הצרות של יוניטי - ואיך הן קשורות לאיירון סורס

יוניטי מציעה מנוע לבניית משחקים, ועד לא מזמן היא הייתה אחת מהאפשרויות היותר פופולאריות בקרב מפתחים - אבל שורה של החלטות שנויות במחלוקת, שינויי הנהלה תמוהים והשקעות גרועות הכניסו אותה למערבולת שקשה לראות איך היא יוצאת ממנה, וגם - איך איירון סורס הישראלית קשורה להכל?
 | 
telegram
(3)

קהילת הגיימינג היא קהילה מאוד גדולה ודעתנית. המפתחים והגיימרים נמצאים בפורומים אינטרנטיים או קבוצות צ'אט ויש להם דעות מאוד מוצקות לגבי איך צריכים להתנהל ומה טוב וגרוע במשחקים - הרבה חברות מבינות את זה ומנסות להיות קשובות ככל שניתן לקהל, חלקן אפילו ממנות "שגרירים" מתוך הקהילה שיעזרו להן לחזק את הקשר עם הלקוחות והמפתחים, אבל יוניטי לא עושה שום דבר מהדברים האלה. למעשה, יוניטי פעלה באופן הפוך לאיך שהייתה אמורה לפעול במקרים רבים, ועכשיו הקהל שלה והיא במשבר אמון קשה.

הפלטפורמה של יוניטי הושקה ב-2005 באירוע של אפל בתור מנוע המשחקים של מחשבי המאק. מאז המנוע של יוניטי צמח והיום ניתן לבנות עליו משחקים למחשבי ווינדוס, טלפונים ניידים, קונסולות ואפילו משקפי מציאות מדומה. המנוע נמצא בגרסה השישית שלו אחרי שהוחלו בו מספר רב של שדרוגים שהפכו את סביבת הפיתוח שלו ליעילה וידידותית יותר למפתחים חדשים, וזה עבד טוב - מעל 750 אלף משחקים כבר פותחו על המנוע של יוניטי על ידי יותר מ-230 אלף מפתחים.

אבל דברים מוזרים קוראים ביוניטי, האירוע האחרון הוא ההתפטרות המיידית והתמוהה של המנכ"ל ג'ון ריצ'יטיילו, שלאחריה מינה הדירקטוריון את המנכ"ל לשעבר של רד הט, ג'יימס וויטהרסט, כמנכ"ל זמני עד שיימצא מחליף. ההנהלה סירבה להגיב לשאלות מה גרם להתפטרותו של ריצ'יטיילו, אבל הנסיבות די ברורות.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

יוניטי הודיעה לאחרונה על שינויים במודל התמחור שלה, שינויים שגרמו לזעם ציבורי רב מקהל הגיימרים והמפתחים, ולמרות שאנחנו יודעים שקהל הגיימרים יכול להיות רועש, התגובה הזאת הייתה נדירה בעוצמתה. הרשתות החברתיות הוצפו בפוסטים של מפתחים שאמרו שהם יחליפו מנוע-פלטפורמה והדגישו בהם את חוסר התקשורת מצדה של יוניטי. החלק שגרר הכי הרבה זעם בשינויים שיונטי הודיעה עליהם היה גביה פר התקנה, שלפיה המפתחים ישלמו ליוניטי על כל התקנה של המשחק שלהם מעבר לרף מסוים. המפתחים טענו שהם התחילו לבנות את המשחקים שלהם על יוניטי תחת הנחות עבודה מסוימות, ושהשינויים החד-צדדיים האלה בעצם שומטים את הקרקע תחת רגליהם ומשנים את כללי המשחק.

כל הסיפור הזה נשמע אבסורדי במיוחד כשחוזרים לאחור ונזכרים איך יוניטי התחילה. על אותה במה באירוע של אפל ב-2005 יוניטי הודיעה שהמטרה שלה היא להביא לדמוקרטיזציה בתחום פיתוח המשחקים. כשהחברה הונפקה ב-2020 (ותכף נגיע לגורל המניה) היא אמרה ש"אנו מאמינים שהעולם הוא מקום טוב יותר כשיש בו יותר יוצרים - בין אם הם מפתחים משחקי מחשב, ציירים, אדריכלים, יוצרי סרטים או כל דבר אחר - יוניטי כאן כדי להפוך את הדמיון שלהם למציאות". 

אז יוניטי ניסתה לרכך את הפגיעה ויצאה בהודעה שהשינויים יוחלו רק בשנת 2024, אבל זה כבר היה מאוחר מדי. האמון של המפתחים נפגע והם טענו שכבר אין להם ביטחון שהחברה לא תבצע שינויים פתאומיים נוספים בעתיד אפילו אחרי ניסיונות הריכוך של החברה.

ליוניטי גם היו בעיות טכניות כל הזמן הזה - שנים שהמפתחים מתחננים בפני החברה שתתקן את הבאגים בתוכנה שלה ותציג שיפורים משמעותיים - אבל במקום זאת, בשנתיים האחרונות החברה הייתה עסוקה בלבזבז כמעט 6 מיליארד דולר על רכישות שהרבה אנליסטים לא ראו צורך בהן. אחת מהחברות האלה היא איירון סורס הישראלית שנקנתה על ידי יוניטי ב-4.4 מיליארד דולר.

כתבנו על המצב העגום של איירון סורס לפני עסקת יוניטי - אז היא קיבעה את ההפסד שלה אחרי שהמניה איבדה כבר 80% מערכה בת"א, וגם על מה קרה לה אחרי העסקה, שם היא התרסקה גם בוול סטריט ואיבדה 16% מערכה אחרי שדיווחה על הפסדים כפולים מצפי האנליסטים. רק נזכיר שבהודעת המיזוג החגיגית החברות דיברו על הגעה עד שנת 2024 להכנסות חוזרות שנתיות (ARR) של 300 מיליון דולר ולקצב EBITDA מתואם משותף של 1 מיליארד דולר. כעת התחזית של החברה הממוזגת לשנה הנוכחית היא רק ל-EBITDA של 265 מיליון דולר (אמצע טווח).

אז התפטרות פתאומית של המנכ"ל, תגובות זועמות על שינויים חד צדדים של החברה, ורכישות גרועות - אפשר לחשוב שהמצב לא יכל להיות יותר גרוע, אבל אז, אחרי עסקת איירון סורס, המנכל הקודם ריצ'יטיילו קרא לכמה מהלקוחות של החברה "כפויי טובה" על תגובתם לשינויים שביצעה יוניטי במודל הפרסומות שלה.

המורל של העובדים כמובן היה ירוד - לפי סקר שנערך לאחרונה על ידי בליינד רק 2% מהעובדים אישרו את המנכ"ל הקודם ריצ'יטיילו - מה שמציב את יוניטי בתחתית הרשימה בה מובילות אנבידיה וול מארט עם שיעורי אישור של 96% ו-88% בהתאמה.

כל הסיפור של יוניטי הוא דוגמא מושלמת לחשיבות של מוניטין חיצוני ופנימי. נכון שקהילת הגיימינג היא דעתנית וקולנית במיוחד, אבל שקיפות בקבלת החלטות ושיתוף של הקהל בתהליך הם מרכיבים קריטיים בהתנהלות של חברה - קבלת החלטות גרועה, היעדר תכנית עבודה סדורה ותקשורת לקויה, בסוף גורמים ללקוחות ולמשיקיעים להצביע ברגליים.

ואמרנו שנדבר גם על המניה - כמו שניתן להניח, המניה לא טסה לשמיים, מאז שהונפקה בשנת 2020 צנחה המניה ב-60% והיא נסחרת היום במחיר של 30.3 דולר למניה ושווי שוק של 11 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(3):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    כמה קשקושים..
    אבי 17/12/2023 18:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה קורא כתבוס, לקחת שורט על המניה? כדאי שתבדוק לאן היא טסה כרגע ולאן עוד פניה מועדות!
    סגור
  • 2.
    אבל - חברה שנולדה כשיתוף פעולה עם אפל
    המגיב 14/10/2023 21:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברור שתתנהג בברוטאליות, בחד צדדיות, ובשינויים פתאומיים. אפל נוהגת כל מימים ימימה. -למשל החלפת מעבדים במכונות, מארכיטקטורה א', לארכיטקטורה ב', לארכיטקטורה ג', מבלי לידע אף אחד, ותוך נטישת משתמשים ותיקים, גן סגור, ומניעת התקנת תוכנות מצד שלא דרך הערכות של אפל, גביית אחוזים גבוהים מכל מפיקי התוכנות והמשחקים, ועוד ועוד.
    סגור
  • 1.
    נשמע שרצית להתקבל לאיירון סורס ולא קיבלו אותך (ל"ת)
    גיימר 13/10/2023 20:25
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות