
זה לא סיילספורס, זה המשקיעים
טוענים שענקית ניהול קשרי הלקוחות Salesforce (סימול:CRM) אשמה בירידות החדות של הנאסד"ק בסוף מאי, וזאת בשל אכזבת המשקיעים מהשילוב שראו בין הפספוס בהכנסות ברבעון האחרון (פעם ראשונה שהחברה לא הכתה את הקונצנזוס אבל הרווחיות עלתה) לבין ההנחיות הפושרות שנתן מייסד, יו"ר ומנכ"ל החברה, מארק בניוף, לגבי המשך הפעילות.
"מסתבר שכאשר הצמיחה נעצרת, העובדה שסיילספורס רווחית יותר כבר אינה מרגשת כל כך", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "במיוחד כאשר למשקיעים יש אשם בכך כמו הבינה המלאכותית. חברת תוכנת הענן עדיין לא נמצאת בטריטוריה ללא צמיחה אבל תוצאות הרבעון והתחזית שלה קירבו את זה במקצת. ההכנסות ברבעון שהסתיים באפריל עלו רק ב-10.7% (העלייה הכי נמוכה אצלם) בהשוואה לשנה שעברה, והחברה חוזה צמיחה של 7% בלבד לרבעון הנוכחי. שניהם היו מתחת לתחזיות הקונצנזוס". מה שבעצם מסכם המאמר הוא שסיילספורס כבר לא מעניינת בגלל חדשנות טכנולוגית שמעניינת יותר ובגלל אי עמידה בתחזיות הקונצנזוס, וזה מראה שהערכת חברות, טכנולוגיות במיוחד, אינה דומה כלל להערכות המשקיעים במאה ה-20.
ירידה שמעולם לא היתה כמוה
עד כדי כך גדולה הייתה האכזבה שבשלב מסוים של המסחר ירדה CRM ב-21.4%, ירידה שמעולם לא הייתה כמותה ביום אחד במניה זו. יותר מכך, בשל האכזבה התחילו דיבורים בוול סטריט על "בעיות שמתפתחות בתחום ה-IT" כולו, מה שלדעת רבים, עצר את גל העליות בנאסד"ק.ראיתי גם לא מעט כותרות באתרים מכובדים שלפיהן "הכלכלה מתחילה להראות סימני שבירה". אבל מה יקרה, כפי שקרה פעמים רבות, אם יתגלה ש-CRM כבר משתמשת בבינה? או מה יקרה אם ברבעון הבא היא כן תכה את הקונצנזוס (ההנחיות, בתחום הטכנולוגי מתקשות לפגוע במטרה)?
Salesforce, כחברה שמובילה נישה טכנולוגית, נחשבת לאחת מחברות הטכנולוגיה בעלות משקל בהשפעתן על קבלת החלטות השקעה בתחום הטכנולוגי, ובמיוחד במה שנוגע לסקטור העברת האינפורמציה, ה-IT. החברה שייכת לחבורה מכובדת מאוד שבתוכה נכללות 30 חברות, כמעט כולן בתחום ה-IT כמו MSFT, AAPL, NVDA, AMZN ואחרות, שמרכיבות את מה שנקרא "תיק מניות האיכות הטכנולוגיות".
חשוב להבין, טכנולוגיית המידע מונעת על ידי התקדמות מהירה בכוח מחשוב, אחסון נתונים ויכולות תוכנה, כאשר היא מייצרת באמצעות שיטות פיתוח מהירות טכנולוגיות ומתודולוגיות חדשות, כמו מחשוב ענן, ניתוח ביג דאטה, בינה מלאכותית ולמידת מכונה, ששינו ומשנים את נוף ה-IT. הביקוש למוצרי תעשיית ה-IT ימשיך לגדול בשל הצורך שהולך וגובר בעיבוד מידע, שזה הבסיס לכל קבלת ההחלטות ופיתוח אסטרטגיות בעולם העסקים המודרני. התעשייה הזו היא גם המעסיק הגדול של תעשיית הטכנולוגיה. מדובר בתעשייה שהיקף הכנסותיה בארה"ב לבדה ב-2000 היה 255 מיליארד דולר, 356 מיליארד ב-2007 וב-2019 חצתה 1.9 טריליון, למעלה מ-10% מהתוצר של ארה"ב (תרומת מהפכת הטכנולוגיה לתוצר מאז התחילה ההתמזגות ב-2008).
סיילספורס מחזיקה 25% מהשוק הגלובלי
תעשיית ניהול קשרי הלקוחות היא אחת מהיצירות של מהפכת הטכנולוגיה/אינפורמציה. היקף הפעילות שלה ב-2023 הגיע ל-91.4 מיליארד, ועל פי הערכות היא תגיע השנה ל-101.4 מיליארד וב-2032 תגלגל 262.7 מיליארד, צמיחה דו-ספרתית כאשר סיילספורס מחזיקה בכ-25% מהשוק הגלובלי.אם בוחנים את מניית CRM מאז הנפקתה, היא מייצגת מצוין את מניות הטכנולוגיה מובילות הנישות ומתאפיינת בזעזועים רבים שברובם אינם תוצאה של עיוות או הצלחה עסקית אלא בעיקר של חשש או ציפיות. לדעתי, המניה מייצגת נאמנה, מאז התחיל המיזוג הטכנולוגי לכלכלת המיינסטרים ב-2008, את מערכת היחסים שהתפתחה בין המשקיעים למניות הטכנולוגיה בכלל ובמיוחד מניות ה-IT. לפיכך, ראיתי שנוצרה הזדמנות לנסות ולהסביר, באמצעות מה שקרה ל-CRM, כמה מהתהליכים שעוברים על המשקיעים וגם על וול סטריט ביחס להשקעה במניות טכנולוגיה מאז תחילת המאה, סוף הגאות הראשונה המשמעותית של מניות הטכנולוגיה.
היחס של המשקיעים לטכנולוגיה משתנה. צילום: Freepik
- קרנות סל מוגנות: אתם מוגבלים בהפסד, אבל יש מחיר - דגומאות
- "הפסיכולוג של השוק" - איך הצליח הווארד מרקס לייצר תשואה עודפת ללקוחות שלו?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
אני מדבר על תהליכים שהולכים ומתחזקים בהשפעתם מאז תחילת ההתמזגות הטכנולוגית לכלכלת המיינסטרים במהלך 2008-9. תהליכים שהובילו למעבר מסיבי מבחירת מניות מנצחות לפיזור השקעות באמצעות סלים, להשפעת התקשורת והרשתות על החלטות ההשקעה, ל"תרבות הכותרות", לכניסה מסיבית של משקיעים חסרי ניסיון ועוד כמה תהליכים שאני חוזר עליהם כמעט בכל שבוע אבל נתחיל בהתחלה.
מה עושה CRM? היא החברה המובילה גלובלית במכירה ובשירות של מערכות לניהול קשרי לקוחות. זו אסטרטגיה שבה משתמשות חברות לניהול הקשרים ההדדיים שלהן עם לקוחות ולקוחות פוטנציאליים, מה שעוזר לארגונים לייעל תהליכים, לבנות קשרי לקוחות, להגדיל מכירות, לשפר את שירות הלקוחות, וכמובן להגדיל את הרווחיות. מדובר במערכות תוכנה מבוססות ענן, שמשמשות לניהול אנשי קשר, ניהול מכירות, פרודוקטיביות סוכנים ועוד. המטרה של המערכות האלו היא שיפור המידע שיעזור להצמיח את העסקים. המטרה אכן מושגת כי מערכות ה-CRM הפכו בעשור האחרון לחלק בלתי נפרד מאסטרטגיית הניהול של כל חברה, וכעת, כשטכנולוגית הבינה המלאכותית מתחילה להתמזג לנושא, אין ספק שחשיבות ניהול קשרי הלקוחות עולה מדרגה כי היא תהיה יותר ויותר קריטית בניהול.
ה-CRM הגנרטיבי, שמשלב בינה מלאכותית גנרטיבית עם פתרונות CRM, יהיה אחד הטרנדים הגדולים ביותר ב-2024. לא פחות חשובה היא היכולת של המערכות לעזור לחברה לעמוד ביעדים הסביבתיים והחברתיים (ESG) שהולכים וצוברים פופולריות וכך גם פתרונות המבטיחים בטיחות ופרטיות נתונים. תוכלו לקרוא על העתיד של המערכות כאן.
ניסיונות לשיפור ניהול יחסי הלקוחות-חברה נעשו לאורך שנים, אבל רק במהלך שנות ה-90 המאוחרות ועם ההתקדמות הטכנולוגית, התחילו להופיע מערכות אוטומטיות/דיגיטליות לשם כך. מייסדיי חברת סיילספורס, שנוסדה ב-1999, הבינו שההתקדמות במהפכת הטכנולוגיה והאינפורמציה תאפשר אוטומציה מלאה ומיקדו את החברה בנושא הזה.
אחת ההשקעות המניבות ב-20 השנה האחרונות
ההצלחה העסקית הייתה (ועדיין) פנומנלית. החברה, שהתחילה למכור ב-2001 אז הציגה הכנסות של 5.4 מיליון עם הפסד תפעולי ונקי של 33.6 ושל 31.7 מיליון דולר בהתאמה, הונפקה ב-2004 ואז הגיעו ההכנסות ל-96.1 מיליון עם רווח נקי של 3.5 מיליון או 12 סנט למניה. החברה גייסה אז 110 מיליון דולר לפי 11 דולר למניה (מכפיל מעל 90), וזאת למרות שהחתמים חשבו תחילה להנפיק לפי "בין 7.5 ל-8.5 דולר". המניה עלתה ב-56% ביום הראשון. המייסד בניוף, שנחשב לאחד המנהלים האהובים והמוכשרים בוול סטריט, אמר אז: "קיבלנו הוכחה שנושא ניהול הלקוחות מעניין. כעת צריך להפוך את ההתעניינות לכסף ואני מאמין שבעזרת ההתקדמות הטכנולוגית נעשה זאת". ב-2010 חצו המכירות 1.3 מיליארד וב-2023 הגיעו המכירות ל-34.9 מיליארד ורווח נקי של 4.1 מיליארד או 4.2 דולר למניה, כאשר בפברואר השנה המניה הגיעה ל-318 דולר, בהחלט אחת ההשקעות המניבות ביותר של 20 השנים האחרונות.מניות הטכנולוגיה בכלל ואלו שמייצגות את מהפכת האינפורמציה בפרט "פרצו" לתודעת המשקיעים ולתודעת וול סטריט פעמיים מאז תחילת המאה. בפעם הראשונה בתקופת הבועה שהתנפחה לאחר כ-4 שנים של עליות מטורפות ב"מדד הטכנולוגי", הנאסד"ק, בשל מסקנת המשקיעים, שהתפתחה במהלך השנים 1996-2000, שכלכלת ארה"ב ובעקבותיה הגלובלית, נכנסות לעידן חדש טכנולוגי. המסקנה הזו התבססה על חלומות ומשאלות לב שלובו על ידי פרץ של חידושים טכנולוגיים שבפועל (כך הסתבר בדיעבד) לא הצליחו לעמוד במשאלות הלב, וכפי שקורה תמיד בוול סטריט נדרש זעזוע כדי להתעורר מהחלומות כאלו. הזעזוע דאז היה שכמה מחברות הטכנולוגיה שהובילו את המהלך לכיוון הבועה, בראשות סיסקו, "גילו" למשקיעים ולוול סטריט שהפרדיגמה מוטעית ושהן לא מצליחות בפועל.
עד כדי כך הייתה האכזבה גדולה שצריכות היו לעבור כמעט 10 שנים, עד הופעת הטלפוניה החכמה, על מנת להחזיר את מניות הטכנולוגיה לתודעת וול סטריט והמשקיעים. ועדיין, 16 שנים לאחר הצלחת האייפון ו-12 שנים לאחר הפריצה של טסלה עם המכונית החשמלית, אין למניות הטכנולוגיה, אפילו לא ל"שבע המפוארות" - AAPL, MSFT, GOOG, AMZN, TSLA, META ו-NVDA - את ה"מעמד הבטוח" של "מניה לכל החיים" שהיה למניות כמו GM, GE, PFE, WMT, IBM, XOM, KO ושכמותן במהלך המאה ה-20.
מדוע? כי חוסר הוודאות לצד התלות הגדלה ב"קונצנזוס" ובכותרות, יוצרים מצבים שבעת חששות, כפי שראינו ב-CRM, נמלטים המשקיעים הקטנים וקרנות הגידור כעדר ומפילים מניות בעוצמה.
רוב האנליסטים ממליצים "קנייה"
אתר המחקרים Trefis מעריך שלאחר ירידת המניה, סיילספורס נמצאת כרגע 25.6% מתחת לערכה ההוגן. מה יקרה אם ההנחיות יתבדו ואם יסתבר ש-CRM משתמשת בבינה? 20 אנליסטים עדכנו את המלצותיהם לאחר פרסום הדוחות, 13 מהם ממליצים ב"קנייה", אחד מתוכם ב"קנייה חזקה" 6 ממליצים ב"החזק" ואחד ממליץ למכור. אז מדוע ירדה המניה כך? בגלל שמנהגי ההשקעה של המאה ה-20 הולכים ונעלמים ככל שמהפכת הטכנולוגיה ובמיוחד מהפכת האינפורמציה, מתקדמות.אם תשוו את תשואת CRM מאז תחילת 2009 (תחילת ההתמזגות הטכנולוגית) לתשואת סל ה-IT המוביל VGT, סל הטכנולוגיה הגדול ה-XLK, הנאסד"ק וה-P&S, תגלו שה-P&S עלה ב-612%, הנאסד"ק עלה מאז ב-1115%, ה-XLK עלה ב-1252%, ה-VGT עלה ב- 1419%%, ואילו CRM עלתה ב-3,000% (כולל הירידה בשבוע שעבר). גם אם תיקחו את תקופת העליות שבין תחילת 2023 להווה תגלו שה-P&S עלה ב-37%, הנאסד"ק עלה ב-60%, XLK ו-VGT עלו ב-66%, ואילו CRM עלתה ב-77% (כולל הירידה).
מה זה אומר? לדעתי הירידה קשורה יותר למחיר השיא שאליו הגיעה המניה מאשר לפספוס האנליסטים. CRM כמו VGT או הנאסד"ק עלתה תוך זעזועים רציניים, הרבה מעבר למדד הראסל למשל או ה-P&S. אבל ביצועי החברות שמובילות מכשירים אלו, בטח CRM, עלו בהתמדה מאז 2009 כאשר כל תיקון מאז הסתבר בדיעבד כ"תיקון ערכים" (ובכל תיקון ציינתי זאת), כולל "תיקוני העלאות הריבית" במהלך 2022-23.
השילוב בין צורת ואופי ההתקדמות של מהפכת הטכנולוגיה/אינפורמציה (התחרות מהחדשנות) אל מול השינויים בהערכת מניות שנוצרו בעקבות שינויי הדורות וכניסה מסיבית של משקיעים צעירים שגדלו בתוך המהפכות ו"חושבים אחרת", יצר מצב חדש שלפיו הערכת מניות שבעבר נעשתה על סמך המשתנים הכלכליים, מוחלפת בקבלת החלטות השקעה לטווח קצר שמתבססות על קונצנזוס, כותרות ותחושות. זו הסיבה שלדעתי עדיפה השקעה בסל/קרן על פני בחירת מניה מנצחת והעובדות מוכיחות זאת. אגב, סל IT חייב להיות בתיק.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 12.צפנת 11/06/2024 00:56הגב לתגובה זומה צופן לנו העתיד?
- רז 12/06/2024 18:08הגב לתגובה זושקט מעזה, ושקט מהצפון.
- חרדי 11/06/2024 14:06הגב לתגובה זועל אפכם וחמתכם
- 11.מוריניו 09/06/2024 23:50הגב לתגובה זואיפה הנחתי את התפילין. היום לא מצאתי אותם ולכן לא הנחתי.
- שלמה גרינברג 10/06/2024 15:54הגב לתגובה זובכניסה לחצי-חינם בהוד השרון, מצאתי ונתתי אותםם לדוכן החב"ד בכניסה
- 10.תודה רבה ושבוע טוב (ל"ת)אנונימי 08/06/2024 22:23הגב לתגובה זו
- 9.ברק עילם,ברקשייר 08/06/2024 10:53הגב לתגובה זושל ניהול כשהוא משתנה מוריד את מניותיו ב 20% ל פ ח ו ת
- 8.רפאלה 08/06/2024 10:47הגב לתגובה זומה צופן העתיד ?
- שלושים מעלות לפחות בקיץ. (ל"ת)כדור הבדולח 08/06/2024 19:26הגב לתגובה זו
- 7.יובל 07/06/2024 17:30הגב לתגובה זובתיק לצד s
- 6.תודה שלמה מעניין מאוד. (ל"ת)עמית 07/06/2024 17:29הגב לתגובה זו
- 5.גם היא בתחום של ניהול קשרי לקוחות (ל"ת)ומה עם נייס? 07/06/2024 17:09הגב לתגובה זו
- 4.למה INTU גם ירדה בגלל CRM? איך הן קשורות? (ל"ת)סרגיי 07/06/2024 15:10הגב לתגובה זו
- 3.ליאור 07/06/2024 14:50הגב לתגובה זותודה על הניתוח
- שלמה גרינברג 08/06/2024 19:45הגב לתגובה זויש 131 סלים שבהם נמצאת CRM. בסל ה-IT הגדול ביותר, ה- VGT היא מהמובילות.
- 2.אנונימי 07/06/2024 13:51הגב לתגובה זומה דעתך על דל?ותודה על הכתבות השבועיות מעניין מאוד.
- לדעתי דל דלה ודלילה מאד...אולי מסוכנת? (ל"ת)משיח שלמה 07/06/2024 18:56הגב לתגובה זו
- 1.רועי 07/06/2024 13:00הגב לתגובה זווגם לכותב: ביצועי עבר לא מעניינים, רק העתיד