הזמנתם באינטרנט? הבוננזה שמתחבאה באריזות המשלוחים
הזמנתם משלוח פרחים, כסף, מזון או ציוד רפואי? לצד התקדמות הטכנולוגיה, קישוריות האינטרנט והעלייה המהירה של המסחר האלקטרוני, תעשיית הלוגיסטיקה והשילוחים עוברת תהליכי חדשנות והתייעלות ומייצרת הזדמנויות מעניינות למשקיעים
מה משפיע על תנודת המניות? וול סטריט נכנסה לעונת הדיווחים אודות הרבעון הראשון של 2024 שהתוצאות שלהם אמורות, להשפיע על מחירי המניות. עדיין מוקדם מאוד להעריך איך ייראה הרבעון, אבל דבר אחד כבר ברור, מה שרואים בוול סטריט אינו שונה ממה שרואים בהפגנות נגד ישראל בכל רחבי ארה"ב, הבורות מובילה בטווח הקצר. אבל המציאות, שמתגלה קצת מאוחר יותר, שונה לחלוטין ממה שנראה בטווח הקצר.
נכון, השוק מתנהג כשיכור אבל זה "קצף הכותרות והבורות" לצד הערכות המניות שעדיין גבוהות. התעסוקה, הצריכה וההכנסה האישית בעלייה, ההשקעות בעלייה ומהפכת הטכנולוגיה ממשיכה לייצר חלומות שמתגשמים, וזה מה שיקבע. הפער שהולך ומתרחב בין העובדות הכלכליות בארה"ב למה ששומע צרכן האינפורמציה מספקי האינפורמציה אליהם הוא מחובר ולמה שקורה בשוק ההון, רק הולך וגדל, אבל רוב המשקיעים עוקבים אחרי המציאות הכלכלית, והמציאות הזו מצביעה על כלכלה מתחזקת.
אומנם בין טירוף ה-AI לשיגעון הקריפטו אפשר לאבד כיוון, אבל במציאות גם ה-AI וגם הקריפטו בפריחה. אם תבדקו מה התחום הכי חם בכלכלת ארה"ב תגלו שכרגע זה בניית מרכזי דאטה לצורך התמיכה בהמשך הצורך במרכזים כאלו לתשתיות ייצור שבבי ה-AI. נמתין ונראה את תוצאות הרבעון וההנחיות ואז נמשיך בניתוח.
מהפכת הטכנולוגיה הגיעה לתעשיית הלוגיסטיקה
תעשיית הלוגיסטיקה מהווה חלק חשוב בניהול שרשרת האספקה כאשר היא עוסקת בזרימה יעילה של סחורות, שירותים ומידע מנקודת המוצא לנקודת הצריכה ובחזרה, בהתאם לצורכי הלקוחות. חשיבות התעשייה הזו עלתה לכותרות בשנים 2019-2023 כאשר כתוצאה מהצטברות של בעיות (שנחשפו ב"עזרת" מגפת הקורונה) חל שיבוש בשרשרת ההיצע הגלובלית. השיבוש הזה הוביל לזעזועים בתעשיות שונות ובמיוחד בתעשיית השבבים, מה שהורגש היטב - מהסיבות הלא נכונות - בשוק ההון. תוכלו לקרוא את השתלשלות המשבר, צעד אחר צעד, במאמר מצוין שמכסה את התעשיות השונות, שהופיע בניו יורק טיימס בסוף 2021.
התעשייה הזו הולכת וגדלה בהיקפים שלה ובחשיבותה, לצד ההתקדמות של מהפכת הטכנולוגיה, אבל מאז תחילת ההתמזגות בין המהפכה לכלכלת המיינסטרים, ב-2009, היא גם משתנה לחלוטין. ב-2009 הגיעו הכנסות התעשייה הגלובליות ל- 157.45 מיליארד כאשר את 2023 סיימה עם 482.9 מיליארד, ומעריכים שהשנה תסתיים עם הכנסות של בין 510 ל-520 מיליארד. התחזית ל-2030 היא שההכנסות יעברו 636 מיליארד.
.
לא משנה איזה סוג של מוצר או שירות חברה מסוימת מספקת, בין אם זה משלוח פרחים, כסף, מזון, ציוד רפואי, חבילות או כל דבר אחר, המטרה הסופית של תעשיית המשלוחים והשליחים היא להבטיח שכל פריט יסופק עד הסוף, ויגיע אל המשתמש ללא כל סיבוכים. השגת מטרה זו אינה משימה בלתי אפשרית, במיוחד בעזרת הטכנולוגיה העדכנית ביותר.
במהלך העשור האחרון עברה תעשיית הלוגיסטיקה מהפך משמעותי, בעיקר בשל התקדמות הטכנולוגיה, קישוריות האינטרנט והעלייה המהירה של המסחר האלקטרוני. לשינויים הללו הייתה השפעה עצומה על האופן שבו התעשייה פועלת כיום, עם עדויות המראות שלטכנולוגיה יש תפקיד מכריע בשיפור חוויית הלקוח, במיוחד במהלך "המייל האחרון" (Last Mile) של האספקה. כתוצאה מכך, חברות רבות מאמצות פיתוחים טכנולוגיים כדי לענות על הדרישות המתפתחות של הלקוחות ולהישאר לפני המתחרים.
מדובר בתעשייה מורכבת מאוד שפועלת בצורה שונה בין שילוחי-יום לשילוחים איטיים יותר, בין שילוחים מקוונים לרגילים, בין בשילוח לצרכן פרטי או עסקי, בין חברות שמתמחות בשילוח מסוים לבין כאלו שמבצעות את כל סוגי השילוחים ועוד.
אמזון - חברת משלוחי החבילות הגדולה בארה"ב
ב-3 השנים האחרונות הפכה אמזון (סימול:AMZN) לחברת המשלוחים בחבילות הגדולה בארה"ב לפני UPS שהובילה את התחום מאז תחילת המאה ה-20, ו-DHL. חמש חברות השליחויות המובילות בעולם עבור עסקי מסחר אלקטרוני (המהיר והזול ביותר) הן האמריקאיות, פדרל אקספרס (FedEx) ו-UPS, החברות הסיניות ZTO Express ו- Blue Dart וענקית השילוח/לוגיסטיקה הגרמנית Deutsche Post, שכולן ציבוריות. תוכלו לקרוא על 15 המובילות בכתבה הזו, שגם כוללת תדריך כיצד לבחור בחברה שמתאימה לצרכים שלכם. התחרות הולכת וגדלה בשל ההתקדמות הטכנולוגית שגם משפיעה על מנהגי הצריכה ומאפשרת כלי שילוח ולוגיסטיקה חדשים לבקרים, כמו Otto Group מגרמניה שנכנסה לתחום ב-2009 וכיום היא מהמובילות בו גלובלית.
UPS. צילום: טוויטר
מה ש"דחף" את התעשייה הזו קדימה היו בעיקר הפתרונות שסיפקה מהפכת הטכנולוגיה לשלב הקריטי ביותר של פעילות התעשייה, "המייל האחרון", שזה תמיד עקב האכילס של כל שוק שרשרת האספקה, ממסחר אלקטרוני דרך מפעילי מחסנים ועד שירותי משלוחים ושליחויות. מדובר בשלב האחרון של מסלול השילוח, בקטע שבו החבילה עוברת ממדפי המחסנים ועד לפתחו של הלקוח. על פי מחקרים רבים, מסתבר שהמייל האחרון נחשב לחלק הקריטי ביותר אך הפחות יעיל בשרשרת האספקה. אפילו השחקנים המובילים בענף נתקלים בקשיים בשל האופי המורכב של משלוח למייל האחרון. ההתקדמות הטכנולוגית מאפשרת התגברות על בעיות המייל האחרון. דוגמה אחת למשל היא השימוש בטכנולוגיית הברקוד שחוללה מהפכה באופן שבו עסקים מנהלים מלאי ומייעלים את הפעילות, מקמעונאות ועד שירותי בריאות, לוגיסטיקה ועד ייצור. סריקת ברקוד היא כלי חיוני להגברת הדיוק והיעילות בניהול שרשרת האספקה.
לוגיסטיקת חלל? יש דבר כזה
אבל ההתקדמות הטכנולוגית נמצאת רק בתחילת השפעתה על התעשייה. הנה דוגמה: אחת התעשיות שבה הדרישה למשלוחים ולוגיסטיקה היא מהגבוהות ביותר היא תעשיית החלל עליה דיברנו לאחרונה. חברת Sierra Space, חברה פרטית שמתמחה בטכנולוגיות חלל, מפתחת מערכת להעברת משלוחים כמעט לכל מקום על פני כדור הארץ תוך 90 דקות בלבד. נשמע דמיוני? לפני כשבועיים הפתיעה החברה את תעשיית החלל כשהכריזה על פרויקט שאפתני - פלטפורמה חדשה בשם Ghost, "החללית הלוגיסטית החדשה והמהפכנית, פרויקט לוגיסטיקת חלל שנועד לספק שירותי שליחויות לפי דרישה עבור מגוון לקוחות, כולל פעולות ביטחון לאומי וסיוע בזמן אסונות טבע".זה אכן נשמע דמיוני, אבל הפרויקט הזה בא לאחר שהחברה כבר פיתחה את ה-Dream Chaser Cargo System שמאז 2013 כבר מבצע טיסות ושנועד להביא אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. המטוס משוגר אנכית על רקטת וולקן ונוחת באופן אוטונומי על מסלולים קונבנציונליים. "אנו מאמינים שנקים מלאי של רכבי Sierra Space Ghost הממוקמים בצורה אסטרטגית ונגישים וניתנים לפריסה תוך 90 דקות למקומות קריטיים בכל מקום על פני כדור הארץ", אמר טום וייס, מנכ"ל Sierra Space.
סגן עורך האתר גיזמודו, ג'ורג' דבורסקי, שידוע כמומחה לכלכלת החלל, ביקר בחברה והוא פותח את הכתבה שהכין עליה בקטע: "עוד בשנות ה-80 השתמשה חברת FedEx בפרסומת המצוינת, 'כשזה בהחלט חייב להיות שם, זה יהיה שם בן לילה'. ובכן, במצבים כמו קונפליקטים קרקעיים ותרחישי אסונות, זה לא מספיק טוב. מתוך הכרה בצורך בשירות משלוח מהיר במיוחד, סיירה ספייס מקולורדו מפתחת כעת מערכת לאספקת אספקה כמעט לכל מקום על פני כדור הארץ תוך 90 דקות בלבד".
אם זה יתממש - ואין סיבה שלא. נאס"א נתנה לחברה תקציבי ענק- הדבר ישנה כליל את תעשיית המשלוחים והלוגיסטיקה. זה לא רק לחלל. ג'ף בזוס, מייסד ויו"ר אמזון, ייסד את Blue Origin לא רק בשביל לזכות בחוזי ביטחון. החברה היא שותפה של Sierra Space. בקיצור, תעשיית השילוחים עוברת תהליכי חדשנות והתייעלות ומייצרת הזדמנויות אבל גם קשיים למשקיע שעד כה חשב שמדובר בתעשייה רדומה.
איך משקיעים בתעשיית השילוחים
רון קורן, מנכ"ל ETFInsider.co, כתב מאמר תחת הכותרת, "מהם הסלים המועדפים להשקעה בתעשיית הלוגיסטיקה והמשלוחים", וסיכם כדלקמן: תעודות סל הובלה ולוגיסטיקה כמו IYT או XTN מספקות גישות שונות להשקעה בחברות תחבורה. עם זאת, על המשקיעים לערוך מחקר יסודי, להעריך את יעדי ההשקעה שלהן ולשקול את סבילות הסיכון שלהן לפני שהם משקיעים בתעודת סל.
פדקס. צילום: יח"צ
זה נכון היום לכל נישה תעשייתית, אבל בלוגיסטיקה זו בעיה רצינית למשקיע. האם עדיף להשקיע במניה מנצחת כמו AMZN או שאולי המנצחות תהיינה ותיקות השילוח/לוגיסטיקה כמו UPS אוFDX שיאמצו טכנולוגיות מתקדמות? האם כדאי בכלל להשקיע בסל מהסוגים שהזכרנו? שני הסלים, XTN ו-IYT מכילים גם חברות תחבורה כמו GM או TSLA. ועוד כותב קורן, "תעודות סל של תחבורה ולוגיסטיקה מציעות למשקיעים הזדמנות לקבל חשיפה למגזר התחבורה הצומח תוך גיוון תיקי ההשקעות שלהם".
אני, כידוע חוזר וכותב שמשקיעים יעשו מחקר יסודי וגם שיהיו בתוך תעשייה כמו הלוגיסטיקה שתגדל במהירות, ואני גם מאמין שקשה מאוד לבחור במניה מנצחת כאשר מהפכת הטכנולוגיה בעיצומה. לדעתי, מה שצריך המשקיע לעשות זה לחפש איזה סלים מחזיקים במניות FDX, UPS, AMZN וכמותן "בגלל הלוגיסטיקה". ישנו לדוגמה הסל SUPL שמנסה לייצג את חברות שרשרת ההיצע הלוגיסטיות שנראה לי מעניין אבל קטן מדי. קשה מאוד לקבוע בשלב הנוכחי, אבל למי שיש סבלנות שיסתכל באתר etfchannel,
שם אפשר לבדוק סלים מעניינים לפי המניה. UPS למשל, חברת משלוחים/לוגיסטיקה נטו, מוחזקת ב-115 סלי השקעה. תבדקו כמה מהם ותראו אם חברות משלוחים/לוגיסטיקה מהוות את חלק הארי. אני בעיקר מעדיף סלי לוגיסטיקה מקוונים.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
9.סוף-סוף סיפרו לפנסיונר שלמה על אמאזון וקניות אונליין?? (ל"ת)חחחחחחחחחח 30/04/2024 13:37הגב לתגובה זו0 0סגור
-
לא הבנתי אם פנסיונר כמול חחחח 30/04/2024 19:19הגב לתגובה זו0 0שאתה מציג זה טןב או רע...אני גימלאי(המילה פנסיונר דוחה אותי) ואני מקבל 66 אלף שקל נטו לחודש ויוד ים הטבות... אם שחמה פנסיונר אז צה הוא עושה פה?סגור
-
8.תעשיות ביטחוניותשמואל 29/04/2024 10:23הגב לתגובה זו0 0שלום וחג שמח האם יש סיכוי לכתבה בנושא. תודה.סגור
-
כתבתי יותר מפעם (ל"ת)שלמה גרינברג 29/04/2024 18:50הגב לתגובה זו0 0סגור
-
סליחה שלא זכרתישמואל 30/04/2024 07:35הגב לתגובה זו0 0תודהסגור
- טען עוד
-
7.המאמר כרגיל מקיףבא ונסכים 27/04/2024 07:25הגב לתגובה זו3 5אך לרוב הקוראים זו סינית,מעל להבנתם והתעניינותם,יש להתחיל לפשט,ואז אוליסגור
-
שכל מה שששלמה ה"גאון" כותב, יוצא בסוף הפוך. חחח. (ל"ת)בוא נסכים 30/04/2024 13:37הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.טסלה הופכת לעוד חברת רכבים שמייצרת דגמים משופרים בזוללידיעת שלמה 27/04/2024 00:45הגב לתגובה זו2 0ופחות חברה שמייצרת כול הזמן דגמים חדשים ומשבשים.סגור
-
לפחות תפנה לידיעתי אמירות עובדתיות (ל"ת)שלמה גרינברג 27/04/2024 15:48הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.למה דווקא לוגיסטיקה ??א. מרק 26/04/2024 16:45הגב לתגובה זו3 4תחום הלוגיסטיקה הוא לא חדש - מי שהיה בארה"ב בשנים האחרונות והתגורר בשכונות נחשף לתנועה בלתי פוסקת של רכבי UPS ,FDX. החוליה החלשה בשרשרת האספקה עם כל הכבוד לשלמה, אינה במשבצת האחרונה אלה דווקא בהובלת הפריטים מהיצרן למחסני ההפצה וגם פה נמצאו פתרונות - הקמת מחסני אספקה אזוריים המחזיקים מלאי עפ"י צריכה עתידית מחושבת ולפעמים גם ע"י הקמת פסי ייצור קרובים למוקדי הצריכה. בכלל לא בטוח שחלום האספקה החללית ישים ורווחי מהסיבה הפשוטה שהסחורה שאוניית משא בינונית מעבירה בין מדינות ויבשות שקולה ללמעלה מאלפיים הטסות באמצעות חללית לוגיסטית. השקעה בלוגיסטיקה ?! העניין לא חדש וכדאי מאוד לראות את הביצועים של חברות ותעודות לוגיסטיקה בשלוש השנים האחרונות - אפס תשואות בממוצע.סגור
-
עם כול הכבוד אתה טועהשלמה גרינברג 27/04/2024 15:51הגב לתגובה זו2 0ראשית לביצועי החברות בשלוש השנים האחרונות אין כול קשר לכתבה. המייל האחרון הוא כן הבעיה של השרשרת ובמיוחד בין המחסנים האזוריים לצרכן. לבסוף, אם תקרא בעיון תגלה שגם בעניין החלל אתה טועהסגור
-
4.MBLYעידן 26/04/2024 16:21הגב לתגובה זו1 2שלמה, יש לך דעה מיוחדת לגביה? יש בה איזו שהיא עלויונות מיוחדת מאשר סל שבבים של רכבים אוטונומיים?סגור
-
איני בטוח שההגדרה של מובליישלמה גרינברג 27/04/2024 15:59הגב לתגובה זו1 0מתאימה לתחום "שבבים של מכוניות אוטונומיות", הם לא מגדירים עצמם כך. בכול מקרה, אין לי דעה מיוחדתסגור
-
שלמה, אם למומחה כמוךעידן 28/04/2024 12:16הגב לתגובה זו1 0אין דעה מיוחדת על חברה/מניה ישראלית בוול סטריט, הטוענת למובילות בתחום עתידי כל כך מבטיח ומשמעותי, זה אומר הרבה.... וזה בלי לדבר על המרכזיות התעסקותית והתדמידית שהיא תופסת כאן בארץ. תודהסגור
-
וואו (ל"ת)שלמה גרינברג 29/04/2024 18:51הגב לתגובה זו0 0סגור
-
3.לשלמהברוך הופשטטר 26/04/2024 16:19הגב לתגובה זו2 1מכיר את חברת השבבים MPWR? אתה רואה בה משהו מעניין?סגור
-
אכן מכיר ולצערישלמה גרינברג 27/04/2024 16:06הגב לתגובה זו7 0לא יצא לי לכתוב עליה. חברה מרשימה ובמיוח המייסד-יו"ר-מנכ"ל Michael Hsing שעשה מהפכה בתחום השבבים. ברור שיש בה משהו מעניין אבל צריך לבדוק והחליט.סגור
-
2.תודה רבה שלמה. מעניין מאוד (ל"ת)עמית 26/04/2024 16:09הגב לתגובה זו1 3סגור
-
1.תודה רבה שלמה ושבת שלום (ל"ת)אנונימי 26/04/2024 15:55הגב לתגובה זו2 4סגור