האינפלציה מכבידה על הצרכנים - וכלכלת יפן ממשיכה להתכווץ
הכלכלה היפנית התכווצה ברבעון הראשון של 2024, מה שמאותת שהאינפלציה הניזונה מהחולשה בין פוגעת בביקוש הצרכני. הביצועים הכוללים של הכלכלה מנוגדים לרווחים האיתנים שדווחו לאחרונה על ידי היצואנים היפניים המובילים כמו טויוטה ועליית שוק המניות בשנה האחרונה. הנפילה של הין, שנסחר לאחרונה בשפל של 34 שנים מול הדולר, מסייעת לתחרותיות של היצואנים ונוטה להעלות את רווחיהם.
הנתונים האחרונים העלו כי היתרונות של מטבע חלש עולים יותר ויותר על ידי הנזק של ביקוש הצרכני. היפנים משלמים יותר עבור מזון ודלק מיובאים, והאינפלציה - שעומדת על כמעט 3% - גוברת על עליות השכר לעת עתה. התוצר המקומי הגולמי התכווץ ב-0.5% ברבעון הראשון של 2024 לעומת הרבעון הקודם, שווה ערך לקצב שנתי של התכווצות של 2%, כך הראו נתוני הממשלה. זה היה הרבעון השלישי ברציפות של ביצועים חלשים לאחר שהתוצר התכווץ ברבעון השלישי של 2023 והיה יציב ברבעון האחרון של השנה שעברה.
יפן נאבקת זמן רב עם ירידת מחירים או יציבות שלהם, מה שקובעי המדיניות רואים כבעיה מכיוון שהיא נוטה לייצר מעגל של השקעות תאגידיות איטיות וצמיחה חלשה בשכר. כעת האינפלציה היא מעל היעד של 2% של הבנק המרכזי של יפן (BOJ), מה שאיפשר לבנק המרכזי להעלות את הריבית בחודש מרץ לראשונה מאז 2007. מספר חברות הודיעו על העלאות שכר גדולות, מה שמצביע על כך שהתקווה של ה-BOJ למחזור טוב עשויה להתגשם.
עם זאת, ההיחלשות המהירה של הין מוסיפה ללחצים האינפלציוניים שמקשים על הצמיחה בשכר להדביק את הקצב במהירות. לפי נתוני הממשלה, השכר המתואם לאינפלציה ירד במשך 24 חודשים רצופים עד חודש מרץ, הירידה הארוכה ביותר מאז שהתפרסמו נתונים דומים ב-1991. Yamada Holdings, המפעילה רשת של חנויות אלקטרוניקה ביפן, אמרה שהמכירות ירדו בשנה שהסתיימה בחודש מרץ מכיוון שלאנשים הייתה פחות הכנסה פנויה מה שמנע מהם לקנות מכשירי חשמל ביתיים ופריטים אחרים. קבוצת הקמעונאות היפנית Aeon הפחיתה בחודש מרץ את המחירים עבור 28 פריטי המותג הפרטי שלה, כגון שמן בישול ומיונז, כדי לעודד את הביקוש. בעוד שתנועת הלקוחות נותרה יציבה, בחברה טוענים כי המכירות עצמן ירדו. בעוד שחברות גדולות אמרו שהן תיתנה את העלאות השכר הגדולות ביותר מזה שלושה עשורים השנה, חברות קטנות יותר, המעסיקות 70% מכוח העבודה ביפן, נוטות להיות זהירות יותר.
הין הזול האיץ את פריחת התיירות ביפן, ושדות התעופה עמוסים במבקרים זרים שטסים, אבל החדשות לא טובות ב-Japan Airlines. סגן נשיא בכיר, יוג'י סאיטו, אמר שפחות יפנים נוסעים לחו"ל לצורך עסקים או תיירות מכיוון שהמטבע החלש שלהם מייקר עבורם את המלונות והארוחות בחו"ל. מנגד, יותר מ-3 מיליון תיירם זרים ביקרו ביפן בחודש אפריל לבדו. הנתונים שפורסמו היום הראו שההוצאות ביפן של תושבי חוץ - בדרך כלל תיירים המבקרים במדינה - עלו בכמעט 12% ברבעון הראשון של השנה לעומת הרבעון הקודם.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה