לקראת כנס המפתחים: אפל תפיח רוח חיים מחודשת בתחום המציאות המעורבת?

משקפי המציאות המעורבת אותם צפויה החברה להשיק בכנס המפתחים שיצא לדרך הערב, מעוררים עניין רב בקרב משקיעים וחובבי טכנולוגיה; מה המשמעות של מציאות מעורבת, מי החברות המובילות בתחום, והאם ההשקה תצליח לגנוב בחזרה את הפוקוס מתחום הבינה המלאכותית?
 | 
telegram

ההשקה הצפויה של קסדת המציאות המעורבת (mixed reality) של אפל APPLE -1.41% APPLE 225 -1.41% APPLE סגירה:0 פתיחה:226.27 גבוה:226.92 נמוך:224.27 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: צפויה לעמוד במרכז כנס המפתחים השנתי של ענקית הטכנולוגיה, אשר יצא היום בערב לדרך (20:00 שעון ישראל). השמועות על ההשקה הספיקו לעורר עניין רב מצד חובבי טכנולוגיה ומשקיעים בכל העולם, שכן מדובר בהשקה הראשונה של מכשיר טכנולוגי חדש לחלוטין מאז שנת 2015 אז הושק ה-Apple Watch. כמו כן, מדובר בכניסה ראשונה של החברה לשוק המציאות המעורבת, בו פועלות חלק ממתחרותיה, ובו הן הספיקו לרכוש ניסיון ומוניטין, אך טרם זכו להצלחה של ממש.

הדמיית משקפי המציאות המדומה של אפל
הדמיית משקפי המציאות המדומה של אפל. קרדיט: Antonio De Rosa​

"מציאות מעורבת" - מה זה?
המונחים "מציאות רבודה" (augmented reality) ו"מציאות מדומה" (virtual reality), נכנסו בשנים האחרונות ללקסיקון של כולנו, בין היתר סביב השימוש ההולך ומתרחב במשקפי מציאות מדומה ועל רקע השקת המטאוורס של חברת מטא לפני כשנתיים. אך למי שלא הספיק לעקוב או נבהל מהמונחים הללו, נעשה מעט סדר: מציאות מדומה מתייחסת לכלים טכנולוגים שונים שנועדו לנתק את המשתמש מהעולם החיצון ולהכניס אותו לעולם דיגיטלי לחלוטין. לעומת זאת, המציאות הרבודה מבקשת לשלב אלמנטים דיגיטליים בעולם האמיתי, החל מסימולציות לטייסים וכלה במשחקים פופולאריים כמו פוקימון גו.

וכאן נכנסת לתמונה "המציאות המעורבת" (או המציאות ההיברידית), אשר מבקשת לקחת את הרעיון הזה צעד אחד קדימה, על ידי עירוב של אובייקטים פיזיים ווירטואליים. אלא שבניגוד למציאות הרבודה, במציאות המעורבת העולם האמיתי והדיגיטלי מתקיימים במקביל, כאשר האובייקטים הפיזיים והווירטואליים מקיימים ביניהם אינטראקציה. כך למשל, המשתמש יכול להפוך באמצעות פלטפורמות המציאות המעורבת את שולחן העבודה במשרד שלו למסך מגע אינטראקטיבי, או לחלופין להושיב דמות מסרט על הספה שבסלון ביתו.

אחד השימושים הפופולאריים והנפוצים של המציאות המעורבת כיום מגיע מאפליקציות התמונות והמסרים דוגמת אינסטגרם וסנאפצ'ט, בדמות אינספור מסננים (פילטרים), כמו גם באפליקציות המציעות התאמת בגדים, רהיטים או איפור על סמך הנתונים בעולם האמיתי (גודל החדר, מבנה הגוף/הפנים וכו'). אך פוטנציאל השימוש בטכנולוגיה חור משימושים אלו הוא אינסופי, החל מסרטוני הדרכה וסיורים וירטואליים וכלה בסימולציות במעבדות רפואיות, במפעלים, ובאתרים צבאיים.

עם זאת ועל אף העניין הציבורי הרב בתחום, כיום תחום המציאות המעורבת מתמודד עם כמה אתגרים משמעותיים המקשים על הטכנולוגיה להפוך לזמינה בכל מקום. ראשית, המציאות הרבודה נשענת על שני תחומים שנמצאים עדיין בחיתולים (באופן יחסי) וטרם זכו ליישומים נרחבים - מציאות מדומה ורבודה, ובינה מלאכותית (על אף פריצות הדרך האחרונות). שנית, תהליך יצירת הטכנולוגיה של המציאות הרבודה, דורשת כוח אדם מיומן, כסף רב ומשאבים טכנולוגים משמעותיים (כולל חומרה). לבסוף, השימוש בטכנולוגיה דורש מיומנות מסוימת אשר לא בטוח שתתאים לכלל האוכלוסייה.

החברות והמוצרים שכבר פועלים בתחום
בכדי לחוות באופן מיטבי את טכנולוגיית המציאות המעורבת, נעשה לרוב שימוש בהתקן המתלבש על הראש (HMD), ומדמה במידה רבה משקפיים (אך כולל גם אלמנטים של סאונד), ומציג את האלמנטים הווירטואליים. בתחום זה פעולות כמה מהחברות הבולטות בסקטור הטכנולוגיה אשר השיקו בשנים האחרונות מוצר מעין זה, ובראשם מייקרוסופט ומטא (לשעבר פייסבוק). 

מוצר המציאות המעורבת הפופולארי ביותר כיום הוא ה-HoloLens 2, של חברת מייקרוסופט, אשר עושה שימוש בחיישנים ומצלמות מתקדמות בכדי לעקוב אחר תנועות המשתמש ולמפות את סביבתו. ה-HoloLens 2 כולל גם אודיו מרחבי מובנה, אשר משפר את החוויה על ידי מתן צליל מציאותי המשתנה בהתאם לפעולות של המשתמש בסביבה הווירטואלית.


משקפי המציאות המדומה של מיקרוסופט (HoloLens). מתוך אתר החברה

לצד מיקרוסופט, פועלת מטא שהפכה בשנים האחרונות לשם נרדף למציאות מדומה ומעורבת בין היתר בשל שינוי שמה של החברה לקראת השקת המטאוורס (עולם המציאות המדומה של החברה). כיום, מוכרת החברה את  משקפי ה-Quest Pro, אותם השיקה באוקטובר האחרון, תמורת 1,500 דולר. אלא שעד כה המוצר לא זכה להצלחה רבה, ובסוף השבוע הודיע מנכ"ל החברה מארק צוקרברג, על השקה צפויה של הדור הבא של מוצרי המציאות המעורבת ה-Quest 3 (בין היתר על רקע ההשקה הצפויה של אפל).

בדומה למיקרוסופט ומטא, גם ענקית הטכנולוגיה הדרום קוריאנית סמסונג, פועלת בשנים האחרונות בתחום. בחודש פברואר האחרון הודיעה החברה על שיתוף פעולה מסקרן עם אלפבית (חברת האם של גוגל) ויצרנית השבבים קוואלקום. בהודעה שפרסמו החברות לא סופקו פרטים רבים, אך מספר ימים לאחר מכן חשף אחד מבכירי החברה הדרום קוריאנית, כי בכוונתם להיכנס בעתיד הקרוב לתחום המציאות המעורבת.

 מה יש לאפל להציע?
אל תוך השוק הזה תבקש ככל הנראה להצטרף במהלך השבוע גם אפל, במסגרת כנס המפתחים שהיא עורכת. על פי רשת בלומברג, המוצר החדש ייהנה מתמונות ברזולוציית 4K, ויכלול מעקב אחר תנועות גוף, באמצעות 6 מצלמות שיספקו תצוגה מיטבית ככל הניתן של העולם החיצון. המכשיר העונה לשם הזמני Reality One או Reality Pro, יעשה שימוש בשבבי ה-M2 הפועלים כיום במחשבי ה-Mac של החברה.

המשקפיים צפויים לזכות גם במערכת הפעלה ייחודית ועצמאית, שתאפשר ניווט באמצעות תנועות וקול. כמו כן, החברה צפויה להשיק אפליקציות נפרדות, התומכות במכשיר ובטכנולוגיית המציאות המעורבת. עם זאת, הפלטפורמה תתמוך בגישה לאפליקציות iOS השונות דוגמת Messages, FaceTime ו-Safari. על פי בלומברג, אפל תשחרר את המוצר בסוף שנת 2023 או בתחילת 2024. המחיר אגב, צפוי לעמוד על לא פחות מ-3,000 דולר, סכום גבוה ממרבית המחירים של מוצרי החברה.

בשוק הטכנולוגיה מחכים להשקה בקוצר רוח, בין היתר על רקע העובדה שיתר חברות הטכנולוגיה האחרות התקשו ליצר ביקושים נרחבים למוצרי המציאות המעורבת. בינתיים הספיקה הקהילה הטכנולוגית להעביר את המיקוד שלה אל עבר התחום הלוהט החדש הבינה המלאכותית, בו לוקחת חלק כלל החברות הטכנולוגיות הגדולות. כעת הם ימתינו לצפות האם אפל תצליח להוכיח לכל הספקנים שצצו בשנים האחרונות לאור חוס ההצלחה של התחום כי הם טועים. ברקע ההנחה שכניסתה של החברה לשוק בשילוב עם בסיס הלקוחות העצום שלה עשויים להוות פוטנציאל להפיח רוח חיים מחודשת בעולם המציאות המעורבת. כמו כן חשוב לציין, שעל אף המאבק על המשאבים, תחום המציאות המעורבת הולך יד ביד עם תחום הבינה המלאכותית, ואף עשוי להנות במידה רבה מהדחיפה ממנה הוא נהנה מתחילת השנה עם השקתו של הצ'טבוט הפופולארי ChatGPT של חברת OpenAI בסוף שנת 2022.

על מה עוד תודיע אפל וכיצד ניתן לצפות?
לצד משקפי המציאות המעורבת החברה גם צפויה להציג לראשונה את הגרסאות האחרונות של מערכות ההפעלה השונות שלה, iOS 17 ו-iPadOS 17. על פי ההערכות השינויים בעדכון החדש יהיו מינוריים ביחס לעדכון האחרון ויכללו שינויים במסך הנעילה וכן ממשק נוח יותר של אפליקציות בפלטפורמת ה-CarPlay. לפי הוול סטריט ג'ורנל החברה תציג גם אפליקציית יומן חדשה, שתצטרף לאמצעי הניטור הבריאותי שמפעילה החברה, ותכלול אמצעי למעקב אחר הפעילות היומית של המשתמש במטרה לאמוד את מצב רוחו. גם ה-iPadOS 17 של אפל צפוי לקבל אפליקציית בריאות ייעודית משלו, כמו גם את היכולת להתאים אישית את מסך הנעילה. ה-Apple Watch גם צפוי לקבל עדכוני תוכנה מעניינים, בצורה של ממשק חדש המתמקד בווידג'טים שיקלו על הגישה לתכונות מסוימות של שייתרו את הצורך לפתוח את כל התוכנה.

על פי הדיווחים, אפל גם עובדת על שורה של מחשבי Mac חדשים וצפויה להשיק את MacBook Air בגודל 15 אינץ' (38.1 ס"מ) עם מעבד M2, כמו גם שני מחשבים שולחניים: אחד עם שבב M2 Max של אפל ואחר עם מעבד M2 Ultra חדש. המחשבים השולחניים יהוו גרסאות חדשות של ה-Mac Studio של אפל.

בנוסף, החברה צפויה להראות כיצד היא עומדת בקצב בכל הקשור למרוץ החם בתחום הבינה המלאכותית. על פי הדיווחים, אפל מתכננת להציג תצוגה מקדימה של שירות אימון דיגיטלי מבוסס בינה מלאכותית, שיעודד אנשים להתאמן ולשפר את הרגלי השינה והאכילה שלהם. אפל עשויה גם להדגים תכונה שמבטיחה לשכפל את קולו של משתמש לשיחות טלפון לאחר 15 דקות בלבד של אימון.

בכנס אשר יחל ב-20:00 בערב שעון ישראל  (13:00 בצהריים בחוף המזרחי בארצות הברית), ניתן לצפות באתר החברה אך גם בעמוד היוטיוב שלה:

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות