בואינג: האם התקלה האחרונה היא תקלה אחת יותר מדי? מה השוק אומר?

בעקבות התקרית בשבוע שעבר בו חלק ממטוס בואינג 737 MAX-9 עף באוויר במהלך טיסה, קורקעו כלל מטוסי 737 MAX-9 גם באירופה; זו לא התקרית הראשונה שבואינג הייתה מעורבת בה. האם האירוע האחרון מהווה תמרור אזהרה למשקיעים?
 | 
telegram

המטוס, מדגם 737 MAX-9 שהטיס יותר מ-170 נוסעים ושישה אנשי צוות, נחת בשלום אחרי שדיילות ונוסעים הגדירו את התקלה כ"פירוק" של המטוס, כשחלק ממנו פשוט עף והשאיר פתח גדול בקדמת המטוס. מנכ"ל אלסקה, בן מיניצ'י  אמר כי "כל  מטוסי בואינג 737 MAX נבדקים וכי המטוסים יוחזרו לשירות רק לאחר השלמת בדיקות תחזוקה ובטיחות מלאות", מיניצ'י הוסיף כי הוא בקשר ישיר עם הרגולטורים  ועם אנשי חברת בואינג כדי להבין איך קרתה התקלה.

בעקבות התקלה החליטו גם רגולטורי התעופה האירופיים לקרקע באופן זמני את דגמי בואינג 737 MAX-9.  באירופה בסך הכל מילאו אחר הוראות מינהל התעופה הפדרלי, ה-FAA,  לקרקע זמנית את מטוס 737 MAX-9, לאחר האירוע בשישי. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות


בואינג צילום טוויטר
                                בואינג צילום טוויטר​

בעקבות החלטת ה-FAA קורקעו 171 מטוסים המופעלים על ידי חברות בארצות הברית או שהיו בתחומה, מה שגרם לביטולן של מאות טיסות, כאשר המובילה מהן היא חברת יונייטד איירלינס לה כ-80 מטוסים מהדגם שקורקע.

המטוסים קורקעו


הנוסעים במטוס לא נפגעו והמטוס הפגוע הצליח לחזור לשדה התעופה בפורטלנד, אורג'י, שם יצאה הטיסה. מינהל התעופה הפדרלי, ה-FAA הודיע כאמור כי בכוונו להבטיח שכל מטוסי ה-MAX 9 ייבדקו לפני החזרה לשירות.

השבוע, רגולטור בטיחות התעופה של האיחוד האירופי, עשה את אותו הדבר. בהודעה שהוציא רגולטור בטיחות התעופה של האיחוד האירופי, (EASA), נכתב כי  הם "אימצו את הוראת כשרות אוויר לשעת חירום (EAD) שהונפקה על ידי מינהל התעופה הפדרלי (FAA) בארה"ב עבור תצורה ספציפית של בואינג 737-9 (MAX)".

עם זאת, ציינו  בהודעתם כי "הפעולה לא משפיעה על כלל המטוסים. למפעילי מטוסי האיחוד האירופי אין מטוסי MAX-9 בציי שלהם, וה-EASA הוסיפה כי גרסאות אחרות של ה-MAX יכולות להמשיך לפעול.

בואינג ואיירבוס מציעות גרסאות שונות במקצת של אותם מטוסים כדי להתאים לצרכי הלקוחות. כל המטוסים מאושרים על ידי רשויות התעופה. כאשר מטוס הסילון MAX 8 הוא הגרסה הנפוצה ביותר של ה-737 MAX.

"במערך הספציפי המכוסה על ידי ההוראה לשעת חירום (ה-EAD), יציאה באמצע תא הנוסעים מוחלפת בפאנל פלאג-אין", נכתב בחלק מהודעת EASA. "תצורת  MAX-9  מאומצת בדרך כלל על ידי חברות תעופה שטסות בטיסות בצפיפות נמוכה יותר עם קיבולת נוסעים נמוכה יותר, כאשר היציאה הנוספת הזו אינה נדרשת כדי לעמוד בדרישות בטיחות הפינוי".

רגולטור בטיחות התעופה של האיחוד האירופי ציין כי לרוב מטוסי ה-737 MAX הפועלים פשוט אין את הפאנל שנכשל במטוס אלסקה אייר. החלטת ה-FAA השפיעה על 171 מטוסים באופן ישיר. על ההשפעה של ההחלטה על החברה, ניתן ללמוד מהכמות של המטוסים שקורקעו, ה-MAX 9 היווה כ-20% מ-2023 MAX משלוחים, אך רק כ-2% מצבר ה-MAX.

אנליסטים העריכו כי ישנם  כ-220 מטוסי MAX 9 בשירות ברחבי העולם וציינה כי אלסקה אייר השלימה כרבע מהבדיקות שלה ללא "ממצאים". בואינג סיפקה עד היום כמעט 1,400 מטוסי MAX ויש לה כ-4,000 מטוסי MAX בצבר המסירה שלה.

איך השוק הגיב?


בעלי המניות של בואינג צריכים להיעזר בתנודתיות מסוימת במניות ביום שני בבוקר. התקריות של מטוסי ה-MAX מכבידות על המשקיעים. זו לא התקרית הראשונה של בואינג, צריך לזכור כי  מטוס ה-737 MAX קורקע ברחבי העולם בין מרץ 2019 לנובמבר 2020 בעקבות שתי תאונות קטלניות שהתרחשו בתוך חמישה חודשים.

עם מחיר של 249 דולר למניה לאחרונה, מניית בואינג עדיין יורדת בכ-44% מהשיא שלה של כ-446 דולר, אליו הגיעה במרץ 2019 לפני האירועים של MAX.

מניית בואינג נמצאת בעלייה של כ-17% במהלך 12 החודשים האחרונים, בעוד שמניותיה של המתחרה איירבוס עלו בכ-20%.


שתי התרסקויות עם 346 הרוגים


בהתרסקויות ההן,  החקירה העלתה כי הייתה תקלה בתוכנת בקרת טיסה הידועה בשם מערכת מאפייני התמרון, או MCAS. בשתי ההתרסקויות, טיסת Lion Air 610, וטיסה 302 של אתיופיאן איירליינס, היו מעורבים מטוסי MAX 8.

ה-737 MAX היה מקורקע אז לתקופה של 20 חודשים ברחבי העולם לאחר שתי התאונות הקטלניות ב-2018 וב-2019, בהן נהרגו 346 בני אדם באתיופיה ובאינדונזיה. בואינג עדיין ממתינה לאישור של ה-737 MAX 7 הקטן וה-MAX 10 הגדול יותר. ה-FAA בחנה בקפידה את סדרת ה-MAX ואמרה ב-2021 כי היא עוקבת אחר כל מטוסי ה-737 MAX באמצעות לוויינים. 

לאחר שתי ההתרסקויות עד שהמטוסים קורקעו, בואינג הפעילה לחצים גדולים כדי להמשיך ולהטיס את המטוסים. הדגם שמעורב כעת בתקלה הוא דגם מוקטן יותר. נזכיר כי בפעמים הקודמות בואינג. בואינג מסרה כי היא מודעת לאירוע והיא אוספת מידע כשבמקביל "צוות טכני של בואינג מוכן לתמוך בחקירה".
 

התריעו שבועיים לפני 


לפני שבועיים המליצה בואינג לחברות התעופה לבדוק   את מטוסי ה-737 MAX שברשותן, לאיתור בורג רופף במערכת ההיגוי של המטוס. מנהל התעופה הפדרלי מסר אז כי הוא עוקב מקרוב אחר הבדיקות וישקול פעולות נוספות בהתבסס על הגילויים.

בואינג החליטה להמליץ על בדיקות לאחר שאחת מהחברות התעופה הבינלאומיות גילתה בורג עם אום חסר בזמן ביצוע תחזוקה שוטפת במנגנון ההיגוי של המטוס, כשזמן קצר לאחר מכן, יצרנית המטוסים גילתה מטוס נוסף שעדיין לא נמסר עם פגם זהה. "הבעיה שזוהתה במטוס המסוים תוקנה", מסרה בואינג. "כאמצעי זהירות אנו ממליצים למפעילים לבדוק את מטוסי ה-737 MAX שלהם ולהודיע לנו על כל ממצא. הודענו ל-FAA וללקוחותינו ונמשיך לעדכן בהתפתחויות". 


יצרנית המטוסים המליצה לחברות התעופה לבדוק את מטוסי ה-MAX שלהן תוך שבועיים, כאשר מטוסי ה-737 MAX יוכלו להמשיך לטוס ללא כל חשש, כך טענה אז החברה. החברה ציינה אז בהודעתה כי הייצור והאספקה של המטוסים ימשכו כרגיל. עוד הוסיפה החברה כי הבעיה לא קיימת במטוסי 737 ישנים יותר.יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס, שני לקוחות עיקריים של סדרת ה-MAX, אמרו כי הם לא צופים שלבדיקות תהיה השפעה על הפעילות. 

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות