לאילון מאסק יש תוכנית סדורה, אתם פשוט לא רואים את זה
בסוף 2021 הגיעה מניית TSLA לשיא כל הזמנים שלה, 415 דולר, ומאז התדרדרה ב-55%. נכון, בסוף 2021, כמו כל תחום הטכנולוגיה, המניה ריחפה בחלל החיצון אבל אז 20 אנליסטים המליצו ב"קנייה", והיום, במחצית המחיר, רק 9 ממליצים ב"קנייה" ו-8 אנליסטים ממליצים למכור לעומת 9 בסוף 2021.
זה תמוה למדי לאור התוצאות העסקיות של החברה מאז 2020: ההכנסות עלו מ-35.1 מיליארד דולר ב-2020 ל-53.8 מיליארד ב-2021, ל-81.5 מיליארד ב-2022, ל-96.8 מיליארד ב-2023 ותחזיות של 109.8 מיליארד ושל 132.2 מיליארד ל-2024-25 בהתאמה. סיכום התחזיות האחרונות למחיר המניה עד 2035 (שיצא ב-4.3.2024) מצביע שמחיר TSLA יגיע ל-200 דולר עד אמצע 2024 ולאחר מכן ל-250 דולר עד אמצע 2026. המניה תעבור 300 דולר במהלך שנת 2027, 350 דולר ב-2028, 400 דולר ב-2029, 450 דולר ב-2030, 500 דולר ב-2031 ו-600 דולר ב-2032. אלה נתונים שכלל לא מצדיקים את הירידה, אבל המניה נמצאת "במצב רוח של ירידה" וכנראה המגמה תימשך עד שמאסק יעשה את הצעד הבא. הערכות המחיר של המניה כוללות כמובן את אילון מאסק שעד כה הוכיח שעבורו אין פרויקט שאינו מצליח אפילו כאשר המשקיעים בו פקפקו בהצלחה.
אילון מאסק. צילום: טוויטר
לפי אתר ההערכות וניהול ההשקעות Trefis, שאינו חלק ממה שמכונה "הקונצנזוס", המניה נסחרת מתחת לערכה ויש לחברה, לצד המכוניות שזה כרגע הביזנס המוביל, לא מעט מוצרים בעלי פוטנציאל גבוה לא פחות מהמכונית החשמלית.
"כרגע אנחנו נשארים חיוביים לגבי מניית טסלה", נכתב באתר, "עם הערכת מחיר של 210 דולר, וממשיכים להאמין שטסלה תמשיך להיות הנהנית הגדולה מהמעבר לטווח ארוך לתחבורה נקייה יותר וייצור אנרגיה, לאור שרשרת האספקה המשומנת היטב, טכנולוגיית הסוללות וההנעה המעולה שלה וההובלה שלה עם תוכנה וטכנולוגיה לנהיגה עצמית. טסלה גם מייצרת רכב לשוק המוני, שככל הנראה יהיה קרוסאובר קומפקטי שמתחיל מתישהו לקראת סוף 2025 וזה יכול לעזור להניע צמיחה בטווח הארוך. בטווח הקרוב, טסלה עשויה להפיק תועלת מההשקה האחרונה של גרסה חדשה של דגם 3 שלה ומהצגה של טנדר Cybertruck שלה. טסלה החלה גם בכמות מוגבלת של פרסום במחצית השנייה של 2023 - דבר שהחברה נמנעה ממנו במידה רבה מאז הקמתה".
גם במורגן סטנלי חושבים כך, והם שוללים את סיבת ההחלטה של אפל לצאת מתחום הרכב כאחת שהתקבלה בגלל החשש שהביקוש לרכב חשמלי וגם אוטונומי ירד. לדעת מורגן, הסיבות נעוצות בניהול הפרויקט ובחלקים, והם מסבירים זאת כך: "עד שרווחי הרכב של טסלה ימצאו תחתית", מסביר האנליסט Adam Jonas, "ייתכן שהשוק ימשיך להשתמש בתת המשקל של טסלה כדי 'לממן' הימורי AI אחרים. עם זאת, אנו מאמינים שהשוק יעריך בסופו של דבר את היכולות המפותחות על ידי טסלה בשוק הרכב ומחוצה לו. טריקת הדלת של אפל בפרויקט המכונית שלה עשויה לצער את צרכני הרכב אבל מאידך זה עשוי להיות גם סימן חיובי עבור טסלה, יתרון תחרותי." במחקר שהוציאה מורגן ב- 28.2, הם קובעים מחיר יעד של 345 דולר למניה.
טסלה זה לא רק מכוניות
אבל טסלה אינה רק חברה שמייצרת מכוניות חשמליות ומכוניות אוטונומיות כאמור, היא גם המובילה באחסון אנרגיה נייח של סוללת ליתיום-יון נטענת בקנה מידה גדול, המיועד לשימוש בתחנות כוח לאחסון סוללות, המיוצר על ידיTesla Energy , חברת הבת לאנרגיה שלה. ייצור ואחסון של אנרגיה, 6.2% בלבד מהכנסות TESLA.ה-Tesla Megapack הוא מוצר אחסון אנרגיה נייח של סוללת ליתיום-יון נטענת בקנה מידה גדול ומיועדת לשימוש בתחנות כוח לאחסון סוללות, "עסקי הליבה של כלי רכב חשמליים עומדים בפני אתגרים", כתב השבוע טום נאראיאן, אנליסט מ-RBC Capital Markets כשהוא מצביע על פלח מסוים בעסקי החברה שיהיה גדול משמעותית מעסקי הרכב. לאחר סיור במתקן אחסון סוללות, שערכה טסלה לאנליסטים הדגיש נאראיאן את הפוטנציאל של עסקי אחסון הסוללות של טסלה, ה-Megapack. הוא ציין fh, "עסקי אחסון הסוללות של טסלה בדרגת השירות של טסלה (שכמה מהחברות רכב המובילות כמו וולבו, GM וריוויאן כבר משתמשות בו) עשויים להיות שווים משמעותית יותר מעסקי הרכב העצמאי שלה". האנליסט צופה שעסקי האחסון לבדם של טסלה יגיעו ל-345 מיליארד דולר ב-2040.
Narayan אגב חזר והדגיש כי הרכב האוטונומי נותר מרכזי בתיק ההשקעות של טסלה. הוא צופה השקה של דגם חדש במחיר סביר, שייצורו צפוי להתחיל כבר במחצית השנייה של 2024 או תחילת 2025, שישמש כזרז הבא למניות טסלה. Narayan המשיך להמליץ בדירוג "קנייה" על טסלה עם מחיר יעד של 297 דולר למניה.
מאסק המושך בחוטים
האמת היא שבמקרה של TSLA אין משמעות גדולה למה שחושבים האנליסטים, במיוחד אלו שבצד הקנייה. מדוע? כי אילון מאסק, ברצותו, יכול להעלות את ערכה של TSLA השמיימה, פשוטו כמשמעותו. הוא יכול ברצותו למזג את TSLA עם SpaceX ששווייה כיום מעל ל-180 מיליארד דולר, וברצותו יוכל לכלול בטסלה את שתי חברות ה-AI שלו, Neuralink ו-XAI ואפשר גם את שתי חברות השינוע המופלאות The Boring Company ו-Hyperloop.
חללית של SpaceX. צילום: Pixabay
החוקרים מהרווארד טוענים שכן הצליחו לזהות היגיון בדרך בה מאסק פועל. ראשית, הוא מחפש בעיות כלכליות-חברתיות בלתי פתורות שדורשות יכולות ניווט ברמה גבוהה והתגברות על מורכבות. משזיהה בעיה כזו, הוא בונה ארגון שלדעתו יהיה מסוגל לפתור את הבעיה, וכדי לממן את הפרויקטים שלו הוא מסוגל לגייס משאבים אדירים. גם כיוון שהוא מממן חלק משמעותי מההשקעה מכספו אבל גם בשל היכולת שלו לעורר אצל משקיעים רגשות חיוביים להשקעה ביחד אתו, גם אם ההיגיון של איך העסק הנתון יצליח אולי לא ברור".
כדוגמה מביאים החוקרים את המסע המוזר שלו, אפילו מביך לדעתם, לרכישת טוויטר (X). "למה בכלל רכש את טוויטר?" הם שואלים שאלה, שלאור מה שקורה ב-X, היא בהחלט במקומה כרגע, אבל לגבי השאלה מהי בדיוק האסטרטגיה, אם בכלל, הם אינם מספקים תשובה.
כאחד מאותם 160.4 מיליון שעוקבים אחרי מהלכיו של מאסק ב-X, אני יכול להעיד שהפרופסורים צודקים ובמיוחד בנושא מימון החברות הרבות שהקים, יכולות שבלטו בכל הקמת עסק מאז הקים את חברת המיפוי העירוני המקוונת Zip2 ב-1995. אבל בניגוד לרבים באקדמיה, אני מאמין שלמאסק יש אסטרטגיה סדורה שתוביל בסופו של יום, לייצר את התנאים שיאפשרו ליישב אנשים במאדים ואת היכולות להעבירם לשם. מדוע אינו "מגלה" את האסטרטגיה? כי כדי לממש אותה חסרים לו בשלב הנוכחי מרכיבים רבים, ולכן הוא מרכיב את המסלול תוך ניסוי, טעייה וביצוע. בסופו של יום, כך דעתי, תתגלה האסטרטגיה לעיני כול.
שימו לב שהחברה הרצינית הראשונה שמאסק הקים ומנהל מיום הקמתה ב-2001, היא דווקא SpaceX, לא טסלה שבגללה רכש תהילת עולם. כשהקים את SpaceX אמר שמטרתו הגדולה היא ליישב את מאדים כאחד הפתרונות "שיעזרו לאנושות" והדגיש אז את תחום התחבורה שבאותם ימים לא היה מעורב בו בכלל. כלומר, על מנת ש-SpaceX תצליח צריך תחילה לפתור את בעיית התחבורה למאדים ואת בעיית החיים שם.
איך הכול מתחבר לאסטרטגיה?
אנסה להסביר כיצד כול הפעולות שלו עד כה מתחברות יחד לאסטרטגיה שלדעתו היא הנכונה להצליח במשימה שנראית כרגע דמיונית - הגעה למאדים.כל מה שעשה מאסק בן ה-52 בשש השנים בין סיום לימודיו ב-1995 ועד להקמת SpaceX ב-2001 נעשה כהכנה ליישום פרויקט המאדים, יישום שידרוש יכולות ניהול ומימון שמעולם לא נוסו קודם. באותן שש שנים הוכיח שיש לו יכולות ניהול ושיש לו יכולות מימון יוצאות דופן. טענת הפרופסורים מהרווארד צודקת, הוא הוכיח יכולת לעורר אצל משקיעים רגשות חיוביים להשקעה ביחד אתו, גם אם ההיגיון של איך העסק הנתון יצליח אולי לא ברור".
בין 1995 ל-2001 הקים ארבע חברות שכולן עשו אקזיט נאה שאיפשר את הקמת SpaceX. את SpaceX הוא מוביל מאז כיו"ר, מנכ"ל ומהנדס ראשי. טסלה, שנרכשה על ידו שלוש שנים אחרי שהקים את SpaceX, היא הצלע השנייה באסטרטגיה למאדים כי היא האחראית לתחום התחבורתי ולאנרגיה. ב-2015 הוסיף את "החברה המשעממת" ואת הייפרלינק לחטיבה התחבורתית, ואילו חברות הבינה Neuralink ו-X.AI הן החלק שיטפל בביצוע המשימות.
שימו לב שבתוך 22 שנים הצליח מאסק להגיע למונופוליזציה על טיסות נאס"א (ולא רק) לחלל, הצליח להקים את תעשיית הרכב החשמלי, הצליח להוכיח יכולת תחבורה תת קרקעית, הצליח להקים את חברת תקשורת הלוויינים הגדולה סטרלינג, וכעת הוא מנסה לחבר הכול באמצעות ה-AI. מדוע קנה את X? כי גם זה חלק מהאסטרטגיה. יש שטוענים שקנה את טוויטר "כי הרגיזו אותו". שטויות, זה לא אדם שקונה או מוכר בגלל התרגשות, הוא צועד בדרך שהתווה לעצמו, בדרך למאדים, ואם יש סיכוי שהדבר יתממש זה רק בזכותו.
באוקטובר האחרון דיבר מאסק, בכנס השנתי של הקונגרס האסטרונאוטי הבינלאומי (ה-IAC), שם טען שעד 2050 יחיו מיליון בני אדם על המאדים. בין השאר אמר, "מושבה קבועה על כוכב הלכת האדום יכולה לקיים את המין שלנו אם כל האנושות תכבה על כדור הארץ". ארבעה מומחים שנשאלו על הנושא בכנס מסכימים שהצורך ליישב עולמות אחרים קיים, אך ייתכן שמאדים אינו ההימור הטוב ביותר שלנו, לפחות לא כעת.
מאסק מצידו התעלם מהדברים אבל אמר שהוא מאמין שתוך 3-4 שנים ינחית חלליות לא מאוישות על הכוכב. Starship היא רקטה באורך 120 מטרים, המודל האחרון שנבנה ע"י SpaceX וכבר עשה סיבוב בחלל. "כרגע", אמר מאסק לוושינגטון פוסט, "אני עסוק בהקמת נתיב מטען למאדים".
אז כדאי להשקיע ב-TSLA? לדעתי בהחלט אבל לא למהר כי האווירה מסביב למניה נעכרת בגלל סיבות שאינן רלוונטיות ועדיף לפיכך להמתין.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
34.מאסק מסומם עם תעודות ואנחנו יודעים איך זה נגמר בדרך כללמאסק מסומם עם תעודות 18/03/2024 21:47הגב לתגובה זו0 0נראה שהוא לא יגיע לגיל מבוגרסגור
-
33.ואילון בכלל לא ידע שהוא כזה (ל"ת)לך תספר לו 11/03/2024 16:57הגב לתגובה זו1 0סגור
-
32.בסוף נגיע למאדיםהומלס 11/03/2024 12:13הגב לתגובה זו0 0או שלפניכן פוטין ישמיד את המין האנושי במלחמת עולם גרעיניתסגור
-
31."הצליח להקים את חברת... סטרלינג" התכוונת סטאר-לינק? (ל"ת)צ 11/03/2024 11:23הגב לתגובה זו0 0סגור
-
30.עוד הוזה שהולך אחרי מאסק, בהצלחה להפסיד כסףרועי 11/03/2024 05:57הגב לתגובה זו3 1מאסק אכן גאון אבל סוציופת ואיש עסקים שלא פועל לטובת בעלי המניות , אגב כל התחזיות הגרנדיוזיות שלו עד עכשיו לא התאמתו , הרי לפני 10 שנים טען שכבר עכשיו יהיו לנו רכבים אוטונומיים מלאים וטיסות למאדים, הוא טעה וימשיך לטעותסגור
- טען עוד
-
29.דין חנק הר מירון עם מאסק ירדת לאבדון נשמותיך ארורות תיכחדנהוזרעך נעקר ואבד לעד עורך ביז 10/03/2024 18:56הגב לתגובה זו0 1וזרעך נעקר ואבד לעד עורך ביזסגור
-
28.גזע לבן יוכה יושמד וייכחד. נבלותיך אין קובר בארצו קדושה (ל"ת)אנונימי 10/03/2024 18:55הגב לתגובה זו1 1סגור
-
27.מות תומתו לאל יהו אבותיך קציני פולין וגרמניה (ל"ת)אנונימי 10/03/2024 18:54הגב לתגובה זו0 1סגור
-
26.טיהור קרב ובא אש הרש״ביכבשן אש פולין דור גדול יורה דעה. נכרתה ואבדה מערכת 10/03/2024 18:54הגב לתגובה זו0 1כבשן אש פולין דור גדול יורה דעה. נכרתה ואבדה מערכת ביז ובנקים גדולים התמוטטו על ראשכם. זרע טמא אפיקורס אין תקומהסגור
-
25.גזע לבן טמא משפט שלמה קרבנחתכת בחצי נבלתך קרועה. 10/03/2024 18:52הגב לתגובה זו0 0נחתכת בחצי נבלתך קרועה.סגור
-
24.הנעה מאדים חמיםטסלה מאדים 10/03/2024 14:54הגב לתגובה זו0 0קודם לאייש את המדבר באוסטרליהסגור
-
23.מעדיף ללכת עם פורדאלי 10/03/2024 13:19הגב לתגובה זו4 1להערכתי פורד וGM יותר מעניינות להשקעהסגור
-
22.אני זוקף לזכותי כבר -20%- בטסלה. אגיע למינוס 50 כנראה.ליאון 10/03/2024 10:30הגב לתגובה זו2 0מקווה שטווח ארוך יציל לי את ההפסדים. אבל לא טווח ארוווווווווך . יש גבול.סגור
-
21.מעניין מאד. תודה (ל"ת)סתם אחד 10/03/2024 10:02הגב לתגובה זו3 0סגור
-
20.ימשיך להתרסק עם טסלהאם מאסק 10/03/2024 07:50הגב לתגובה זו2 0למאדים הוא לא יגיע,גם ככה אין טעם במאדים,סתם כוכב אדום,מרס אל המלחמה גם הוא אדום ומוכר כאן למטה היטבסגור
-
19.יחבוראם מאסק 10/03/2024 07:46הגב לתגובה זו0 0לטיילור סוויפט אולי יהיה לו צ'אנס,אולי,אחרת אין לו עתיד ורוד מידי,שיבקש קולה מבאפטסגור
-
18.חברות שינוע מופלאות?חבר בחברת שינוע 10/03/2024 01:08הגב לתגובה זו2 0הייפרלופ חברת שינוע מופלאה? היא נסגרה לפני כמה חודשים כי היא נכשלה גם טכנולוגית, הרעיון לא עובד בקנה מידה גדול, וגם כפועל יוצא מכך, כספית. יותר מאשר הייפרלופ, אולי כדאי לקרוא לה הייפ אנד פלופ אולי כדאי לבדוק קצת עובדות, לפני שמתחילים לכתוב בסופרלטיביםסגור
-
17.סטרטיס ssysיצחק 10/03/2024 00:43הגב לתגובה זו1 0שלמה היקר ! אודה לך אם תכתוב כמה מילים את דעתך על החברה אחרי הדו"ח בתודה מראש !סגור
-
16.האישיות שלו בעייתיתיובל הממוקד 09/03/2024 21:08הגב לתגובה זו2 0אם מר קרמר אומר שיש לו תכנית, אני מאמין לו.אבל עם אישיות בעייתית כזו, התכנית בסכנה. מספיק קריזה אחת או שתיים לדפוק את זה.יש לו חזון ליישב את מאדים. לדעתי, עדיף להתרכז במה שקורה אצלנו פה על הכדור. אני חושב שלא משנה כמה נשקיע בלזוז למאדים, בהרבה פחות נצליח למצוא פתרונות לכדור המקומי שלנו. פשוט צריך להתרכז בזה.אבל מבחינת חזון, ביצוע, רעיון... אין על מאסק. עשה שינוי מהותי בעולם, שעוד ישפיע המון שנים על כולנו. כמה שווה טסלה? לא יודע. כמה משפיעה טסלה? המוווון!סגור
-
15.אוהבים אותך שלמה!! תודה!!!!! (ל"ת)ישראל 09/03/2024 17:18הגב לתגובה זו7 3סגור
-
14.הסיפור עם טוויטר קשור לדעתי לאגו ולא למאדיםהיה ממייסדי PAYPAL 09/03/2024 15:42הגב לתגובה זו4 0גאון וביצועיסט ללא ספק יחיד ומיוחד, אבל האישיות בעייתית... אבל רוב היזמים פורצי הדרך סבלו מנרקיסיזם ברמה זאת או אחרתסגור
-
13.כמה לקוחות מוכנים לשלם 220 אלף לטסלה לאומת 165 לbyd זושחף 09/03/2024 10:30הגב לתגובה זו3 2הבעיה העיקרית אבל כשטסלה תוציא דגם מוזל אים לא תהיה פגיעה בטווח הנסיעה יש לה כלים מספיקים לחזור להובלההמחיר המנצח הוא בן 160-180 שם רוב הקונים ב220 זה רק לשוק של גרופיס.סגור
-
גרופיסעידן 09/03/2024 16:16הגב לתגובה זו1 0כמה גרופיס יש לאייפון למרות שעולה פי 2?סגור
-
12.כתבה נפלאה הערותיחיים 09/03/2024 03:55הגב לתגובה זו3 3ראשית אשמח לאיתות חיובי עשיתי כבר סבבים חיוביים על טסלה. גם x בתוכנית ...סגור
-
11.ומה עם הריסת טוויטר והקנייה יותרת שלה במחיר מנופח?שי.ע 08/03/2024 23:24הגב לתגובה זו4 4וגם שהוא רוצה המון מניות של טסלה אם לא הוא עוזב? בן אדם לא נורמלי בכלל ולא יציב.סגור
-
10.התוכנית הסדורהמחמד 08/03/2024 20:46הגב לתגובה זו3 3מאסק פג תוקף. יהיה מחליף בקרובסגור
-
9.סל ליתיום Lit מה דעתך שלמה ? תודה (ל"ת)רמי 08/03/2024 19:59הגב לתגובה זו1 1סגור
-
8.תודה רבה שלמה. מעניין מאוד (ל"ת)עמית 08/03/2024 19:59הגב לתגובה זו5 5סגור
-
7.מחירי ה-AV בירידה חזקה בסין, וגם טסלה נאלצת להוריד מחיריאללה קדימה למאדים 08/03/2024 18:31הגב לתגובה זו4 2בסין לקחה ההובלה בתחום ה-AV חברת BYD הסינית, והתחרות עם כ-300 יצרניות סיניות מחריף(=מה שיגרום להרבה מהן לקרוס בגלל שהביקוש פוחת...מה שגם קורה בתחום הסלולאר). ההיפרלינק בבעיות בגלל רגולציה(=לכן טסלה הפסיקה את הפרויקט ב-L.A.). בגרמניה היתה שריפה במפעל. כך שהדברים לא הולכים חלק, ובנוסף אופיו הקפריזי...סגור
-
6.כתבה ניפלאהעוד כתבה ניפלאה ומעניינת של מר גרינברג .תודה!! 08/03/2024 17:25הגב לתגובה זו15 6עוד כתבה ניפלאה ומעניינת של מר גרינברג .תודה!!סגור
-
5.תודה רבה (ל"ת)אנונימי 08/03/2024 17:17הגב לתגובה זו9 2סגור
-
4.אני הולך עלתוכנית סדורה? 08/03/2024 16:28הגב לתגובה זו1 3צוקרברגסגור
-
3.כמה שההערצה למאסקאוי אוי 08/03/2024 16:27הגב לתגובה זו9 8עבר זמנה,החשמליות שזה המקור לכספו יורדות,הן יקרות מידי גם בתיפעולן כולל המיסיםסגור
-
2.תענוג לקרואאסף 08/03/2024 16:09הגב לתגובה זו17 4מעניין ומקיף כתמיד תודה שלמהסגור
-
1.תודה רבה שלמה ושבת שלום (ל"ת)אנונימי 08/03/2024 15:59הגב לתגובה זו18 4סגור