אחרי הפיטורים ההמוניים: מאסק ישלוף שפן מהכובע? כרגע המשקיעים פסימיים
לעתים קרובות משקיעים ואנליסטים נוטים לקבל בברכה הכרזות של חברות ציבוריות בנוגע לקיצוצים בעובדים ןבשכר, מתוך הנחה שמהלכים אלו יביאו לשיפור היעילות והרווחים. אך זה ממש לא המקרה של מניית טסלה, אשר ירדה אתמול ב-5% לאחר ההודעה של אילון מאסק, לפיה יצרנית הרכבים החשמליים תפטר יותר מ-10% מכוח העבודה שלה.
אתמול בערב הודיעה טסלה כי תאלץ לפטר כ-14,000 עובדים ברחבי העולם, כחלק ממה שהיא מגדירה כ"ארגון מחדש של החברה". הפיטורים, שהשפיעו על העובדים בכל המחלקות ורמות הוותק, נעשו כדי להפחית עלויות ולהגדיל את הפרודוקטיביות של החברה. במזכר פנימי ששלח מייסד החברה אילון מאסק לעובדים הוא כתב כי על אף ש"אין דבר שאני שונא יותר" המהלך היה הכרחי ונועד כדי להתכונן ל"שלב הבא של הצמיחה".
לא מדובר בפעם ראשונה שיצרנית הרכב החשמלי האמריקאית מפטרת עובדים, אלא שבניגוד לאירועי העבר, הפעם נראה שהשוק רואה בכך סימן שלילי בנוגע לעתיד החברה. בשנת 2018, כאשר טסלה הודיעה על ריצוץ של 9% בכמות העובדים, מניית החברה הגיבה בעליה של יותר מ-3%. ב-2022, צנחה מניית החברה ב-9% בעקבות דיווחים על פיטורים, אך התאוששה זמן קצר לאחר מכן בעקבות הבהרה שפרסם מאסק יום למחרת. הפעם נפלה המניה כאמור ב-5% אמש, והיא מוסיפה לרדת בכ-4% במהלך יום המסחר הנוכחי בוול סטריט.
שנת 2024 לא האירה פנים לחברה של מאסק, אשר מנייתה צנחה בכ-29% במהלך הרבעון הראשון. מה שהתברר כתקופה הגרועה ביותר עבור המניה מאז סוף 2022, והצניחה השלישית הכי תלולה מאז ההנפקה של החברה אי שם במהלך שנת 2010. צניחה זו במחיר המניה לצד הירידות האחרונות הביאו את יצרנית הרכב החשמלי ל-60% מתחת לרמות השיא שנרשמו במהלך חודש נובמבר 2021.
מוקדם יותר החודש פרסמה יצרנית הרכב את נתוני מסירת הרכבים ברבעון הראשון, בהם הציגה ירידה שנתית ראשונה מאז 2020, אז שיבש משבר קורונה את הייצור בסין. זאת לאחר שבמהלך השנה האחרונה התמודדה טסלה עם מתקפת מחירים מיצרניות רכבים חשמליים סיניות, כולל BYD ויצרנית הטלפונים Xiaomi. מה שהביא את טסלה להוריד מחירים ולספק תמריצים אחרים לקונים, ולשחיקת שולי הרווח. מה שהביא את החברה להכיר בכך שהצמיחה בשנת 2024 עשויה להיות "נמוכה במיוחד" בהשוואה לשנה הקודמת.
מאסק ישלוף שפן מהכובע?
העובדה שטסלה ירדה למכפיל רווח עתידי של 36 על רווחי השנה הבאה, לצד הפיטורים מעלים את השאלה האם מאסק יוכל לשלוף שפן מהכובע. בשבוע שעבר דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, כי מאסק ביטל את תוכניות החברה לבנות רכב חשמלי בעלות נמוכה לטובת מיקוד ברובוטקסי. דיווח אותו הכחיש מאסק, והגדיר כשקרי בעמוד ה-X שלו (טוויטר לשעבר).במשך שנים, מאסק הבטיח לייצר רכב חשמלי במחיר מוזל, סדר גודל של 25,000 דולר, במטרה להרחיב את סל הלקוחות. בראיון שערך בשנת 2018 עם היוטיובר מרקס בראונלי, אמר מאסק, כי "מכונית של 25,000 דולר, זה משהו שאנחנו יכולים לעשות." שנתיים לאחר מכן הוא העריך שטסלה תוכל לייצר בסופו של דבר למעלה מ-20 מיליון כלי רכב כאלו בשנה, פי שניים מהייצור הנוכחי של טויוטה, ג'נלר מוטורס או פולקסווגן. באחת משיחות המשקיעים מוקדם יותר השנה, אמר מאסק שהחברה מכוונת את הייצור "לקראת סוף 2025", אך הזהיר מפני עיכובים בשל מורכבות תהליך הייצור.
כעת ניתן לראות האם מאסק אכן יצליח לשפר את היעילות של החברה בעקבות סבב הקיצוצים האחרונים. אך לא פחות חושב מכך האם הוא יצליח להתאים את החברה לשוק הרכבים החשמליים התחרותי של 2024, ולאיום מצד המתחרות הסיניות. אם לשפוט על פי ביצועי המנייה המשקיעים והאנליסטים לא ממש מקבלים את הדברים של מאסק לפיהם, "חשוב ביותר להסתכל על כל היבט של החברה לצורך הפחתת עלויות והגברת הפרודוקטיביות". במהלך החודש האחרון 18 אנליסטים בחרו להוריד את מחיר היעד שלהם עבור מניית החברה, בזמן שאף אנליסט לא בחר להתאים את מחיר היעד כלפי מעלה. זאת בעיקר על רקע הקשיים המשמעותיים עמם מתמודדת החברה בצד הביקוש.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.מעניין אם יחזיר את כל מניות ההטבה שקיבל כשהמניה עלתה...החיים 16/04/2024 20:14הגב לתגובה זו2 0התחתית עדין רחוקה טסלה חברת רכב שפנים תחפשו בשדות המרעהסגור