אמזון תמיד קיימה הבטחות. האם הקסם שלה יימשך?

מאז הוקמה ב-1994 כשוק מקוון לספרים ועד האימפריה שהיא כיום, מקפיד ג'ף בזוס המייסד לממש את כל מה שהבטיח למשקיעים.  עכשיו אמזון שוקדת על פיתוח אלטרנטיבה לשבבים של אנבידיה, ויש לא מעט אנליסטים שמאמינים שגם זה יצליח
 | 

איך אמר גלילאו? "למרות הכל (כדור הארץ) נוע ינוע", אז בהקשר אחר אני ממשיך לטעון שלמרות הכול, המניות הן המשחק היחיד בעולם ההשקעות. הבעיה היא ביכולת לבחור במניות מנצחות אבל יש, כידוע, אלטרנטיבה. נכון, אנחנו נראה הרבה זעזועים חדים, בעיקר בשל ההתעלמות מהעובדות, אבל העובדות הכלכליות בארה"ב (למרות שזה אופנתי לתקשורת להתעלם מהן) הן שיכתיבו את התנהגות המניות. הצריכה, התעסוקה, ההכנסה ורווחיות החברות, בארה"ב, לצד הנזילות והאינפלציה שתרד לאיטה, ימשיכו ללחוץ מעלה.
 

האימפריה של אמזון

כיצד בונים בהצלחה אימפריית שיווק מובילה גלובלית באמצעות האינטרנט עוד לפני שהגיע לציבור? ג'ף בזוס ייסד את חברת אמזון ביולי 1994 במטרה, "לפתח שוק מקוון לספרים, שיתרחב (בעתיד) למספר רב של קטגוריות מוצרים, לחנות שתמכור במקוון כל דבר בכל מקום בעולם". את המשפט הזה כתב בתוכנית העסקית שפרסם במהלך 1993 למשקיעים פרטיים ולקרנות הון סיכון כדי לגייס כסף. הגיוס ההוא נכשל כי שום משקיע בוול סטריט לא האמין שדבר כזה בכלל אפשרי (מה גם שבתוכנית העסקית כתבו שסיכויי הצלחתם "מתחת ל-70%").

נכון, האינטרנט עצמו (רשת מחשבים מחוברים ביניהם) התחיל לקרום עור וגידים כבר ב-1969 עם הקמת ARPANET ( Advanced Projects Research Agency Network) אבל עד 1994, הופעת הדפדפן הראשון, המוזאיק של Marc Andreessen, לא נעשה שום שימוש מסחרי ברשת שהשימוש בה הוגבל לצבא ולמוסדות אקדמאים (תוכלו לקרוא על ההיסטוריה).

גף בזוס - אמזון   ג'ף בזוס - החלום של אמזון הפך למציאות

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אבל בזוס ובמיוחד אשתו דאז, מק'נזי בזוס, למרות סיכויי ההצלחה הנמוכים, האמינו בטכנולוגיה. בתכנית העסקית כתבו שאמאזון תתחרה, בשלב הראשון ובהצלחה, בענקיות הספרים מהסוג של מקגרו-היל ובארנס אנד נובל, ורק לאחר שיוכיחו הצלחה יהפכו "לחנות שתמכור במקוון כל דבר בכל מקום בעולם". כל כך האמינו שעזבו משרות רווחיות ביותר, שמו את חסכונותיהם וקיבלו הלוואה של 300,000 דולר מההורים. שלוש שנים לאחר הקמת החברה, במאי 1997, הונפקה החברה ע"ס נתוני 1996, שנת הפעילות המסחרית הראשונה של החברה, שהציגה מכירות של 15.75 מיליון דולר, הפסד תפעולי ונקי של כ-6 מיליון בכל קטגוריה והפסד למניה של 31 סנט.

אמזון הונפקה בהערכת חברה של 438 מיליון דולר וגייסה 54 מיליון דולר לפי 18 דולר למניה (7.5 סנט בהערכה להיום) והמניה נפתחה בעלייה של 30%. למה? כי החתמים, Deutsche Morgan Grenfell, Hambrecht & Quist ו-Alex. Brown אפשרו לבזוס ולאשתו את הובלת הצגת החברה לפני ההנפקה, והשניים הלהיטו את המשקיעים.

האיש תיאר בדייקנות מופלאה כיצד בפועל יהפוך את החברה לחנות שתמכור במקוון כל דבר בכל מקום בעולם. הסביר שהאינטרנט יהפוך לאפיק התקשורת המוביל גלובלית, שכל העולם יעלה עליו כך שאפשר יהיה להשתמש ברשת למכירה של כל מוצר ושהמפרסמים יבואו בהמוניהם. הוא התמקד אמנם רק בתחום מכירות הספרים (החברה הוצגה כחברה שתתחרה על מכירת ספרים), אבל "בנה" למאזינים את חלום השימוש הפוטנציאלי ברשת כפי שהוא היום.

בזוס, אגב, התגרש ממק'נזי ב-2019. בעקבות הגירושין היא הפכה (לפי בלומברג) לאישה השלישית בשווייה בעולם. מק'נזי, שאחראית לא פחות מבזוס להצלחת החברה בתחילת דרכה היא גם סופרת מצליחה ונדבנית-על שמאז הגירושין תרמה 14 מיליארד דולר לארגונים חברתיים ואקלימיים.

הנפקת AMZN הייתה הזרז לתחילת הגאות הטכנולוגית בוול סטריט שהגיעה לשיא ב-2000. שנתיים לאחר ההנפקה, ב-1999, חצתה החברה מכירות של מיליארד דולר, 1.64 מיליארד אז עם הפסד תפעולי של 606 מיליון והפסד למניה של 2.2 דולר ורק ב-2003 עברה לרווחיות עם מכירות של 5.3 מיליארד ורווח למניה של 8 סנט. בין ההנפקה ב-1997 לשיא בועת 2000 עלתה המניה בפי 72 ואז נפלה ב-60% והמשיכה להתדרדר עד תחילת 2007. המעניין הוא שמבחינת העסקים המשיכה החברה לפרוח שנה לאחר שנה כולל במשבר 2008-9. את 2023 תסיים החברה עם כ-540 מיליארד במכירות ורווח למניה של 2.06 דולר.

כל ההבטחות של בזוס התקיימו ויותר. החברה, לצד המכירות המקוונות "של כל דבר", נכנסה גם למכירות רגילות דרך רשת חנויות שרכשה ולשירותי אינטרנט (AWS שמיקודה בענן) ונגיע לכך בהמשך.

החברה עוסקת כיום במכירה קמעונאית של מוצרי צריכה ומנויים בכל העולם כאשר חלק הארי במקוון והיתרה באמצעות חנויות. היא פועלת באמצעות שלושה סגמנטים: צפון אמריקה, בינלאומי ושירותי אינטרנט של אמזון (AWS). מוצרי החברה כוללים סחורה ותכנים שנרכשו למכירה חוזרת ומוצרים המוצעים על ידי מוכרי צד שלישי. היא גם מייצרת ומוכרת מכשירים אלקטרוניים משלה כמו ה-Kindle ה- Rings, ה- eero ואחרים ומפתחת ומפיקה תוכן מדיה. בנוסף מציעה החברה תוכניות המאפשרות למוכרים למכור את מוצריהם בחנויות שלה ותוכניות המאפשרות לסופרים, מוזיקאים, יוצרי סרטים, סטרימרים של Twitch, מפתחי מיומנויות ואפליקציות ואחרים לפרסם ולמכור תוכן.

לצד כל אלו מספקת החברה מספק שירותי מחשוב, אחסון, מסד נתונים, ניתוח, למידת מכונה ושירותים אחרים, כמו גם מנויי מילוי, פרסום ותוכן דיגיטלי. המתחרות הגדולות שלה הן חברות כמו וולמארט, עלי-באבא, חנויות On-line אבל גם גם מייקרוסופט וגוגל בתחום השירותים ועוד.

בזוס הוא בעל תואר במחשבים והנדסת חשמל מפרינסטון, ולפני שהגה את רעיון אמאזון עבד בחברת D. E. Shaw & Co בוול סטריט שהייתה מחלוצות ניהול הנכסים באמצעות מודלים מתמטיים ותוכנות מחשב מתוחכמות לניצול חריגות בשוק הפיננסי, קרן הדג' למעשה.

ב-1993 הוא שם לב (בעיקר בזכות אשתו מק'נזי) לעובדה שמספר האנשים שנרשמים כמינויים ברשת מתחיל לעלות מטאורית ובדק את משמעות הדבר החדש הזה. כנראה שהבין את הפוטנציאל, עזב את משרתו בניו יורק, שכר מבנה בסיאטל שם התחיל לפתח מודל למכירת ספרים באמצעות הרשת. השם Amazon נבחר על שם הנהר וזאת כיוון שבזוס האמין בחשיבות שם-מותג שמוכר גלובלית ו-AMAZON התאים במיוחד כיוון שחיפש שם שמתחיל באות כי רישומי אתרים באותם ימים היו בסדר אלפביתי כך ששם שמתחיל ב-"A" הופיע מוקדם יותר כאשר לקוחות ביצעו חיפושים מקוונים.

הוא לא רק חזה את התפתחות הרשת, הוא גם בנה חברה שהתאימה עצמה לרשת ולמשתמשים ובדרך גם שינה לחלוטין את האופן שבו מנהלות חברות את ענייניהן, יצר את הקמפוס הארגוני בתעשייה מוטית הטכנולוגיה.

הוא הוביל את החברה כיו"ר ומנכ"ל עד יולי 2021, אז מינה את אנדרו ג'סי למנכ"ל ונשאר בתפקיד היו"ר. ג'סי הצטרף לחברה ב-1997 כאיש שיווק וכחלק מקבוצת בוגרי הרווארד מצטיינים שבזוס שכנע להצטרף לחברה. ב-2003 שכנע את בזוס להיכנס לתחום פלטפורמת מחשוב הענן. הפלטפורמה הושקה ב-2006 בשם Amazon Web Services וג'סי מונה לנהל את המערכת, מה שהפך להיות אחת ההצלחות הגדולות של עולם העסקים האמריקאי (די בדומה למה שעשה סאטיה נאדלה במייקרוסופט אלא פי 6 בגודל), בהחלט מומלץ לקרוא. ג'סי אגב, יהודי אוהד ישראל, מוביל את החברה בהצלחה לא פחותה משעשה בזוס.

אנדרו ג'סי מנכ"ל אמזון אנדרו ג'סי, מנכ"ל אמזון. שכנע את בזוס להיכנס לענן
 

עכשיו על הפרק בינה מלאכותית

השאלה שמשקיעים רבים שואלים היא, "האם החברה הזו, לאור התחרות שהולכת וגדלה בתחום הקמעונאות המקוונת, יכולה להמשיך ולצמוח כפי שעשתה עד כה (שאלה שנשאלת, מאז 2008, על כל ענקיות הטכנולוגיה)? התשובה היא בהחלט "כן". אמזון התחילה אמנם את דרכה בתחום המסחר האלקטרוני (שצמיחתו ממשיכה) ומזוהה ככזאת, אבל כיום היא גם שחקן דומיננטי במחשוב ענן, בפרסום (שקצב ההכנסות שם גדל בדו-ספרתי, המרווחים שם גדולים ולדברי ג'סי, "אנחנו רק בהתחלה, בקושי מגרדים את פני השטח) ובסטרימינג. יותר מכך, מאז שהבינה המלאכותית התחילה להתמזג לכלכלת המיינסטרים, מנסות כל ענקיות הטכנולוגיה, מגוגל ומייקרוסופט ועד טאיוואן סמי קונדקטור ואינטל, לשכפל את הצלחתה של אנבידיה בתחום.

Nvidia כרגע נהנית ממעמד כמעט מונופולי בייצור מעבדי המפתח ליישומי AI. אבל AI, אליבא דחשובי העתידנים הטכנולוגיים, שבמהלך 2022 "ייצרה" מחזורי הכנסות ישירות של 142,32 מיליארד דולר והשנה תייצר 207.9 מיליארד, צפויה להגיע ל- 1.85 טריליון דולר ב-2030 וזו הערכה שמרנית מאוד.

טוענים המומחים שאנבידיה שולטת "בין 80% ל-95%" של תחום מכונות הלמידה. קתי ווד מייסדת ומנהלת קבוצת ARK, שלמרות המכה שקיבלו מניות הקבוצה עדיין נחשבת כמומחה מובילה בתחום ההתפתחויות הטכנולוגיות, מדברת על שוק של 17 טריליון. בזוס, לטענתה, נכנס בעוצמה לתחום, עוד לפני שפרש מכיסא המנכ"ל, וג'סי הופך את הנושא לאסטרטגיה מובילה.

אמזון מפתחת כיום הכול, החל משבבי בינה מלאכותית לדגמי בינה מלאכותית ועד ליישומים המופעלים בבינה מלאכותית. "החברה החליטה להתמודד על נושא הבינה הגנרטיבית", כותב ה- India Times, "ומפתחת מיקרו שבבים על מנת  להתחרות. החברה עיצבה שני שבבים מותאמים אישית, ה-Trainium וה-Inferentia שמטרתם ללמד ולהחיש בינה גנרטיבית, כאלטרנטיבה למעבדי אנבידיה ובעלות נמוכה בהשוואה". אדם סליפסקי, האיש שהחליף את ג'סי כמנהל AWS, טוען למראיין, "במצב שמתפתח כרגע אין בעולם חברה מתאימה ומסוגלת כמונו לספק את הביקוש הענק לבינה גנרטיבית". חלק גדול מהפיתוח נעשה בהודו ולכן המאמר הזה בעיתון הזה.

ההנחה שלי היא שאמזון תצליח, מה שלא רק יעזור למכירות שלה אלא בעיקר להמשך ההתייעלות. מומחה הטכנולגיה של אתר ה-FOOL, Keithen Drury, בכתבה מה-1.11, בוחר ב-AMZN כהשקעה המועדפת עליו מבין מניות ה-FAANG (META, AMZN, AAPL, NFLX ו-GOOG). לבסוף, 15 אנליסטים עדכנו את המלצותיהם על החברה מאז תחילת אוקטובר, 14 מתוכם ב"קנייה", אבל מהניסיון זה הדבר האחרון שבגללו כדאי לקנות את המניה. רק לזכור כמו תמיד, AMZN אינה "זולה" כרגע, מכפיל 44 ל-2024 ועם תקשורת כל כך מפחידה ועתיד כל כך בלתי צפוי, אסור, למרות שזה נראה מאוד מפתה, לרדוף.

 
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד והעושה במידע שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(18):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    איך חברה הפסדית כרונית באמזון מצליחה להלהיב כל כך הרבה
    משה 05/11/2023 12:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בכמעט שלושים שנות חייה היא מפסידה כסף, ובשנים המעטות שהיא מרוויחה אלו אחוזים בודדים מהמחזור שלה וגם זה אך ורק מ-AWS. עסקי הקמעונאות הרגילים שלה מפסידים ומפסידים ומפסידים. וכולם משתגעים מהם. פטריית הזייה של ממש.
    סגור
  • 10.
    כלכלה
    שמואל 05/11/2023 01:06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    למה הדולר בעולם לא יורד.עקב החובות הגדולים של אמריקא
    סגור
  • מגוון של סיבות
    שלמה גרינברג 05/11/2023 10:14
    הגב לתגובה זו
    6 0
    בעיקר כי הוא משמש כמטבע הרזרבות אבל העלאות הריבית, הכלכלה החזקה והעובדה שמשקיעי העולם משוכנעים שארה"ב לא תפשל בהחזרי הריבית על חובותיה. הם הסיבות.
    סגור
  • 9.
    כלכלה
    שמואל 05/11/2023 01:06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    למה הדולר בעולם לא יורד.עקב החובות הגדולים של אמריקא
    סגור
  • 8.
    כתבה מעניינת
    שמואל 04/11/2023 10:08
    הגב לתגובה זו
    2 4
    פותחת אופק השקעות ומחשבות לטווח ארוך.
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    רק תודה
    תמיר 04/11/2023 08:43
    הגב לתגובה זו
    4 4
    שלמה היקר תודה רבה על ההשקעה בכתבות . יישר כוח !
    סגור
  • 6.
    גם אפל ניסתה לפתח שבבים עצמאית ונכשלה, נכון להיום (ל"ת)
    נחכה ונראה 03/11/2023 22:54
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • יש להם moat.
    כגן 04/11/2023 21:18
    הגב לתגובה זו
    6 0
    וקוראים לו שירות הענן המאסיבי, שהחל ב2002-2003. הרבה לפני שחברות ענק אחרות חשבו על זה. הבעיה היא שכמו ששלמה רמז, ההערכות של המניה בשמיים כרגע, גם לדעתי.
    סגור
  • 5.
    תודה רבה שלמה. מעניין מאוד (ל"ת)
    עמית 03/11/2023 22:38
    הגב לתגובה זו
    7 3
    סגור
  • 4.
    הכתבה
    פלג 03/11/2023 19:42
    הגב לתגובה זו
    9 1
    כתבה מעולהכיף לקרוא כתבה מקצועית עם נתונים והפניות.לגבי המניה - המתנה הכי טובה שניתן לתת ליומולדת אן חתונה או ברית מילה/בר מצווה
    סגור
  • 3.
    של בחירת מניות
    עבר הזמן 03/11/2023 18:59
    הגב לתגובה זו
    1 10
    וחברות לטווח ארוך,שגר ושכח,היום עולה מוכרים חלק יורד קונים בכל הסוגים
    סגור
  • טועה בענק.
    כגן 03/11/2023 22:00
    הגב לתגובה זו
    11 1
    אני מכוון לשנים על גבי שנים. פשוט צריך לעשות חריש עמוק של הנתונים והתוצאות העסקיות של החברה שרוצים לקחת חלק בה. "לחשוב באפט".
    סגור
  • באפט כבר
    גם 04/11/2023 03:13
    הגב לתגובה זו
    0 7
    מממש,מוכר,רק קוקה קולה הוא עוד שותה
    סגור
  • שאל את עצמך מתי הוא מממש. (ל"ת)
    ארז 04/11/2023 19:10
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 2.
    תודה רבה ושבת שלום (ל"ת)
    אנונימי 03/11/2023 18:14
    הגב לתגובה זו
    12 3
    סגור
  • 1.
    תביעה
    אנונימי 03/11/2023 17:51
    הגב לתגובה זו
    1 7
    שכחתם לציין שיש נגדה תביעות מאוד והרשות להגבלים עסקיים יושבים להם על הצוואר
    סגור
  • מוכר אשליות
    גרינברג 04/11/2023 03:15
    הגב לתגובה זו
    2 8
    המציאות לא שוברת אותו
    סגור
  • הרגע ותן להרוויח כמננשקלים.
    גרינברג 04/11/2023 19:06
    הגב לתגובה זו
    6 0
    הפסק להטריד ולהכשיל....ופרסם כמו שפירסמת את התגובה מעל שהתפלקה לך....הבנת?
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות