חברות התעופה: הוצאות גבוהות יאפילו על ביקושי שיא ויפגעו בשורה התחתונה

חברות התעופה מדווחות על ביקושי שיא, אך התחרות הגוברת מורידה את מחירי הטיסות במקביל לעלויות תפעוליות גבוהות; מהן החברות המועדפות על האנליסטים בתחום, ומה צפוי בדוחות הרבעוניים?
 | 
telegram

ב-11 ביולי, יום חמישי השבוע, תפרסם חברת דלתא DELTA AIR LINES -1.23% DELTA AIR L 64.05 -1.23% DELTA AIR LINES סגירה:0 פתיחה:65.44 גבוה:65.84 נמוך:63.86 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , חברת התעופה הרווחית ביותר בארצות הברית, את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של שנת 2024, ובכך תפתח את עונת הדוחות עבור סקטור חברות התעופה. חברת יונייטד אירליין UNITED AIRLINES +0.01% UNITED AIRL 91.17 +0.01% UNITED AIRLINES סגירה:0 פתיחה:92.25 גבוה:92.71 נמוך:90.56 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא:  וחברת אמריקן אירליין AMERICAN AIRLINES +0.91% AMERICAN... 14.39 +0.91% AMERICAN AIRLINES סגירה:0 פתיחה:14.22 גבוה:14.4 נמוך:14.05 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא:  תדווחנה בשבוע שלאחר מכן.

הדוחות מגיעים על רקע ביקושי שיא לטיסות, שכבר עקפו בהרבה את אלו של לפני הקורונה. על פי מנהל התעופה של ארצות הברית ביום ראשון השבוע נרשם שיא של 3 מיליון נוסעים ביום אחד. בכל זאת, האנליסטים לא אופטמיים במיוחד לגבי התוצאות הכספיות של חברות התעופה. הסיבה? מספר המושבים שנמכרו אמנם מטפס, אך התחרות מכבידה על המחירים, וההוצאות עולות אף יותר.

ראשית, האינפלציה משפיעה בהחלט על מבנה העלויות של חברות התעופה. כך, עלות כוח העבודה והוצאות נוספות כמו מחיר הדלק יכבידו על שורת ההוצאות. גורם נוסף שמכביד על חברות התעופה מגיע מצד חברות המטוסים. בואינג מתמודדת עם אינסוף בעיות בטיחות בייצור על רקע כמה אסונות וכמעט אסונות בשנים האחרונות, ואף עומדת בפני תביעות וחקירות פליליות. הבעיות הללו מקשות על הייצור, וכך גם המתחרה הגדולה, אירבוס, שנהנית מהצרות של היריבה מתקשה להתמודד עם הביקוש העודף. בנוסף, תקלה שנתגלתה לאחרונה במנועים מתוצרת חברת RTX הביאה לקרקוע של עשרות מטוסים (והפסד של כ-3 מיליארד דולר ל-RTX). התוצאה היא שנוצר מחסור במטוסים בכלל, ובמטוסים חדשים בפרט. מטוסים חדשים נהנים מהוצאות תחזוקה פחותות והם יעילים יותר מבחינת צריכת הדלק – אחת ההוצאות הגדולות ביותר של חברות התעופה. שוב, פגיעה ברמת הרווחיות של החברות. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

למרות הבעיות מצד אספקת וזמינות המטוסים, חברות התעופה בארצות הברית הצליחו להגדיל את כמות המושבים הזמינים ב-6% ביולי לעומת החודש המקביל אשתקד. אך למרות העליה בביקוש ובהיצע המושבים, התחרות הגוברת שומרת על מחירים נמוכים יחסית. המחירים ביולי השנה היו נמוכים ב-8% לעומת יולי בשנה הקודמת. חברת Hopper העוקבת אחר מחירי הטיסות פרסמה כי טיסות מארצות הברית לאירופה בחודש יוני האחרון עלו בממוצע 892 דולר, לעומת 1065 דולר שנה קודם לכן. גם במאי המחירים היו נמוכים בכ-6% לעומת שנה קודם לכן. כך למרות עליה במספר הנוסעים, חלק מהחברות מדווחות על הכנסות נמוכות יותר.

התוצאה היא שמניות חברות התעופה נמצאות תחת לחץ. מדד ה- NYSE Arca Airline Index העוקב אחר 16 חברות תעופה בארצות הברית ירד בכ-16% מתחילת השנה לעומת עלייה בשיעור דומה של מדד ה-SP500. דלתא, אחת המניות האהובות על האנליסטים בוול סטריט, עם 18 המלצות קניה או קניה חזקה ובלי אף המלצה נמוכה יותר מקניה, דווקא עלתה ב-15% מתחילת השנה, בדומה לחברת יונייטד שעלתה בכ-13%. אמריקה, לעומת זאת, אירליין איבדה 20% מתחילת השנה, כך גם חברות לאו קוסט רבות שהן חברות הפסדיות כרגע, רשמו ירידות משמעותיות. 

החברות עצמן מצפות לרבעון לא קל. בסוף מאי חתכה חברת אמריקן אירליין את תחזית ההכנסות והרווח לרבעון השני. "ההיצע המקומי יחד עם חסור איזון מצד הביקוש הובילו לתמחור מקומי נמוך יותר ממה שצפינו" אמר מנכ"ל החברה רוברט איסום. "ישנם יותר מבצעי הנחות לעומת מה שראינו שנה קודם לכן. כעת, היכולת של התעשייה צפויה לרדת בחצי השני של השנה, וזה אמור לעזור". גם חברת סאות'ווסט אירליינס חתכה את הצפי לקראת דוחות הרבעון ומציינת כסיבה את "שינוי תבניות הביקוש". חברת דלתא היא, כאמור, החברה המעודפת על האנליסטים בסקטור, אך גם היא דיווחה באפריל על ירידה צפויה ברווח. החברה צופה רווח מתואם של 2.2 עד 2.5 דולר למניה לעומת רווח מתואם של 2.68 דולר למניה ברבעון המקביל.

בכל זאת האנליסטים אוהבים את המנייה. החברה עברה מהפכה בשנים האחרונות, החל משיפור בפרטים הקטנים כמו יציאת טיסות בזמן ואמינות במשלוח כבודה – מה שכולנו מצפים לו כשאנחנו משתמשים בשירותי חברות התעופה. החברה זכתה במקום הראשון בדיוק בשנה האחרונה, עם יותר מ-80% מהטיסות שמגיעות בזמן. היא גם מצליחה למתג את עצמה כחברת טיסות הפרמיום של ארצות הברית. הלקוחות העשירים יותר שצורכים מוצרי פרימיום עם רווחיות גבוהה יותר מעדיפים על פי רוב את דלתא. החברה מקפידה להוסיף יותר מושבי פרימיום לטיסות שלה, כך שתמורת כמה סנטימטרים נוספים היא גובה עוד כ-300 דולר למושב בממוצע, ועד 3000 דולר נוספים למושבים במחלקת העסקים. בנוסף החברה פותחת אזורי לובי יוקרתיים בשדות התעופה, האחרון שבהם לובי ענק בשדה התעופה ג'ון קנדי בניו יורק הכולל, מסעדות, חדרי מנוחה עם מיטות בגודל מלא, ספא, עיצוב יוקרתי ועוד. היא צפויה לפתוח מתקנים דומים גם בבוסטון ולוס אנג'לס השנה.

התוצאה היא שהחברה מפיקה את הרווח הגדול ביותר מכל כסא שנמכר מבין כל חברות התעופה. תזרים המזומנים החופשי צפוי לזנק השנה בכ-50% ולהגיע לעד 4 מיליארד דולר. חברת יונייטד נוקטת באסטרטגיה דומה, וגם היא נהנית ממונטום חיובי, בניגוד לחברות אחרות בסקטור. 

גם בנוגע לרבעון הבא נשמעים קולות פסימיים. האנליסט ריימונד ג'יימס מחברת Savanthi Syth אומר כי הרבעון הבא צפוי להיות חלש עקב ירידה בכוח הצרכן והחולשה שמתחילה להסתמן בכלכלה האמריקאית שמושפעת יותר ויותר מהשילוב הקטלני של ריבית גבוהה ואינפלציה שעדיין גבוהה מדי. בנוסף, האולימפיאדה בפריז צפויה להוריד את הביקוש מצד הלקוחות האירופאיים, שרבים מהם יעדיפו להישאר ביבשת הישנה. בנוסף, סוף הקיץ מאופיין באופן מסורתי בפחות ביקוש.

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות