מיתון בארה"ב? תרחיש שלאור העובדות בלתי מתקבל על הדעת

דעה אחרת: פרופ' עלי קריזברג סבור שאנחנו כבר במיתון
 | 

ביום ג' האחרון נשא הנשיא ג'ו ביידן את הנאום השנתי על מצב האומה, והאמת? אותנו הנאום הפתיע כי ביידן, שלא כמנהגו, היה נלהב, קרבי ואנרגטי מאוד ושיר ההלל שלו "לייחוד וליתרונות של אמריקה" הזכיר לנו את נאומי רייגן כשרץ לנשיאות ובמיוחד לקדנציה השנייה שלו ב-1984. בתקשורת טענו שההתנהגות הבלתי אופיינית הזו של ביידן הייתה רק בגלל העובדה שכנראה קיבל החלטה להתמודד לבחירות כי בחירות 2024 חשובות מכדי למסור למישהו אחר שעלול להחזיר את טראמפ. כך או כך ביידן הקדיש חלק חשוב מנאומו לכלכלה. לטענתו הניהול שלו אחראי להצלת הכלכלה האמריקאית מהימים האפלים ביותר של מגפת הקורונה, כאשר האבטלה זינקה, אי הוודאות השתלטה ועלה החשש למשבר כלכלי כבד, נוסח 2008.

"אנחנו המדינה היחידה שיצאה מכל משבר חזקה יותר מאשר נכנסה אליו", אמר הנשיא בתחילת הנאום, "וזה מה שאנחנו עושים שוב". הוא הצביע על למעלה מ-12 מיליון משרות שנוספו מאז שנכנס לבית הלבן ועל אבטלה נמוכה של 3.4% וחזר וטען שארצות הברית דווקא הולכת ומתחזקת בתקופה שבה מדינות רבות אחרות עדיין תקועות (השתמש במילה flounder).

ביידן אגב טען, בראיון בוול סטריט ג'ורנל לפני שנה, שמדיניותו ומדיניות הפדרל ריזרב תביא להוריד את האינפלציה ונראה שצדק. העליות באינפלציה הולכות ופוחתות לאחר שיא של 9.1% ביוני 2022. האינפלציה ירדה ל-6.5% בדצמבר האחרון. זה עדיין גבוה בהרבה מיעד 2% של הפד, אבל נמוך בהרבה משיעור האינפלציה של 10.5% בבריטניה, או 8.6% בגרמניה. עדיין מוקדם לבנות על זה, אבל במקרה של ביידן זו טענה חזקה ובמיוחד לגבי האפשרות שתהליך כזה יעזור לו בבחירות, "האינפלציה הייתה בעיה עולמית בגלל המגיפה ששיבשה את שרשראות האספקה ​​והמלחמה של פוטין ששיבשה את אספקת האנרגיה והמזון", אמר ובכך "צד" 2 ציפורים במכה, גם הפך את האינפלציה - כפי שהוא עושה בדרך כלל - למשבר שנוצר על ידי סין ורוסיה וגם "השוויץ" שהצליח לעצור את האינפלציה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

יותר מכך, לטענתו הוא הצליח לייצר 800,000 משרות ייצור וכי השקעתו בתעשיית המיקרו-שבבים תיצור עוד יותר שכן יוזמות אנרגיה ירוקה הנובעות מחוק הפחתת האינפלציה מהוות מנוע צמיחה משמעותי - "אנחנו מוודאים ששרשרת האספקה ​​של אמריקה מתחילה באמריקה", אמר והוסיף - "פרויקטים של תשתיות יידרשו להשתמש בחומרים אמריקאים, בניגוד לאלו שנשלחו מסין, מקסיקו או ממקומות אחרים. במשמרת שלי, כבישים אמריקאים, גשרים וכבישים מהירים אמריקאים ייעשו עם מוצרים אמריקאים ואנחנו נממן את הפרויקטים הללו".

הוא עקץ את הרפובליקאים שהתנגדו לחוקי ההשקעה בתשתיות ולחוק הפחתת האינפלציה שהציע כשאמר, "ולחבריי הרפובליקנים שהצביעו נגד זה, אך עדיין מבקשים לממן פרויקטים במחוזותיהם, אל דאגה, הבטחתי להיות הנשיא של כל האמריקאים, אנו נממן גם את הפרויקטים שלכם". ביידן סיכם את החלק הכלכלי של הנאום, "אנחנו ממוקמים טוב יותר (כלכלית) מכל מדינה על פני כדור הארץ". אז נכון, נאום לאומה הוא זמן טוב לנשיא להשוויץ, אבל לאחר שלוש שנים של חרדה ממגפה, פילוג פוליטי ואי ודאות כלכלית ביידן מאמין שלהביע אופטימיות יכול, לצד עזרה בריצה לנשיאות גם לעזור ביצירת אווירה אופטימית שתעזור למנוע משבר.

הבאנו חלק מדברי הנשיא בנאום לאומה וכדאי להסתכל על כולו, לא רק בשל הנאום אלא גם כדי לראות את ההבדל בין הפוליטיקה הישראלית לאמריקאית. שם התיעוב בין הרפובליקאים לדמוקרטים לא פחות מהתיעוב בין הימין לשמאל בישראל, אבל ראו את הכבוד שניתן לנשיא, ראו הג'נטלמניות. כנראה מכיוון שהעובדות תומכות בדבריו. זה נכון שיש בעיות רבות, אבל המשקיעים שוכחים שהסיבה המרכזית שהובילה ליצירת הפניקה והחשש ממשבר נוסח 2008 הייתה האופוריה והערכות השיא המטורפות של המניות, במיוחד הטכנולוגיות, בסוף 2021, הערכות שנוצרו למרות המגפה, למרות בעיות הסחר מול סין, למרות הסכסוך הרוסי אוקראיני שכבר היו ברורים ולמרות תהליך הספיגה של הפד. כל מי שטיפה מבין בשוק ההון ציפה אז לתיקון חזק, אבל החלומות, כרגיל, גברו על המציאות והברבורים השונים עזרו למציאות להפוך ברורה יותר.

כדאי למשקיע ללמוד ולהכיר את התוכניות להורדת האינפלציה ולתמיכה בתשתיות שהציע הנשיא ורק כעת וחלקית הן מאושרות ולאט. כל אלו תוכניות שמעודדות את הכלכלה האמריקאית, תומכות בה וההתנגדות הרפובליקאית מתבססת בעיקר על צד התקצוב, לא על הצורך וגם זה מובן. אבל אלו שמדברים מול העובדות, על משבר כבד שמעבר לפינה?: למה?

העובדות - נתחיל בכך שככלכלן, לבטח תלמיד ההיסטוריה הכלכלית של ארה"ב, לא מכיר אפילו מקרה אחד של משבר כלכלי דווקא כאשר התעסוקה בשיא והאבטלה בשפל. לא קיים אפילו מקרה אחד של משבר גדול בוול סטריט או בכלכלה האמריקאית כשחברות נמצאו במצב מאזני כ"כ חזק כפי שהחברות המובילות נמצאות היום ואינפלציה שמקורה בעיוות של צד ההיצע היא, בכל המקרים בהם נתקלתי, קצרת טווח.

הפיטורים, עליהם "חוגגת" התקשורת, במיוחד בחברות הטכנולוגיות (אבל לא רק) הם בעיקר התוצאה של שיכרון חושים שנוצר עקב אופוריית הגאות שלוותה את תקופת "ההתאוששות" מהמגפה. פיטורים אלו, מבחינת הערכת החברות, דווקא יעזרו כי הם מאותתים על חזרה לשפיות כלכלית. נכון, המגפה עדיין משתוללת, רוסיה וסין עדיין מפחידות ומצב האקלים אינו עוזר, אבל חשוב לזכור שני דברים. הראשון שהבעיות הללו פתירות כי מה שקורה בפועל הוא שארה"ב מתגלה, דווקא בגלל הבעיות, כמעצמת העל היחידה בעולם וזאת תוך כדי תכנית השקעה מסיבית בתשתיות ופתוח.

כאשר הבעיות יתחילו להעלם וזה יקרה בגלל מעמדה המתחזק של ארה"ב, ההיחלשות של כלכלת סין והתמונה המבישה שמתגלית מרוסיה (שבנושא זה מומלץ לקרוא את ספרו הנהדר של לה קארה, "הבית הרוסי" שבו מתוארת האימפריה הרוסית במלוא חולשתה כפי שנחשף בימים אלו) נחזה בצמיחה כלכלית גלובלית חזקה משראינו בעבר ולא מעט בשל מהפכת הטכנולוגיה שהיא, לדעתנו, הגורם החזק ביותר כנגד המשבר הגדול שממנו חוששים.

למשקיעים אנחנו אומרים לנהוג בזהירות כי כל אותם ברבורים שחורים עדיין חגים מעלינו. אבל אנחנו מאמינים שהמניות הן עדיין המשחק היחיד בעיר, רק חשוב שלא להקשיב יותר מידי לתקשורת ולא להאמין לכל ידוען או להסתמך על הכותרות. מהפכת הטכנולוגיה מאפשרת לכל אחד לבדוק ולהחליט במה הוא מעוניין ולא פחות טוב מכול אנליסט או יועץ. אחת הבעיות היותר מוזרות שדווקא יכולות לעזור למשקיע בתקופה מוזרה זו היא ההסתמכות המטורפת על מה שמכונה "הקונסנזוס". כאשר מניה עולה או יורדת באטרף בגלל הקונסנזוס נוצרת הזדמנות (לקניה או למכירה) שמשקיע בעל הגיון וסבלנות יכול לנצל. הכוח, בגלל המהפכה, בידי המשקיעים ובתנאי שישתמשו בשכל הישר ובאפשרויות שהמהפכה פתחה בפניהם (TSLA כדוגמה).

לפי התנהגות בשווקים נראה לנו שהמשקיעים מסכימים איתנו גם לגבי העתיד וגם לגבי הזהירות.


תגובות לכתבה(45):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    שלמה - מה צריך לקנות ? לחכות לאביב ? (ל"ת)
    יותם 13/02/2023 20:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    סדר עולמי חדש
    רוסלן 13/02/2023 00:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש כאן כל כך הרבה מעריצים של האופטימיסט הנצחי שלמה גרינברג. לא ראיתי שום ניתוח כלכלי חוץ מהציטוט של נשיא ארה"ב, שרד מהמוח. כת הטכנולוגיות של המחבר ידועה לכולם. צמיחה ורק צמיחה!!! 2022 הראתה שהנפילה של הטכנולוגיה מניבה מלאי ערך. פריקות המוניות בטכנולוגיות. ואלה הצרכנים בעלי השכר הגבוה ביותר בכל השווקים. כולל משכות גדולות. סטטיסטיקה של ירידה חדה בביקוש היא תמיד באיחור של 9-12 חודשים מעליית הריבית. אפשר להציע מספרי אבטלה אחרים בסוף האביב ותחילת הקיץ. יהיה מעניין לקרוא את המאמר של שלמה בעוד 4-5 חודשים!
    סגור
  • רק שלא תשכח לבדוק (ל"ת)
    שלמה גרינברג 13/02/2023 16:32
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 18.
    תעלומת האבטלה - איך זה שהיא בשפל כשיש מיתון
    גולדפינג 11/02/2023 19:00
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מפנה אוך למאמר של פרופ' אביחי שניר שמראה שאין קורלציה בין מיתון לתעסוקה https://www.bizportal.co.il/globalmarkets/news/article/807175
    סגור
  • מוכנה ומזומנה לכתוב כמבוקש עבור מרשרשים ופרסום הולם
    אדית 12/02/2023 12:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נו פרובלמו. ולעצם הענין, החבר'הס למעלה מטפלים בצורת חישוב האבטלה. בקורונה לדוגמא לא מתחשבים בכל אלה שהוצאו לפרישה מוקדמת או לחופשה ללא תשלום. גם לא בטוח אם מנטרלים את עובדי המשרות הכפולות המשולשות והמרובעות שעובדים מהבית.
    סגור
  • טען עוד
  • 17.
    שלמה, תענוג לקרוא אותך
    גיא 11/02/2023 11:25
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סביר שאתה צודק בוודאי לטווח ארוך.
    סגור
  • 16.
    "הבעיות תתחלנה להיעלם" ולא "הבעיות יתחיל להיעלם"
    המורה ללשון 10/02/2023 17:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בעיה אחת(=בנקבה) ולא "בעיה אחד(=בזכר)...וסליחה לקוראת מרב מיכאלי
    סגור
  • למורה
    לרון 12/02/2023 11:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה כתובתי האחרונה,מה דעתך לגבי ממזמן?הרי אין כזו "חיה",וראשת העיר? ראש הוא לשני המינים!
    סגור
  • 15.
    ביזפורטל... לה קשה היה למצוא את הכתבה
    טובי 10/02/2023 16:34
    הגב לתגובה זו
    6 0
    שימו את כתבות שלמה גרינברג בעמוד הראשון ובאופן בולט ... !!!
    סגור
  • 14.
    תודה רבה שלמה. מעניין מאוד. (ל"ת)
    עמית 10/02/2023 16:33
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 13.
    בלומברג דוד
    לרון 10/02/2023 10:44
    הגב לתגובה זו
    1 1
    היה מנכ"ל בנק המזרחי לפני מיזוגו לטפחות
    סגור
  • אתה מלכלך על פרופ' קריזברג? בוש והיכלם. (ל"ת)
    לשלמה הקצר 10/02/2023 16:59
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 12.
    ירידות עוצמתיות בבורסות
    לרון 10/02/2023 10:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עפ"י דוד בלומברג=מיתון ,לעת הזאת האלוגריתמים ממתנים תנודות
    סגור
  • לרון, לך תאכל מלפפון (ל"ת)
    טוביה 10/02/2023 16:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טוביה
    לרון 12/02/2023 11:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חזור לחלוב,רק זכור שהחלב איננו מפוסטר
    סגור
  • 11.
    שווקים
    לרון 10/02/2023 10:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתהפכים מהר,קח זאת בחשבון במיוחד בעת העולמית הלא "סבירה" הנוכחית
    סגור
  • לרון לך תאכל מלפפון (ל"ת)
    טוביה 11/02/2023 19:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    תודה רבה ושבת שלום (ל"ת)
    אנונימי 10/02/2023 00:21
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 9.
    לרשום שאין מצב למיתון בארהב זו הצהרה מטורפת
    רועי לוי 09/02/2023 21:32
    הגב לתגובה זו
    8 6
    להאמין לביידן שהוא הנשיא ורוצה להרגיע את המצב רק כי הוא אמר .. אז הוא אמר הנתונים מראים אחרת. היפוך עקומת התשואה למצב יותר נמוך מכל משבר כלכלי שהיה ב30 השנים האחרונות, ריבית עולה מאפס לכמעט 5% בתקופה קצרה ויוצרת משבר של מימון,ירידה של כמעט 20% במחירי דירות בארצות הברית,פיטורי של אלפים מכל חברת ענק ואחוז החברות שעוברות את הצפי לרווח הנמוך ביותר אי פעם!! זה נתון מטורף כי הצפי גם ככה היה נמוך. אין ספק שיש עכשיו אופטימיות מזויפת בשוק אבל ברגע הינתן האות השוק יפול כמו שנפל בעבר (30% בחודש) אחרי זה הריבית תעלה ואז נמשיך בעוד סבב. המיתון בארצות הברית כבר כאן הוא רק לא חילחל.
    סגור
  • הנבואה ניתנה לשוטים גם למגיב וגם לכותב הכתבה (ל"ת)
    אנונימי 10/02/2023 10:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 8.
    בגדול גרינברג צודק,אבל יהיו עוד תנודות
    ליאור 09/02/2023 20:55
    הגב לתגובה זו
    10 0
    מר גרינברג צודק וארה"ב לא תגלוש למיתון. אבל השוק ימשיך להתנדנד בצורה חדה.
    סגור
  • 7.
    טיטניק לפני הפגיעה בקרחון
    איציק 09/02/2023 20:42
    הגב לתגובה זו
    4 4
    חוב לאומי של ארה"ב של 31 טריליון דולר ועולה, אינפלציה שירדה אבל להערכתי ירידה לצורך עלייה, ריבית במגמת עלייה... שכר של עובדים שנשחק עקב האינפלציה... משהו הולך להישבר במערכת המוניטרית.... ואז ה*** הולך לפגוע במאורר
    סגור
  • לא טוטניק ולא קרחון.
    כגן 10/02/2023 16:34
    הגב לתגובה זו
    9 0
    עליך נאמר המשפט "גם שעון מקולקל צודק פעם ביום". עוד 20 שנה תגיד "רואים? צדקתי"
    סגור
  • לאיצ
    לרון 10/02/2023 10:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברור שכוונתי למצב הכלכלי,המצב הבורסאי הוא משהו אחר וללא קורלציה
    סגור
  • לאיצ
    לרון 10/02/2023 10:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפעם אני איתך
    סגור
  • 6.
    "מניות הו המשחק היחיד בעיר"טעות חמורה בידיך
    ג'וני 09/02/2023 20:08
    הגב לתגובה זו
    5 2
    שלמה- הגיע הזמן שגם משקיע מנוסה וותיק כמוך יבין שאחרי מעל עשור של ריביות 0 , כללי המשחק השתנו , וכל זמן שאפשר לקבל בין 4.4%-5% לאגח ארהב לשנה או שנתיים , המניות כבר אינן המשחק היחיד בעיר , בטח כשהפד חוזר ומצהיר שיהיה צורך להשאיר את הריבית גבוהה למשך זמן ממושך
    סגור
  • צודק אבל עדיין הן המשחק הכי טוב בעיר (ל"ת)
    ט 09/02/2023 20:39
    הגב לתגובה זו
    10 1
    סגור
  • 5.
    למר גרינברג
    עידן 09/02/2023 19:10
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זה יהיה מחכים ומועיל מאוד אם תסכים להגיב לדברי פרופ' עלי קריזברג. אין כמו סיעור מוחות של שני מומחים, בשביל לגבש עמדה מבוררת. תודה מראש!
    סגור
  • הם הגיבו
    לרון 12/02/2023 11:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האחד לשני,עובדה שיש קישורית
    סגור
  • איני מגיב לכתבות אחרות אבל
    שלמה גרינברג 10/02/2023 14:27
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אני בהחלט מסכים עם ההגדרה "האטה" ונא לשים לב שהכתבה עוסקת רק בארה"ב
    סגור
  • 4.
    לשלמה - הבהרה
    אילן 09/02/2023 19:03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אתה כותב: "הכוח, בגלל המהפכה, בידי המשקיעים ובתנאי שישתמשו בשכל הישר ובאפשרויות שהמהפכה פתחה בפניהם (TSLA כדוגמה)". על איזה "אפשרויות" דבריך מכוונים? על אפשרויות של מחקר ואנזליזה לצורך קבלת החלטות מושכלת? – אם כן כיצד TSLA קשורה לזה? לא מתריס רק מנסה להבין, אשמח להסבר ברור, תודה מראש
    סגור
  • אפשרויות של מחקר ואנזליזה לצורך קבלת החלטות מושכלת
    שלמה גרינברג 10/02/2023 14:17
    הגב לתגובה זו
    8 0
    וטסלה דוגמה מצויינת לכך שהרי בתחילת ינואר ובעקבות מבול של הורדות המלצה וכתבות נגטיביות של מומחים, המניה ירדה ל 101 דולר וכתבתי אז שזה פשוט לא מדוייק
    סגור
  • 3.
    לשלמה היקר
    נעמה 09/02/2023 19:01
    הגב לתגובה זו
    4 2
    ממש תודה, אין חכם כבעל נסיון. נסיתי לשאול שבוע שעבר וכנראה שהתפספס, ואפרופו - "מהפכת הטכנולוגיה מאפשרת לכל אחד לבדוק ולהחליט במה הוא מעוניין ולא פחות טוב מכול אנליסט או יועץ", השאלה מתאימה מאוד: באופן כללי: כשבTop Rinks ממוצע מחיר היעד ע"פ האנליסטים, במניה מסויימת נמוך משמעותית ממחיר היעד של Trefis, למי היית נותן יותר משקל? כמובן שזה לא הפרמטר היחיד אבל בכל זאת.
    סגור
  • את מתכוונת ל- tipranks
    שלמה גרינברג 13/02/2023 16:37
    הגב לתגובה זו
    1 0
    את זה אני מכיר אבל זה לגמרי שונה מ Trefis, אני מעדיף את האחרון אבל לא מזיק לחפש עוד דעות במקומות אחרים
    סגור
  • נעמה-
    רז 10/02/2023 16:58
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אני לא שלמה, אבל באמת שעדיף לך לקרוא סקירות ודוחות על חשבון אנליזות. Motely fool לדוגמא ..
    סגור
  • איני מכיר את Top Rinks (ל"ת)
    שלמה גרינברג 10/02/2023 14:21
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • שלמה תודה על המענה, ידוע לך על אתר נוסף
    נעמה 11/02/2023 19:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ברמה של Trefis?
    סגור
  • 2.
    אני מבין שאתה לא מטעה במזיד...פשוט ככה יוצא לך ואתה דבק
    שלמה פרסם 09/02/2023 18:38
    הגב לתגובה זו
    8 6
    בזה בלי לחשוב לעומקם של דברים לצערך וצערם של הצעירים ולא רק שרצים אחריך.
    סגור
  • 1.
    על מאמציך לעלות את השווקים לשחקים לא יעזרו...הכיוון
    גרינברג שלום 09/02/2023 18:36
    הגב לתגובה זו
    6 13
    ודאי של רק למטה ועמוק מאד
    סגור
  • שלמה גם הפסיק את הגשם. (ל"ת)
    רז 10/02/2023 16:39
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • AS I REMEMBER
    LONG 12/02/2023 11:48
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ....WHO'II STOP THE RAIN...
    סגור
  • ואוו!! (ל"ת)
    שלמה גרינברג 10/02/2023 14:21
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • איזה גזע כלב יש לך ? ואוו...וואו..... (ל"ת)
    לגרינברג 10/02/2023 16:35
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • ב 1929
    לרון 10/02/2023 10:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההתרסקות היתה חד משמעית,בימינו כעת ההתרסקות רב משמעית
    סגור
  • לרון, לך תאכל מלפפון (ל"ת)
    טוביה 10/02/2023 16:37
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות