מספר המסירות של טסלה עלול להיות נמוך מהצפי - אבל לא צריך לדאוג
טסלה TESLA INC צפויה לפרסם בעוד מספר ימים את מספר המסירות שלה לרבעון השלישי של השנה, והצפי בשוק יורד בעקביות. רוב האנליסטים מסכימים על צפי של 461 אלף רכבים - ירידה של 2.5% מהצפי של 473 אלף רכבים שהיה לפני מספר שבועות, בעוד חלק מהאנליסטים צופים למספרים אפילו נמוכים יותר.
הירידה בצפי לא חריגה, האנליסטים נוהגים להנמיך את התחזיות שלהם במספר אחוזים ככל שמתקרבים למועד הדיווח, אבל הפעם חלק מהאנליסטים מורידים את התחזיות שלהם בעד 5%. הצפי הנמוך ביותר כרגע הוא ל-438 אלף מסירות רכבים, צפי שמגובה בעיקר בסגירות המפעלים במהלך הרבעון. המספר הזה יהווה ירידה של 6% ממספר המסירות ברבעון הקודם, אבל 27% מעל הרבעון המקביל.
אבל חשוב להתחשב במה שקרה בטסלה ברבעון האחרון שהקשה עליה למכור בקצב הרגיל. קודם כל, טסלה סגרה מפעלים בשביל לעדכן ולהחליף ציוד. בנוסף, טסלה השיקה מודל חדש בסין ובאירופה שיגרום לירידה במסירות של המודל הישן. כשמושק דגם חדש, הצרכנים מעדיפים להזמין אותו בהזמנה מוקדמת ולחכות לו מאשר לקבל את הדגם הישן תוך זמן קצר יותר. לכן השקת הדגם החדש כנראה תאפיל על מספר המסירות הכולל ברבעון.
למרות זאת, הירידה במספר המסירות לא צפויה לפגוע במניה מאחר והשוק מצפה לה, אבל מה שכן חשוב לזכור זה שלמניית טסלה אחוז בעלות גבוה של משקיעים קטנים. משקיעים קטנים (זאת אומרת לא מוסדיים) מחזיקים ביותר מ-40% ממניות טסלה (בניגוד לממוצע של 20% בחברות הטק האחרות). זה אומנם לא מספיק כמובן בשביל להיות בעלי שליטה, אבל זה אומר שהמשקיעים המוסדיים צריכים לשים לב טוב טוב לאותם משקיעים ולהתחשב בהם. המשקיעים הקטנים מושפעים גם ממשפיענים ברשת, כמו למשל ממשתמש הטוויטר טרוי טסלייק, שצופה שמספר המסירות ברבעון השלישי יעמוד על 442 אלף רכבים.
רוב המשקיעים אופטימיים לגבי טסלה. קת'י ווד למשל אפילו מאוד אופטימית - גורו ההשקעות הספקולטיביות העומדת בראש קרן ARK מאמינה שהמניה יכולה לזנק פי 10 תוך 4 שנים בלבד. יש לה גם תחזית 'סבירה יותר' - שווי של 4.4 טריליון (רק פי 5 וחצי ו'רק' 60% יותר מהחברה הגדולה בעולם - אפל). ווד מאמינה שנושא הבטיחות יהיה גורם המפתח מאחורי הצלחתה של טסלה. היא ציינה שמקרי המוות ממכוניות עולים בארה"ב, בעיקר בגלל הגורם האנושי כמו שליחת הודעות טקסט בזמן נהיגה שהפכה לבעיה גדולה במיוחד. ווד חושבת שמעבר לכלי רכב המונעים על ידי בינה מלאכותית יכול לעזור לטפל בבעיות הללו, ואף ציינה שאנשים שנוהגים במכוניות טסלה בטוחים יותר ב-40% יותר מאשר במכוניות אחרות.
בנוסף, טסלה גם נמצאת כעת בחיפושים אחר היעד למפעל הבא שלה. בשבוע שעבר למשל דווח שטסלה פועלת להקמת מפעל סוללות בהודו. לפי הדיווחים טסלה מנסה להשיג הטבות מהממשל כשחלק מההצעה של טסלה היא לבנות דגם של רכב במיוחד לשוק ההודי שיימכר במחיר של 24 אלף דולר לכלי. בנוסף טסלה מציעה להודו גישה למערכת אגירת אנרגיה סולארית, מערכת שהודו תרוויח ממנה המון עם האוכלוסיה הגדלה שלה והקושי לספר חשמל ברחבי המדינה באופן רציף. טסלה גם בונה כרגע מפעל במקסיקו ואפילו נשיא טורקיה ארדואן ניסה לפתות את אילון מאסק לפתוח מפעל בשטח המדינה שלו.
מי שכנראה כן ישמחו לראות נפילה גדולה במספר המסירות של טסלה הם השורטיסטים. למרות התפקיד המוביל של טסלה בשוק הרכבים החשמליים והאוטונומיים, ולמרות העובדה שהמניה שלה כבר זינקה ב-146% מתחילת השנה וב-1200% בחמש השנים האחרונות, לא מעט משקיעים חושבים שהמניה עתידה דווקא להתממש בקרוב. לפי בדיקה שביצעה פירמת S3 האמריקנית לטסלה שורטים פתוחים בהיקף של 22 מיליארד דולר, המשקפים 2.7% משווי החברה. שיעור זה גבוה במעט משיעור השורטים בממוצע בחברות S&P 500 שעומד על 2%. טסלה נחשבת עדיין לחברה עם כמות השורטיסטים הגדולה ביותר מבין החברות הגדולות, כשמאסק עדיין חושד שביל גייטס הוא אחד מהם, לאחר שהאחרון עוד החזיק פוזיציות שורט על טסלה באמצע 2022.
- אירופה בעליות: החששות ממלחמת סחר מתמתנים; SAP מזנקת
- אנפייז עם תוצאות מאכזבות - מה זה אומר על סולאראדג'?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
למרות הסכום המשמעותי, ביחס לשווי החברה וביחס לחברות אחרות באותו הסקטור, מצבה טוב בהרבה ממתחרתה ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE . לחברת הרכב ריביאן שורטים בהיקף של 2.2 מיליארד דולר, אולם בגלל העובדה ששווי החברה קטן ביחס לטסלה, היקף השורטים בריביאן משקף כ-12% משווי השוק של החברה. אצל פיסקר (Fisker) למשל השיעור הזה עומד על 43%, לוסיד עם 23% וניקולה עם 21%.
- 3.פחות כמות - יותר פדיון כספי 26/09/2023 17:05הגב לתגובה זופחות כמות - יותר פדיון כספי
- 2.חיים 26/09/2023 12:36הגב לתגובה זולטווח הקצר תהיינה עליות ורידות בחלקן חדות, לטווח הארוך אם לא יהיו 'הפתעות' , טסלה תצמח.
- 1.דניאל 26/09/2023 08:18הגב לתגובה זואם טסלה באמת תעלה פי 10 ואפילו פי 6 בכמה שנים אצדיע לקטי ווד.זה נשמע לי הרבה אבל אין לדעת.אין כאן לא המלצה ולא כלום כל אחד יפעל לפי שיקול דעתו..שנה טובה