מה המשקיעים היפנים חושבים על ישראל בתקופה הזו?
משקיעים זרים רבים בעולם חושבים פעמיים בתקופה האחרונה כזה נוגע להשקעות בחברות ישראליות או המשך עבודה איתן. חלק מהמשקיעים כבר משכו את הכספים שלהם וחלק יודעים שבטווח הארוך ישראל יוצאת מחוזקת ממשברים כאלה, ולכן הם נשארים.
מימין לשמאל: ינון דולב, מנכ"ל מעבדת החדשנות של סומפו ישראל, סגן שגריר יפן בישראל סייאיצ'ירו טאקהאשי, ענת תילא צרני שותפה מנהלת בקרן אריסטגורה, עו"ד גיא לכמן ראש דסק יפן במשרד פרל כהן; צילום: גיא לוי
הקשרים העסקיים בין ישראל ליפן חזקים - מספר קרנות הון סיכון יפניות משקיעות כספים לא קטנים בחברות ישראליות, ולצד זאת יש הרבה חברות שפועלות בארץ השמש העולה. בועידת Big in Japan שערכו ענקית הביטוח היפנית סומפו, משרד פרל כהן, מרכז החדשנות של קרן דרייב TLV וקרן Aristagora דיברו בדיוק על הקשר הזה, גם מהצד של המשקיעים היפניים, וגם מצד החברות הישראליות. בפאנל בנושא השתתפו נובויאקי אקימוטו, מייסד שותף ומנהל בכיר בקרן ההון סיכון היפנית AT Partners, ד"ר טל כהן, מייסד שותף בחברת דרייב, איציק לוי, מנכ"ל חברת GeoX, ואור דנון, מנכ"ל חברת היילו. את הפאנל הנחה עו"ד גיא לכמן, שותף וראש דסק יפן בפרל כהן.
מה אתה רואה מהצד שלך אקי, זה לא מצב אידיאלי להשקעות, אבל זה התחיל עוד לפני המלחמה. מה הסנטינמט מצד משקיעים יפניים?
"משקיעים יפניים ב-2023 נשארו יציבים. 62 השקעות ב-2023 בהשוואה ל-66 ב-2022. מה שאנחנו רואים שהשקעות בישראל נשארות יציבות. עם זאת, השפעת המלחמה על נפחי ההשקעות בסוף 2023 ניכרת. הסנטימנט היפני כלפי ישראל - הממשלה תמיד לצד ישראל, האנשים פחות. אנשים שנמצאים בקשר ארוך עם ישראל מבינים את החשיבות של שמירת קשר עם ישראל. מנהלים בחברות לעומת זאת מונעים ממניעים שונים. אנשים אלה ניזונים מהמידע המוטה שמגיע בעיקר מהתקשורת. לצורך העניין, חברות שנמצאות בקשרים עסקיים עם חברות ישראליות ינסו להצניע את זה יותר ופחות לפרסם. לדעתי, הקשר בין ישראל ליפן עדיין מאוד חזק ואני מאמין בקשר הזה".
טל, מנקודת מבטך על עבודה עם תאגידים יפניים, מה אתה מרגיש מהצד השני?
"אני חושב שסה"כ המצב לא קל. יש הרבה פחות טראפיק שנכנס לישראל וזה מוביל לפחות עסקאות גדולות. ביקרתי ביפן פעם אחת מאז תחילת המלחמה, הרושם שלי היה שבצד התאגידים שמכירים את ישראל והאנשים, הגישה לא השתנתה ואף התחזקה לטובה, הם רוצים לתמוך בישראל יותר. לצד זאת , נראה שיש לנו יותר סיכוי לשמור על הקשרים שלנו לטווח הארוך, יש הערכה רבה כלפינו. למרות המצב הם מפגינים מחויבות ונאמנות".
יש אזהרת מסע של יפן לישראל וזה מסבך את העניינים, למעשה להרבה מדינות יש אזהרת מסע לישראל, זה מקשה על העסקים. מצד שני המטוסים מלאים. אור, איך אתה מתקשר את המצב לעמיתיך היפניים?
"הייתי ביפן ב-20.10. נסעתי ישר כדי להראות ללקוחות שאנחנו עדיין כאן. אנחנו רואים הרבה תמיכה וסימפתיה כלפינו ולא הרגשתי השפעות ארוכות טווח, הלקוחות מתמקדים בטווח הזה. לקוחות חדשים לעומת זאת כן מסתכלים יותר על הטווח הקצר, לקוח חדש אחד שאל אותנו אם נהיה מוכנים להעביר את ה-HQ לניו יורק. היינו צריכים להוכיח איזה תכניות ארוכות טווח יש לחברה בכדי להוכיח שיש לנו יכולת לעמוד בתקופה הזאת".
מימין לשמאל: גיא לכמן, שותף וראש דסק יפן במשרד פרל כהן, ד"ר טל כהן מנכ"ל קרן דרייב TLV, אור דנון מנכ"ל היילו, איציק לביא מנכ"ל גיאואקס. במסך: נובויוקי אקימוטו, מנהל קרן ההון סיכון היפנית AT PARTNERS; צילום: גיא לוי
איציק, מה אתה רואה בפוטנציאל בשוק היפני?
"הבנו שאנחנו צריכים להוכיח שאנחנו בצד הישראלי, ומתקוף כך לשקף החוצה מה המצב. אנחנו לא יכולים להתעלם מזה, חייבים להתייחס לזה ולהיות שקופים. הדבר השני הוא להוכיח שאנחנו עדיין מסוגלים לפעול באותה רמה וגם לטווח הארוך. מיפינו את כל הלקוחות שלנו וניסינו להבין איך אפשר לבקר את כולם, היה לנו חשוב להגיע לכל לקוח ולהוכיח שאנחנו ממשיכים לפעול ושום דבר לא ישתנה בפעילות. לגבי השאלה למה לבחור ביפן - הרבה סטארטאפים לא מעריכים מספיק את השוק הזה. אני מגיע משוק הביטוח וכל מי שמגיע מהתחום מבין את הפוטנציאל בשוק היפני. בארה"ב יש 200 אלף סוכנויות ביטוח, ביפן יש רק 3. הסוכנות הכי גדולה בארה"ב היא סטייט פארם עם נתח שוק של 5%, ביפן לכל חברה יש 30%-40%".
אקי, אתה נחשב לאחד מהמשקיעים היפניים הבכירים בישראל, האם 2024 היא שנה אבודה מהבחינה של השקעות יפניות בישראל?
"האנשים שאיתם אני בקשר נהיים קצת שליליים לגבי פעילות בישראל, אבל הם מבינים שלישראל יש הרבה טכנולוגיה עם פוטנציאל גדול לעתיד. המשקיעים רוצים לשמור על קשר עם קהילת הסטארטאפ בישראל, עם זאת הם צריכים לעשות זאת בפרופיל נמוך וזה לא קל. אני מאמין שכל עוד הפעילות תמשיך בפרופיל נמוך הקשר לטווח הארוך יישאר".
טל, מה היית אומר היום לחברות ישראליות שפועלות ביפן?
"הקשרים עם יפן הם ארוכים והם מבוססים על אמון. אם כבר יש לכם עסק שפועל ביפן תמשיכו לפעול איתו. עם יש לכם עסק חדש ואתם רוצים להיכנס ליפן אני לא חושב שאתם צריכים לחכות עם זה, צריך לפעול עכשיו".
אור, דבר איתנו על שיתוף פעולה עם עמיתים ביפן.
"יש לנו מנהל בכיר שמבקר ביפן לפחות פעם בחודש ויש גם צוות מקומי שם".
איציק: "כסטארטאפ קשה לזוז לבד וזה חשוב להשתמש בקהילה המקומית גם בישראל בשביל לדחוף את החברה קדימה. זה חשוב לשים אנשים בשטח ולהעסיק עובדים יפניים זו אחד ההחלטות הטובות שעשיתי - מאוד אכפת להם מהעסק והם עובדים קשה".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה