בואינג 787 אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

בואינג משכה את בקשתה לפטור מבדיקת בטיחות לדגם ה-737 MAX7

מטוס ה-737 MAX7, ביחד עם MAX 10, הוא האחרון מסדרת ה-MAX המחכה לאישור תעופה; בואינג הגישה בקשה לפטור מבדיקה של מנוע המטוס, בדיקה הנחוצה למתן האישור שלוקחת בערך שנה, בטענה שהיא מאמינה שהמנוע תקין, אך לאור האירועים האחרונים משכה את בקשתה; מה אפשר ללמוד מהמהלך?
רוי שיינמן | (3)

בואינג  BOEING נמצאת בתקופה לא קלה. התקרית במטוס מסוג 737 MAX9 של חברת אלסקה אייר בה דלת המטוס ניתקה בעוד המטוס באוויר הביאה לקרקוע של הדגם כמעט בכל העולם ולפגיעה רצינית בתוצאות, ובעיקר במוניטין של החברה. כל יום בו המטוסים של החברה לא נמצאים באוויר הוא יום בו החברה מפסידה כסף, ולכן נעשים מאמצים גדולים לזירוז ההליכים, גם אם זה לפעמים בא על חשבון הנוסעים.

בסדרת ה-737 MAX יש עוד שני דגמים שעדיין לא עלו לאוויר - MAX 7 ו-MAX 10. בשביל לקבל אישור טיסה מסחרי המטוסים צריכים לעבור שורה של בדיקות על ידי ה-FAA, רשות התעופה האמריקנית, כאשר חלק מהבדיקות יכולות לקחת זמן רב. הבדיקה המדוברת כאן היא בדיקה הנוגעת לזרימת אוויר לתוך המנוע של המטוס, בדיקה שיכולה לקחת גם שנה ויותר, ולאור העובדה ש-171 מטוסים שלה כבר מקורקעים, בואינג ביקשה פטור מאותה בדיקה בכדי שתוכל לזרז את תהליך האישורים.

האם טובת הנוסעים עומדת לעיניה של בואינג?

בואינג נמצאת כבר תקופה ארוכה במגמה של הגדלת מיקור חוץ על מנת לחסוך בעלויות ולשפר את התוצאות הכספיות. היא מנסה לחסוך כסף, וכפי שזה נראה היא חותרת לעשות זאת גם אם זה בא על חשבון בטיחות הנוסעים. "בואינג לא סיפקה תשתיות נאותות ליצרנים איתם היא עבודת בכדי להבטיח את טיב הייצור ברמה הגבוהה הדרושה בעולם התעופה על פי הנחיות ה-FAA, ומדיניות זו גם הקשתה על בקרת טיב איכות הייצור במפעלי הספקים ברחבי העולם", כתב אצלינו מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר.

דוגמא אחת להורדת עלויות שעושה בואינג קשורה למקרה האחרון ממש - בואינג מציגה אפשרות של התקנת דלת פלאג במקום הדלת האחורית. דלת קלה וזולה יותר שמיוצרת על ידי חברת SPIRIT AIRLINES .

החוקרים שבדקו את המטוס אחרי התקרית כבר מצאו ממצאים קשים שם. היעדר ברגים מחברים בין הדלת למשקוף, ציר תלוש וברגי אבטחת צירים חסרים ויותר מכך, גם במטוסים אחרים נמצאו ברגים רופפים. 

הדו פרצופיות של המנכ"ל

המאבק שמתנהל כרגע בנוגע למקרה הזה או האם התקלה תאופיין כתקלת איכות או תקלת תכן. תקלת איכות ניתן לפתור בזמן יחסית קצר, בעוד תקלת תכן תגרור תהליך ארוך של תכנון מחדש, ניסויי מעבדה וניסויי טיסה, תהליך היכול לקחת בין שנה לשנתיים, ולכן לא מפתיע שהמנכ"ל, דייב קלהון, נאבק לאפיין את התקלה כתקלת איכות.

אז מצד אחת קלהון נאבק ברשויות על מנת "למזער נזקים", גם אם זה לא הדבר הנכון בטיחותית, אבל מצד שני הוא דואג להציג שהוא משתף פעולה וסומך על הרשויות באופן מלא. בהודעה על משיכת הבקשה לפטור בבדיקה למטוס ה-MAX7 כתבה החברה: "כמו תמיד, ה-FAA יקבע את התזמון של האישור אחרי שיתבצעו כל הבדיקות הנדרשות, ואנחנו נמלא אחר כל הוראה שנקבל", מסרה החברה, "אנחנו מחויבים להיות שקופים, קשובים לבעלי המניות שלנו, ולנקוט פעולות שישפרו את הבטיחות והאיכות של המטוסים שלנו".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    YL 30/01/2024 21:43
    הגב לתגובה זו
    לכל כיוון אפשרי כולנו יודעים לאן זה מוביל לא לחינם כולם מעדיפים מטוס מ אייר בוס רק לחץ מדיני גורם לקניית בואיינג
  • 1.
    מחריד לגלות כאלה ליקויי בטיחות (ל"ת)
    ילדי ישראל 30/01/2024 18:06
    הגב לתגובה זו
  • מחריד ??? (ל"ת)
    ת 31/01/2024 17:12
    הגב לתגובה זו