מחברה של 2 מיליארד שקל להערת עסק חי: מה קרה לאקוואריוס והאם דווקא עכשיו מדובר בהזדמנות?

חברת המנועים החשמליים הונפקה במהלך 2020 בקול תרועה רמה והתרסקה לשווי של 40 מיליון שקל; הכסף בקופה הולך להיגמר ובעלי השליטה לרבות מריוס נכט צריכים לקבל החלטה; הנה האפשרויות
 | 

חברת המנועים החשמליים אקוואריוס  אקוואריוס מנוע +1.01% אקוואריוס מ 129.5 +1.01% אקוואריוס מנוע בסיס:128.2 פתיחה:122.5 גבוה:130.9 נמוך:121.9 תמורה:197,419 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: נכנסה לבורסה בתל אביב בקול תרועה רמה אי שם במהלך שנת 2020. תוך שהיא נישאת על גלי הגאות בשווקי ההון, רשמה החברה את מניותיה למסחר לפי שווי של 1 מיליארד שקל. מספר חודשים לאחר מכן חתמה החברה על מזכר הבנות עם חברה מדובאי, שהעריך את שוויה ב-5 מיליארד דולר. אלא שמאז הספיקה מניית החברה לצנוח לשווי "אפסי" של 40 מיליון שקל, כעת עם הערת עסק חי וכמעט בלי מזומנים עתיד החברה לוט בערפל.
 

ועידת ההשקעות באנרגיה של ביזפורטל תתקיים ב-16 באפריל. בין היתר יוצגו בה הכיוונים של שוק הגז המקומי, העתיד של האנרגיה המתחדשת ויוצגו החברות שצפויות לספק את ערך משמעותי בהמשך (להרשמה לחצו כאן)
 

אלא שדווקא עכשיו צפויה התפתחות חשובה בחברה - בעלי השליטה ומריוס נכט בראשם צריכים לקבל החלטה. נכט מעשירי המדינה בזכות היותו ממייסדי צ'ק פוינט (בהשקעות שלו מאז צ'ק פוינט הוא בעיקר מפסיד) לצד לאון רקאנטי יכולים להמשיך לתמוך בחברה דרך הנפקה, כשהנפקת זכויות היא הפתרון הקלאסי מבחינתם. הם יכולים לנסות להכניס שותף אסטרטגי. הם יכולים לקנות את הפעילות של המנועים ולהשאיר את אקוואריוס כשלד בורסאי. והם יכולים להמשיך בתוכנית ההתייעלות ולקוות שהמכירות יגיעו ואיכשהו החברה תסתדר לבד. האפשרות האחרונה עם סיכויים קטנים יחסית.

 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אקוואריוס הוקמה בשנת 2014 על ידי שלושה יזמים: גל פרידמן (היו"ר לשעבר), אריאל גורפונג (המנכ"ל) ושאול יעקובי (סמנכ"ל הטכנולוגיות). החברה פיתחה ומייצרת מנוע לינארי קטן לייצור חשמל השוקל כ-10 קילוגרם, בעל מנגנון בעירה פנימית המיועד בעיקר לשימוש בגנרטורים. בניגוד למנועים המסורתיים הגדולים, במנוע של אקוואריוס קיים חלק נע אחד בלבד והוא הופך דלק לחשמל ללא שימוש בשמן. בשל גודלו ומשקלו הקל, המנוע בעל נצילות מכנית גבוהה המאפשרת פליטת גזים וזיהום נמוך. כיום, פועלת החברה בשני תחומי פעילות מרכזיים - טלקום ורכבים חשמליים.

בשנת 2020 במהלך משבר הקורונה ובחסות הגאות בשווקים, הנפיקה החברה את מניותיה למסחר בבורסה בתל אביב לפי שווי של 1 מיליארד שקל. ההתחלה הייתה טובה, שווי החברה זינק בחודשים הראשונים לכ-1.7 מיליארד שקל.  ״גודלו של שוק המערכות ההיברידיות ברכב הוא יותר מ-100 מיליארד דולר, ושל שוק המערכות ההיברידיות בטלקום יותר מ-45 מיליארד דולר, כך שגם אם נתפוס נתח שוק קטן מדובר בהכנסות משמעותיות לחברה״, אמר גל פרידמן, היו"ר והמייסד של החברה בראיון לביזפורטל חודש לאחר ההנפקה.

מספר חודשים לאחר מכן, הודיעה אקוואריוס על מזכר הבנות עם חברת האנרגיה Kampac International (KIP) להקמה משותפת של מפעל באיחוד האמירויות לייצור מוצרים לתעשיית הרכב, המבוססים על הטכנולוגיה שפיתחה. במסגרת המזכר, ניתנה ל-KIP אופציה לרכישה של עד 10% מאקוואריוס לפי שווי חברה של 5 מיליארד דולר. אך האופציות מעולם לא מומשו ומשקיעי החברה נותרו לתהות כיצד הוא חושב והאם בכלל היה סיכוי שהאופציות ימומשו.

באותו ראיון, שניתן חודש לאחר ההנפקה, העריך פרידמן כי ההכנסות ראשוניות יחלו לזרום לחברה ברבעון האחרון של 2021. אלא שבחלוף שלוש שנים, החברה עדיין לא מדווחת על הכנסות, לא משוק הטלקום ולא משוק הרכב החשמלי. במקביל המזומנים של החברה הולכים ואוזלים, ולאחר שבשנת 2023 היא הפסידה כ-17 מיליון שקל, היא נותרה כמעט ללא מזומנים. דבר שהביא את רואי החשבון שלה להוסיף "הערת עסק חי" לדוחות השנתיים האחרונים, כלומר להביע ספקות ביחס ליכולת של החברה להמשיך ולפעול בשנה הקרובה.


בכדי להמשיך בפעילות הודיעה החברה ביולי האחרון על תוכנית התייעלות לצמצום משמעותי של הוצאותיה. תחילה תפעל החברה לחסכון עלויות חודשי של כ-200 אלף בחודש, ובהמשך היא מתחייבת לחסכון נוסף של כ-25% מקצב ההוצאות התפעולי הנוכחי שלה. אך גם אם החברה אכן תצליח לחסוך בעלויות, לא ברור כיצד בכוונתה להמשיך לפעול ללא הכנסות.

אם לשפוט לפי הדוחות השנתיים של החברה שפורסמו בשבוע שעבר, באקוואריוס תולים את יהבם בשוק הטענת הרכבים החשמליים. אך בשלב זה, היא נמצאת "בשלבי חדירה ראשוניים" לסקטור, ככה שספק אם היא תראה הכנסות מהתחום בתקופה הקרובה. במילים אחרות, המנוע החשמלי לרכבים נכשל וכעת הסבו את מנוע הבעירה הפנימי שהחברה פיתחה להטענת רכבים. זה אכן שוק גדול, אך במקביל עם תחרות גדולה. 


בינתיים, משקיע פרטי בשם אלי פולטוב, איש נדל"ן ומתווך רכש מניות בחודשים האחרונים בשוק והגיע להחזקה של 6.1% בחברה. אתמול מכר שאול יעקבי, ממייסדי החברה כ-1 מיליון מניות במחיר של 1.23 שקל, המהווים 3.4% מהון החברה. את המניות רכש אלכסנדר צ'רנילובסקי שעלה להחזקה של 8.1% בחברה.

ההודעה הביאה לזינוק של 10% במחיר המניה, שנסחרת כעת לפי שווי של 40 מיליון וזה אחרי שהושקעו בפיתוח המנוע מאות רבות של מיליוני שקלים. יש כאלו שמאמינים בהצלחה של החברה ומגדילים החזקות ונראה שהפעם היא אקטרקטיבית יותר מאשר לפני שלוש וחצי שנים. הכל עניין של מחיר. אז בשווי של 1-1.7 מיליארד שקל משקיעים הסתערו וכעת ב-40 מיליון שקל הרוב לא מסתכלים על ה"מת מהלך". נכון, הסיכון גדול, זו יכולה להיות חברה שתוך חודשים בודדים נעלמת, אבל איך שהנהלת החברה מתייחסת לפיתוחים העתידיים במסגרת דוח הדירקטוריון ובהינתן בעלי השליטה, יש סיכוי להמשך תמיכה.

תגובות לכתבה(14):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    יש עוד מניות שהתרסקו
    משקיע 04/04/2024 20:46
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סונוביה, 3DM, אקסיליון
    סגור
  • 12.
    דווקא ההודעה של נקסטייג היום
    כנס 04/04/2024 11:10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    היא טובה הרבה יותר מההודעה של החברים הלא ישרים מאקוואריוס
    סגור
  • אקוואריוס
    יוסי 04/04/2024 11:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה אומרת ההודעה
    סגור
  • 11.
    איזו הזדמנות בדיוק? החברה הזו לכאורה היא הונאה
    חחח 04/04/2024 11:09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לכאורה אין שם כלום ומסתובבות הרבה שמועות על כך. עקיצת המאה לכאורה. החברה הזו בעלת סיכויים גדולים לפשיטת רגל. הישמרו לכם
    סגור
  • 10.
    הקטנה ממשיך לרכוד לפני הצעת רכש במחיר מעל 400
    הקונה.. 04/04/2024 10:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכל רשום הוואטצאפ. תתכוננו
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    העמדה לדין
    גל פרידמן 04/04/2024 09:21
    הגב לתגובה זו
    7 0
    גל פרידמן ידע שפיתוח המנוע בספק ולמרות זאת פרסם כתבות ומצגת שהמנוע משנה סדרי עולם ויכבוש שוק המנועים השווה 40 מליירד דולר .הכל שקר יש לחקור ולהעמידו לדין על הולכת המשקיעים שולל.[אם הוא מאמין לעצמו מדוע מער מאות אלפי מניות]
    סגור
  • 8.
    זה מה שיקרה באלקטריון מספרי סיפורים וחלומות ופיילוטים (ל"ת)
    דותן 04/04/2024 09:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    פשוט תפסו פרייאר שמכרו לו סיפורים ומעשיות חברת פח אשפה (ל"ת)
    אלי 04/04/2024 09:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    מניה זבל הרגה את המשקיעים אפשר להגיד קדיש. (ל"ת)
    מני 04/04/2024 08:53
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 5.
    מה הספק המנוע שלהם
    מהנדס אלקטרוניקה 04/04/2024 08:40
    הגב לתגובה זו
    4 3
    באף מקום הם לא מפרסמים כמה Kwh הוא מייצר זה הדבר הכי חשוב והשני כמה זמן הוא יכול לעבוד ברציפות. על ידי כך אפשר לדעת האם אפשר לשים אותו במכונית כדוגמת ניסן Xtrial שבה המנוע הוא גנרטור ומה שמניע את הגלגלים הם מנועים חשמליים.
    סגור
  • 4.
    מה קרה? החברה שפכה מנוע (ל"ת)
    אנונימי 04/04/2024 08:30
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 3.
    "בשלבי חדירה ראשוניים" - כמו שאני אצל בת השכנים (ל"ת)
    אהוד ברק 04/04/2024 08:12
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 2.
    "שווי של 5 מיליארד" כשאנשי הפרזנטציות נתקלים במציאות חח (ל"ת)
    העיקר משכו משכורות 04/04/2024 08:10
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 1.
    הונאה יותר גדולה
    מאשר הצלחתי לעבוד על כולם עם טראקנט שגם לפני פשיט 04/04/2024 08:02
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מאשר הצלחתי לעבוד על כולם עם טראקנט שגם לפני פשיטת רגל. זה פשוט כי יש לי נסיון עשיר בפשיטות רגל…יא פרייארים
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות