רשת הפיצות שמבשלת שנה מצוינת ב-2024
לא לוותר על פינת החלומות: האמריקאים, כך כבר גילינו בשנות השבעים בוול סטריט, מאמינים בחלומות, במיוחד בכאלו שמתגשמים, ""I have a dream, פתח מרטין לותר קינג את נאומו הגדול. לא סתם בחר האיש הענק הזה בכותרת זו. הוא ידע שכל אמריקאי אמיתי, לצד החוקה שלהם, מאמין בחלומות, עסקיים בעיקר, וזה ממש בולט בעולם ההשקעות של וול סטריט.
"איפה תקבלו הערכות כאלו?", אמרו חלוצי ההיי טק הישראלים שהנפיקו בניו יורק, "ועוד לחברות שמלבד חלום אינן מציעות מאומה". הרבה לקוחות היו לי בארה"ב וכולם הקדישו פינה למניות חלום כשהם מודעים לעובדה שאחוזי ההצלחה שישקיעו בהצלחות מהסוג של מיקרוסופט או טסלה, בשלבי ההתחלה שלהן, שואפים לאפס.
רכבת ההרים של קומפיוג'ן
בטור זה אני חוזר ומדגיש את חשיבות ההשקעה ב"פינת החלומות" עד 5%-10% מתיק ההשקעות, וככל שמהפכת הטכנולוגיה מתקדמת כך גם עולה חשיבות הפינה הזו. בשבוע האחרון ראינו דוגמאות מצוינות בשלוש חברות ישראליות ששייכות לפינת החלומות, קומפיוג'ן (סימול:CGEN), אינוויז טכנולוגיות (סימול:INVZ) ו-SciSparc Ltd (סימול:SPRC) שמניותיהן "נדלקו" בעוצמה על ההרגשה של חלום שעשוי להתממש. האמת? החלום של שלושתן עדיין רחוק מלהתממש, אפילו זה שמציעה CGEN בת השלושים שמנייתה, בתחילת המאה כבר טיפסה ל-13 דולר ומשם, 9 שנים מאוחר יותר, נחתה על 35 סנט רק כדי לעלות בחזרה ל-12 דולר 5 שנים לאחר מכן ולרדת משם, 4 שנים לאחר מכן ל-2 דולר, ומשם, בתוך שנתיים, בקיץ 2020, לחצות 20 דולר רק על מנת להתרסק, בתוך 3 שנים ל-50 סנט.השבוע זינקה לפתע קומפיוג'ן ב-175% ובכך הוכיחה את עצמת החלום, שנגמר רק כשהוא נגמר. ברוב המקרים הא פג ככל חלום, אבל כשהוא מתממש ההשפעה על התיק רצינית ביותר. למה קפצה קומפיוג'ן ב-175%? לא כל כך בגלל 10 מיליון הדולרים שהיא כנראה תקבל מ-AstraZeneca (סימול:AZN) לאחר מתן התרופה Rilvegostomig לחולה ראשון בניסוי קליני שלב 3 לטיפול בסרטן דרכי המרה, לפי ההסכם ביניהן (שזה כשלעצמו דבר גדול), אלא בעיקר בגלל ההודעה שחתמה עם ענקית הביו-פרמקולוגיה גיליאד (סימול:GILD), אחת מכוכבות הרפואה האמריקאיות, שלפיו גיליאד תעביר לקומפיוג'ן, תשלום ראשוני של 60 מיליון דולר במזומן עבור רישיון פיתוח תרופה אימונו-תרפיותית לטיפול בסוגים שונים של סרטן. אם התרופה תאושר לבסוף תקבל קומפיוג'ן סכומי עתק. ההסכם עם GILD הוא שהביא למחזור של 113,268,127 מניות קומפיוג'ן שהחליפו ידיים ביום ג' (28% יותר מכול ההון הנפרע).
INVZ ו-SPRC קפצו גם הן משמעותית בעקבות הודעות חיוביות. אבל חשוב לזכור שול השלוש רחוקות עדיין מהמימוש, אפילו CGEN הוותיקה, ומי שמעוניין, לאחר בדיקה עמוקה אישית, לצרפן לפינת החלומות צריך לקחת בחשבון שרכבת ההרים, בדרך למימוש (או לאי המימוש חלילה), שהצגנו ב-CGEN, תמשיך להשתולל, כך שלרדוף אחרי המניות הללו ושכמותן זו טעות (למרות שקשה לי להאמין שהזעזועים ב-CGEN, שימשיכו, עשויים, לאחר שתי ההודעות, להחזירה לכיוון הדולר). נעשה גם סקירה על INVZ ועל SPRC בקרוב.
כך התנתקה דומינו'ס פיצה מ"אפקט פייזר"
הפיצה חוזרת: מאז התחילה ההתאוששות בשוק המניות, לאחר משבר 2008, בתחילת מרץ 2009, עלתה מניית דומינו'ס פיצה (סימול:DPZ) ב-5880% לעומת עליות של 900% ו-472% בהתאמה במדדי הנאסד"ק וה-500 S&P. לאחר שהגיעה לשיא כל הזמנים שלה, בסוף 2021, התדרדרה מניית DPZ, לאורך 2022 ועד מאי 2023, ב-42% (לעומת שני המדדים שירדו ב-12% וב-5% בהתאמה), אפילו יותר ממניית פייזר שבאותה תקופה ירדה "רק" ב-28%.דומינו'ס פיצה. בדרך למעלה. צילום: אתר החברה
מה הקשר לפייזר? משקיעי DPZ טוענים שהירידות במניה נבעו ממה שהם כינו "אפקט פייזר", שזה הכינוי שנתנו רבים בוול סטריט לאותן מניות של חברות שתקופת הקורונה הוציאה אותן ממסלולן ההיסטורי. מדובר בחברות שהכנסותיהן בתקופת הקורונה, פרחו בצורה חריגה ומשנגמרה המגפה ירדו ההכנסות לרמה שלפני הקורונה, מה שהשתקף במניות.
הדבר בלט במיוחד אצל פייזר שהכנסותיה עלו מ-41.9 מיליארד דולרב-2019 ל-81.3 ול-100.3 מיליארד בשנים 2021-22 בהתאמה, וב-2023 ירדו ל-68.5 מיליארד בערך. גם מכירות דומינו'ס פיצה נהנו מעליות חדות בביקושים בתקופת הקורונה, ביקושים ש"נרגעו" עם תום המחלה.
אם תשוו את תנועת מניות PFE ו-DPZ בין תחילת 2021 לתחילת אוקטובר 2023, תגלו שהן נעו יחדיו באותם ימים, עלו חזק עד לסוף 2021 ומשם התדרדרו בעוצמה. כך למעשה קרה לכל חברות המזון המהיר ואחרות שנהנו, בגלל היכולות המקוונות שלהן, מביקושים בתקופת הקורונה.
אלא ש"אפקט פייזר", שהיה נכון לתקופת הקורונה, אינו נכון יותר. באוקטובר המשיכה פייזר לרדת וכל האחרות עלו. "עם כל יום שעובר מאז תחילת אוקטובר", אמר השבוע דון מילר שסוקר מניות מזון מהיר באתר ה-https://www.marketbeat.com, "אפקט פייזר מתנתק". זה נכון כמובן כי פייזר, שמנייתה התדרדרה בעיקר בשל אובדן ההכנסות מהחיסון, ממשיכה להיחלש בגלל חששות מהעתיד, ואילו במקרה של חברות המזון המהיר ובמיוחד הפיצה, העתיד נראה ורוד מאוד. הקונצנזוס, במקרה של דומינו'ס ושאר רשתות הפיצה, מאוחד בציפיות לעלייה נאה בהכנסות.
אסיה ואפריקה ימשיכו להניע את שוק הפיצה
ב-2021 הגיעו המכירות הגלובליות של פיצה ל-197.2 מיליארד דולר ומחקרים צופים שעד 2031 יגיעו המכירות ל-551.04 מיליארד בקצב צמיחה שנתי של 10.9%. תמצאו הכול במחקר שצירפנו. הצמיחה הגלובלית החזקה תתרכז באסיה ובאפריקה לשם מכוונות ענקיות כדומינוס, פיצה האט ופאפא ג'ונס וכך גם חברות השיווק הגדולות שמוכרות לרשתות.הפיצה נחשבת למזון המהיר הנמכר ביותר בעולם ומומחי התחום מאמינים שכך זה יימשך. אחת הסיבות החשובות לאופטימיות בקשר להמשך הצמיחה המהירה של התעשייה קשורה בהתקדמות הטכנולוגית. טכנולוגיה וחדשנות (כמו צמיחה מהירה של פיצה ללא גלוטן), שמשנות את התעשיה בעשור האחרון ושהובילו לעלייה בהכנסות לצד התייעלות חזקה, ימשיכו לעצב את שוק הפיצה העולמי. למעלה מ-70% ממכירות דומינו'ס פיצה הן דיגיטליות והטכנולוגיה מאפשרת את התרחבות התעשייה. ממטבחי רפאים לדוגמה דרך יכולות משלוח משולבות של צד שלישי ועד למעקב אחר העדפות לקוחות (הבינה המלאכותית כבר נכנסה לתעשייה וכך גם הרובוטיקה) ועוד, והתהליך הזה יימשך בעיקר בגלל התחרות וההתפתחויות הטכנולוגיות.
אגב, מטבחי הרפאים (Ghost Kitchens, שנקראים גם מטבחים וירטואליים), מתפשטים גלובלית במהירות. אלה הם מסעדות שאינן מציעות שירותי סעודה, שבנויות למילוי הזמנות מקוונות ושהתפריטים שלהן זמינים רק ללקוחות שדורשים משלוח באמצעות אפליקציות. הרעיון הזה מתבסס על השינוי הגדול בהתנהגות הצרכנים שכל המסעדות חוו בהתנהגות בתקופת הקורונה וזה ממשיך והעלויות נמוכות משמעותית.
הטכנולוגיה אפילו אפשרה הקמה של רשת שמאפשרת לאוהבי פיצה את האותנטיות של מרכיבים טריים שנבחרו ביד, שמוכנים לפי הזמנה ומבושלים לשלמות בתנור לבנים. מדובר ברשת זכיינות בשם Your Pie שמספקת את חוויית האוכל שאי אפשר להשתוות אליה באמצעות טכנולוגיית "ללא ידיים". תוכלו לראות באתר החברה ובוויקיפדיה. החברה צומחת במהירות.
למי שמתעניין בהיסטוריה אז הפיצה היא גם אחד המזונות העתיקים ביותר. התמונה המצורפת התגלתה בפומפיי, ואליבא דארכאולוגים שימשה כמזון לעניים. תוכלו לקרוא תקראו בכתבת ה-BBC.
האנליסטים צופים לדומינו'ס שנה מצוינת
אז למה ממליצים על דומינו'ס פיצה (סימול:DPZ) ואיך משקיעים בה? דומינו'ס היא חברת הפיצה הגדולה בעולם עם יותר מ-19,800 חנויות ביותר מ-90 מדינות ברחבי העולם (נכון ל-1 בינואר 2023). המותג עולמי והחברה מתמקדת, באמצעות הרשת העולמית, בשירות שניתן ע"י זכיינים ו/או חנויות בבעלות החברה האמריקאית, הן באמצעות מודלים של שירות משלוחים והן באמצעות קנייה בחנות (carryout). בבעלות הזכיינים כ-99% מהחנויות העולמיות של Domino's.המודל העסקי פשוט: דומינו'ס מגישה אוכל איכותי במחיר תחרותי, עם גישה נוחה להזמנה ושירות יעיל ומשופר כל הזמן על ידי חידושים טכנולוגיים (שחברת האם דואגת להכניסם). הבצק, שמוכן ידנית (tossing-hand), טרי ומופץ לחנויות ברחבי העולם על ידי החברה. הזיכיון נחשב כאחד הזיכיונות המובילים, המבוקשים והרווחיים בעולם.
החברה נוסדה ב-1960 וכיום נחשב המותג כאחד המובילים בעולם במוצרי הצריכה. מחקרי שוק בנושאי צריכת מזון קובעים שדומינוס היא בעלת המותג המוביל בתעשיית הפיצה גם מבחינת השירות וגם מבחינת האיכות והרשת המובילה בחדשנות טכנולוגית. עוצמתה של דומינוס נובעת מההכרה במותג ולא פחות מההשקעה האדירה בפרסום. תעשיית הפיצה תחרותית ביותר והחברה מתחרה מול רשתות דומות, חנויות פרטיות ואפילו ענקיות מזון. המתחרות הישירות הן חברות כמו פיצה האט (שייכת לענקית המזון Yum! Brands) שהיא המתחרה הגדולה גלובלית, פאפא ג'ונס (סימול:PZZA) ושכמותן.
דומינו'ס. מותג הפיצה החזק בעולם. צילום: דף הפייסבוק של דומינו'ס
את 2019 סיימה דומינו'ס עם הכנסות של 3.62 מיליארד ורווח תפעולי ונקי של 629.4 ו- 400.7 מיליון דולרים או 9.56 דולר למניה ב-2020-21-22 הציגה מכירות של 4.1, 4.4 ו- 4.55 מיליארד בהתאמה, ורווח למניה של 12.39, 13.54 ו-12.53 בהתאמה כאשר קונצנזוס האנליסטים חוזה מכירות ורווח למניה השנה ובשנה הבאה, של 4.5 ו- 4.8 מיליארד במכירות ו-14.53 ו-15.71 ברווח למניה. המניה נסחרת במכפיל 2023 של 27.6 ומכפיל 4202 של 25.6, "יקרה" לטעמי, אבל אם המומחים צודקים והביקוש לפיצה ימשיך לגאות, אז למשקיע לטווח הארוך, בצירוף הדיבידנד שעולה (כרגע 4.84 דולר למניה) היא מעניינת.
האנליסטים טוענים ששנת 2024 תהיה שנה מצוינת לחברה וצופים שהמניה, שהתדרדרה במהלך 2022-23 (עד אוקטובר), "עומדת בפני פריצה". למה? על סמך תחזיות החברה שניתנו ב"יום למשקיעים" שערכה החברה לאחרונה שלפיו רואה החברה שנה חזקה מאוד מולה. האנליסטים אהבו זאת, עברו מקונצנזוס של "Moderate buy" ל-BUY, במיוחד לאור התחזיות החיוביות על התעשייה כולה.
אם אכן צודקות התחזיות לגבי התעשייה כולה, אני מעדיף סל ממוקד אלא שעדיין אין כזה. יש סלים ממוקדי "מזון מהיר" מהסוג של EATZ שמכיל את החברות המובילות במזון מהיר ביניהן חברות הפיצה המובילות. כיוון שכל החברות הללו עברו במטחנת "אפקט פייזר" (תשוו הגרף לאורך 2019-2023), אז כולן ייהנו מתהליך "החזרה למסלול" שצופים כרגע ל-DPZ ולכן הסל מעניין.
מה שצריך המשקיע לזכור (והעובדות מוכיחות זאת) הוא שחברה כמו דומינו'ס, כמו כל חברות המזון המהיר המובילות, נחשבת להשקעה טובה לאורך זמן כולל בהאטה כלכלית. זה אומר שבזמנים של תיקון בשוק, כאשר מניות אלו "יורדות עם העדר", נוצרת הזדמנות קנייה אמיתית כי מוצרי מותג כאלו תמיד "חוזרים בגדול".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.אסור לקנות מניות בחברה של אוכל לא כשר (ל"ת)משה 26/12/2023 10:28הגב לתגובה זו7 6סגור
-
עדיף לא כשרמריה 26/12/2023 14:39הגב לתגובה זו6 6יותר טעיםסגור
-
4.תודה מעניין נעקוב בהחלט (ל"ת)תודה 23/12/2023 16:52הגב לתגובה זו2 14סגור
-
3.תודה רבה ושבת שלום (ל"ת)אנונימי 23/12/2023 14:02הגב לתגובה זו4 18סגור
-
2.תודה רבה שלמה. מעניין מאוד. (ל"ת)עמית 22/12/2023 16:27הגב לתגובה זו9 24סגור
- טען עוד
-
1.תעודת סל ITAITA 22/12/2023 15:39הגב לתגובה זו4 4מדהים שמי שקנה את התעודה הנל ביום הפלישה לאוקראינה (24 לפברואר 2022) לא הרוויח כמעט כלום מאז ועד היום (למעט העליה הפראית של כול השוק בחודשיים האחרונים). לעומת זאת התעודה עלתה חזק מאוד בשנים 2016 עד סוף 2020. טראפ התחיל את הנשיאות בינואר 2017.סגור
-
ITAשלמה גרינברג 24/12/2023 11:19הגב לתגובה זו2 0הייתה השינוי הגדול שהביא לתקציבי הביטחון אבל גם מאז עלה ביידן הסלים "בטחון וחלל" עולים יפה ומה שהאט העליות בתקופת ביידן היה התיקון הגדול של 2022. ITA אגב עשה פחות מהסלים המובילים האחרים, PPA ו- XAR בגלל המשקל הגדול של BA ו RTX בסל. סה"כ הסלים עשו לא רע בכלל בשתי התקופות.סגור
-
נפט וגז היו ה"כוכבות" בתקופת מלחמת רוסיה-אוקראינהכגן 23/12/2023 13:09הגב לתגובה זו3 0צריך לשים "על הרדאר" את vde/ieo/xle לתיקון הבא.סגור