"לא צופים שנפסיד ב-2023, אבל הרבעונים הראשון והשני יהיו מאתגרים"

כך אומר אלי גליקמן מנכ"ל צים בראיון לביזפורטל. הדוחות היו טובים אבל ברור שהשנתיים האחרונות לא יחזרו על עצמן. "מחירי התובלה נמוכים ב-80% ואפילו 90% מהשיא ולמרות זאת אנחנו מצפים להרוויח וצריך לזכור שגם הצד של ההוצאות עלה משמעותית. אני מכיר הרבה חברות בארץ שלא מרוויחות אפילו 100 מיליון דולר בשנה". איך החברה תנסה להרוויח למרות הצניחה במחירים?
 | 
telegram
(2)

אלי גליקמן נשיא מנכ"ל חברת הספנות הישראלית צים  צים +2.96% צים 26.1 +2.96% צים סגירה:0 פתיחה:25.45 גבוה:26.24 נמוך:25.11 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: מסכם שנתיים מצוינות מבחינתו. התוצאות בשמיים. צים הרוויחה כמעט כמו כל הבנקים בארץ ביחד. סכום עצום בכל שנה של 4.65 מיליארד דולר, במשך שנתיים. הסיבה היא כמובן מחירי התובלה שזינקו לשמיים בעקבות הקורונה והמשבר בשרשרת האספקה. התוצאה של השנה כולה היא בעיקר התוצאות של התחלת השנה. הרבעון האחרון כבר היה חלש במיוחד ביחס לאלה הקודמים, רווח של 417 מיליון דולר ברבעון (להרחבה על הדוחות). אבל אתם יודעים, הכל יחסי - זה עדיין רווח עצום.

הבעיה היא שהשנה הקרובה כבר לא תהיה כזו. הזהרנו כבר לפני יותר משנה, וגם לא מעט פעמים לאורך השנה האחרונה, שהחגיגה תסתיים. המניה זינקה לשווי של 10 מיליארד דולר ואז צללה חזרה ל-2.5 מיליארד (גם בעקבות חלוקת הדיבידנדים הגדולה, אבל לא רק). בצים מקווים לסיים גם את שנת 2023 ברווח, רק שזה יהיה הרבה יותר קשה. ברבעון הקודם גליקמן אמר לביזפורטל שהחברה מקווה לא לסיים את 2023 בהפסד. כעת הוא מעט יותר אופטימי אבל המוזיקה היא אותה מוזיקה - לא יהיה פשוט. השאלה היא האם המניה כעת זולה. לכאורה כן, היא נסחרת עמוק מתחת למזומן, אבל אם אתם חושבים שהיא תחזור להפסיד - אז אולי זו לא כזו מציאה.

"אנחנו מודעים לאתגרים. מתכווננים לשוק עם ירידה דרמטית במחירי הסחורות, כפי שהתחיל כבר לפני 9 חודשים. אנחנו כן חושבים ומחכים שיהיה שינוי במצב. אנחנו צופים שהרבעון הראשון והשני יהיו מאתגרים ושיפור ברבעונים השלישי והרביעי" אומר אלי גליקמן נשיא ומנכ"ל צים בראיון לביזפורטל אחרי הדוחות היום. "בספנות המסורתית - לא זו של השנתיים האחרונות - הרבעון השלישי והרביעי הם החזקים יותר בשנה, בגלל ההכנות לחגים בארה"ב, כאשר בנוסף יש שינויים ברגולציה ודלק ואנחנו מעריכים שתהיה עלייה בביקושים בחצי השני של השנה. ככל שיהיה ביקוש המחירים יעלו"

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אבל המחירים צנחו. זה פוגע בכם משמעותית.
גליקמן: "נכון, המחירים ירדו בין 80 ל-90 ביחס למחירי השיא שהיו לפני שנה. המחיר הממוצע בשנת 2022 היה 3,240 דולר למכולה ועכשיו המחירים הם 1,500 דולר בקו של שנגחאי. אז נכון שיש סחרים (נתיבי סחר) שבהם המחירים עדיין לא הגיעו לרמות של 2019 והם עדיין גבוהים יותר, אבל השוק בכללותו נמצא בירידה.

ומה לגבי צד ההוצאות?
גליקמן: "הרווחיות לא נמדדת רק לפי המחיר אלא גם לפי ההוצאות וגם הצד של ההוצאות עלה בצורה משמעותית. מחירי הדלק עלו ביחס ל-2019 וגם הטרמינלים והצ'רטר של האוניות. כלומר גם התשומות עלו בצורה ניכרת וזה פוגע בתוצאות".

אתם מאמינים שתצליחו להיות רווחים ב-2023 בכל זאת?
גליקמן: "הודענו על התחזית שלנו ל-2023. כמה מתוך זה יתגלגל לשורה התחתונה? צים בימים הכי טובים שלה לא הרוויחה כמו שאנחנו מעריכים שהיא תרוויח בתחזית הכי שמרנית שלנו ל-2023. כלומר אנחנו לא צופים להפסיד ב-2023.

ברבעון הקודם אמרת שתעשו הכל כדי לא להגיע להפסד. מה הרווח שאתם צופים?
גליקמן: "אני מכיר הרבה מאוד חברות בארץ שלא מרוויחות גם 100 מיליון דולר ו-200 מיליון דולר. נשמח להיפגש עם התוצאות הללו ולהיות יותר צנועים ברווחיות.

בוודאות לא תפסידו?
גליקמן: "אין ודאות בעולם הספנות, בטח בעולם. רואים עכשיו כל יומיים שבנקים קורסים. אנחנו מתנהלים בעולם העסקי ונותנים תחזית על סמך המידע העסקי שיש ברשותנו."

איך נערכתם לצניחה במחירים?
גליקמן: "נערכנו לקליטת 46 אוניות חדשות, כשהראשונות כבר החלו להגיע. האוניות הללו גדולות משמעותית מהאוניות שאנחנו עובדים איתן כיום ולכן העלויות שלנו (מחיר הסלוט) יירדו בצורה ניכרת וזה יאפשר לנו להיות יותר תחרותיים.

"בנוסף, נהיה הראשונים בעולם להפעיל אוניות LNG, בסחר בין אסיה וסין לארה"ב, שהן האוניות 'הכי פחות מזהמות' ביחס לאוניות הרגילות, ולכן יהיה לנו יתרון תחרותי בתמחור מול החברות הגדולות בעולם כמו וול מארט, אמזון נייק איקאה, הום דיפו, טארגט, שנמדדות בזיהום אוויר שלהן והלן חשוב להראות שהן מורידות את הזיהום ביחס לסביבה. נרצה לקבל פרמיית מחיר על זה שאנחנו מזהמים פחות.

"היתרון השלישי הוא שהצטיידנו במכולות חדשות (קונטיינרים) בסכום של מיליארד דולר בשנתיים האחרונות. אין חברה שמשקיעיה כל כך הרבה בעתיד שלה, בטח בתקופה כל כך קצרה, ולראייה - כך אמר לי גם אחד ממנהלי החברות הגדולות במשק"

מה תעשו עם המזומן שלכם, 4.6 מיליארד דולר?
"מחכים להזדמנויות. יהיו הזדמנויות לחברות שהיו מוערכות יותר מערכן ויהיו משעורכות פחות או בהתאם לשווי האמיתי שלהן".

יש משהו בקנה?
"אנחנו חברה ציבורית. נשמח להודיע אם יהיה משהו. אם היה משהו קונקרטי היינו מודיעים."

איך מסבירים את השווי הנמוך שלכם?
"צריך לפנות למשקיעים ולא אלינו. אבל באופן כללי - כל חברה מצפה שהשווי יהיה גבוה מהשווי שמעריכים אותה".

תגובות לכתבה(2):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    שימשיכו לחלק דיבידנדים נדיבים (ל"ת)
    מרדכי פ. 13/03/2023 19:59
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    ארהב
    שלי 13/03/2023 18:37
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הכוון למטה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות