טסלה חושפת בעיות משפטיות ופרטים נוספים על הדוחות המאכזבים
בדו"ח ה-10-Q שהגישה היום (שני) יצרנית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC +3.07% TESLA INC 320.72 +3.07% סגירה:0 פתיחה:310.52 גבוה:324.68 נמוך:309.22 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , היא מפרטת על החקירות המשפטיות ונותנת פרטים נוספים על תוצאותיה המאכזבות לרבעון.
החברה חשפה כי היא נמצאת תחת בדיקות של משרד המשפטים האמריקאי הקשורות לתכונות הנהיגה האוטונומית, הטבות למנהלים, טווח הנסיעה של הרכב והחלטות בנוגע לכוח האדם. רוב הפרטים כבר ידועים למשקיעי החברה. ההטבות למנהלים כנראה קשורות לבית הפוטנציאלי שהיה אמור להיבנות עבור מאסק, אבל לבסוף לא נבנה. מספר גופים בדקו את הביצועים והשיווק של יכולת הנהיגה האוטונומית. בכל הקשור לטווח הרכב, ברוב המקרים מדובר על כך שבעלי הרכב מקבלים טווח נמוך יותר ממה שהחברה הצהירה עליו. הבעיה האחרונה נפוצה במגזר הרכבים החשמליים, שכן הטווח מושפע מגורמים רבים כמו מזג האוויר, תנאי הנהיגה ואופן הנהיגה.
"למיטב ידיעתנו, אף גורם ממשלתי בשום חקירה מתמשכת לא הגיע למסקנה שהתרחשה עבירה כלשהי", נכתב בדו"ח. "איננו יכולים לחזות את התוצאה או ההשפעה של חקירות מתמשכות".
עניינים משפטיים לרוב לא משפיעים ממש על מנית טסלה. בדרך נדרש דיווח שנמדד בעשרות מיליוני דולרים על מנת להשפיע על המניה. לדוגמה, מנית החברה הגיבה בחדות בנוגע לדיווח כי טסלה שילמה כ-20 מיליון דולר קנס עבור אחד ציוציו של אילון מאסק ב-2018. בנוסף, גם התוצאות הכספיות משפיעות על המניה. בדוחותיה האחרונים רשמה החברה תוצאות חלשות מהצפוי לרבעון השלישי. שולי הרווח התפעולי ירדו מתחת ל-8%, ירידה של כמעט 10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בוול-סטריט ציפו ל-9%. מניות החברה נפלו ב-9% בתגובה.
המחירים הנמוכים של הרכבים הובילו לרווחיות נמוכה יותר. החדשות הטובות עבור המשקיעים הם שזה גם גרם למלאי נמוך יותר. פחות רכבים למכור חוסך את הצורך להמשיך ולהוריד מחירים. למרות זאת, תמחור נמוך יותר הוא לא הסיבה היחידה שהרווחים ירדו. טסלה הוציאה יותר על מחקר ופיתוח, מממנת מוצרים חדשים כמו תוכניות הנהיגה האוטונומית שלה והרובוט מבוסס הבינה המלאכותית Optimus, שמאסק מתכנן שיחליף בני אדם במשימות מחזוריות. ההוצאות על מו"פ כאחוז ממכירות הרכבים עמד על 5.9%, גבוה מ-4% שנה קודם לכן.
ההוצאות וההפרשות לאחריות עלו גם הן, אך מדובר בנתון פחות מדאיג שמסמן כי האינפלציה משפיעה על כולם. תיקון רכבים מתייקר בזמן שטסלה חותכת את המחירים לרכביה החדשים. יצרנית הרכבים החשמליים אמרה גם כי הוצאות ההון על מפעלים וציוד צפויות לעמוד על 9 מיליארד דולר ב-2023 ובממוצע על בין 7 ל-9 מיליארד דולר בשנים 2024 ו-2025. בוול-סטריט צופים מעט מתחת ל-9 מיליארד דולר ב-2023 ומעל 9 מיליארד ב-2024 וכ-10 מיליארד דולר ב-2025. ההוצאות ישמשו להרחבת המפעלים בגרמניה וטקסס, בנוסף למפעל חדש במקסיקו.
ל-3 השנים הקרובות התחזית של טסלה נמוכה מהציפיות בוול-סטריט, אך ההוצאות הן בהתאם לצפי. רוב הפרטים בדו"ח הרבעוני של טסלה חוזרים ומדגישים כי הסביבה הנוכחית בה החברה פועלת היא קשה. הריביות גבוהות יותר לוחצות על מחירי הרכבים שלרוב נרכשים בעזרת הלוואות. מחירים נמוכים יותר פירושם רווחים נמוכים יותר. המשקיעים יצטרכו להתרגל למגמות הללו עד שהריבית תתחיל לרדת והכלכלה תתחזק מעט.
טסלה רשמה לרבעון השלישי רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 23.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 24.26 מיליארד דולר. הרווח הגולמי עמד על 17.9% לעומת צפי של 18%. ברבעון התואם אשתקד הרווח הגולמי עמד על 25.1%. תזרים המזומנים החופשי עמד על 848 מיליון דולר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-2.59 מיליארד דולר. החברה הודיעה כי מסירות הסייברטראק יחלו מאוחר יותר השנה, כשעל פי הערכות מדובר כבר בחודש הבא וכי מפעל ג'יגה טקסס מסוגל לייצר כ-125 אלף יחידות בשנה. בנוסף, החברה חושפת כי היא עדיין מחזיקה ביטקוין בשווי של 312 מיליון דולר. טסלה גם חזרה על תחזית המסירות ל-2023 של 1.8 מיליון רכבים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה