אינסטקארט
צילום: טוויטר

אינסטהקארט החלה להיסחר ומזנקת ביותר מ-20%

החברה מכרה כ-22 מיליון מניות בהנפקה וגייסה בסך הכל 660 מיליון דולר, כ-420 מיליון דולר צפויים להגיע לחברה
אדיר בן עמי |

חברת משלוחי המכולת אינסטהקארט החלה להיסחר תחת הסימול CART כשעם תחילת המסחר זינקה ב-40% יותר ממחיר ההנפקה שלה שעמד על 30 דולר. מנית החברה פתחה במחיר של 42 דולר מה שנתן לה שווי שוק של 13.9 מיליארד דולר.

החברה הממוקמת בסן פרנסיסקו אמרה כי מכרה 22 מיליון מניות בהנפקה שלה וגייסה סך הכל כ-660 מיליון דולר, כשבערך 420 מיליון דולר יגיעו לחברה. הנפקת אינסטהקארט היא אחת ההנפקות הנעקבות השנה ומגיעה לאחר ההנפקה המוצלחת של מעצבת השבבים Arm בשבוע שעבר, מה שגרם לאינסטהקארט לעלות את טווח המחירים להנפקה שלה. החברות יחד צפויות, כך מקווים המשקיעים, לפתוח את החלון לשוק ההנפקות, שהיה די שקט במשך רוב השנה.  

האופן בו תיסחר מנית החברה ממחר יהיה תלוי בעיקר באמונת המשקיעים ביכולת ההתרחבות והרווחיות של החברה בהמשך. אינסטהקארט הניבה הכנסות של 2.55 מיליארד דולר בשנה שעברה, עלייה של 39% לעומת השנה קודם לכן. בערך שלושה רבעים מההכנסות הגיעו מפעילות הליבה של החברה של משלוח מצרכים לבתים בעזרת קבלנים. שאר ההכנסות הגיעו משירותים אחרים כמו למשל שירות הפרסומות של החברה שמאפשר לקמעונאים להציג פרסומות ללקוחות בפלטפורמה. לחברת משלוחי המכולת היו הפסדים נטו של 70 מיליון דולר ו-73 מיליון דולר ב-2020 ו-2021 בהתאמה. החברה הניבה רווח נקי של 428 מיליון דולר ב-2022, אם כי חלק גדול מכזה הגיע מהטבת מס בסך 358 מיליון דולר. 

לפי תשקיף החברה, היא עובדת עם מעל ל- 5,500 מותגים ו־80 אלף חנויות, ובשנה שהסתיימה בסוף יוני היא ביצעה 263 מיליון הזמנות. לדברי החברה, היא עוזרת לקמעונאים להגיע ל־7.7 מיליון לקוחות פעילים בחודש, שמוציאים בממוצע 317 דולר בחודש באינסטהקארט.

במחיר פתיחה של 42 דולר, אינסטהקארט הוערכה בפי 6 מהמכירות השנתיות שלה. ל-DoorDash שנחשבת למתחרה של החברה, יש יחס מחיר למכירות של 4.1. DoorDash הגדילה בהתמדה את המכירות השנתיות שלה לאחר ההנפקה ב-2020, אך עדיין לא הצליחה להגיע לרווחיות. עוד מתחרה שאינסטהקארט  הזכירה הוא שירות UberEats של אובר ואת Shipt של טארגט. 

אינסטהקארט הוקמה ב-2012 ונרשמה להנפקה ב-25 לאוגוסט רשמית לאר המתנה ארוכה - החברה הגישה לראשונה הצהרת רישום חסויה להנפקה פוטנציאלית עוד במאי 2022. בסבב הגיוס הפרטי שלה, אינסטהקארט הוערכה ב-39 מיליארד דולר, רחוק מאוד מהערכת השווי הנוכחית. כחלק מהעסקה חברת המשקאות פפסי הסכימה לרכוש מניות בכורה מסדרה A הניתנות להמרה בגובה 175 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה