האם היחלשות הצרכן האמריקאי תקרין על תוצאות בלאק פריידיי?

עלייה באי עמידה בחובות אשראי, כמו גם התדלדלות של החסכונות של הציבור האמריקאי, מייצר בעיה לקמעונאים בארה"ב, שייתכן ויאלצו לחתוך עוד יותר במבצעים
 | 
telegram
(1)

יום שישי השחור אשתקד, מה שמכונה בלאק פריידיי, שנערך באופן מסורתי בחודש נובמבר, המכירות באונליין עלו ב-2.3% ללמעלה מ-9 מיליארד דולר, כשכיאה לתקופה של אחרי מגיפה, לא ראינו הסתערות פיזית על החנויות. אבל כמה שהעלייה הזו נראית חיובית, היא לא. כי בשנה שלפני המכירות עלו ב-8.6% וב-2020 הם עלו ב-32%. אגב, יותר מכירות לא אומר יותר כסף, כי המבצעים היו עמוקים יותר בשל העלייה במלאים שממנו סבלו הקמעונאים ודרכי המימון היו יצירתיות יותר (כמו BNPL).

באופן היסטורי הדיל בימי המכירות הללו הוא הדדי ומשתלם לשני הצדדים: מצד אחד הציבור האמריקאי מקבל עסקאות בדיסקאונטים של עשרות אחוזים ויכול להרשות לעצמו להעמיס לקראת תקופת החגים ולהשלים פערים ברכישות לבית. מצד שני הקמעונאים יכולים להיפטר ממלאים ומקבלים ייצוב רווחי לקראת סוף השנה הקלנדרית – מה שנקרא לעבור מאדום לשחור.

ומה קורה השנה? נכון שהצרכן האמריקאי, שאחראי ל-70% מהתמ"ג בארה"ב, הראה עד כה איתנות בשל מצב שוק העבודה – אבל יש סימנים להאטה בהוצאה, ככל שהאינפלציה ממשיכה להיות גבוהה ומחירי הדלק אף הם. לפי נתוני הבנק המרכזי האמריקאי, הפד, כ-80% ממשקי הבית הגיעו למצב של חסכונות מדולדלים ומספר חדלות הפירעון על אשראי צרכני נמצא ברמה הגבוהה מאז 2012.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אבל יש הבדל אחד משמעותי בין הנתון היום לנתון של 2012: אז העקום היה בירידה אחרי גל פשיטות הרגל של משבר הסאב פריים. עכשיו העקום בעלייה אחרי נתון נמוך היסטורית של 1.55 ברבעון 3 של 2021.  

איכות החוב של הצרכנים נמצאת בירידה ומסמנים סיכון בחלק משוקי האשראי", כתבו במכון המחקר של מודי'ס במכתב למשקיעים והוסיפו כי "הרבה חברות מוצרים לצרכנים ממונפות מאוד, בשל הגדלת החוב בשנים האחרונות והמצב הותיר אותן פגיעות. זה לא משבר בעת הזו, אבל ברור שאחוז פשיטות הרגל בעלייה, למרות שאחוז האבטלה נמוך מאוד".

במכתב למשקיעים השבוע, סיטיגרופ אמרו שהם צופים שפשיטות הרגל יכולות כמעט ולהכפיל את עצמן ל-5.3% ברבעון השלישי בשנה הבאה.

"יש חשש אמיתי לחולשה של צרכנים", אמרה שרה האנט, שותפה באלפיין, סקסון ו-וודס בראיון לבלומברג, שהוסיפה כי בשל מחירי הנפט הגבוהים, "יש בעיה אמיתית של יכולת הוצאה שעולה ולהערכתי זה יפגע בהכנסות".

כאמור, יש עוד זמן עד למבצעים של בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי, אבל סביר להניח שאצל הקמעונאים הגדולים והקטנים כאחד מביטים בחשש ולמרות הירידה במלאים, כנראה שנראה מבצעים אגרסיביים, שאמנם "יעלו" את המכירות, אבל לא בהכרח בדרך שבה הסוחרים בוול סטריט היו רוצים לראות.

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    גם פה בישראל,חגיגת הצריכה של הציבור מסתיימת, פשוט
    נעם לוי 01/10/2023 21:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין כסף ואי אפשר. קריסת החנויות, הרשתות, המסעדות,שוק הרכב,והנופשים בארץ ובחו'ל.הכל נגמר.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות