צים: "נהיה השנה בין גבול הרווחיות לרווח. מצפים לעלייה בביקוש במחצית השנייה ולהתייצבות במחירי התובלה"
"אחרי 9 חודשים של ירידה בכל שבוע במחירי התובלה אנחנו רואים בשבועות האחרונים התייצבות של המחיר וזה נותן לנו את התקווה להאמין שמהנקודה הזו המחירים יתחילו לעלות, אבל קשה לדעת". כך אומר אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים בראיון לביזפורטל אחרי הדוחות החלשים לרבעון הראשון של 2023, כאשר המניה צוללת כעת ב-15% בוול סטריט.
צריך לומר, זה היה צפוי - מחירי התובלה צללו ואיתם גם התוצאות של צים. אחרי הדוחות הקודמים גליקמן העריך בראיון לביזפורטל שהרבעונים הראשון והשני יהיו מאתגרים. השאלה היא ההמשך. אבל דבר אחד ברור: צים לא תרוויח כבר 4.65 מיליארד דולר בשנה אחת. המספרים האלה לא יחזרו. השאלה האם היא בכלל תרוויח. גליקמן מאמין שזה יהיה על "בין גבול הרווחיות לרווח". זו תחזית חיובית בהתייחס לאנליסטים שצופים לחברה הפסד של כ-150 מיליון דולר השנה.
לא יהיה רווח של חצי מיליארד דולר כמו ב-2020?
גליקמן: "אנחנו לא בשוק הזה יותר. אני לא יכול להיות איש בשורות בנושא".
האנליסטים מצפים שתפסידו השנה, אבל אתם לא מורידים תחזיות. מאיפה ההבדל? איפה תפתיעו אותם?
גליקמן: "נמשיך להפתיע - מקווים שלטובה. פרסמנו לפני חודשיים תחזית שבה אמרנו שהמחצית הראשונה של השנה תהיה מאתגרת עם תוצאות חלשות ושאנחנו מעריכים שהמחצית השנייה תהיה יותר חזקה, ולא שינינו את התחזית השנתית. כלומר אנחנו עדיין מאמינים שהמחצית השנייה תהיה טובה יותר".
ממה זה ינבע, הרי אין לכם השפעה על מחירי התובלה?
"אנחנו מאמינים בדרך. יש לנו על סמך מה להאמין. זה נובע משלושה דברים - מבנה האוניות החדש שלנו. כל מספר שבועות מקבלים אוניה חדשה, שהיא יותר יעילה בדלק, יש בה יותר תאים, אוניות יותר גדולות שמאפשרת לנו להתחרות גם עם מחירי שוק אגרסיביים, להיות יעילים ולהגיע לרווחיות. נכנסו כמה אוניות וייכנסו עוד וזה יבוא לידי ביטוי בהמשך.
"לצד זה אנחנו מבצעים שינויים בקווים והתאמתם לשוק וכן שימוש בכלים דיגיטליים שיתנו לנו יתרון ובידול מהמתחרים. ביחד אנחנו מאמינים שהתוצאות שלנו ככל שיעברו הרבעונים גם אם מחירי התובלה יהיו נמוכים נוכל לספק תוצאות טובות יותר".
מה אתם מצפים שיסייע לכם בנוסף?
גליקמן: "גם הרבעון הנוכחי יהיה עדיין מאתגר. אבל אנחנו מאמינים שהשיפור שלנו במבנה ההוצאות, על ההוצאות יכולים לשלוט - האוניות ושיפור הקווים כאמור, ובנוסף אנחנו מצפים שברבעונים השלישי והרביעי הביקוש יעלה בחזרה.
"נכון לעכשיו אנחנו רואים במדינות המערביות ירידה בכמות ההתחלות של בתים חדשים וגם בשיפוץ של בתים יד שנייה, כתוצאה כנראה מהאינפלציה הגבוהה. זה גורם לכך שיש פחות הובלה של מוצרים של בינוי לחברות כמו הום דיפו ולואו'ס, כך שלמרות שיש ביקוש גבוה לאלקטרוניקה וביגוד עדיין הביקוש ככלל יורד, אבל אנחנו מעריכים-מצפים שברבעון השלישי והרביעי זה ישתפר (בגלל עונת החגים. נ"א). זה לא ודאי".
יש לכם 4.25 מיליארד דולר במזומן, אתם מחפשים לרכוש חברות?
"אנחנו בהחלט מסתכלים על רכישת חברות מחפשים הזדמנויות בשוק.
אלו חברות למשל מעניינות אתכם?
"חברות קטנות שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו לרכוש אותן, כאלה שהשווי שלהם לא גבוה מדי ויכולות גם לייצר ROI (החזר על ההשקעה. נ"א) גבוה אבל בזמן קצר-מהיר יחסית.
"צריך לומר עוד משהו, המזומנים גם מאפשרים לנו לספוג את ההפסד ברבעון. 58 מיליון ברבעון זה הפסד מאוד משמעותי לחברות אבל אצלנו, כתוצאה מיתרת המזומנים הגבוהה - זה לא משמעותי".
ממה נובע החוב נטו שלכם?
"לצים אין חוב פיננסי, יש לנו חוב תפעולי כתוצאה מחכירת אוניות. אנחנו נמצאים במצב מאוד מיוחד. בעבר, לאורך כל השנים לצים היו התחייבויות על העבר. היום החוב שלנו הוא עתידי, בעיקר מהפעלת אוניות. זה לא חוב רגיל אלא כזה שנובע מחכירת האוניות. לפי התקנים IFRS16 שנכנסו לפני שנתיים, כל רכוש, במקרה הזה אוניה, שאתה חוכר מעל לשנה נחשבת בדוחות הכספיים שאתה הבעלים שלה. מרגע שהיא בחכירה אתה מחשיב את כל החוב שלה. אז החוב נובע מחכירת אוניות אבל התשלומים הם שוטפים עתידיים".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה