מ-1.2 מיליארד דולר ל-20 מיליון דולר - מייסד ומנכ"ל סלינה עדיין אופטימי
רפי מוסרי ודניאל רודוסבסקי הכירו בטיול בדרום אמריקה. בין העיירות והכפרים ביבשת, השניים הבחינו כי יש לא מעט מקומות יפים, עם חופים ופעילות ערה בכפרים, אבל משום מה התיירים לא מגיעים אליהם. הם זיהו את הפוטנציאל הגלום בפנינות הנסתרות ברחבי היבשת, ועם פתיחת המלון הראשון שלהם בוונאו שבפנמה ב-2014, נולדה סלינה {סלינה}.
רפי מוסרי ודניאל רודוסבסקי, מייסדי סלינה; קרדיט: טארינה רודריגז
השניים פנו לקהל צעיר יותר, שהוא גם הקהל שמרבה יותר לטייל, ועם עיצוב עדכני של המלונות ומתן מעין חבילה שלמה עם חוויות, מסיבות וריטריטים שמוצעים במלון עצמו, הרשת החלה להתרחב, וכיום יש לה מלונות ב-25 מדינות. המודל העסקי של סלינה פשוט יחסית - למצוא מבנה קיים, רצוי מלון או מבנה ששימש מלון בעבר, להשכיר אותו בחוזה ארוך טווח בשכירות נמוכה, לשפץ אותו ולצאת לדרך. השיטה הזו אפשרה לסלינה להתרחב מהר מאוד, כשלרוב מרגע החתימה על החוזה ועד לפתיחת המלון חולפים בערך 90 יום.
החברה צמחה מהר מאוד, ובסוף 2022 היא הונפקה בנאסד"ק דרך מיזוג ל-SPAC, לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר, אלא שמאז המניה איבדה כמעט את כל ערכה. כיום היא נסחרת במחיר של בערך 8 סנטים ולפי שווי של 23 מיליון דולר. על הדרך היא שרפה לקבוצת חג'ג'
חג'ג' נדלן
+0.05%
חג'ג' נדלן
2,006
+0.05%
בסיס:2,005
פתיחה:2,005
גבוה:2,012
נמוך:1,985
תמורה:1,281,962
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
90 מיליון שקל במיזם המשותף של השתיים.
מנית סלינה מאז ההנפקה
בשנים האחרונות מציגה החברה תזרים שלילי לצד חוב, שנכון להיום הוא בערך 88 מיליון דולר. מצמיחה מהירה ופתיחה של מלונות בקצב מסחרר, החברה נאלצה לשנות כיוון ודווקא לסגור מלונות עם שכירות גבוהה. כעת החברה מתכננת להמשיך את תהליך ההבראה, כשהיא צופה להגיע לתזרים חיובי ב-2025, ולצד צמצום החוב, ההשקעות של Osprey והחזון למעבר של מודל זכיינות - רפי מוסרי, המייסד השותף והמנכ"ל, נשמע אופטימי. שוחחנו עם מוסרי על המצב המורכב של החברה.
איך היתה 2023?
"מהרגע שהחברה יצאה להיות ציבורית, השוק התהפך מריבית אפס לריבית גבוהה. השינוי הזה הביא הרבה חברות לתעדף רווחיות על פני צמיחה. ב-2023 החברה לא פתחה מלונות אלא סגרה וב-2024 המגמה הזו ממשיכה. השנה היתה שנה של ארגון מחדש, המרנו הרבה חוב למניות, קרוב ל-60-80 מיליון דולר, חתכנו את המטה של החברה בכמעט מחצית, סגרנו מלונות מפסידים, וכתוצאה מהפעולות האלה החברה שרפה פחות מזומן בשנה הזו מאשר ב-2022, וב-2024 המגמה נמשכת - חתכנו את המטה בצורה משמעותית, החברה חסכה 40 מיליון דולר בשנה בהוצאות, זה מגיע מעלות המטה, עלות המימון וסגירת מלונות. בעבר רצו לראות כמה שיותר צמיחה, ועכשיו זה התהפך ורוצים לראות רווחיות, ועשינו את השינוי בצורה מאוד מהירה".
על כמה עומד החוב כרגע?
"החוב המרכזי שישב בחברה האם היה 147 מיליון דולר וירד בכמעט 40%. הפכנו את ההפרש למניות לפי שווי של 200 מיליון דולר".
המודל שלכם מבוסס על השכרה של הנכסים נכון?
"75% מהנכסים של סלינה הם בשכירויות זולות מאוד מה שהופך את הנכס לרווחי מהר מאוד. 25% מהמלונות היו בשכירות גבוהה, ואז בסיטואציה כמו הקורונה מפסידים הרבה כסף. עכשיו החברה סוגרת את המלונות בשכירויות גבוהות, סגרנו כבר כמעט 13 מלונות כאלה, ובהסתכלות קדימה כל שכירות שניכנס אליה תהיה רק שכירות זולה. ברגע שנגיע לרווחיות מודל הצמיחה החדש יהיה מתן זכיונות. סלינה הקימה את אייפיקו והם בונים עכשיו את מודל הזכיינות. זה יאפשר לנו לקבל אחוז מהמחזור לא משנה באיזה מצב השוק".
לא יהיה עדיף בעתיד לעבור למודל של בעלות על הנכסים?
"יכול להיות שכן, אבל זה אופי פעילות אחר. 90% מהמלונות בעולם מנוהלים על ידי המותגים הגדולים ואף אחד מהם הוא לא הבעלים של הנכסים, הכל עובד במודל של זכיונות וסלינה הולכת לכיוון הזה. כרגע אין לנו תכנית להקים קרן נדל"ן שתרכוש את הנכסים, ההפך. סלינה לוקחת מלונות קיימים והיא מייצרת בממוצע פי 2.5 יותר הכנסה על אותו מלון מאשר הפעילות הקודמת שלו".
מאיפה מגיעות ההכנסות האלה?
"אנחנו מוסיפים את כל תחום הלייפסטייל, טיולים וחוויות, ומזון ומשקאות, וכתוצאה מאלה אנחנו גם מעלים את המחיר לחדר. אנחנו יודעים לקחת מלון ולהכפיל את ההכנסה בגלל המודל העסקי שיודע להכניס הרבה תוכן וגם מקורות הכנסה חדשים".
בערים הגדולות זה לא משתלם לשלם את המחיר היותר גבוה כי אפשר למצוא גם את הלינה וגם את החוויות במחירים זולים יותר
"סלינה פתחה באוסטרליה 5 בתי מלון בשנתיים האחרונות, ואנחנו בתפוסה הגבוהה ביותר במדינה, לצד זאת שאנחנו במחיר הכי יקר לחדרים משותפים. זאת הוכחה פשוטה לכך שהמודל עובד ויש ביקושים. צריך לזכור שאנחנו חברה צעירה וכבר הספקנו לחטוף משבר גדול שהוא מגפת הקורונה וגם את העלאות הריבית. אם מסתכלים על המדינות החדשות שסלינה עובדת בהם, רואים שכל הלקחים שהפקנו במדינות הותיקות יושמו. אוסטרליה היא המדינה הכי צעירה, הגיל הממוצע של המלונות שם הוא 4 שנים, והיא הרשת עם התפוסה הגבוהה ביותר במחיר הגבוה ביותר מה שמראה שיישמנו את הלקחים".
אבל מטיילים באוסטרליה הם לא בהכרח המטיילים במקומות אחרים
"אתה מדבר על מטיילים ישראלים, מטיילים ישראלים מהווים רק 8% מסך התנועה שלנו. עובדתית היום המלונות בדרום אמריקה למשל יותר רווחיים ממלונות אחרים באזור. אני לפעמים מעדיף 60% תפוסה ולגבות 26 דולר למיטה מאשר 75% ולגבות למיטה 12 דולר. במלונאות יש דבר שנקרא ניהול תשואה, כך שאני יכול למכור את אותה מיטה באותו חדר במחיר שונה בין יום ליום ואפילו באותו יום".
איך ייראו השנים הקרובות מבחינת פעילות?
"אין הרבה חברות שחסכו הוצאות של 40 מיליון דולר בתקופה כל כך קצרה. הפכנו את המטה מ-36 מיליון דולר ל-17 עד 20 מיליון דולר. 120 המלונות של סלינה ירדו לכיוון ה-100, וגם הורדנו בחצי את עלות המימון על ידי הפיכה של חלק גדול מהחוב למניות. המהלכים האלה מביאים את החברה קרוב מאוד לרווחיות. סלינה היא המותג הכי גדול בעולם לצעירים, במהלך 5 השנים האחרונות פנו מאות פעמים לחברה בבקשות לזכיונות, המדינות רואות את החוזקה של המותג.
ברגע שעוברים משכירויות לזכיונות מונעים את החשיפה לסיכונים ומבטיחים הכנסות לא משנה מה. ברגע שהמותג חזק הדרך למנף אותו זה להוסיף עוד מוטות צמיחה, אם מוטת הצמיחה היחידה היא שכירות אתה מוגבל, ולכן המסקנה שלנו ברורה. ב-5 שנים הקרובות קודם כל יראו את החברה עוברת לרווחיות, וככל שהחברה תהיה יותר מבוססת יראו יותר צמיחה באפיקים האלה שהיא צמיחה הרבה פחות מסוכנת".
יש לכם קבוצות שונות של הטבות לבעלי מניות לפי מספר מניות בהחזקה, האם הזכאות להטבות ייפגעו במקרה של פיצול הפוך במניה?
"במקרה של פיצול הפוך נעשה את ההתאמות בשביל לא לפגוע בהטבות להן זכאים מחזיקי המניות".
אז מחיר המניה לא משקף את מצב החברה?
"למרות שהמניה יורדת החברה עדיין מציגה את הנתונים הכספיים הכי טובים ושורפת הכי פחות כסף. אני לא יכול להתווכח עם המניה אבל מי שסוחר בה ומוריד אותה אלה מחזיקי האג"ח שהמירו למניות ומוכרים, זה לא מי שהאמין בחברה וקנה את המניות. צריך לחכות בסבלנות שמחזיקי האג"ח יחליפו ידיים עם אנשים שכן מאמינים בחברה ואז נתחיל לטפס למעלה. יש לנו סבלנות".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
10.ספאק = בלוף א הונאה תמיד היה תמיד יהיהירון 22/07/2024 09:26הגב לתגובה זו0 0פראיירים לא מתים רק מתחלפים לפי הגיל בד"כסגור
-
9.קישקוש מקושקש. אין מודל , אין תזרים . כלום. פוגזי. (ל"ת)עבדאללה 16/04/2024 09:57הגב לתגובה זו1 0סגור
-
8.ווי וורק בגרסת המלונאות. אויר. (ל"ת)מוטי 12/04/2024 15:38הגב לתגובה זו1 0סגור
-
7.תחזיר לי את הכסף! (ל"ת)חג׳ג׳ 12/04/2024 07:44הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.מהתחלה נראה הזיה, כמו WE WORK (ל"ת)מושיקו 11/04/2024 20:02הגב לתגובה זו4 0סגור
- טען עוד
-
5.הוא יהיה אופטימי גם כשיפשוט רגלהחיים 11/04/2024 19:44הגב לתגובה זו4 0זה קל להיות אופטימי קצת יותר רשה לייצר חברה בעלת ערךסגור
-
4.אוסף הוסטלים מוזנחים מלאים בקרחניסטים (ל"ת)1.2 מיליארד? חחח 11/04/2024 19:28הגב לתגובה זו2 0סגור
-
3.קניתי סלינהשירקן 11/04/2024 14:36הגב לתגובה זו9 5נקווה שנצליח להרוויח משהו ולגייס את החרדים הפרזיטים לצבאסגור
-
וואו ממש קשור חרדיםבן 12/04/2024 01:31הגב לתגובה זו1 2אכול שנאה מסכן. הלוואי תפסיד את כל ההשקעה שלך תמשיך לקוות והיא שעמדה לאבותינו ולנו שלא אחד בלבד .... אלא שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו........והקב"ה מצילנו מידםסגור
-
איזה קטע גם אני קניתישי 11/04/2024 17:05הגב לתגובה זו1 7אבל בקשר לצבא דוקא מעדיף שהחרדים לא ישתטפו וישתלטו על הצבא. אז כנראה שאין קשר ביןסלינה לגיוס חרדים. קטעסגור
-
2.הקורונה, הריבית,כולם אשמים, אולי המודל העסקי לא עובד?אמיר 11/04/2024 14:30הגב לתגובה זו8 1המלונות באמת נראים 'מגניבים' לכל מיני היפסטרים שמרגישים מיוחדים ולא מוכנים כמו כולם להתפשר על Airbnb, מלון, או guest house של פעם. זה לא מודל עסקי, עם כל הכבוד למאות המיליונים שנשפכים שם. נשמע כמו Weworkסגור
-
1.כל הכבוד שאתם חוסכים ויותר כבוד איך הצלחתם להשחיל את הkt nxh 11/04/2024 14:25הגב לתגובה זו11 0מעניין לדעת כמה החברה האלה מושכים משכורת מהחלום הזה ואיך חגג יחזיר לעצמו את 90 מיליוןסגור