אפל מציעה "בינה מלאכותית אישית": בידול מהמתחרות או הכרה בחולשה?
כנס המפתחים של אפל, שיצא לדרך אתמול בערב, היה גדוש בשלל הצהרות ופיתוחים חדשים, שיגיעו בקרוב למוצרי החברה. במרכז האירוע החגיגי עמדה פלטפורמת הבינה המלאכותית החדשה שלה, Apple Intelligence, אשר תוטמע במוצריה השונים ובמערכות ההפעלה שלה. בכך, מנסה החברה לבדל את עצמה משחקניות הבינה המלאכותיות האחרות, ולדבוק לאסטרטגיה המסורתית, שהובילה אותה בעשורים האחרונים.
קשה לומר שההכרזות של החברה שמטו את הלסת או הפתיעו את מי שעקבו בדריכות אחרי שלל השמועות והדיווחים לקראת הכנס. בהתאם, מניית החברה הגיבה תחילה באדישות לדיווחים מהכנס ואף ננעלה בירידות של כ-2%. אך אם לשפוט על פי הלך הרוח ששידרו מנהלי אפל, זה כלל לא אכפת להם. הם מבחינתם רק ממשיכים את הדרך שהביאה אותם עד הלום ומסרבים לצאת בהצהרות או חידושים מרחיקי לכת כמו יתר ענקיות הטק, שמיהרו לצאת עם פלטפורמות פורצות דרך שהסעירו את הדמיון של המשתמשים. אבל אפל, לפחות על פי התדמית שהיא מנסה לשדר, היא ממש לא כזו, אלא מחושבת יותר ובעיקר מכוונת אל קהל הלקוחות הנאמן שלה.
בהתאם, אפל בחרה למתג את הפלטפורמה החדשה, כבינה מלאכותית עבור האדם הפשוט, או במילים שלהם "AI for the rest of us". מנכ"ל החברה טים קוק, ניסה להסביר זאת, במהלך דבריו, ואמר כי "רצינו לוודא שהתוצאה משקפת את הערכים שבלב המוצרים שלנו. הם צריכים להיות עוצמתיים על מנת לאפשר לכם לעשות את מה שחשוב לכם, להיות אינטואיטיביים לשימוש, משולבים ביישומים השונים, להבין את המשתמש, את הצרכים וצורות השימוש שלו, ולהיות בנויים מהיסוד על בסיס פרטיות. זו לא בינה מלאכותית, זו בינה אישית וזה הצעד הבא של אפל".
אז מה זה בעצם אומר?
"פשוט יכול להיות קשה יותר ממורכב: אתה צריך לעבוד קשה כדי להפוך את החשיבה שלך לפשוטה. אבל זה שווה את זה בסופו של דבר כי ברגע שאתה מגיע לשם, אתה יכול להזיז הרים". הציטוט הזה שייך למייסד אפל, סטיב ג'ובס, שניווט את החברה מאז היווסדה ועד למותו לפני קצת יותר מעשור. ואכן נדמה שהמוטו של ג'ובס ממשיך לחלחל ולהוביל את האסטרטגיה של החברה גם בכל מה שקשור לבינה מלאכותית.בזמן שגוגל, מטא, אמזון ומיקרוסופט מיהרו להשיק בשנה וחצי האחרונות פלטפורמות חדשניות שמאפשרות למשתמשים אינסוף אפשרויות, אפל לקחה את הזמן, ובחרה להתמקד באופן שבו הבינה המלאכותית יכולה לשדרג את מוצריה הקיימים ולסייע למשתמשים בפעולותיהם היומיומיות. התוצאה היא פלטפורמה, שלא עולה במאום על אלו של מתחרותיה, אך מכוונת אך ורק למשתמשי אפל. בהתאם, Apple Intelligence, תפעל באופן מקומי על המוצרים המתקדמים של החברה כמו האייפון 15 פרו, האייפדים החדשים ומחשבי המק בעלי מעבדי M1.
העובדה שתוכנות הבינה המלאכותית יפעלו באופן מקומי, מאפשרת לחברה לענות על אחד החששות הגדולים ביותר שנוגעים לבינה מלאכותית - הפרטיות. על אף, שבחברה מדגישים שלעיתים תידרש לעשות שימוש בענן לצורך חישובים מורכבים יותר, היא שבה ומדגישה שזה יעשה באמצעות שרתי הענן שלה, כאשר היא מבטיחה שלחברה אין גישה לנתונים האישים של המשתמשים והיא לא עושה בהם שימוש. הבטחה שחברות כמו גוגול או OpenAI לא יכולות לתת למשתמשים.
בכדי לצמצם את הפערים מול ענקיות הטק, החברה תאפשר למשתמשים לעשות שימוש בפלטפורמות בינה מלאכותית מתקדמות. בשלב זה, החברה הכריזה תשתף פעולה עם ChatGPT של OpenAI, אך מיהרה להדגיש שהיא עשויה להכריז על שיתופי פעולה דומים גם המתחרה ג'מיני של גוגל. כך למשל, העוזרת האישית הוותיקה סירי, תזכה לשלל שדרוגים מבוססי בינה מלאכותית, אך ברגעים בהם היא תתקשה לספק תשובות, היא תשאל את המשתמש אם זה בסדר להתחבר ל-ChatGPT.
חלק מאסטרטגיה ארוכת שנים
בשנה וחצי האחרונות ספגה אפל לא מעט ביקורת על העובדה שהיא משתרכת מאחור בכל הקשור לאימוץ טכנולוגיות בינה מלאכותית פורצת דרך. במקום לנסות לעמוד בחזית הפיתוחים בתחום, היא בחרה פעם אחרי פעם להתמקד באופן שבו הבינה המלאכותית תסייע לה לשפר את מוצריה, כיאה לחברה שמתמקדת במוצרים. זאת בנגוד למיקרוסופט וגוגל שהבינה המלאכותית מאיימת במידה מסוימת על חלק מהמרכיבים היסודיים של תחומי פעילותן. המטרה העליונה של אפל היא למכור מוצרים ולא שירותים, ולכן על פניו כל מה שעליה לעשות הוא לעשות הכל כדי למכור כמה שיותר מוצרים.העובדה שהחברה בחרה לבכר את יכולות העיבוד, זמני התגובה והפרטיות, ביחס לפתרונות מבוססי ענן, מתחברת לעמדה המסורתית של החברה בכל הקשור לחשיבות שהיא מעניקה לפשטות ולאבטחה. גישה שהביאה אותה ואת המכשירים שפתחה למעמד הנוכחי שלה, אך גם עוררה את זעמם של לא מעט משתמשים ומחוקקים.
האסטרטגיה השמרנית של החברה, קשורה גם לתדמית שהיא מנסה לפתח בעשורים האחרונים. עבור החברה שמשתדלת לייצר מצג של שלמות ולהימנע מטעויות, לפחות כלפי חוץ, ביקורות כמו אלו שהושמעו על מנועי החיפוש של גוגל ומיקרוסופט הם לא פחות מאסון. זאת בזמן שגוגל הוכיחה בעבר שהיא יודעת לספוג ביקורת במקרים של השקה של מוצרים שנתפסו כגולמיים אך הפכו ברבות השנים למוצרים "שלמים", דוגמת מנוע התרגום שלה.
כבר בשנה שעברה, לאחר כנס המפתחים השנתי, מתחו שורה של אנליסטים ביקורת על כך שהחברה בחרה להשקיע את מירב המשאבים שלה בתחום המציאות המעורבת על חשבון הבינה המלאכותית. כך למשל נטען שסירי, העוזרת הדיגיטלית של החברה, הייתה יכולה להנות משיפורים הודות לכלי בינה מלאכותית. כעת, נדמה שאפל אימצה חלק מהביקורת שנמתחה עליה, אך מבלי לסטות באופן מהותי מהאסטרטגיה שמנחה אותה כבר מעל ארבעה עשורים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.הגן הנעול של אפל בסכנהבועת הבועות 12/06/2024 00:11הגב לתגובה זו0 0היא לעולם לא תתן למישהוא גישה והיות והיא נותנת היא לא תדע מה יזלוג החוצה כי היא מפגרת.רק מה האידיוטים קונים.סגור