משאיות מהמפרץ יעברו דרך ישראל לאירופה - אבל מה עם זיהום האוויר?
במידה ישראל אכן תהפוך לדרך מעבר יבשתית של סחורה ומוצרים בהיקפים אדירים מהודו דרך המפרץ ומסעודיה לאירופה ואליהן, ייווצר בעמק יזרעאל ובמפרץ חיפה זיהום אוויר מפלצתי. הפתרון: לישראל יוכלו להיכנס רק משאיות ורכבות המונעות בחשמל או אנרגיה נקיה אחרת.
זה עדיין מאד מוקדם ויתכן וגם לא יקרה, אך מתפתח מהלך שיכול להביא תועלות כלכליות אדירות: ההכרזה בוועידת ה-20G של פרויקט המחבר בכבישים ובמסילות רכבת שיעבירו בהן מוצרים וסחורות שמגיעות מהודו לאיחוד האמירויות ומשם במסילות ברזל וכבישים לירדן, עד תחנת כניסה בבית שאן, משם לנמל חיפה בדרכן לאירופה. מסלול נוסף יגיע מהעיר העתידית ניאום שבצפון סעודיה לאילת ומשם לבית שאן. תהיה גם תנועה הפוכה של סחורות ומוצרים מאירופה לסעודיה, האמירויות ועד הודו.
ההובלה היבשתית יקרה אמנם מההובלה הימית אך מהירה ממנה ובכל מקרה היא תוכל להרחיב את היקף הסחר בין כל הצדדים ולשמש נתיב מעבר נוסף שלא יתבסס על תעלת סואץ.
זהו מהלך אדיר שיחזק את קשרי ישראל עם כמה מהחשובות שבמדינות ערב ועם הודו (עם הודו קשרים מצוינים גם כיום) וייתן לנו דיבידנדים גיאופוליטיים גדולים. סעודיה, האמירויות והודו רואות פוטנציאל כלכלי אדיר. כך גם ישראל, כמובן.
במובנים מסוימים במהלך הזה ישראל היא בכלל סוג של פיון על לוח השחמט הגיאופוליטי העולמי. מבחינת האמריקאים זה יהיה מהלך נגדי מרשים למהלך שהסינים ביצעו בחיבור מסילות הברזל שלהם מסין ועד אירופה, בנתיב המכונה "החגורה והדרך". זה גם יהיה מהלך אמריקאי נגדי למהלך הרוסי של חיבור מסילות הברזל הרוסיות במסדרון המכונה "הצפוני-דרומי" שהחל לאחרונה להוביל מוצרים על הקו מוסקבה וסנט פטרסבורג ברוסיה, דרך איראן ועד לעיר הגדולה ביותר בהודו – מומבאי וקו נוסף שמגיע לסעודיה. קיים גם רצון הודי להגדיל משקל כנגד היריב הסיני, בתחרות גלויה נוספת המתקיימת בין שתי מדינות הענק הללו. העובדה שנמל חיפה מצוי בשליטה הודית ושבעליה, אדאני, מקורב למודי, רה"מ ההודי, גם לא מזיקה.
מבחינת ישראל הכל נפלא חוץ מבעיה אחת "קטנה". זיהום האוויר האדיר שיגרם לתושבי ישראל, בדגש על עמק יזרעאל ומפרץ חיפה כתוצאה מהתעבורה הזו. ראוי לציין שכבר כיום מגיעות מירדן לנמל חיפה וחוזרות אליה מעל 100 משאיות ביום. זה זרזיף מול הכמות הצפויה אם וכאשר הסחורה מהודו תתחיל להגיע. הפוטנציאל הוא לאלפי משאיות ועשרות רכבות משא ביום.
אך המסקנה אינה כהצעת הירוקים בעבר של "להשאיר את הגז בים", אלא לחוקק חוק שאומר באופן הפשוט ביותר שרק משאיות ורכבות עם אפס פליטות, המונעות ע"י חשמל או אנרגיה נקיה אחרת, תוכלנה להיכנס לישראל.
* ד"ר אדם רויטר הוא יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
24.הכול תלוי בתכנון הקוג'וני 27/09/2023 17:09הגב לתגובה זו0 0אולי רצוי לבצע העברת סחורות לירדן, אילת, נמל אשדוד, אירופהסגור
-
23.אז בכלל כולם ירצו לכבוש את ישראלחוזה המדינה 27/09/2023 14:27הגב לתגובה זו0 0עם ישראל תהיה כל כך מרכזית מבחינה לוגיסטית כל השכנים הגדולים שלנו ירצו לכבוש אותנו ולהחזיק במפתחות לרשת הסחר הזאת . ישראל תמיד סבלה מהמיקום שלה כגשר בין שלוש יבשות.סגור
-
22.מאמר תבהלהאורי 27/09/2023 13:10הגב לתגובה זו3 0ברור לחלוטין ואיננו ניתן בכלל לויכוח הוא כי המדובר ברכבות חשמליות אשר תגענה עד נמל חיפה. "אלפי משאיות ועשרות רכבות משא" ליום הינו תיאור בלתי מציאותי לחלוטין. הרי ברור שגם הכבישים לא יהיו מסוגלים לספוג תוספת אדירה של משאיות.סגור
-
21.כל ביביסט אהבל נהיה כלכלןאספסוף גאה 27/09/2023 12:05הגב לתגובה זו0 5רכבות חשמליות עאלק... תקבלו משאיות דיזל לתוך הפנים שירעילו לכם את המח המהונדס בערוץ 14 יגידו לכם שזה חשמלי ואתם חמוצים... מי שסתום מגיע לו לסבול .אז תאכלו חרה ותמותו מסרטן. לא מגיע לכם שהשמאל יגן עליכםסגור
-
תשובהשרה 27/09/2023 13:31הגב לתגובה זו3 0משתמע מהתגובה שלך שלא לקחת את הכדורים היום. מעניין מה רמת ההשכלה והידע שלך????סגור
- טען עוד
-
20.בשביל ביבי זה שטויותמשעממים חמוצים 27/09/2023 12:01הגב לתגובה זו0 5מי שנותן שמתנה צוללות גרעיניות , חמקנים והעשרת אורניום בשביל לקבל הזמנה לבית הלבן, לא מטרד מקצת סרטן שיחלו בו האספסוף. העיקר זה ששרה תוכל לטייל בניו יורק והבן הנרקומן לנתעלק על עשירים.. תשבלו בשקטסגור
-
עולמך צר כעולם נמלה כל דבר אצלך מתקשר לביבי .אמונחטאפ 27/09/2023 15:53הגב לתגובה זו3 0שטפו לך את המוח באופן כזה יסודי שלא נשאר כלום רפואה שלמהסגור
-
19.טראקנטתומס 27/09/2023 09:57הגב לתגובה זו2 0כבר החלה בבדיקותסגור
-
18.אם זה יסייע לדימוי של נתניהו, שאר השיקולים בטלים (ל"ת)Raffi 27/09/2023 00:40הגב לתגובה זו2 4סגור
-
17.גאון בגרושלפיד 26/09/2023 19:04הגב לתגובה זו0 1זיהום אויר ניתן לך מתנהסגור
-
16.מה כותבניסים 26/09/2023 18:01הגב לתגובה זו1 0המאמר מבלבל לנו את המוח,גר בקריות במפרץ חיפה,אז הסיפור הוא שביום הזיהום מהמפעלים הפטרוכימים לא נראה ולא מורגש,כנראה שהמפעלים ישנים ביום ובלילה עובדים בפול גז ומרעילים את תושהי חיפה והקריות לפחות.מהמרפסת שלי יצאתי בלילות האחרונים וענן חום עם סרחון מכסה את כל איזור הקריות ועכשיו הכותב מבלבל לנו את המוח עם המשאיות לאירופה?? שיכתוב כתבה על איך מרעילים את תושבי חיפה רבתי.סגור
-
15.רק רכבת.המגיב 26/09/2023 13:55הגב לתגובה זו5 0אם יבנו משהו - זה כנראה רכבות מהירות. משאיות בכבישים זה מפגע מהרבה בחינות, ולא רק זיהום האוויר, אלא גם עומסים ותאונות.סגור
-
נכוןניסים 26/09/2023 18:14הגב לתגובה זו2 0אתה צודק!!!לא משאיות ולא נעליים,בכלל מדובר על רכבות ועד שיבנו רכבות לאירופה,עוד חזון למועד,אבל לא מצפה מאתר ביזפורטל למשהו אחר מלבד להצטרף לערוצי התבהלה,סערה בכוס מים.סגור
-
14.כלים חשמליים לא יזהמו (ל"ת)אלי 26/09/2023 13:36הגב לתגובה זו1 0סגור
-
13.לדעתי רק עוד 10 שנים ויותר....עם בכלל....אבל לחלום זהמיכה.. 26/09/2023 13:00הגב לתגובה זו1 0זה חשוב....סגור
-
זה כבר קורה היום בקטן (ל"ת)אמונחטאפ 27/09/2023 15:59הגב לתגובה זו1 0סגור
-
12.לטראקנט יש פתרון ענקארז 26/09/2023 12:22הגב לתגובה זו1 1זה טוב לשיתוף פעולה עם טראקנט לאלפי משאיותסגור
-
אתה צודקתומס 27/09/2023 16:45הגב לתגובה זו0 0ומה שיפה שהיא חברה ציבורית בשווי של 30 מליון במקום 200 מליון ימים יעברו עד שהחכמים יקלטומסגור
-
11.דיעה אישיתשרה 26/09/2023 11:21הגב לתגובה זו3 0נקווה שהכתב לא כותב כך וכמובן ללא דיוק ובהפחדות רק בגלל שנתניהו הוא ראש הממשלה, שנאה היא דבר נוראי...........סגור
-
תתפלאי, לא הכל קשור לביבי (ל"ת)סתם אחד 26/09/2023 15:57הגב לתגובה זו0 1סגור
-
10.מקטין זיהום גלובלי, רכבת חשמליתאסי 26/09/2023 10:44הגב לתגובה זו3 0דווקא המיזם מקטין את זיהום האוויר. הרכבת תהיה חשמלית ובטוטאל הזיהום העולמי יקטן.סגור
-
9.במסלול יש יותר מדי הטענות ופריקות מטעןיויו 26/09/2023 10:40הגב לתגובה זו0 3לא כלכלי ולא מקצר זמןסגור
-
8.כתבה אמיתית על תוספת 0.0001 אחוז ?אזרח 26/09/2023 10:16הגב לתגובה זו3 0תוספת תחבורה שולית שבשולית מחפש איך להכין חמוצים ?סגור
-
מדובר ברעיון כלכלי אדיראמונחטאפ 27/09/2023 16:03הגב לתגובה זו1 0מדובר ברעיון כלכלי אדיר שישקעו בו עשרות מיליארדים שיתחרה בתעלת סוץ ויוזיל יבוא ויצוא מאירופה ולאירופהסגור
-
7.כתב לא אפויגוני 26/09/2023 09:51הגב לתגובה זו4 1איך הגעת למשאיות. מדברים איתך על רכבות חשמליות מאיחוד האמירויות לישראל. מה אתה מקשקש, מי נתן לך במה בכלל מבלי שתבדוק את העובדותסגור
-
6.מאז הד"ר המהנדסת קלישל 26/09/2023 09:50הגב לתגובה זו1 1המצב לחלוטין לא הוטב להיפך!סגור
-
5.ממש אין זיהוםל 26/09/2023 09:49הגב לתגובה זו0 0במפרץ חיפה מאז 1948 ודרומהסגור
-
4.לא נראה לי .על פי דעתי מעבר הסחורות תהיה ברכבות חשמליותקשקש 26/09/2023 09:34הגב לתגובה זו2 0התוכנית הגרנדיוזית להפוך את ישראל למרכז עולמי למסלול הרכבת העתידית על שטחים של ירדן וישראל ישפר את כלכלות ירדן הרשות הפלשתינאית וישראל לכלכלות פורחות וישוב הנגב והערבה וכל זה במימון ערב הסעודית שקופצת על רכבת השלוםסגור
-
3.רוייטר- די לחמיצות..מפריח השערוריות 26/09/2023 09:29הגב לתגובה זו2 0אתה כלכלן.תפקידך להראות יתרונות וחסרונות כלכליים . ויש לכך הרבה יתרונות- סמוך על ביבי.. עד שזה יקרה, הכל יעבור לחשמלי. גם המנועים יהיה חשמליים וגם החשמל יופק מגז טיבעי שלנוסגור
-
2.משאיות יעברו!!!אזרחים שפויים רכבת משאיות הסכמי שלום? אבי זל היה א 26/09/2023 08:45הגב לתגובה זו6 4אזרחים שפויים רכבת משאיות הסכמי שלום? אבי זל היה אומר כ שזיתים יגדלו בכף ידו זה יתגשם! ובמיוחד שאמר את שקרן בן שקרן ששמו נתניהוסגור
-
לידיעתך זה כבר עובד היום בקטן משאיות מירדן לחיפהאמונחטאפ 27/09/2023 16:05הגב לתגובה זו1 0אז תירגעסגור
-
אביך כנראה באבון. (ל"ת)זה כי 26/09/2023 09:49הגב לתגובה זו1 0סגור
-
1.נראה לי שקו רכבת ישירה יהיה פתרון טוב יותרי 26/09/2023 08:40הגב לתגובה זו2 0ככה גם לא יהיו עומסים על הכבישסגור
-
הנדסת חלומות בע"מיאיר 26/09/2023 09:49הגב לתגובה זו1 0העיקר שהרכבת תהיה מחושמלת ותיסע על עמודים .סגור