אקסון רוצה להיכנס לעסקי הליתיום - למה אולי זה לא רעיון כזה טוב?
ענקית הנפט אקסון מובייל EXXON MOBIL -0.12% EXXON MOBIL 121.79 -0.12% סגירה:0 פתיחה:121.75 גבוה:123.2 נמוך:121.65 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: חושבת להיכנס לעסקי הליתיום בעקבות גדילת מספר הרכבים החשמליים והאיום כי יגרמו לירידה בביקוש לבנזין. סוכנות האנרגיה הבינלאומית מעריכה כי יהיו בעולם כ-350 מיליון רכבים חשמליים עד לסוף העשור, פי כמעט 10 מהמצב כיום. זה יגרום לרכבים חשמליים להוות בערך 15% מהרכבים הפרטיים בעולם, עלייה משמעותית מה-2% הנוכחיים. אולי היא בכלל צריכה להיכנס לעסקי החשמל?
"ההזדמנות הזו מרגישה לנו כניצחון משולש, נוכל בעזרתה לנצל את היכולות שלנו, להשפיע לטובה על הסביבה ולעזור לאספקת רכיב הכרחי לתעשיית האלקטרוניקה וה-EV", אמר מנכ"ל אקסון דארן וודס בשיחת המשקיעים האחרונה. "זוהי נקודת המבט הנוכחית שלנו ואנחנו בוחנים באופן פעיל את ההזדמנויות הקיימות ואוהבים את מה שאנו רואים עד כה".
בבולמברג דיווחו השבוע כי אקסון נמצאת בשיחות עם כמה מיצרניות הרכבים והסוללות לרכבים חשמליים בכדי לספק להם ליתיום, רכיב עיקרי בסוללות של הרכבים. בנוסף, בתחילת השנה דווח כי החברה רכשה שטח באקרנסו שיכול בקלות להפוך למפעל לייצור ליתיום. אקסון מאמינה כי הידע שצברה בקידוחי נפט ובייצור כימיקלים יעזור לה על מנת לייצר מוצרי ליתיום, יכול להיות שהוא באמת יעזור אבל יש כמה דברים שצריך לשים לב אליהם.
הראשון הוא איכות. ככל שהביקוש לסחורה גדל יתכן וחברות הכרייה יצטרכו לכרות ליתיום באיכות נמוכה יותר, מה שעלול להוביל לעלויות כרייה וייצור גבוהות יותר בשל הצורך לעבד כמויות גדולות יותר של חומרים על מנת להפיק את אותה כמות המשאב. לאקסון אין כרגע את האפשרות הזו שקיימת לחברות כמו SOCIEDAD QUIMICA CHILE -3.46% SOCIEDAD... 38.26 -3.46% סגירה:0 פתיחה:38.57 גבוה:39.23 נמוך:37.85 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: Albemarle ALBEMARLE CORP -0.54% ALBEMARLE C 108.39 -0.54% סגירה:0 פתיחה:106.27 גבוה:109.48 נמוך:104.55 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , SQM ו- {LIVENT CORP} Livent. השני, שווי השוק של שלושת יצרניות הליתיום הגדולות יחד הוא בערך עשירית מזה של אקסון. ההכנסות של כל עסקי הליתיום עומדות על כמה מיליארדים בשנה. השאלה האם זה שווה בכלל מבחינתה של אקסון את הטרחה היות וזה לא ממש פותר לה את הבעיות.
בתחילת החודש דיווחה אקסון כי היא צופה ירידה משמעותית ברווחיה לרבעון השני, זאת לאור מחירי הגז הטבעי הנמוכים ומרווחי הזיקוק שפוגעים ברווחיות שלה. לדבריה, היא צופה ירידה של כ-4 מיליארד דולר בהשוואה לרווחי הרבעון הקודם, מה שעשוי להעיד על תקופה מאתגרת בפתח. אנליסט RBC, בירז'ה בורקטריה, צופה שהרווח הנקי של אקסון ירד לסביבות 7.5 מיליארד דולר, הרבה מתחת לקונצנזוס של בלומברג לרווח של כ-9.43 מיליארד דולר.
שוק הנפט העולמי חווה ירידה ברווחיות בהשוואה לרמות השיא של השנה שעברה, ירידה שניתן לייחס לשילוב של גורמים, כולל ירידה במחירי הסחורות, עליית הריבית העולמית וההתאוששות האיטית של סין מהסגרים של הקורונה. כתוצאה מכך, תוצאות הרבעון השני של חברות Big Oil נמצאות בבדיקה אינטנסיבית, במיוחד בכל הנוגע ליכולתה לקיים הבטחות בנוגע להחזרת סכומים נכבדים לבעלי המניות באמצעות רכישות חוזרות וחלוקת דיבידנדים.
הביקוש לליתיום יגדל אבל כנראה שהוא לא יגיע למימדים של הנפט. רכב חשמלי סטנדרטי מכיל בתוכו ליתיום בשווי 1,000 דולר בלבד, בעוד מכונית רגילה שורפת דלק בשווי של 20 אלף דולר במהלך חייה. כלומר הליתיום לא נצרך כמו הנפט, הוא נשאר עם הרכב ומה שנצטרך שוב ושוב זה החשמל. הסוללות קצת יותר דומות לנפט, כשהן משומשות שוב ושוב לצורך אגירה ושימוש בחשמל.
יתכן ואקסון בכלל צריכה להסתכל לכיוון של כניסה לעולם החשמל. המשמעות של יותר רכבים חשמליים היא ביקוש גובר לחשמל וחשמל הוא עסק גדול. אילון מאסק צופה כי הביקוש לחשמל בארצות הברית לבדה יכפיל את עצמו. בנוסף, האמריקאים מבזבזים מאות מיליארדים של דולרים בשנה על חשמל. החברה נסחרת כעת לפי שווי של 423.6 מיליארד דולר. זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-3.4% מתחילת השנה ועלתה ב-14.7% בשנה האחרונה כולה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.זה לא שאחסון יכולים להחליט שכל המכוניות יהיו עם נפטמבין2 03/08/2023 01:55הגב לתגובה זו0 0זו המציאות שהולכים לכיוון מכוניות חשמליות.סגור