מחברה של 2 מיליארד שקל להערת עסק חי: מה קרה לאקוואריוס והאם דווקא עכשיו מדובר בהזדמנות?
חברת המנועים החשמליים אקוואריוס אקוואריוס מנוע 5.19% נכנסה לבורסה בתל אביב בקול תרועה רמה אי שם במהלך שנת 2020. תוך שהיא נישאת על גלי הגאות בשווקי ההון, רשמה החברה את מניותיה למסחר לפי שווי של 1 מיליארד שקל. מספר חודשים לאחר מכן חתמה החברה על מזכר הבנות עם חברה מדובאי, שהעריך את שוויה ב-5 מיליארד דולר. אלא שמאז הספיקה מניית החברה לצנוח לשווי "אפסי" של 40 מיליון שקל, כעת עם הערת עסק חי וכמעט בלי מזומנים עתיד החברה לוט בערפל.
אקוואריוס הוקמה בשנת 2014 על ידי שלושה יזמים: גל פרידמן (היו"ר לשעבר), אריאל גורפונג (המנכ"ל) ושאול יעקובי (סמנכ"ל הטכנולוגיות). החברה פיתחה ומייצרת מנוע לינארי קטן לייצור חשמל השוקל כ-10 קילוגרם, בעל מנגנון בעירה פנימית המיועד בעיקר לשימוש בגנרטורים. בניגוד למנועים המסורתיים הגדולים, במנוע של אקוואריוס קיים חלק נע אחד בלבד והוא הופך דלק לחשמל ללא שימוש בשמן. בשל גודלו ומשקלו הקל, המנוע בעל נצילות מכנית גבוהה המאפשרת פליטת גזים וזיהום נמוך. כיום, פועלת החברה בשני תחומי פעילות מרכזיים - טלקום ורכבים חשמליים.
בשנת 2020 במהלך משבר הקורונה ובחסות הגאות בשווקים, הנפיקה החברה את מניותיה למסחר בבורסה בתל אביב לפי שווי של 1 מיליארד שקל. ההתחלה הייתה טובה, שווי החברה זינק בחודשים הראשונים לכ-1.7 מיליארד שקל. ״גודלו של שוק המערכות ההיברידיות ברכב הוא יותר מ-100 מיליארד דולר, ושל שוק המערכות ההיברידיות בטלקום יותר מ-45 מיליארד דולר, כך שגם אם נתפוס נתח שוק קטן מדובר בהכנסות משמעותיות לחברה״, אמר גל פרידמן, היו"ר והמייסד של החברה בראיון לביזפורטל חודש לאחר ההנפקה.
מספר חודשים לאחר מכן, הודיעה אקוואריוס על מזכר הבנות עם חברת האנרגיה Kampac International (KIP) להקמה משותפת של מפעל באיחוד האמירויות לייצור מוצרים לתעשיית הרכב, המבוססים על הטכנולוגיה שפיתחה. במסגרת המזכר, ניתנה ל-KIP אופציה לרכישה של עד 10% מאקוואריוס לפי שווי חברה של 5 מיליארד דולר. אך האופציות מעולם לא מומשו ומשקיעי החברה נותרו לתהות כיצד הוא חושב והאם בכלל היה סיכוי שהאופציות ימומשו.
- אקוואריוס מגייסת 10 מיליון דולר; המניה מזנקת
- חוזרת לאקס: אקוואריוס מחזירה את היו"ר שנכשל ומגייסת פעם נוספת
באותו ראיון, שניתן חודש לאחר ההנפקה, העריך פרידמן כי ההכנסות ראשוניות יחלו לזרום לחברה ברבעון האחרון של 2021. אלא שבחלוף שלוש שנים, החברה עדיין לא מדווחת על הכנסות, לא משוק הטלקום ולא משוק הרכב החשמלי. במקביל המזומנים של החברה הולכים ואוזלים, ולאחר שבשנת 2023 היא הפסידה כ-17 מיליון שקל, היא נותרה כמעט ללא מזומנים. דבר שהביא את רואי החשבון שלה להוסיף "הערת עסק חי" לדוחות השנתיים האחרונים, כלומר להביע ספקות ביחס ליכולת של החברה להמשיך ולפעול בשנה הקרובה.
בכדי להמשיך בפעילות הודיעה החברה ביולי האחרון על תוכנית התייעלות לצמצום משמעותי של הוצאותיה. תחילה תפעל החברה לחסכון עלויות חודשי של כ-200 אלף בחודש, ובהמשך היא מתחייבת לחסכון נוסף של כ-25% מקצב ההוצאות התפעולי הנוכחי שלה. אך גם אם החברה אכן תצליח לחסוך בעלויות, לא ברור כיצד בכוונתה להמשיך לפעול ללא הכנסות.
- המחשוב הקוונטי במבחן: D-Wave יורדת שוב לאחר התלהבות רגעית
- הודות לגוגל: מניית רובלוקס קופצת ב-4%
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
אם לשפוט לפי הדוחות השנתיים של החברה שפורסמו בשבוע שעבר, באקוואריוס תולים את יהבם בשוק הטענת הרכבים החשמליים. אך בשלב זה, היא נמצאת "בשלבי חדירה ראשוניים" לסקטור, ככה שספק אם היא תראה הכנסות מהתחום בתקופה הקרובה. במילים אחרות, המנוע החשמלי לרכבים נכשל וכעת הסבו את מנוע הבעירה הפנימי שהחברה פיתחה להטענת רכבים. זה אכן שוק גדול, אך במקביל עם תחרות גדולה.
בינתיים, משקיע פרטי בשם אלי פולטוב, איש נדל"ן ומתווך רכש מניות בחודשים האחרונים בשוק והגיע להחזקה של 6.1% בחברה. אתמול מכר שאול יעקבי, ממייסדי החברה כ-1 מיליון מניות במחיר של 1.23 שקל, המהווים 3.4% מהון החברה. את המניות רכש אלכסנדר צ'רנילובסקי שעלה להחזקה של 8.1% בחברה.
ההודעה הביאה לזינוק של 10% במחיר המניה, שנסחרת כעת לפי שווי של 40 מיליון וזה אחרי שהושקעו בפיתוח המנוע מאות רבות של מיליוני שקלים. יש כאלו שמאמינים בהצלחה של החברה ומגדילים החזקות ונראה שהפעם היא אקטרקטיבית יותר מאשר לפני שלוש וחצי שנים. הכל עניין של מחיר. אז בשווי של 1-1.7 מיליארד שקל משקיעים הסתערו וכעת ב-40 מיליון שקל הרוב לא מסתכלים על ה"מת מהלך". נכון, הסיכון גדול, זו יכולה להיות חברה שתוך חודשים בודדים נעלמת, אבל איך שהנהלת החברה מתייחסת לפיתוחים העתידיים במסגרת דוח הדירקטוריון ובהינתן בעלי השליטה, יש סיכוי להמשך תמיכה.
- 13.משקיע 04/04/2024 20:46הגב לתגובה זוסונוביה, 3DM, אקסיליון
- 12.כנס 04/04/2024 11:10הגב לתגובה זוהיא טובה הרבה יותר מההודעה של החברים הלא ישרים מאקוואריוס
- יוסי 04/04/2024 11:33הגב לתגובה זומה אומרת ההודעה
- 11.חחח 04/04/2024 11:09הגב לתגובה זולכאורה אין שם כלום ומסתובבות הרבה שמועות על כך. עקיצת המאה לכאורה. החברה הזו בעלת סיכויים גדולים לפשיטת רגל. הישמרו לכם
- 10.הקונה.. 04/04/2024 10:48הגב לתגובה זוהכל רשום הוואטצאפ. תתכוננו
- 9.גל פרידמן 04/04/2024 09:21הגב לתגובה זוגל פרידמן ידע שפיתוח המנוע בספק ולמרות זאת פרסם כתבות ומצגת שהמנוע משנה סדרי עולם ויכבוש שוק המנועים השווה 40 מליירד דולר .הכל שקר יש לחקור ולהעמידו לדין על הולכת המשקיעים שולל.[אם הוא מאמין לעצמו מדוע מער מאות אלפי מניות]
- 8.זה מה שיקרה באלקטריון מספרי סיפורים וחלומות ופיילוטים (ל"ת)דותן 04/04/2024 09:16הגב לתגובה זו
- 7.פשוט תפסו פרייאר שמכרו לו סיפורים ומעשיות חברת פח אשפה (ל"ת)אלי 04/04/2024 09:11הגב לתגובה זו
- 6.מניה זבל הרגה את המשקיעים אפשר להגיד קדיש. (ל"ת)מני 04/04/2024 08:53הגב לתגובה זו
- 5.מהנדס אלקטרוניקה 04/04/2024 08:40הגב לתגובה זובאף מקום הם לא מפרסמים כמה Kwh הוא מייצר זה הדבר הכי חשוב והשני כמה זמן הוא יכול לעבוד ברציפות. על ידי כך אפשר לדעת האם אפשר לשים אותו במכונית כדוגמת ניסן Xtrial שבה המנוע הוא גנרטור ומה שמניע את הגלגלים הם מנועים חשמליים.
- 4.מה קרה? החברה שפכה מנוע (ל"ת)אנונימי 04/04/2024 08:30הגב לתגובה זו
- 3."בשלבי חדירה ראשוניים" - כמו שאני אצל בת השכנים (ל"ת)אהוד ברק 04/04/2024 08:12הגב לתגובה זו
- 2."שווי של 5 מיליארד" כשאנשי הפרזנטציות נתקלים במציאות חח (ל"ת)העיקר משכו משכורות 04/04/2024 08:10הגב לתגובה זו
- 1.מאשר הצלחתי לעבוד על כולם עם טראקנט שגם לפני פשיט 04/04/2024 08:02הגב לתגובה זומאשר הצלחתי לעבוד על כולם עם טראקנט שגם לפני פשיטת רגל. זה פשוט כי יש לי נסיון עשיר בפשיטות רגל…יא פרייארים