עסקי הרכב המסורתיים עדיין לא מתים - טויוטה היא ההוכחה לכך
יצרנית הרכב היפנית TOYOTA MOTOR CORP דיווחה בשבוע האחרון על רווח תפעולי של 11.3 מיליארד דולר לרבעון השלישי שלה, הרבה מעל הצפי בוול-סטריט של 9.2 מיליארד דולר. מניות יצרנית הרכב הגדולה בעולם זינקו ב-10.5% לשיא כל הזמנים.
תמהיל הרכבים של טויוטה השתנה לאט יותר מאשר אצל היריבות האמריקאיות פורד וג'נרל מוטורס. טויוטה צופה כי המכירות לשנה כולה יעמדו על 9.5 מיליון, מעט פחות מהציפיות, כאשר מכירות הרכבים החשמליים - בעיקר ההיברידיים - יעמדו על 3.9 מיליון. החברה מצפה למכור 120,000 רכבי פלאג אין, עלייה מ-38,000 אשתקד; מניית טויוטה עלתה ביותר מ-55% בשנה האחרונה ונסחרת במכפיל רווח עתידי ל-2024 של 10.
הדרך של פורד FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS לא הייתה חלקה כל כך. מניית פורד נשארה ללא שינוי במהלך 12 החודשים האחרונים, בעוד מניית GM צנחה ב-7%, למרות עלייה במכירות בארה"ב של 11% ב-2023. פורד נסחרת במכפיל רווח עתידי של 6.9, ג'נרל מוטורס עם 4.5. שתי החברות הללו מיהרו לרוץ לעבר רכבים חשמליים מבוססי סוללה, והתרחקו מרכבים מונעי דלק או היברידיים. תחזיתה של GM לשנת 2024 הייתה הרבה מעל הצפי בוול-סטריט: רווח תפעולי של 13 מיליארד דולר לשנת 2024, לעומת צפי של 11 מיליארד דולר. פורד מצפה להרוויח כ-11 מיליארד דולר ב-2024, עלייה מ-10.4 מיליארד דולר ב-2023 ומעל הקונצנזוס.
בעוד טויוטה החלה להתאים את עצמה לאט יותר לעידן החשמלי, היא ממשיכה להתקדם לאט ובזהירות. בחודש נובמבר האחרון החברה הודיעה כי תגדיל את השקעתה במפעל לייצור סוללות לרכבים חשמליים בצפון קרוליינה בכ-8 מיליארד דולר ותוסיף עוד 3,000 מקומות עבודה. ההשקעה במפעל צפויה לאפשר לחברה להרחיב את עסקי הרכבים החשמליים שלה.
- המכסים על הרכבים: האנליסטים צופים פגיעה של מיליארדים ברווחים
- "אל תעלו את המחירים" - האזהרה של טראמפ ליצרניות הרכב
יצרנית הרכבים היפנית מתכננת לייצור גרסאות חשמליות של כל הרכבים שלה עד 2025, ואמרה כי המהלך יביא את סך ההשקעה שלה במפעל לכ-13.9 מיליארד דולר ואת מספר מקומות העבודה ליותר מ-5,000. יצרניות רכב אחרות כמו פורד וג'נרל מוטורס ניסו גם הן להגביר את ייצור הרכבים החשמליים שלהן וכך לצמצם את הפער מול המובילה - טסלה. עם זאת, שתי החברות הקטינו באותו הזמן את תוכניות ההשקעה שלהן לאחר שחתמו על הסכמי עבודה חדשים ויקרים יותר עם איגוד עובדי הרכב.