל מה שהם רוצים עכשיו זה לשפר את התרבות שהתפתחה כאן בחודש האחרון - רחובות שנצבעים בכל צבעי הקשת. לא רק מהגרים, אלא גם עשרות אלפי אירופאיים, אסייתים, דרום אמריקאים. כן, גם ישראלים (המונדיאל היה הזדמנות חד פעמית עבור אלפים לבקר שם ללא ויזה, בטיסות ישירות). האם השפעה תהיה כל כך גדולה? האם המדינה, שבשנת השיא שלה הכניסה 2.9 מיליון מבקרים בלבד, מסוגלת להכפיל את מספרם בעקבות הטורניר? לא בטוח. מה שכן בטוח, זה המינוף שהיא קיבלה בעקבותיו. לכולם ברור שהמספר הממוצע יעלה, השאלה היא בכמה.
וזה בדיוק מה שבדקנו. האם גם אחרי שריקת הסיום של גביע העולם תמשיך הנהירה התיירותית לקטאר. האם המדינה הזאת תנצל את התנופה והמומנטום בו היא נמצאת עכשיו, כדי להפוך לאימפריית תיירות? ליעד חדש עבור תיירים מכל העולם?
"אירוח משחקי המונדיאל דומה לתרנגולת המטילה ביצי זהב לבעליה - מנוף תיירותי אדיר לפיתוח כלכלי, המתלווה דרך קבע לאירועי הספורט הגלובליים", מסביר לנו ד"ר שחר שילה - ראש החוג ללימודי תיירות במכללה האקדמית אשקלון וראש מנהלת התיירות המרכזית של הנגב. "מדינות המארחות מגה-אירועי ספורט כדוגמת האולימפיאדה או המונדיאל, נהנות מהזדמנות חד פעמית, המשנה את חוקי המשחק עבורן".
מספר מחקרים אקדמיים מקיפים, שפורסמו במהלך שני העשורים האחרונים, הבהירו מעל לכל ספק - מדינות שזכו לארח את אירועי הספורט הגדולים בעולם (אולימפיאדה ומונדיאל) נהנו מנקודת זינוק מטאורית. "הנקודה הזאת היוותה עבורן הזדמנות בלתי חוזרת לפיתוח לאומי של תשתיות תיירות מתקדמות, וכן לעלייתן על מפת התיירות העולמית". לפי ד"ר שילה, מסקנות המחקרים מציגות לכך מספר סיבות.
מה הסיבה העיקרית?
"ראשית, תשתיות - מדינה המבקשת לארח את משחקי גביע העולם, נדרשת להקים תשתיות המתאימות לקליטת המוני מבקרים ואורחים. אירוח של מאות אלפי מבקרים בזמן כה קצר, כחודש, מחייב תשתיות מפותחות של תחבורה ציבורית, כבישים, מסילות ברזל, מגוון מתקני אירוח ואכסון מלונאי, שדה תעופה בינלאומי מתקדם וכן שלל שירותי תיירות נלווים הכוללים מסעדות, מזון מהיר, מורי דרך ומדריכי תיירות, תחבורה זעירה להסעות עירוניות וכמובן אטרקציות תיירותיות ומוקדי ביקור. תשתיות אלו, תשרתנה את המוני המבקרים במהלך האירוע, ותישארנה לאחר מכן לאירוח תיירים שיבואו ליעד".
ומה עוד?
"סיקור חיובי בתקשורת העולמית - אירועים ספורט עצומים שכאלה, מביאים למיליוני חשיפות חיוביות בכל אמצעי התקשורת, ובדגש על אמצעי התקשורת הדיגיטליים. שפע מרוכז שכזה של חשיפה חיובית, מפחית משמעותית כל חשיפה שלילית שהייתה ליעד לפני אירוח האירוע, תוך שהידיעות החיוביות, דוחקות את השליליות במורד החשיפה האפקטיבית בעולם הדיגיטל. במקרה של קטאר, מוביל אירוע המונדיאל להשפעה חיובית על תדמיתה של קטאר ולירידה דרמטית באזכורים שליליים בתקשורת סביב נושאים פחות מחמיאים כגון פגיעה בזכויות אדם, מימון ועידוד טרור, זכויות נשים, קהילת להט"ב וכיו"ב".
הן מרוויחות גם מהסכמי שיווק והסכמים מסחריים.
"כהכנה לקראת אירוח מגה-אירועי ספורט שכאלה, נוצרים הסכמים וקשרים בין גורמי התיירות במדינה המארחת לבין גורמי הסחר העולמיים המשמעותיים ביותר בעולם התיירות. אלה הם סוכני הרשת (Online Travel Agents) המוכרים לצרכנים הישראלים בדמות: בוקינג, אקספדיה, טריפ-אדוויזור, GetYourGuide ודומיהם. תשתיות שיווקיות אלו, הנוצרות במהלך האירועים, ממשיכות לשמש כצינורות שיווק יעילים למשיכת המוני תיירים ליעד החדש, שלאחר תום המשחקים מציע חוויות מגוונות, הנשענות על התשתיות שזה עתה הוקמו. תשתיות שיווקיות אלו מהוות כלי רב עוצמה בהפיכת המדינה המארחת ליעד תיירותי לגיטימי ומבוקש במשך שנים רבות לאחר אירועי הספורט".
הקטארים בחרו בעיתוי הנכון?
"קטאר נמצאת במומנטום מושלם מבחינתה בעקבות משחקי המונדיאל, ולכן אם היא תבחר להנציח את משחקי המונדיאל, למשל באטרקציה ייחודית אשר תבטא את המורשת של משחקי גביע העולם תחת הנרטיב של 'המונדיאל הערבי הראשון', זה עשוי למשוך המוני תיירים לבקר בקטאר".
מי יגיע לבקר?
"זאת תהיה אטרקציה תיירותית מרגשת במיוחד עבור העולם הערבי, וזאת גם בגין הצלחתה של נבחרת מרוקו במונדיאל. תכנון נכון ו'מתיחה' נכונה של אפקט המונדיאל תסייע לקטאר להפוך ל'מכה של העולם הספורט הערבי' ולמקור גאווה לעולם המוסלמי כולו, שיראה בה פורצת דרך ומודל לחיקוי. למרות הצעת החוקרים לזהירות עתידית, ולצפי של ירידה בהיקפי הפיתוח התיירותי הנלווה לאירועי ספורט בינלאומיים, ניתן לסכם ולומר, כי מדינות שאירחו את משחקי גביע העולם או את משחקי האולימפיאדה, הגדילו משמעותית את מספרי התיירים הנכנסים אליהן לאחר תום האירועים".
בהחלט, אפשר ניתן להבין את המוטיבציה של קברניטי הנסיכות הזעירה קטאר, אשר בשנות השיא, נהנתה מכמעט שלושה מיליון תיירים בשנה (2015-2016). בשנים שלאחר מכן, גורס ד"ר שילה, חלה ירידה במספר התיירים בשל פגיעה קשה בתדמיתה של קטאר, כתולדה של חשיפה שלילית בתקשורת העולמית. בשנות הקורונה ירד מספר המבקרים עוד יותר.
מה מנסים מנהיגי קטאר להשיג עכשיו?
"הם מקווים שאירוח המונדיאל ימרק את תדמיתה של הנסיכות הערבית וימצב אותה כמדינה מודרנית ולגיטימית לביקור. לאור ניסיון העבר, סביר להניח כי הם מצפים לגידול אקספוננציאלי במספר התיירים לאחר תום המשחקים".
השאלה הראשונה שעולה היא מה המספרים שצפויים לנו, ולא כמה כסף תכניס קטאר מתיירות. תנו לה להגדיל בקצב קבוע את כמות התיירים והיא עשתה את שלה. מה שבטוח, הוא שבקטאר מצפים שהמרוקנים, הסעודים והאיראנים (עד כמה שהמגבלות יאפשרו להם) יחזרו למלא את הרחובות כתיירים גם אחרי שריקת הסיום. עבור המרוקנים, קטאר היא פרק חשוב בהיסטוריה של המדינה. שם הם חרטו פיסה חשובה בגאווה הלאומית ושם הם ונכנסו לתודעת אוהדי הכדורגל. האם נראה אותם נוהרים לרחובות קטאר גם אחרי המונדיאל? עדיין לא ברור. אבל לפחות יהיה להם מה לספר לנכדים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
11.ישראלים שטסו לשם חבל שלא נשארתם שם. אפסים. (ל"ת)תומר 18/12/2022 09:03הגב לתגובה זו1 0סגור
-
10.טעותאובר 18/12/2022 08:23הגב לתגובה זו0 0לא אירנים מרוקאים ירדנים אין גרוש על העכוז אם עליהם בונים תיירות אזזזזסגור
-
9.מדינת אוייב !!! שייחנקו עם הכסף שלהםעומרי 17/12/2022 18:01הגב לתגובה זו0 0יהודים , אל תיסעו למקום הטמא הזה !!!!סגור
-
8.לא חושב שאבקר שם בעתיד אחרי גל השנאה (ל"ת)יהודי גאה 17/12/2022 17:59הגב לתגובה זו1 0סגור
-
7.מונטראיול קנדהשלי 17/12/2022 13:16הגב לתגובה זו0 0לאחר האולמפיאדה כמעט פשטה את הרגלסגור
- טען עוד
-
6.כל אצטדיון יהפוך למגרש חניה לגמלים (ל"ת)פשוט ככה 17/12/2022 09:45הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.20 לא 200ט 17/12/2022 06:34הגב לתגובה זו0 0איך 200 מיליארדסגור
-
200 מיליארד דולר - תבדוק בגוגל (ל"ת)לשפשף את העיניים 17/12/2022 14:47הגב לתגובה זו0 0סגור
-
4.זה כנראה לא יקרה (ל"ת)אורן 16/12/2022 22:58הגב לתגובה זו7 0סגור
-
זה לא יקרה!ארץ ישראל 17/12/2022 01:01הגב לתגובה זו0 0לא כנראה זה לא יקרה. "זה לא יקרה"!סגור
-
3.לא מעט סיפורים שליליים התפרסמו על קטאר בזמן המונדיאלחן 16/12/2022 22:45הגב לתגובה זו11 0בתקשורת המערבית. מי שיבקרו שם יותר יהיו בוודאי ממדינות ערב או מהעולם השלישי.סגור
-
2.את קטאר מעניינים מחירי הגז ושאיראן לא תפלוש אליהיריב 16/12/2022 21:47הגב לתגובה זו6 1כפי שעיראק פלשה לכווית. לכן היא אירחה מונדיאל במחשבה שהעולם יזכור אותה אם יהיו בעיות עם איראן.סגור
-
1.התוצר שלהם הוא בקושי 200 מליארדנון 16/12/2022 20:27הגב לתגובה זו1 3נראה לי התכוונתם ל20 מליארד השקעהסגור
-
220 מיליארד השקעה. (ל"ת)חן 16/12/2022 22:44הגב לתגובה זו2 0סגור