"ישראל צריכה את טורקיה יותר משטורקיה צריכה את ישראל"

כך אומרת פרופ' מירי שפר-מוסנזון, מומחית לטורקיה, מהחוג להיסטוריה של המזרח התיכון, באוניברסיטת תל אביב, בהתייחס להחלטה האחרונה של טורקיה לאסור על יצוא עשרות מוצרים לישראל, ובכללם ברזל ומלט
 | 

"החלטתה של טורקיה לאסור על יצוא עשרות מוצרים לישראל, עד להפסקת הלחימה הישראלית, היא בעיקר הצהרתית", כך טוענת פרופ' מירי שפר-מוסנזון, מומחית לטורקיה, מהחוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, בהתייחס להחלטתה של טורקיה מהשבוע שעבר, להגביל יצוא מוצרים מ-54 קטגוריות, לישראל.

לדברי שפר-מוסנזון, למרות שהאיסור חל על יצוא מוצרים רבים, ובהם ברזל, חומרי בנייה, מלט וכו', הרי שעדיין בתחומי עסקים אחרים, עסקים כרגיל: אם בתחום התיירות הרפואית, סחר וכו'. לכן, היא רואה בצעד של טורקיה, משום "רצון להתריס, אבל לא לשבור את הכלים".

לדבריה, למרות מה שנראה בישראל, כי צעד כזה פוגע לכאורה בכלכלה הטורקית, הרי שיותר משטורקיה צריכה את ישראל, ישראל צריכה את טורקיה, כמי שמייבאת ממנה מוצרים רבים. שפר-מוסנזון: "טורקיה היא שוק מאוד גדול שמייצא להרבה מדינות. הם יכולים לוותר על ישראל. בוודאי שיישמחו שם אם יגיעו תיירים ישראליים לטורקיה בהמוניהם, אבל יש בטורקיה הרבה יותר תיירים גרמנים, בריטים, סינים ויפנים. המשוואה בינינו לבינם היא לא זהה, אנחנו צריכים אותם יותר משהם צריכים אותנו".

כותרת ראשית

- כל הכותרות

לשאלה, האם המצב בעזה באמת מטריד את ארדואן, או שכל העניין הוא הפגנת כוח, אומרת שפר-מוסנזון: "הדאגה לפלסטינים בה היא בהחלט סנטימנט אמיתי שקיים אצל טורקים רבים, גם אצל אלה שהם לא בהכרח תומכיו של ארדואן. קולגה טורקי אמר לי לפני 15 שנה, שכשהוא רואה חייל ישראלי עוצר אישה מבוגרת במחסום, הוא רואה את סבתא שלו. הם רואים איזו מחוייבות, אחריות כלפי הפלסטינים, כנתינים שהם צריכים לעזור להם, מעין אח גדול, והנושא הפלסטיני הוא נושא שארדואן מדבר עליו לאורך השנים".

ב-2023 ישראל ייבאה מתכות מטורקיה בהיקף של 1.14 מיליארד דולר, מינרלים ודלקים ב-500 מיליון דולר, מכונות ומיכון חשמלי בהיקף של 670 מיליון דולר, וגם תוצרת חקלאית ביותר מחצי מיליארד דולר. בסך הכל הסתכם היבוא מטורקיה ב-2023 בהיקף של 5.27 מיליארד דולר, נמוך לעומת 2022 בה הייבוא הסתכם ב-6.79 מיליארד דולר כאשר הירידה מיוחסת לפרוץ המלחמה.

במקביל צריך לזכור שטורקיה מתמודדת כבר שנים עם שיעור אינפלציה גבוה במיוחד שעומד היום על לא פחות מ-68%, זאת לאחר שבשיא (אוקטובר 2022) הגיעה האינפלציה ל-85%. גם ריבית הבנק המרכזי שנגזרת כמובן משיעור האינפלציה עומדת על נתון מדהים של 50%. בניגוד לאסטרטגיות שננקטו על ידי רבים מעמיתיו, הבנק המרכזי הטורקי יצא למסלול של הפחתת ריבית במהלך 2022, חרף הלחצים האינפלציוניים המתמשכים. לאורך 2022, מסלול זה נמשך כאשר הורדות נוספות הביאו את הריבית ל-9%. עם זאת, בשנת 2023 חל שינוי נוסף במדיניות של הבנק המרכזי אשר הכריזה על עלייה דרמטית לשיעור של לא פחות מ-42.5%. מגמה זו נמשכה בשלושת החודשים הראשונים של 2024, בהן הגיעה הרבית לשיעורי שיא של 45%-50%.

כרוניקה של קריסה

בטור שכתב ד"ר אביחי שניר לביזפורטל לפני מספר חודשים, הוא ניסה לנתח את הדרך הכלכלית שעשתה המדינה מאז תחילת שלטונו של ארדואן. לדבריו, בתחילת שנות השלטון של מפלגת החירות והצדק, המפלגה נקטה מדיניות שנחשבת לתומכת בשווקים. היא הפריטה עסקים ממשלתיים רבים, וקידמה קבלת השקעות מחו"ל. כתוצאה מכך, הכלכלה צמחה, והמפלגה התחזקה.
 
הבעיה היא שצמיחה כלכלית יכולה להסתיר בעיות, אבל לא להעלים אותן. בעיה מרכזית אחת של טורקיה היא שיעור ההשתתפות בכוח העבודה. כאשר שיעור ההשתתפות בכוח העבודה (אחוז האנשים בגילאים 15-64 שמועסקים או מחפשים עבודה באופן פעיל) בטורקיה היה נמוך באופן משמעותי ביחס לארה"ב, ישראל, והממוצע באיחוד האירופאי. אפשר לראות ששיעור ההשתתפות בתורכיה נמוך משמעותית מאשר במדינות מפותחות אחרות. הסיבה המרכזית לכך היא שיעור השתתפות נמוך של נשים בכוח העבודה. כמו כן, בזמן ששיעור ההשתתפות של נשים בכוח העבודה מאז שנתו ה-90, היה ונשאר סביב ה- 70%, באירופה ובישראל הוא טיפס מכ-53% לאזור ה-70%. בטורקיה, לעומת זאת, שיעור התעסוקה של נשים היה ונשאר סביב ה- 36%.

תגובות לכתבה(47):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 40.
    ככל שיותר מלומדים כך יותר מנותקים
    יהודה 17/04/2024 18:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם היא פרופסור אז אבוי לנו....
    סגור
  • 39.
    לא אלמן ישראל
    ישראלה 17/04/2024 18:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכל דבר יש תחליף איזה הגזמה!
    סגור
  • 38.
    כותרת
    שם 16/04/2024 21:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם כל הכבוד, לא הייתה מדינה שנטשה את ישראל והיהודים והצליחה לאחר מכן. לא הדתה או בורות, הפוך, זו היסטוריה מוכחת
    סגור
  • 37.
    אפשר וצריך לייבא ממדינות אחרות. לא לפרנס את האויבים (ל"ת)
    דודו 16/04/2024 17:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 36.
    הפגיעה הקשה היא בביבי, שלמה פוגל הוא היבואן שמפסיד
    שי 16/04/2024 16:46
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מדובר במקורב מאד לשרה ולזה התכוונו הטורקים
    סגור
  • טען עוד
  • 35.
    שום טענה הגיונית ישראל יכולה לייבא הכל במקום אחר
    שי 16/04/2024 16:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולטורקיה אין לאיפה למכור שלוש אחוז מהייצוא במדינה עם בעיות כלכליות קשות, בנוסף אם לא נייבא רכבים או אבקת כביסה אריאל של פרוקטר אנד גמבל אף חברה בינלאומית גדולה שרוצה ללהקים מפעל במזרח התיכון לא תקים בטורקיה כי היא לא תוכל לייצא לישראל
    סגור
  • 34.
    דיעה אישית
    שרה 16/04/2024 16:26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ישראל הצליחה להסתדר עם הרבה דברים כך שאני בטוחה שהיא תסתדר בלי טורקיה.... מעניין באם טורקיה תצליח להסתדר ללא הייבוא לישראל. נא לא להפחיד אותנו......
    סגור
  • 33.
    לכל דבר יש מחליף
    רחל 16/04/2024 15:01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש סביב 100 אלף מפעלי בטון בעולם חלקם יותר קרובים (קפריסין,יון) וחלקם רחוקים יותר, למחרמים נגרם יותר נזק מלמוחרם,חוצמזה ספינה יכולה לעצור כביכול ביון ושנייה ולהמשיך לישראל וכולם יעלימו עין כולל השלטונות בטורקיה
    סגור
  • 32.
    הכל נכון. אבל זה לא מעניין
    עידן 16/04/2024 14:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אנחנו יכולים לייבא ממדינות אחרות באירופה כמו פולין יוון בולגריה ולא חסרות מדינות במזרח אירופה. לא יקרה כלום אם נפסיק את הקשר הכלכלי עם טורקיה. אבל צריך לעשות את זה בחכמה. פשוא להוריד ולהוריד ואז להפסיק לחלוטין בלי לשבור שום דבר מהצד שלנו. ככה בפועל נפסיק את התלות במדינה המגעילה הזו עם שלטון שונא ישראל ואסור לטוס לשלם שיקרסו כלכלית. אחר שארדואן ילך ויגיע מישהו אחר אפשר לשקול מחדש.
    סגור
  • 31.
    בכלל קצת צניעות לא היתה מזיקה לנו, לא רק מול טורקיה
    האמת חשובה 16/04/2024 14:36
    הגב לתגובה זו
    2 1
    חלק מהתגובות כאן באמת טיפשיות. עיתונות ואקדמיה לא אמורות לשרת שום משטר או ממשלה, ולא "להוריד מורל" או "להעלות" אותו. ומהכתבה ומדברי הפרופ' אף אחד לא יכול לדעת מה העמדות האישיות שלהן, אם הן אוהבות את המצב או לא, וזה בכלל לא משנה. הן מתארות מצב שנראה מדוייק גם אם אנחנו לא אוהבים לשמוע אותו. ישראל מדינה חזקה אבל לא "מעצמה" כמו שיש אצלנו שאוהבים לדמיין, ובכלל קצת צניעות לא היתה מזיקה לנו, לא רק מול טורקיה.
    סגור
  • 30.
    שאפו לכתבת ש פרסמה אמת
    YL 16/04/2024 13:51
    הגב לתגובה זו
    2 7
    טורקיה היא כ סם חיים לכלכלה הישראלית החיים הטובים זה מה שקיבלנו כלכלית ו נפשית אבל ישראלים לא אוהבים להודות זו מכה לא פשוטה לכלכלה ליבי עם כל אלו ש חולמים על הבזרים של טורקיה ונאלצים להסתפק ב.....עזה
    סגור
  • 29.
    כולם צריכים את כולם וגם טורקיה אותנו
    גודו 16/04/2024 13:37
    הגב לתגובה זו
    5 0
    כל מה שלא יגיע לישראל יישאר על המדף בטורקיה או שיימכר למקום אחר במחיר מוזל יותר כך תצא טורקיה מופסדת ויותר גרוע מבחינתה שישראל תמצא חלופות וגם אם המלחמה והמתח יירדו אולי ישראל כבר לא תרצה לחזור ולקנות שם בגלל גחמות של ארדואן שהוא לא איש יציב ורוצה לעשות הון פוליטי על חשבון הקולה הציבורית של טורקיה
    סגור
  • 28.
    אז שהגברת תעבור לגור בטורקיה
    ירן 16/04/2024 13:30
    הגב לתגובה זו
    8 1
    אם היא מפרגנת לטורקיה כל כך שתעבור לשם שמאלנית קיצונית אחת פחות גועל נפש. אולי תפרגני גם לאירן כמה היא גדולה ואדירה במיוחד למשטר שלהם.
    סגור
  • 27.
    מירי תעברי לגור בטורקיה
    אחמד 16/04/2024 13:16
    הגב לתגובה זו
    7 1
    חסר להם פרופסורים , לכי ואל תחזרי.
    סגור
  • 26.
    ביי ביי טורקיה
    DDD 16/04/2024 13:10
    הגב לתגובה זו
    7 0
    לא צריכים את הטורקים ולא את הסחורה סוג ג' שלהם ... לא לטוס לחופשה ... יש מספיק חלופות ... תיכף הם נכנסים לקריסה כלכלית טוטאלית ...
    סגור
  • 25.
    זקוקים לעזרת טורקיה
    בת אל 16/04/2024 13:05
    הגב לתגובה זו
    0 5
    כדי לגייס לצה"ל את רבבות האברכים הפרזיטים המשתמטים ומתחבאים בישיבות. לטורקים יש ניסיון בטיפול בחלאות מסוג זה.
    סגור
  • 24.
    עוד שמאלנית שמנסה להחליש את המדינה שלנו!! נסתדר (ל"ת)
    מצויין גם בלי תורכיה 16/04/2024 12:59
    הגב לתגובה זו
    5 2
    סגור
  • 23.
    אולי פרופ'אבל טפשה מאוד
    יהלי 16/04/2024 12:40
    הגב לתגובה זו
    6 1
    ובעיקר גורמת נזק גדול למדינה בזמן מלחמה פרופ' לטפשות.
    סגור
  • 22.
    כלכלת טורקיה קורסת הרודאן פוגע בישראל
    יורם 16/04/2024 12:26
    הגב לתגובה זו
    6 0
    נמצא לנו אלטרנטיבות גם אם יהיו יקרות יותר. עם נאצים לא עושים עסקים פרופסורית
    סגור
  • 21.
    כל הכבוד לך
    דבורי 16/04/2024 11:43
    הגב לתגובה זו
    3 10
    סוף סוף אישה עם הגיון בריא ולא כל הפסיכופטים שכותבים לנו יום יום כי מי אנחנו בכלל סך הכל בגודל של עיר שם אבל פה גדול כמו ביוב
    סגור
  • 20.
    יבוא מטורקייה .
    מיכה 16/04/2024 11:40
    הגב לתגובה זו
    12 2
    ישראל תלמד מהר להסתדר בלי היבוא מטורקייה. יש מספיק חלופות וגם זולות יותר . יפגעו כמה יבואנים שירוויחו פחות אבל נסתדר .
    סגור
  • 19.
    אף אחד בישראל גם ככה לא רוצה תוצרת טורקיה (ל"ת)
    סניר 16/04/2024 11:37
    הגב לתגובה זו
    14 2
    סגור
  • 18.
    טורקייה בקטסטרופה כלכלית
    כלכלן 16/04/2024 11:26
    הגב לתגובה זו
    18 2
    עם על הכבוד למומחית מה היא אומרת על הכלכלה הטורקית? על הלירה הטורקית? על האינפלציה? אפשר לחשוב שהם עשו לנו טובה- שתבדוק הגברת המלומדת את מצב המשק הטורקי ותבין שהם לא בעמדה של להכתיב וארדואן רק עושה נזק לטורקיה עצמה -
    סגור
  • borisfa88@gmail.com
    סרגיו 16/04/2024 12:41
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ישראל מספקת חלקים וציוד לצבא תורקי , וגם סובלים מי חוסר תיירים מי ישראל , כמה מוצרים יש לך בבית מי תורקיה ? מעיילי עור ? אגבניות ? חומרי בניין ? אם בכלל אז מה בעיה לקנות את זה מי בולגריה , יאוון או איתליה ?
    סגור
  • 17.
    לא סין ולא טורקיה. (ל"ת)
    נכהצ 16/04/2024 11:15
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 16.
    היא צודקת לגמרי. אנו לקוח לא גדול כלל, לגבי טורקיה.
    רון 16/04/2024 11:11
    הגב לתגובה זו
    2 7
    לעומת זאת, אנו צרכנים גדולים שלה. אנו צריכים אותה הרבה יותר משהיא צריכה אותנו. א כדאי לריב עם כל העולם ואשתו. כמובן, אנו לא חייבים להישמע כלל לאולטימטומים שלה. אבל ניתן לפתור בעיות במו"מ, ולא באופן של עין תחת עין. מדוע להוסיף עוד שונא על שונאינו?
    סגור
  • וגם ההפך צריך להיות נכון (ל"ת)
    מוני 16/04/2024 11:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 15.
    אמירה מיותרת
    שפוי 16/04/2024 10:45
    הגב לתגובה זו
    20 1
    עם כל הכבוד למומחית יש משפט חכם שאומר אל תהיה צודק תהיה חכם- מה שהגברת אומרת זה פיגוע קטסטרופלי שמוטב היה שלא ייאמר כי זה רק יתדלק ויחזק את ארדואן שגם ככה מתודלק ואנטישמי- וסליחה על ההשוואה אבל מה שהגברת אמרה זה כאילו היטלר היה אומר "היהודים צריכים את גרמניה יותר מאשר גרמניה את היהודים:- הטורקים רומסים את כבודנו אז מה מציעה הגברת הניכבדה?
    סגור
  • טורקיה עדיין לא גרמניה, והיא מדינה מוסלמית. מה לעשות?
    ק 16/04/2024 11:14
    הגב לתגובה זו
    1 6
    היא דואגת למוסלמים בעזה וביו"ש. ניתן להסתדר איתה בשקט. לא חייבים לריב עם כולם.
    סגור
  • 14.
    צריך להיגמל מהם. לוקח טיפה זמן, אבל בטח לא משהו אקוטי (ל"ת)
    עידן 16/04/2024 10:30
    הגב לתגובה זו
    13 0
    סגור
  • 13.
    ניתוח שיטחי ומגמתי - תכף תצייני שצריך מרמרה 2 כי זקוקים (ל"ת)
    כלכלן 16/04/2024 10:24
    הגב לתגובה זו
    14 1
    סגור
  • לא נעים אבל נכון !!
    ישראלי חושב 16/04/2024 10:40
    הגב לתגובה זו
    2 14
    כשלא נעים לשמוע את האמת, מיד קופצים ותוקפים.
    סגור
  • 12.
    נו שוין מאוניברסיטת תל פלסתין לא מצפה לשמוע אחרת (ל"ת)
    כלכלן 16/04/2024 10:23
    הגב לתגובה זו
    12 3
    סגור
  • 11.
    חרמות השאירו את הימין בשלטון
    ימני 16/04/2024 10:22
    הגב לתגובה זו
    8 0
    תמשיכו להחרים אותנו ואנחנו הימנים נשאר בשלטון לנצח !!!!!
    סגור
  • 10.
    טעות, הרבה יותר קל לקנות מאשר למכור
    גל 16/04/2024 09:57
    הגב לתגובה זו
    14 0
    יעלה קצת יותר, אז מה?
    סגור
  • 9.
    ברור - איפה נזלול לשובע אם לא (ל"ת)
    בקלאבים של אנטליה 16/04/2024 09:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 8.
    מתי סופ סוף נבין
    אנונימי 16/04/2024 09:50
    הגב לתגובה זו
    20 0
    שאין עתיד עם טורקיה כל עוד הרודן בשילטון.צריך לחפש מקורות אחרים לסחורות ולפתח שווקים עם מדינות מתוהות ויציבות.
    סגור
  • צודק. מורכב אבל הכרחי
    שלמה 16/04/2024 10:13
    הגב לתגובה זו
    6 0
    המיקום של טורקיה הוא מאוד אסטרטגי מבחינה גיאוגרפית. חיבור בין אסיה לאירופה. ולכן הרב דברים מגיעים משם להערכתי. ממקורות אחרים קצת יותר מורכב אבל אין ספק שצריך אט אט לנתק כל קשר עם טורקיה. בעולם הערבי זה גם משדר כוח שאתה מראה שאתה לא סופר אותם
    סגור
  • 7.
    מצה לחם עני עבדים היינו ונותרנו הפסח נכתיר מלך חי עולמי
    עברנו את פרעה ושואה 16/04/2024 09:49
    הגב לתגובה זו
    3 1
    עד
    סגור
  • 6.
    זו עת הגאולה המרה וקשה מכל הגלויות ולא יראת ה' אלוקיך
    עברנו את פרעה ושואה 16/04/2024 09:48
    הגב לתגובה זו
    0 1
    דור רוגלה סייבר ובינה טימא עולמו קדוש .
    סגור
  • 5.
    דור אחרון למד על בשרו כי לא על הלחם לבדו חי האדם
    עברנו את פרעה ושואה 16/04/2024 09:47
    הגב לתגובה זו
    0 2
    ותורת ה' תמימה ומאירה הדרך.
    סגור
  • 4.
    כתבה תבוסתנית
    אלון 16/04/2024 09:44
    הגב לתגובה זו
    24 1
    מאוד מתאים לערוצי התבהלה , אין רוח יהודית , אין גאווה יהודית , אין חזון ואין כלום חיובי.פשוט בושה !!!!
    סגור
  • נכון מאוד ! (ל"ת)
    יניב 16/04/2024 18:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • צודק
    אייל 16/04/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
    12 1
    כתבה כאילו לקוחה מעיתון תורכי לא אתר ישראלי וגם אם את צודקת מה מצפה שנעשה - נפתח את הרגלים לארדואן ?
    סגור
  • 3.
    המלצות
    שלמה גבע 16/04/2024 09:40
    הגב לתגובה זו
    7 1
    לא בטוח ישראל יכולה לקנות הכל במקומות אחרים יותתר יקר אבל יש אלטרנטיבה מדינות אחרות יראו את הבלגן שתורכיה עושה עירוב כלכלה ופוליטיקה ויעזבו אותה והנזק שלה יגדל מאד המשפט המנצח תגידו מה יהיה ואדיד לכם מה לעשות
    סגור
  • 2.
    חצי עולם ויותר מייחלים לרגע שתיעלם
    מי צריך את ישראבלוף 16/04/2024 09:39
    הגב לתגובה זו
    2 14
    ישראל זה כאב ראש גדול. אם לא היתה ישראל את מי היה מעניין המזרח התיכון. הערבים גם ככה יאכלו אחד את השני . ישראל זה גורם שנאה מאחד כשהיא תיעלם הם יתחילו אחד עם השני. ולכן המסקנה היחידה זה הגירה מסודרת למקום אחר אין סיבה לחיות פה . אפשר לקבל שטח במקום אחר
    סגור
  • 1.
    אם ישראר לא תוכל לקנות בטורקיה היא תקנה במקום אחר
    Ron DeSantis 16/04/2024 09:28
    הגב לתגובה זו
    3 14
    ובמחיר הרבה יותר גבוה. תתכוננו לאינפלציה חזקה שמושחת סגול מארגן לנו
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות