
בעקבות האזהרה של מאסק: טסלה בדרך למחוק 50 מיליארד דולר משווי השוק
מניית מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC נופלת ב-11% לאחר שאמש המנכ"ל אילון מאסק הזהיר כי הצמיחה במכירות תאט השנה למרות הפחתות המחירים שכבר פגעו ברווחים והעלו חששות רבים בקרב המשקיעים.
מאסק ציין כי הצמיחה תהיה "נמוכה במיוחד" מכיוון שהחברה מתמקדת בפיתוח רכב חשמלי זול יותר, שייוצר במפעל טסלה בטקסס במחצית השנייה של 2025, מה שמצופה לעורר מחדש את המכירות. עם זאת, זה לא עניין את המשקיעים, כאשר לפי הערכות החברה תאבד 70 מיליארד דולר נוספים משווי השוק אם ההפסדים יימשכו. מה שעלול לגרום לטסלה לאבד 200 מיליארד דולר משווי השוק שלה תוך חודש.
אמש דיווחה החברה על תוצאותיה לרבעון הרביעי ופספסה את הציפיות. טסלה רשמה רווח למניה של 71 סנט על הכנסות של 25.1 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 73 סנט על הכנסות של 25.64 מיליארד דולר. שולי הרווח הגולמי נפלו בעקבות הורדות המחירים ועמדו על 17.6% בלבד, בעוד הצפי היה ל-18.1%. זוהי ירידה גם לעומת הרבעון השלישי אז עמדו שולי הרווח על 17.9%.
מכירות הרכבים צמחו בכמעט 40% משנה לשנה ועומדות על 1.8 מיליון יחידות. בוול-סטריט מצפים לבין 2.1 ל-2.2 מיליון יחידות ב-2024, עלייה של 20% בלבד. "טעינו לגמרי כשציפינו שמאסק והצוות יתנהגו כמו אנשים בוגרים ויספקו סקירה אסטרטגית ופיננסית של קיצוץ המחירים, מבנה שולי הרווח והביקוש המשתנה", כתב דן איבס מוודבוש. "במקום זאת קיבלנו שיחת ועידה כושלת עם תחזית מאקרו לטווח הארוך של טסלה."
תעשיית ה-EV מתמודדת עם האטה בביקושים כבר יותר משנה והורדות המחירים של החברה צפויות רק להגביר את הלחץ על סטארטאפים ויצרניות רכבים כמו פורד. "הבעיה של טסלה היא שכל ניסיון משמעותי להגביר את המכירות מכאן ואילך כנראה יצטרך להיות במחיר של קיטון נוסף בשולי הרווח התפעולי, בעקבות הצורך להתחרות ב-BYD בסין, בנוסף לתחרות מוגברת במקומות אחרים", אמר מייקל היוסון, אנליסט שוק ראשי ב-CMC Markets.
האנליסטים והשורטיסטים
לפחות תשעה בתי השקעות הורידו דירוג למניית טסלה, בעוד שבעה העלו את הדירוג. הקונצנזוס בקרב האנליסטים הוא לדירוג "החזק" עם מחיר יעד חציוני של 225 דולר, אפסייד של כמעט 9% ממחיר הסגירה האחרון של המניה. השורטיסטים על המנייה הרוויחו עד כה השנה 3.45 מיליארד דולר, מה שהופך את השנה האחרונה לשנה הרווחית ביותר לשורטיסטים בארה"ב.האנליסט דן איבס מוודבוש נשאר עם המלצת הקנייה שלו למניית טסלה, אך הוריד את מחיר היעד ל-315 דולר מ-350 דולר. אנליסט RBC נשאר גם הוא עם דירוג קנייה והוריד את מחיר היעד שלו ב-3 דולר בלבד, ל-297 דולר מ-300 דולר לאחר דוחות החברה. "בעקבות הורדת המחירים האחרונה, שולי הרווח עשויים לרדת ב-2024", כתב אנליסט וולס פארגו קולין לנגן.
מניית טסלה נסחרת במכפיל רווח עתידי ל-12 חודשים של 60, מה שנותן לה פרמיה גבוהה יותר בהערכת השווי מאשר שאר החברות השייכות לקבוצת "שבע המופלאות" הכוללת גם את אפל, מיקרוסופט ואנבידיה. בוול-סטריט ציינו כי הערכת השווי של טסלה צפויה להיות מאתגרת יותר ככל וצמיחת המכירות ושולי הרווח יחלשו. "טסלה נראית יותר ויותר כמו חברת רכב מסורתית", אמר אנליסט ברנשטיין, טוני סאקוניגי.
האירועים האחרונים בחברה
טסלה נחשבת לאחת החברות שנהנות מעניין רב בקרב המשקיעים בעיקר הודות למנכ"ל החברה אילון מאסק, שאוהב מדי פעם לצאת עם רעיון יוצא דופן שגורם לבלבול בוול-סטריט והרבה פעמים מעורר עניין גם בקרב הרגולטורים. לאחרונה, פירסם מאסק בפלטפורמת X שבבעלותו כי הוא "לא מרגיש בנוח להמשיך בטסלה עם פחות מ-25% מהמניות", כאשר הוא מציין שאם לא יגיע לשיעור אחזקה הזה הוא ישקול לקחת את המכשור והטכנולוגיה מחוץ לחברה לשימוש בפרויקטים אחרים.- האם זה באמת עובד - "Sell in May and go away"
- החוזים על וול סטריט יורדים 0.8%, מגמה מעורבת באסיה
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
מאסק בעצם רוצה עוד זכויות הצבעה, עוד מניות. כיום מאסק מחזיק ב-13% מהמניות כאשר יש לו גם אופציות המייצגות 7% נוספים - רק האחזקות האלו הן בשווי של 133 מיליארד דולר לפי המחיר הנוכחי, ומאסק מבקש שיקצו לו 5% נוספים. במילים פשוטות הוא מבקש מניות בשווי של 34 מיליארד דולר, אחרת, הוא מתכנן לקחת את הטכנולוגיה למקום אחר. האם מותר לו? האם הטכנולוגיה לא שייכת לחברה? מאסק הסביר שכל הרעיונות הנוספים מעבר לתחומי הרכב החשמלי הם שלו והוא יכול לפתח אותם דרך חברות אחרות.
עדיין לא ברור איך דירקטוריון החברה יחליט לפתור את האתגר החדש שמאסק יוצר לחברה כאשר אחד הפתרונות שהוצעו הוא יצירת מניות חדשות עם זכויות הצבעה גדולות יותר - כמו שקרה למשל בחברת פורד FORD MOTOR , כאשר לבני משפחת פורד ניתנו מניות עם 36 זכויות הצבעה פר מנייה. יצירה של "סופר-מניות" כאלה אומנם תצריך אישור של בעלי המניות, אבל יכול להיות שגם הם יבינו שזה פתרון לא רע לבעיה שלהם ולכן יאשרו את המהלך.
- 6.אלי 27/01/2024 10:32הגב לתגובה זושלא תגידו לא אמרנו כל בעלי טסלה תמכרו מייד כי הסינים תוך שנה מוחקים את טסלה-והרכבים שלכם יהפכו לגוש פלדה בלי ערך-אלא אם מאסק יבין ויחתוך ב50%את המחירים ויכה בסינים-כלומר ימכור בהפסד במקום להימחק
- 5.ח 26/01/2024 06:36הגב לתגובה זוהכל שם לפי ציוצים של מאסק
- 4.בן 25/01/2024 23:56הגב לתגובה זויש עוד הרבה כאלו, בעשירית המחיר, עם ארסנל גדול ואיכותי ממנה
- J 26/01/2024 18:44הגב לתגובה זוכמו
- 3.כלכלן 25/01/2024 20:38הגב לתגובה זומאסק צריך לנשק לטראמפ את הרגליים, אבל הוא רק מעמיד פנים שהוא שמרן, בפועל הוא מקושר חזק לאליטות החזקות.
- 2.לרכוש טסלה לפנסיה (ל"ת)ישי 25/01/2024 20:12הגב לתגובה זו
- 1.טסלה רכב בינוני מינוס. דבילים ישראלים משלמים 1/4 מיליון (ל"ת)סטנלי פישר 25/01/2024 20:02הגב לתגובה זו
- לא בינוני מינוס אבל לא מציאה גדולה בשום תחום. (ל"ת)קובי 26/01/2024 06:45הגב לתגובה זו