פורד, GM וגם טסלה ישלמו יותר שכר עבודה - שביתה או לא
נותרו שמונה ימים לפני שהסכם העבודה של איגוד עובדי הרכב (UAWׂ) עם שלושת יצרניות הרכבים פורד FORD MOTOR +3.52% FORD MOTOR 11.18 +3.52% סגירה:0 פתיחה:10.78 גבוה:11.38 נמוך:10.78 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS +5.1% GENERAL MOT 58.52 +5.1% סגירה:0 פתיחה:55.73 גבוה:58.9 נמוך:55.65 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: וסטלנטיס STELLANTIS N.V +1.52% STELLANTIS 13.05 +1.52% סגירה:0 פתיחה:12.74 גבוה:13.17 נמוך:12.73 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (חברת האם של קרייזלר) יפוג, ב-14 בספטמבר, כשלאחר מכן צפויה להתרחש שביתה. בוול סטריט חוששים מהעלויות שיגיעו בעקבות הפסקת העבודה.
"זהו מצב פוטנציאלי לסיוט עבור ג'נרל מוטורס ופורד, שכן שתי היצרניות נמצאות בשלבים ראשוניים של טרנספורמציה מסיבית לרכבים חשמליים לעשור הקרוב שתגדיר האם הן יצליחו בעתיד", כתב אנליסט וודבוש, דן איבס. לפי איבס התזמון של השביתה הוא נוראי, שכן פורד ו-GM מנסות להגביר את ייצור הרכבים על מנת להדביק את קצב הייצור של טסלה TESLA INC +3.8% TESLA INC 352.56 +3.8% סגירה:0 פתיחה:341 גבוה:356.64 נמוך:337.7 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: . הפסקת עבודה תגדיל את המרווח בין היצרניות.
"תעשיית הרכב בדטרויט נמצאת בתקופה לחוצה, שכן יש הרבה להסכים עליו במשא ומתן הזה וההסכם האחרון של UPS עם איגוד העובדים מפעיל לחץ גדול יותר על הנהגת איגוד עובדי הרכב לספק ניצחון גדול", הוסיף איבס. UPS כזכור חתמה על הסכם חדש עם איגוד העובדים הכולל העלאת שכר של בין 5% ל-6% בשנה בממוצע בחמש השנים הקרובות.
המשקיעים כנראה צריכים להניח שהשכר הולך לעלות עבור עובדי הרכב. האינפלציה הייתה בממוצע קרוב ל-4% בתקופת ההסכם הנוכחי, בעוד שכר העבודה עלה קרוב ל-2% בשנה בממוצע. הפער הזה הוא אחת הסיבות לכך שהמשא ומתן הנוכחי כל כך מורכב. "אנו חושבים ששביתה של 150,000 חברי UAW החל מאמצע ספטמבר היא בסבירות גבוהה", כתב אנליסט CFRA, גארט נלסון. "למעשה אנחנו חושבים שהשביתה עשויה להימשך מספר שבועות". עוד הוסיף נלסון כי הנשיא החדש של איגוד עובדי הרכב, שון פיין, מחפש להטביע את חותמו ומבקש העלאות שכר של יותר מ-40% לאורך חיי החוזה.
"חברי האיגוד מאסו מחיים ממשכורת למשכורת בעוד האליטה התאגידית והמיליארדרים ממשיכים להתקדם כמו שודדים", אמר נשיא האיגוד שון פיין לאחר אישור השביתה. "שלושת החברות הגדולות (ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס) ממשיכות להרוויח בעוד אנחנו שוברים את הגב".
עלויות עבודה גבוהות יותר עלולות לפגוע ב-GM, פורד וסטלנטיס ביחס ליצרניות רכב שאינן מאוגדות כמו ריביאן וטסלה. למרות זאת, השכר עולה ברחבי ארה"ב וגם בטסלה ואחרות יצטרכו להעלות את השכר על מנת להקטין את הסיכון להתאגדות. מנכ"ל טסלה אילון אמסק אף אזמין את UAW לערוך הצבעה בקליפורניה "כשנוח להם".
למרות זאת, יש סיכוי שהמצב לא יהיה כל כך נורא. GM חוותה שביתה של חודש בשנת 2019. הפסקת העבודה והסכם העבודה החדש לא פגעו בחברה או ברווחיות היחסית שלה. מניית החברה ירדה ב-10% בשלושה חודשים סביב המשא ומתן והשביתה של איגוד העובדים. לאחר שהצדדים הגיעו להסכמה, מניות GM חזרו לרמות של לפני השביתה תוך כמה שבועות. נראה כי למשא ומתן ולשביתות אין השפעה גדולה בטווח הארוך על המניות. יחסי עבודה, כמובן, חשובים לכל חברה והשביתות מביאות לתנודתיות רבה.
בנוסף, לא כולם בוול סטריט מודאגים. אדם ג'ונאס ממורגן סטנלי וג'ון מרפי מבנק אוף אמריקה כתבו שניהם שכל ירידה עקב חשש משביתה היא הזדמנות קנייה במניות יצרניות הרכב. שניהם מאמינים כי המניות נוטות להתאושש לאחר שהחששות מהשביתה והסכם העבודה דוחפות את המניות מטה בשבועות לפני סיום החוזה.
פורד, ג'נרל מוטורס וסטלנטיס ירדו ב-10%, 7% ו-7% בהתאמה בחודש האחרון, כשהתקווה היא שלאחר שייחתם ההסכם הן יקפצו בחזרה. למרות זאת, אין כל בטוחה כי ההסכם ייחתם לפני ה-14 בספטמבר.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה