הביקוש למוצרי יוקרה יורד - מה הגורמים ומה אפשר ללמוד מזה?
פערים כלכליים הם לא דבר חדש, יש את העשירים פחות, העשירים יותר ואת העשירים הרבה יותר - הקבוצה האחרונה מונה את האנשים שלהם משאבים כלכליים כה גדולים ביחס לשאר האוכלוסייה שבעיות ומשברים כלכליים כמעט ולא משפיעים עליהם, אם בכלל. קשה לדעת מה המצב הכלכלי של אותם אנשים באופן שוטף אבל דרך אחת שכן מספקת הצצה היא התבוננות על ביצועי חברות ומוצרים שמוכרות בעיקר לשכבות האלה - מוצרי ומותגי יוקרה.
תאגיד מוצרי היוקרה LVMH שנולד אחרי האיחוד של מותג האופנה לואי ויטון עם קבוצת המשקאות מואט-הנסי פרסם את התוצאות הכספיות שלו לרבעון השלישי. הקבוצה דיווחה על הכנסות של 19.96 מיליארד דולר - די רחוק מצפי האנליסטים שצפה הכנסות של 20.6 מיליארד דולר. חשוב לציין שהחברה לא דיווחה פרטים כמו רווח או הפסד - החברה מדווחת כל רבעון שני רק על הכנסות.
למרות גידול כמעט בכל תחומי המכירות של החברה, הנתונים מעידים על האטה בשוק מוצרי היוקרה. מנכ"ל החברה, ברנרד ארנו, בטח לא היה מרוצה לראות את הנתונים המעידים על האטה בשוק שהוא כל כך מושקע בו.
אפשר לומר שברנרד ארנו הוא הנציג של השכבה העשירה ביותר בעולם - הוא ניצב במקום הראשון בעולם מבחינת שווי כאשר לפי ההערכות ארנו שווה קרוב ל-190 מיליארד דולר. הוא עוקף בסיבוב ענקים אחרים כמו אילון מאסק, ג'ף בזוס, מארק צוקרברג, וורן באפט, סרגיי ברין וביל גייטס.
ארנו היה הבעלים של מותג האופנה דיור, וכאשר עזר לחברה להינצל מפשיטת רגל בשנות ה-80. השיקום של דיור הביא לארנו הון גדול שבסופו של דבר הביא לו חלק גדול בקבוצת LVMH עד לרמה שהפך לבעל המניות הגדול ביותר ובהמשך גם לחבר דירקטוריון ולמנכ"ל. במהלך יותר מ-30 השנים מאז שנכנס לקבוצה הוא הביא להתרחבותה והיא היום כוללת מעל 75 מותגים בתחומי האופנה, יין, מלונות, שעונים ועוד.
ההאטה בביצועים של מותגי היוקרה אולי מעידה על משהו גדול יותר - הסיבה האינפלציונית שאנו חיים בה מאז מגפת הקורונה והעלאות הריבית של בנקים מרכזיים בכל העולם כבר מזמן מורגשים בכיסים של רוב האנשים בעולם - עכשיו אנחנו רואים שהפגיעה אולי מגיעה גם למשקי הבית החזקים ביותר, ואולי מאותת לנו שהמצב עדיין רחוק מלהשתפר.
מנגד, אפשר להצביע גם על סיבות אחרות הגורמות לירידות בביצועי מניות וחברות היוקרה והביוטי - ראשית, הירידות מהוות תיקון ערכים לאחר העליות החדות, של מניות אלו, מאז 2016 (ובמיוחד מאז מרץ 2020), שנית, החשש מהאטה בסין שם הביקוש למוצרי היופי גואה ושלישית, החשש מהאטה בארה"ב ובאירופה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.זה בדיוק מה ששגוי בתיאוריות הניאו כלכליותהמגיב 14/10/2023 21:17הגב לתגובה זו0 0התיאוריות הניאו כלכליות, טוענות שהצמיחה תגיע אם כל הכסף יהיה אצל העשירים ביותר, והם יזרזפו עלינו. שכבת העשירים ביותר, היא שכבה מצומצמת. כמה יאכטות צריך אדם ? כמה דירות ? כמה מלונות ? בסופו של דבר - הוא קומה מבפר מוגבל מכל אחד מהם. לעומת זאת - אם חלק גדול יותר מגיע למעמד הביניים (למשל - כמו שראינו במהלך הקורונה), הצריכה עולה הרבה יותר, והרבה יותר מהר. הבינו את זה טוב מאוד אחרי המםולת של 1929, והממשל דאג להקמת תשתיות ופיתוח, כך שהועסקו מיליוני עובדים. התפיסה הזו נשכחה עם השנים, ובמשבר של 2008, נתנו את הממון, לעשירים המזרזפים, מה שהביא לסטגנציה בכלכלה האמיתית, ולניפוח בועות במניות ונכסים.סגור
-
1.הבקר אצל הירקן השכונתי עגבניות 22 ש"ח קילו מלפפון 19ש"ח (ל"ת)זאב ערבות 13/10/2023 12:26הגב לתגובה זו3 0סגור